برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم پسترین

رژیم پسترین: مزایا و معایب آن!

رژیم پسترین زیرگونه‌ای از رژیم گیاهخواری است که در آن غذاهای دریایی و ماهی مصرف می‌شود. این رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، آجیل، حبوبات و چربی‌های سالم است که در آن غذاهای دریایی به عنوان منبع اصلی پروتئین نقش مهمی ایفا می‌کنند. غذاهای دریایی و ماهی در این رژیم ترجیح داده می‌شوند زیرا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامتی هستند. در این مقاله از اندام برتر به بررسی دقیق‌تر این رژیم پرداخته‌ایم. با ما همراه بمانید.

رژیم پسترین

رژیم پسترین چیست؟

این رژیم غذایی است که در آن گوشت قرمز و مرغ مصرف نمی‌شود و فقط ماهی و غذاهای دریایی مصرف می‌شود. یکی از زیرشاخه‌های گیاهخواری در نظر گرفته می‌شود. نام pescatarian از لاتین آمده است. Piscis به معنای ماهی است. افرادی که رژیم پسترین دارند،‌ مانند گیاهخواران گوشت مصرف نمی‌کنند، اما ماهی و غذاهای دریایی می‌خورند. ماهی و غذاهای دریایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که برای سلامتی بسیار مفید هستند. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 سالم است، پروتئین‌های قابل هضم و با کیفیت بالا را فراهم می‌کند، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و حاوی اسیدهای چرب اشباع شده و ید بسیار کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد.

چه غذاهایی در لیست رژیم پسترین گنجانده شده است؟

اساس رژیم غذایی پسترین؛ سبزیجات تازه، ماهی و غذاهای دریایی، محصولات غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها، پاستا، نان و برنج، تخم مرغ است. به طور کلی، هیچ قانون سختگیرانه‌ای برای این رژیم غذایی وجود ندارد. تنها قانون این رژیم این است که نباید گوشت قرمز و گوشت مرغ مصرف کنید. هر فرد برای خودش تصمیم می‌گیرد که چه نوع ماهی بخورد، هیچ قانون ثابتی وجود ندارد. مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی پسترین خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و چاقی را کاهش می‌دهد.

مزایای رژیم پسترین

رژیم‌های غذایی گیاهی فواید زیادی دارند، از جمله کاهش خطر چاقی و بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت. رژیم Pescatarian به داشتن یک رژیم غذایی متعادل کمک می‌کند. غذاهای دریایی، حبوبات، غلات و میوه‌های چرب و گاهی تخم مرغ و لبنیات برای تامین پروتئین‌های لازم برای سلامتی مصرف می‌شود. در رژیم پسترین، غذاهایی وجود دارند که فیبر بالایی دارند و کالری کمی دارند که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. مطالعات نشان داده است افرادی که گوشت نمی‌خورند اما به طور منظم ماهی می‌خورند نسبت به گیاهخواران، وگان‌ها و گوشت خواران سالم‌تر بوده و عمر طولانی‌تری دارند. دلیل اصلی این امر اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی است که برای بدن بسیار مهم است.

امگا 3؛ از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کند، بر کنترل قند خون تأثیر مثبت می‌گذارد و التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. علاوه بر این، مطالعات مختلف علمی نشان داده است که آفت خواران نسبت به گیاهخواران و وگان‌ها کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند و کمتر تحت تأثیر بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

مضرات رژیم پسترین

هر چقدر هم که ماهی سالم باشد، در مصرف آن نباید زیاده روی کرد. خوردن 2 وعده ماهی در هفته برای یک رژیم غذایی سالم کافی است. برخی از ماهی‌‌ها حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند. جیوه فلزی است که در طبیعت یافت می‌شود و ذخیره زیاد آن در بدن انسان بر سلامتی تأثیر منفی می‌گذارد. مسمومیت با جیوه می‌تواند باعث سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود و به سیستم عصبی مرکزی آسیب برساند. برخی از ماهی‌هایی که محتوای جیوه بالایی دارند عبارتند از: ماهی‌های بزرگ مانند اره ماهی، ماهی تن و کوسه. ماهی‌های کوچک مانند ساردین، آنچوی و ماهی خال مخالی حاوی جیوه هستند.

عدم مصرف گوشت قرمز به این معنی است که مصرف آهن شما ممکن است ناکافی باشد. بنابراین، واجب است که از منابع گیاهی آهن مانند اسفناج و بروکلی استفاده کنید و غلاتی را انتخاب کنید که قند کمی دارند، زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

در مورد انواع رژیم گیاهخواری بیش‌تر بخوانید!

رژیم پسترین

مواد غذایی مجاز در رژیم پسترین

در رژیم پسترین غذاهایی که مورد توصیه قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • میوه‌ها: میوه‌های تازه از جمله خرما و آلوئه ورا و آناناس. از مصرف میوه‌های خشک مانند زردآلو و انگور خشک باید خودداری کنید.
  • سبزیجات: سبزیجاتی مانند اسفناج، ریحان، تره، کاهو، کلم و برگ بنفشه.
  • ماهی: ماهی‌هایی مانند ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون و ماهی تون می‌توانند جزو خوراک‌های مجاز در این رژیم باشند.
  • غلات: غلات کم‌پروتئین و کم‌گلوتن مانند برنج، ذرت، آرد سفید و نان سفید.
  • محصولات لبنی: محصولات لبنی با پروتئین کمتر مانند شیر، پنیر پروسس و ماست را می‌توان در رژیم پسترین مصرف کرد.
  • روغن‌ها: روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن کرچک و روغن کانولا می‌توانند در این رژیم مجاز باشند.

همچنین، برای رژیم پسترین ممکن است محدودیت مواد غذایی دیگری نیز وجود داشته باشد. بهتر است قبل از شروع رژیم، با یک کارشناس تغذیه یا پزشک متخصص مشورت کنید تا بتوانند رژیم متناسب با شرایط خاص شما را تعیین کند.

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم پسترین

رژیم پسترین بر اساس مصرف غذاهای گیاهی و دریایی است و برخی از غذاهای حاوی گوشت قرمز و مرغ را محدود یا ممنوع می‌کند. در ادامه، به برخی از غذاهای غیر مجاز در رژیم پسترین اشاره خواهیم کرد:

  • گوشت قرمز: گوشت قرمز از جمله گوشت گاو، گوساله، گوسفند و بره در رژیم پسترین محدود می‌شود.
  • گوشت مرغ: مصرف گوشت مرغ و هر نوع گوشت مرغ فرآوری شده در رژیم پسترین توصیه نمی‌شود.
  • گوشت قرمز و مرغ فرآوری شده: مصرف گوشت قرمز و مرغ فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، ناگت و نوعی گوشت فرآوری شده دیگر نیز در این رژیم محدودیت دارد.
  • گوشت خوک: مصرف گوشت خوک در رژیم پسترین توصیه نمی‌شود.
آیا رژیم پسترین می‌تواند به لاغری کمک کند؟

بله، رژیم پسترین می‌تواند به لاغری کمک کند. با کاهش مصرف گوشت قرمز و سایر منابع پروتئین حیوانی باعث کاهش مصرف کالری می‌شود و می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند، البته همراه با رعایت تعادل غذایی و تمرکز بر مصرف مواد غذایی سالم و متنوع.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط