برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
روغن زیتون

روغن زیتون | از خواص تا کاهش وزن

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به‌سلامتی خود اهمیت می‌دهد، احتمالاً بارها این جمله را شنیده‌اید که هیچ روغنی به خوبی روغن زیتون نیست. اما واقعاً خواص روغن زیتون از همه روغن‌ها بیشتر است؟ آیا باید در رژیم غذایی خود روغن زیتون داشته باشیم؟ در این بخش از اندام برتر به طور کامل به این سؤالات پاسخ خواهیم داد. برای‌آنکه بدانید چه روغن‌زیتونی بهترین است و چقدر باید میل شود، این بخش را از دست ندهید.

خواص روغن زیتون

خواص روغن زیتون

روغن زیتون که در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند، دارای ترکیبات پلی‌فنلی قوی است. علاوه بر این، از بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. از فواید روغن زیتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرشار از پلی‌فنول

روغن زیتون فرابکر ماده غذایی غنی از پلی‌فنول است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. پلی‌فنول‌ها در برابر سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و زوال عقل موثر هستند. روغن زیتون حاوی دو پلی‌فنول است که آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب هستند.

از سلامت قلب پشتیبانی می‌کند

روغن زیتون به لطف ترکیباتی که دارد از بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی به ویژه در افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند کم است. ترکیبات موجود در روغن زیتون با کاهش فشار خون از سخت‌شدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

در برابر خطر سکته مغزی محافظت می‌کند

سکته مغزی مهم‌ترین مشکل بعد از بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. پلی‌فنول‌های موجود در روغن زیتون سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، از تجمع کلسترول در عروق خون‌رسانی به مغز جلوگیری می‌شود. این امر خطر سکته مغزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

تناسب‌اندام با مصرف روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است. اسیدهای چرب تک غیراشباع برای سلامت قلب بسیار مفید هستند. همچنین در حفظ سطح قند خون موثر است. علاوه بر این، روغن زیتون به شما احساس سیری می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا غذای کمتری مصرف کنید. با کاهش کالری منجر به کاهش وزن می‌شود.

از آنجایی که حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی است، نسبت به سایر روغن‌ها در برابر دمای بالاتر مقاومت بیشتری دارد، بنابراین روغن ایده‌آلی برای سرخ‌کردن است.

روغن زیتون ساده‌ترین روغن برای هضم است. رشد استخوان‌ها و دندان‌ها و تجدید سلول‌ها و بافت‌ها را تضمین می‌کند. منبع تغذیه خوبی برای مادران باردار و شیرده است. از فراموشی جلوگیری می‌کند و پیری را به تأخیر می‌اندازد.

کلسترول بد را کاهش می‌دهد!

روغن زیتون حاوی کلسترول نیست و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. در حالی که کلسترول بد را کاهش می‌دهد، بر کلسترول خوب تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، سایر روغن‌های پخت‌وپز گیاهی باعث کاهش کلسترول خوب و همچنین کلسترول بد می‌شوند. 

فواید روغن زیتون برای پوست

روغن زیتون برای سلامت پوست بسیار مفید است. این به دلیل ویتامین E و ساختار آنتی‌اکسیدانی آن است. این به محافظت از پوست کمک می‌کند. از فواید روغن زیتون برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ساختار پوست خشک را مرطوب می‌کند
    • قابل‌استفاده برای پاک‌کردن و تمیزکردن آرایش
    • در برابر ایجاد چین‌وچروک موثر است.
    • برای روشن‌کردن علائم کشش یا اسکار استفاده می‌شود.
    • جلوگیری از آکنه و آکنه در برخی از انواع پوست
    • ترک‌هایی که ممکن است روی پاشنه پا ایجاد شود را از بین می‌برد.

فواید روغن زیتون برای مو

رو غن زیتون نیز یک ماده مغذی بسیار مفید برای مو است. از فواید روغن زیتون برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست سر را مرطوب می‌کند.
  • خارش و خشکی را کاهش می‌دهد.
  • موها را سالم و براق می‌کند.
  • از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  • در رشد مو موثر است.
مصرف روغن زیتون برای کاهش وزن

ویتامین‌های روغن زیتون

  • ویتامین E: یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی 1.6 میلی‌گرم یا 2.3 IU (واحد بین‌المللی) ویتامین E است.
  • ویتامین K: غنی‌ترین منابع ویتامین K سبزیجات برگ سبز هستند. روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون دومین منبع مهم هستند.
  • ویتامین‌های A، D: روغن زیتون حاوی ویتامین A آنتی‌اکسیدانی است که به حفظ کلسیم، ویتامین D ضد راشیت و مقادیر کمی فیتوسرول کمک می‌کند.
  • علاوه بر این، کلسیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منیزیم، آهن، مس و مواد معدنی موجود در روغن زیتون رشد استخوان را تضمین می‌کند.

روغن زیتون چند کالری دارد؟

 برخلاف تصور رایج، روغن چاق‌کننده‌ای نیست. این روغن که با اسیدهای چرب تک غیراشباع بالا اشتها را کنترل می‌کند، برای کسانی که از نظر کالری به وزن خود توجه می کنند، اهمیت زیادی دارد. کسانی که رژیم دارند، غذای سالم می‌خورند یا سعی می کنند وزن ایده‌آل خود را حفظ کنند، ممکن است تعجب کنند که روغن زیتون چقدر کالری دارد.

به خصوص اینکه یک قاشق روغن زیتون چقدر کالری دارد یا یک قاشق چایخوری روغن زیتون چقدر کالری دارد، موضوع کنجکاوی است، در اینجا پاسخ‌ها وجود دارد!

  • در حالی که تقریباً 1 قاشق چایخوری روغن زیتون به طور متوسط ​​حاوی 40 کالری است.
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون ۱۱۹ کالری دارد.
  • هر 100 گرم تقریباً 884 کالری دارد.

ارزش غذایی روغن زیتون

روغن زیتون یک غذای سالم برای قلب است؛ زیرا حاوی مقدار کمی چربی اشباع شده است. مصرف روغن زیتون به بدن اجازه می‌دهد تا ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، D، E و K را از غذا پردازش کند. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون دارای ارزش غذایی زیر است:

  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 14 گرم
  • چربی اشباع شده: 2 گرم
  • اسیدهای چرب تک غیراشباع: 10 گرم
  • چربی اشباع نشده: 1.5 گرم
  • کربوهیدرات: 0 گرم</li>
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 0 گرم
روغن زیتون

چگونه روغن زیتون را نگهداری کنیم؟

شرایط نگهداری برای عمر طولانی روغن زیتون مهم است. شرایط نگهداری مناسب از روغن زیتون عبارت است از:

  • انتخاب مکانی خنک و تاریک برای نگهداری روغن زیتون بسیار مهم است.
  • مطمئن شوید که روغن زیتون دور از گرما، هوا و نور باشد.
  • در یک بطری شیشه‌ای تیره یا مات یا ظرف استیل نگهداری شود.
  • مطمئن شوید که درب بطری روغن زیتون محکم بسته شده باشد.

آیا روغن زیتون باعث کاهش وزن می‌شود؟

پاسخ این سؤال مثبت است. با اینکه روغن زیتون سرشار از کالری است؛  اما به کاهش وزن کمک می‌کند؛ زیرا اشتها را سرکوب می‌کند و سرعت متابولیسم را بالا می‌برد که به چربی سوزی کمک می‌کند. علاوه بر وعده‌های غذایی می‌توان آن را در مقادیر مختلف در شیرینی‌ها، دسرها و صبحانه مصرف کرد. اندازه‌ای که در این مرحله استفاده می‌کنید مهم است، باید مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید. از طرفی روغن زیتون نسبت به سایر روغن‌ها کالری کمتری دارد، به همین جهت بهتر است اولویت ما انتخاب این روغن باشد و در صورت مصرف متعادل و صحیح به کاهش وزن کمک می‌کند. هنگام پختن با روغن زیتون، حرارت ندادن روغن به دمای بالا و سوزاندن آن، ارزش غذایی آن را حفظ می‌کند.

همچنین بخوانید: چگونه متابولیسم خود را بالا ببریم؟

مضرات و عوارض روغن زیتون

توصیه می‌شود علاوه بر سلامت پوست، از روغن زیتون به صورت متعادل استفاده کنید که در صورت مصرف زیاد باعث ناراحتی گوارشی و اسهال می‌شود. از طرفی مصرف زیاد آن باعث مشکلات کیسه صفرا می‌شود. در حالی که مصرف متعادل آن برای سلامت قلب مفید است، اما مصرف بیش از حد آن باعث کاهش بیش از حد فشار خون می‌شود و ممکن است باعث ایجاد شرایط نامطلوب مانند سرگیجه شود.

روغن زیتون که یکی از روغن‌های گیاهی معجزه‌آسا است و فواید آن در صورت مصرف متعادل می تواند عوارض جانبی جدی در مصرف بیش از حد داشته باشد. به خصوص هنگامی که بیش از حد در مراقبت از پوست استفاده شود، باعث بسیاری از شرایط منفی، از آکنه گرفته تا مسدودشدن منافذ می‌شود. با ساختار سریع جذبی خود، ممکن است باعث قرمزی پوست یا حساسیت در افرادی با پوست چرب و بسیار خشک شود.

هنگامی که بیش از یک یا دو بار در هفته روی صورت استفاده شود، باعث افزایش جوش‌های سرسیاه می‌شود. با خواص بازسازی سلولی خود، هنگامی که روی ناحیه صورت اعمال می‌شود، می تواند فولیکول‌های مو روی صورت را تقویت کرده و باعث رشد بیش از حد مو شود.

بهترین روغن زیتون چیست؟

مقدار اسید موجود در آن به اندازه حفظ و نگهداری سالم روغن زیتون مهم است. روغن زیتون بسته به اسیدیته‌ای که دارد به سه نوع فوق بکر، بکر و فوق بکر تقسیم می‌شود. از این نظر بهترین روغن زیتون روغن زیتون تصفیه نشده است. روغن زیتون فوق بکر کم اسید که حاوی حداکثر 1% اسید است و طعم و بوی عالی دارد، محبوب‌ترین روغن زیتون است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط