برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص روغن کلزا

خواص روغن کلزا + اثرات مضر آن!

کلزا ساختاری غلاف مانند با دو گره دارد و در یک کپسول قرار دارد. دانه‌های کلزا که رنگ آن بین قهوه‌ای تیره و سیاه است بین 3 تا 7 گرم وزن دارند. روغن کلزا روغنی است که رنگ بسیار روشن، بی بو و بی مزه دارد. روغن کلزا تولید شده از گیاه کلزا که کشت آن بسیار آسان است در مقایسه با سایر انواع روغن نیز بسیار مقرون به صرفه است. گیاه کلزا که خیلی سریع رشد می‌کند و به راحتی محصول می‌دهد تحت تأثیر خشکسالی و سرما قرار نمی‌گیرد.

rapeseed oil

روغن کلزا چیست؟

روغن کلزا که از گیاه کلزا به دست می‌آید، حاوی 24-15 درصد پروتئین و 50-40 درصد چربی است. این روغن منبعی غنی از لینولئیک و اسید اولئیک است. 1 قاشق غذاخوری یا تقریباً 14 گرم روغن کلزا حاوی 120 کالری، 1 گرم چربی غیراشباع، 4 گرم چربی غیراشباع چندگانه و 8 گرم اسیدهای چرب تک غیراشباع است. از 1 کیلوگرم دانه کلزا تقریباً 450 گرم روغن به دست می‌آید. سوخت بیودیزل از واکنش روغن کلزا با متانول به دست می‌آید. از کلزا به عنوان روغن زباله برای تولید سوخت استفاده می‌شود. روغن کلزا که برای روان‌کاری در ماشین‌های بخار استفاده می‌شد، در دهه 1950 در آشپزی مورد استفاده قرار گرفت.

تفاله گیاه کلزا که از استخراج روغن باقی می‌ماند به عنوان کنجاله استفاده می‌شود. کنجاله کلزا که حاوی مقادیر بالایی پروتئین است، جایگاه مهمی در تغذیه دام دارد. ترکیبات اسید اروسیک و گلوکوزینولات موجود در کلزا دارای خواص سمی هستند. اما این مواد با پرورش گیاه کلزا از بین رفتند. کشت گیاه کلزا در سال 1979 ممنوع شد زیرا سلامت انسان را به عنوان غذا و سلامت حیوانات را به عنوان پالپ تهدید می‌کرد. کاشت گیاهان کلزای اصلاح شده و دستکاری شده ژنتیکی آغاز شده است. روغن کلزا در حال حاضر روغنی است که به نام کلزا شناخته می‌شود.

در مورد چربی‌های مفید بیش‌تر بخواند!

چگونه از روغن کلزا استفاده کنیم؟

کلزا که به طور گسترده در صنایع غذایی در تولید نان، مارگارین، کنسرو و غذاهای آماده فرآوری شده استفاده می‌شود، همچنین به عنوان روغن پسماند در تولید سوخت و روغن ماشینی و در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. کنجاله آن حاوی مقادیر بالایی پروتئین است و به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود.

روغن‌کلزا که حاوی مقادیر زیادی چربی غیراشباع است، باید به صورت سرد مصرف شود زیرا در دمای بالا مواد مضر را آزاد می‌کند. از آنجایی که دمای سرخ کردن می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد، مصرف آن در سالاد، سس و پیش غذا مفیدتر است. با این حال، روغن کلزا که دارای خواص خنثی است، در صنایع غذایی در فرآیندهای پخت و سرخ کردنی که نیاز به دمای بالا دارند، استفاده می‌شود. علاوه بر این، از روغن کلزا در تولید سوخت، آفت کش‌ها، جوهر روزنامه، لاستیک مصنوعی، صابون، روغن‌های صنعتی، رژ لب و شمع استفاده می‌شود. در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، کلزا برای به دست آوردن روغن دیزل بیولوژیکی کشت می‌شود. در حالی که گازوئیل‌های به دست آمده از روغن کلزا را می‌توان به راحتی در مدل‌های جدید خودرو استفاده کرد، پس از ایجاد تغییراتی در واشرها و شیلنگ‌ها به دلیل تهاجمی بودن روغن، می‌توان از آن در خودروهای مدل قدیمی استفاده کرد.

روغن کلزا

روغن‌کلزا چه فوایدی دارد؟

روغن کلزا که مقدار بسیار کمی چربی اشباع دارد، سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است. در حالی که میزان چربی اشباع در روغن آفتابگردان 12 درصد و روغن زیتون 15 درصد است، این میزان در روغن کلزا 7 درصد است. روغن کلزا، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، از رشد سالم سیستم عصبی و عملکرد مغز حمایت می‌کند. از آنجایی که چربی تک غیراشباع کمی دارد، ویژگی کاهش کلسترول خون را دارد.

روغن کلزا که حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است، سرشار از ویتامین‌های A، D و K نیز می‌باشد. به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالایی که دارد، اثرات مثبتی به ویژه بر روی پوست دارد. روغن کلزا که خاصیت افزایش حرکات روده را دارد، اثر ضد یبوست دارد. همچنین روغن کلزا، منبع غنی ویتامین D، از کودکان در برابر بیماری‌های استخوانی مانند راشیتیسم محافظت می‌کند.

اثرات مضر روغن‌کلزا چیست؟

روغن‌کلزا که بر بیماری‌های قلبی اثر منفی می‌گذارد، در صورت مصرف زیاد عوارضی مانند کم خونی، یبوست، آسیب بینایی و حساسیت مفرط ایجاد می‌کند. ایجاد آسیب دائمی به کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی نیز از جمله مضرات روغن کلزا است. به دلیل اروسیک اسید موجود در روغن کلزا که اثرات منفی بر سیستم ایمنی دارد، مصرف زیاد آن ممکن است باعث آسیب به سیستم گردش خون و عصبی شود. یکی از بزرگ‌ترین خطرات آن افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه است. یکی از دلایل زیربنایی مضرات روغن کلزا، میزان چربی ترانس موجود در آن است. استفاده از روغن کلزا در مارگارین خطرات ناشی از چربی ترانس را افزایش می‌دهد.

روغن کلزا را می‌توان در آشپزی استفاده کرد؟

بله، روغن کلزا می‌تواند در آشپزی استفاده شود. این روغن در دماهای بالا پایداری خوبی دارد، بنابراین می‌توانید از آن برای سرخ کردن، پخت و پز و سس‌ها استفاده کنید. همچنین، روغن کلزا می‌تواند به عنوان یک انتخاب سالم برای سالاد‌ها و خام خوری استفاده شود.

روغن کلزا می‌تواند در کنترل دیابت مفید باشد؟

بله، روغن کلزا می‌تواند در کنترل دیابت مفید باشد. در واقع، مصرف روغن کلزا می‌تواند برای کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد. دلیل این امر ارتباط روغن کلزا با بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهابات بدن است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط