برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تغذیه برای درمان بی اختیاری ادرار

تغذیه برای درمان بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار که در نتیجه از دست دادن کنترل مثانه رخ می‌دهد، یک مشکل شایع و اغلب شرم‌آور است. شدت آن از نشت گاه‌به‌گاه ادرار در هنگام سرفه یا عطسه گرفته تا آنقدر میل ناگهانی و غیرقابل‌کنترل برای ادرارکردن که نمی‌توانید به‌موقع به توالت بروید متفاوت است.

اگرچه مشکلات بی اختیاری ادرار با افزایش سن بیشتر می‌شود، بی اختیاری ادرار یک پیامد اجتناب‌ناپذیر پیری نیست. اگر بی اختیاری ادرار بر فعالیت‌های روزانه شما تأثیر می‌گذارد، در مراجعه به پزشک خود تردید نکنید. برای اکثر افراد، تغییرات ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی یا مراقبت‌های پزشکی می‌تواند بی اختیاری ادرار را درمان کند.

تغذیه برای درمان بی اختیاری ادرار

تغذیه برای درمان بی اختیاری ادرار

اگرچه تغییرات رژیم غذایی بی اختیاری ادرار را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند نقش مهمی در مدیریت مؤثر این بیماری داشته باشد. مهم است که با نوشیدن آب کافی در طول روز از هیدراتاسیون کافی اطمینان حاصل کنید. غذاها و نوشیدنی‌هایی را که می‌توانند مثانه را تحریک کنند شناسایی کنید و از آنها اجتناب کنید.

در این مرحله باید از مصرف غذاهایی مانند کافئین، الکل، مرکبات، غذاهای تند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی به‌شدت اجتناب شود. با افزودن غذاهای غنی از فیبر به رژیم غذایی خود حرکات روده را به طور منظم حفظ کنید. یبوست می‌تواند علائم بی اختیاری ادرار را با فشار بر مثانه بدتر کند. حفظ فرم می‌تواند به کاهش فشار روی مثانه و عضلات کف لگن کمک کند؛ بنابراین در صورت وجود اضافه‌وزن باید از طریق رژیم غذایی از بدن خارج شود.

توصیه‌های کلی رژیم غذایی

رعایت موارد زیر برای افرادی که بی اختیاری ادرار دارند بسیار موثر است:

توصیه‌های مربوط به رژیم غذایی صحیح و متعادل در جمعیت عمومی را در خصوص کاهش چربی‌ها (به ویژه با منشأ حیوانی)، نوشیدنی‌ها و غذاهای غنی از قند و مصرف صحیح میوه و سبزیجات به میزان کافی دنبال کنید.

روش‌های پخت ساده مانند بخارپز، مایکروویو، گریل یا گریل، زودپز و غیره را ترجیح دهید. به جای سرخ‌کردن، پختن تابه یا گوشت آب پز را ترجیح دهید. به توزیع صحیح وعده‌های غذایی، پرهیز از شام‌های زیاد و مصرف بیش از حد مایعات در هنگام عصر احترام بگذارید.

نوشیدنی‌ها با بی‌ اختیاری ادرار

بدن ما به هیدراتاسیون کافی نیاز دارد که باید حتی در صورت وجود بی اختیاری ادرار تضمین شود؛ زیرا کاهش شدید نوشیدنی‌ها می‌تواند وضعیت تحریک‌کننده مثانه را تسهیل کرده و وضعیت را بدتر کند. با این حال، مصرف مایعات نباید بیش از حد باشد، به خصوص در ساعات عصر: ایده‌آل این است که حداقل یک و نیم لیتر آب در روز بنوشید (تقریباً 8 لیوان، با توجه به توزیع مؤثر مصرف در طول روز ) و اجتناب از نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد. توزیع بار آب در مقادیر کم در طول روز، و همچنین دریافت مواد در دمای اتاق، مثانه را تحت‌فشار کمتری قرار می‌دهد.

قهوه، چای، کولا، شکلات و محصولاتی که حاوی کافئین و  تئین هستند. کافئین و تئین می‌توانند به عنوان دیورتیک عمل کنند و باعث تحریک عضله مثانه و بدتر شدن بی اختیاری شوند.

خوراکی‌هایی که باید به‌اعتدال مصرف کرد:

  • هندوانه، خربزه، خیار، گوجه‌فرنگی، آناناس و به طور کلی غذاهای بسیار غنی از آب می‌توانند ادرارآور را افزایش دهند. مهم این است که از چنین غذاهایی به طور کامل اجتناب نشود، بلکه در حد اعتدال و ترجیحاً در اول روز مصرف شود.
  • فلفل چیلی، فلفل، غذاهای تند، ادویه‌جات و غیره. زیرا می‌توانند مثانه را تحریک کنند.
  • شیرینی‌ها، شیرینی‌ها، عسل، کیک‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و به طور کلی غذاهایی که حاوی مقدار زیادی قندهای ساده هستند، زیرا می‌توانند مثانه را نیز تحریک کنند، علاوه بر این که مصرف زیاد آنها عامل اصلی افزایش وزن و تغییرات قند خون است. و همچنین عوامل خطر برای بی اختیاری ادرار.
  • چاشنی‌ها (شامل روغن زیتون فوق بکر) که به دلیل کالری دریافتی زیاد باید به مقدار کم‌مصرف شوند.
  • غذاهای کنسرو شده، زیرا برخی از مواد نگهدارنده می‌توانند مثانه را تحریک کنند.

غذاهای مجاز و توصیه شده

سبزیجات خام یا پخته، حداقل یک وعده در هر وعده‌غذایی. به لطف محتوای آنتی‌اکسیدان‌ها و مهم‌تر از همه فیبر آنها به تنظیم روده کمک می‌کنند: در واقع یبوست یکی دیگر از عوامل خطر برای بی اختیاری ادرار است (برای دانلود رایگان رژیم غذایی یبوست اینجا را کلیک کنید). در میان سبزیجات، از سبزیجات فصلی و به ویژه آنهایی که دارای برگ‌های سبز بزرگ هستند یا سبزیجات قرمز حاوی لیکوپن، یک کاروتنوئید اساسی برای مثال برای محافظت از پروستات، ترجیح دهید.

میوه، روزی 3 وعده بخورید. اگر خوراکی است و خوب شسته شده است، بهتر است آن را با پوست میل کنید . محصولات فصلی را به دلیل تامین آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C ، روی و سلنیوم، مواد مغذی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مفید هستند، ترجیح دهید.

برای طعم دادن به غذاها، به جای ادویه هایی که مثانه را تحریک می‌کنند، بهتر است از رنده شده (1 قاشق غذاخوری، 10 گرم) استفاده کنید، زیرا علاوه بر افزودن طعمی کامل و تعیین کننده، منبع عالی پروتئین های با پروتئین بالا نیز می باشد. ارزش بیولوژیکی، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری مانند کلسیم. ماهی، منبع مهم امگا 3 است که باید حداقل 3 بار در هفته مصرف شود. غذاهای کامل (برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار، نان سبوس دار، و غیره) که اوج گلیسمی را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد تا کنترل وزن بیشتری داشته باشید.

تمرینات بی اختیاری ادرار

تمرینات بی اختیاری که به عنوان تمرینات کف لگن یا تمرینات کگل نیز شناخته می‌شوند، ابزاری ارزشمند برای مدیریت و بهبود کنترل مثانه هستند. جدای از اینها، تمریناتی که می‌توانید استفاده کنید عبارتند از:

حالت پل: به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید و پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. با درگیرکردن عضلات کف لگن به آرامی باسن خود را از روی زمین بلند کنید. قبل از پایین آوردن دوباره آن را چند ثانیه نگه دارید. چندین بار تکرار کنید.

اسکات: بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. به آرامی بدن خود را در حالت چمباتمه پایین بیاورید، انگار روی صندلی نشسته‌اید.

توانبخشی مثانه

توانبخشی مثانه یک برنامه تخصصی است که برای بهبود عملکرد مثانه و مدیریت بی اختیاری ادرار طراحی شده است. این برنامه شامل انواع تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی با هدف آموزش مثانه برای به دست آوردن مجدد کنترل و کاهش نشت غیرارادی است. برخی از نکات کلیدی توانبخشی مثانه عبارتند از:

  • بازآموزی مثانه
  • مدیریت مایعات
  • تمرینات کف لگن
  • تغییر سبک زندگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

ممکن است از صحبت در مورد بی اختیاری ادرار با پزشک خود ناراحت باشید. با این حال، اگر بی اختیاری ادرار مکرر است یا کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بسیار مهم است که به دنبال کمک پزشکی باشید؛ زیرا بی اختیاری ادرار:

  • باعث می‌شود فعالیت‌های خود را محدود کنید و تعاملات اجتماعی خود را محدود کنید.
  • بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی می‌گذارد.
  • خطر سقوط هنگام دویدن به توالت را در افراد مسن افزایش می‌دهد.
  • ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامت جدی‌تری باشد.

آیا درمان گیاهی برای بی اختیاری ادرار وجود دارد؟

در حالی که هیچ درمان گیاهی قطعی برای بی اختیاری ادرار وجود ندارد، برخی از گیاهان به طور سنتی برای حمایت از سلامت ادرار و تسکین علائم مرتبط استفاده می‌شوند. با این حال، مهم است که با داروهای گیاهی بااحتیاط برخورد کنید و قبل از استفاده از آنها با پزشک مشورت کنید. از جمله گیاهانی که برای درمان بی اختیاری ادرار مفید هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زغال‌اخته: زغال‌اخته به‌خاطر نقشی که در حمایت از سلامت دستگاه ادراری دارد، شناخته شده است. در حالی که ممکن است به پیشگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری کمک کند، اثربخشی آن در مدیریت علائم بی اختیاری ادرار نامشخص است.

تخمه‌کدو تنبل: عصاره تخم کدو به تقویت عضلات کف لگن کمک می‌کند که می‌تواند به بهبود کنترل مثانه کمک کند.

هشدار

تمامی توصیه‌ها و توصیه‌های این مقاله صرفاً دارای اهداف آموزشی و اطلاع‌رسانی بوده و به طور کلی به موضوع پرداخته شده اشاره دارد، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را توصیه یا نسخه‌ای مناسب برای فردی دانست که تصویر بالینی و شرایط سلامت او ممکن است به رژیم غذایی متفاوتی نیاز داشته باشد. اطلاعات، توصیه‌ها و توصیه‌های فوق به‌عنوان یک نسخه پزشکی یا رژیم غذایی در نظر گرفته نشده است، بنابراین خواننده به‌هیچ‌وجه نباید آنها را جایگزین نسخه‌ها یا توصیه‌های پزشک خود بداند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط