برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تغذیه در شیمی درمانی

مهم‌ترین نکات تغذیه در شیمی درمانی

در حالی که تغذیه سالم اثر محافظتی در برابر سرطان دارد، اما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمک‌ها در درمان بیماران مبتلا به سرطان نیز برجسته است. بیمارانی که سطح انرژی و اشتهای آنها در طول فرایند شیمی درمانی کاهش می‌یابد، می‌توانند با یک برنامه تغذیه صحیح تناسب‌اندام داشته باشند. در طول درمان سرطان و شیمی درمانی، تعیین سبک تغذیه‌ای که تأثیر مثبتی بر روند بیماری داشته باشد بسیار مهم است. برای این کار باید از یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی و همچنین یک متخصص انکولوژی کمک گرفت. برنامه تغذیه‌ای که باید با توجه به ارزش خونی بیمار، روندی که پس از شیمی درمانی طی می‌کند و وضعیت سیستم ایمنی بدن بیمار اجرا شود، در بهبود کیفیت زندگی بیمار تأثیر مثبت خواهد داشت.

با این وجود نکات کلی نیز وجود دارد که می‌تواند در این روند برای بسیاری از بیماران موثر باشد که در این بخش سعی کرده‌ایم به این موارد اشاره کنیم.

تغذیه در شیمی درمانی

تغذیه در طول شیمی درمانی چگونه باید باشد؟

تغذیه سالم در طول شیمی درمانی به کاهش عوارض جانبی کمک می‌کند. توصیه‌های کلی در مورد رژیم غذایی ممکن است در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری کلیوی و غیره متفاوت باشد. اگر تحت شیمی درمانی هستید، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید. مواردی که باید در رژیم غذایی شیمی درمانی به آن توجه کرد شامل موارد زیر است:

  • سبزیجات و میوه‌های فراوان مصرف کنید. به خصوص از سبزیجات؛ در مصرف کلم بروکلی، کلم، سیر، پیاز، تربچه، کرفس، سبزیجات برگ سبز، گوجه‌فرنگی، حبوبات، فلفل قرمز، روکولا و جعفری دقت کنید. مطمئن شوید که در وزن ایده‌آل خود هستید.
  • آب فراوان مصرف کنید.
  • غذا‌های گروه گوشتی مانند ماهی و مرغ را به صورت کبابی یا آب پز مصرف کنید. از شیرینی‌ها و کوفته‌ها دوری کنید.
  • مراقب باشید از غذا‌هایی با محتوای چربی و نمک کم استفاده کنید.
  • از غذا‌های سرخ شده دوری کنید. مصرف غذا‌های فیبردار را افزایش دهید.
  • از مصرف الکل، مشروبات الکلی و سیگار خودداری کنید.

برای کاهش عوارض بعد از شیمی درمانی چی بخوریم؟

مواردی که باید در رژیم غذایی  درمان شیمی درمانی به آن‌ها توجه کرد شامل موارد زیر است:

  • وعده‌های غذایی روزانه به صورت تازه و پخته مصرف شود. وعده‌های غذایی خود را در یخچال نگهداری نکنید و دوباره گرم کنید.
  • تاریخ تولید و انقضای تمام غذا‌های بسته‌بندی شده و پاستوریزه‌ای که خریداری می‌کنید را بررسی کنید.
  • از خرید غذا‌های غیر بسته‌بندی غیر از سبزیجات، میوه‌ها و گوشت برای طبخ خودداری کنید.
  • حداقل تا ۳ ماه بیرون از خانه (رستوران‌ها و…) غذا نخورید.
  • هنگام پخت غذا از زودپز استفاده کنید.
  • باید از مصرف غذا‌های چرب و سرخ کردنی زیاد خودداری کرد.
  • آب فراوان مصرف کنید. (برای حذف سموم از بدن)
  • به جای چای یا قهوه به دمنوش‌های گیاهی روی بیاورید. بخصوص؛ مانند گل سرخ، مریم‌گلی، بابونه، نمدار.
  • برای جلوگیری از ناراحتی معده، غذا‌های بسیار گرم و سرد مصرف نکنید.
  • برای جلوگیری از کاهش وزن که ممکن است به دلیل از دست دادن اشتها رخ دهد، وعده‌های غذایی کوچک و مکرر بخورید.
  • از غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که حاوی مواد مصنوعی هستند دوری کنید. روی مصرف غذا‌های مایع مانند سوپ و ماست تمرکز کنید.
  • سبزیجات، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ، ماهی) را به طور مساوی در طول روز‌های هفته توزیع کنید.
  • از نوشیدنی‌های گازدار و اسیدی مانند نوشابه دوری کنید.
  • سبزیجات و میوه‌های فراوان مصرف کنید. به خصوص از سبزیجات؛ در مصرف کلم بروکلی، کلم، سیر، پیاز، تربچه، کرفس، سبزیجات برگ سبز، گوجه‌فرنگی، حبوبات، فلفل قرمز، روکولا و جعفری دقت کنید. در صورت ایجاد گاز، مصرف را در این مدت محدود کنید.
  • مواردی که نباید مصرف شود: گریپ‌فروت، گزنه / چای و دمنوش‌های گیاهی مخلوط نباید مصرف شود. توت سیاه و توت سیاه را می‌توان در حد اعتدال مصرف کرد.
  • می‌توانید ¼ انار را یک بار در هفته با مشورت پزشک مصرف کنید.
  • همچنین بخوانید: رژیم غذایی سرطان رحم : غذاهای مفید و مضر!
تغذیه در شیمی درمانی

مصرف آنتی‌اکسیدان برای کاهش اثرات منفی شیمی درمانی

مصرف آنتی اکسیدان به کاهش اثرات منفی ناشی از شیمی درمانی کمک می‌کند. به همین جهت توصیه می‌کنیم تا بر اساس نوع داروی شیمی درمانی خود از گزینه‌های زیر استفاده کنید:

ویتامین E

مطالعات نشان داده است که ویتامین E اثرات سیتوتوکسیک داروهای ضدسرطان مانند دکسوروبوسین، وین کریستین، داکاربازین، سیسپلاستین و تاموکسیفن را افزایش می‌دهد و اثرات مثبتی در کاهش سرعت سرطان دارد.

ویتامین C

مطالعات نشان داده است که ویتامین C اثر سیتوتوکسیک داروهای شیمی درمانی؛ مانند دوکسورویسین، سیس پلاتین، پاکلیتاکسل، داکاربازین، 5-FV و bleoycn را افزایش می‌دهد. مشخص شده است که ویتامین C تا حدی مقاومت سلول‌های سرطانی ریه را کاهش می‌دهد و تجمع دارو را افزایش می‌دهد.

1000 میلی گرم مکمل ویتامین C می تواند آسیب های کروموزومی ناشی از آن و خطر سرطان زایی ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد.

 مکمل ویتامین C هم برای افزایش سیستم ایمنی و هم برای کاهش این شرایطی که در طول شیمی درمانی در این بیماران که در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به عفونت هستند، قطعاً مورد نیاز است.

گلوتامین

گلوتامین منبع انرژی اولیه برای سلول‌های سریع رشد دستگاه گوارش است. مصرف مکمل گلوتامین در طول شیمی درمانی باعث کاهش زخم‌های گوارشی ناشی از داروهای ضد نئوپلاستیک می‌شود. التهاب شدید ناشی از داروهای شیمی درمانی، به ویژه 5-FV و متوترکساتن را کاهش می‌دهد.

سلنیوم

سلنیوم درمانی یک ماده معدنی مورد نیاز در شیمی درمانی است، زیرا با لکوپنی کمتر، استفاده کمتر از عامل محرک در روده بزرگ و نیاز کمتر به تزریق خون همراه است.

 تغییر طعم  و مزه در شیمی درمانی

شیمی درمانی می‌تواند جوانه‌های چشایی شما را تغییر دهد و طعم فلزی یا ناخوشایند برخی غذاها و نوشیدنی‌ها را ایجاد کند. آب و گوشت دو ماده رایجی هستند که در طول شیمی درمانی باعث ناراحتی می‌شوند. اگر آب آشامیدنی مشکل شد، سعی کنید آب‌معدنی طعم‌دار بنوشید یا برش‌های لیمو، خیار، سیب یا پرتقال را به آب اضافه کنید. اگر لذت‌بردن از برخی از گوشت‌ها سخت می‌شود، منابع پروتئینی دیگر مانند تخم مرغ، لبنیات کم‌چرب، لوبیا و ماهی را امتحان کنید.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی سرطان خون + غذاهای مفید و مضر!

برای کاهش عوارض شیمی درمانی چه بخوریم

چه چیزی برای یبوست خوب است؟

برخی افراد با شیمی درمانی اسهال را تجربه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر یبوست دارند. هیدراته نگه‌داشتن بدن برای کمک به جلوگیری از یبوست مهم است. تمام انواع فیبر در رژیم غذایی شما نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. مطمئن شوید که مقدار زیادی غذاهای فیبری مصرف می‌کنید. ورزش‌کردن – حتی یک پیاده روی 20 دقیقه‌ای می‌تواند برای شما مفید باشد.

 کنترل وزن در حین شیمی درمانی

برخی از بیماران سرطانی در طول درمان تمایل به افزایش وزن دارند. به خصوص اگر در طول شیمی درمانی سرطان سینه از کورتیزون استفاده شود. به عنوان یک اقدام احتیاطی، توصیه می‌کنیم از شیرینی‌ها و نمک و مصرف وعده‌های غذایی کم‌چرب، میان‌وعده‌های سالم و سبزیجات خودداری کنید.

چگونه اشتها را کنترل کنیم؟

بسیاری از افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، متوجه می‌شوند که اشتهای آنها کاهش می‌یابد. برای افرادی که از بی‌اشتهایی رنج می‌برند، غلات با کره بادام‌زمینی یا کره فندق و نان تست می‌توانند میان‌وعده‌های خوشمزه‌ای باشند، زیرا کربوهیدرات‌ها به طور کلی به خوبی هضم می‌شوند. از دیگر غذاهایی که باید در نظر بگیرید ماست و سوپ هستند.

به جای مصرف ۳ وعده غذایی در روز، سعی کنید ۵ تا ۶ وعده غذایی مصرف کنید. این کار مصرف بیشتر مواد مغذی را برای شما آسان‌تر می‌کند.

دوره‌های زمانی را در طول روز برای مصرف وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود تعیین کنید. ممکن است هنگام دریافت شیمی درمانی احساس گرسنگی نکنید. به همین دلیل سعی کنید غذای خود را در زمانی که تعیین کرده‌اید مصرف کنید نه زمانی که گرسنه هستید.

سعی کنید جایی که راحت هستید غذا بخورید و گاهی تغییراتی ایجاد کنید. مثلا؛ سعی کنید بعضی روز‌ها در مکان‌های دیگری که دوست دارید در خانه غذا بخورید، نه در همان جایی که همیشه غذا می‌خورید. همچنین می‌توانید به جای صرف غذا با افرادی که دوستشان دارید غذا بخورید. وقتی تنها غذا می‌خورید می‌توانید به رادیو گوش دهید یا تلویزیون تماشا کنید.

تسکین زخم‌های دهان در شیمی درمانی

برخی از انواع شیمی‌درمانی می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های دهان شوند که به عنوان موکوزیت دهان نیز شناخته می‌شود. نکاه زیر به کاهش زخم دهان کمک می‌کند:

  • از غذاهای تند، الکل و غذاهای گرم برای بهبود بهبودی خودداری کنید.
  • با نوشیدن مایعات فراوان در طول روز، دهان خود را مرطوب نگه دارید.
  • شستشوی دهان با آب بعد از غذا نیز ممکن است کمک کند.
  • غذا‌های نرم یا پوره شده را انتخاب کنید. هنگام غذا خوردن، لقمه‌های کوچکتری بگیرید و کاملاً بجوید.
  • مطمئن شوید که غذای شما سرد یا در دمای اتاق باشد. از مصرف غذا‌های خیلی گرم، داغ، تند، اسیدی، خشک و خیلی شور خودداری کنید.
  • ماست، موز، پوره سیب زمینی، پوره سبزیجات، بوزا، سالپ، شیر، میوه‌های تازه رسیده، گوشت خوب پخته، پنیر
  • نرم، پاستا و پودینگ از جمله غذا‌هایی هستند که می‌توانید راحت‌تر مصرف کنید.

با یک متخصص تغذیه مشورت کنید

ممکن است کار با یک متخصص تغذیه که در تغذیه بیماران سرطانی تخصص دارد مفید باشد. در طول درمان سرطان، یک متخصص تغذیه می‌تواند برنامه‌های تغذیه‌ای را مختص شما و شرایط بیماری شما تنظیم کند و به شما در انتخاب مکمل‌های غذایی کمک کند.

همچنین بخوانید: برای پاکسازی روده چه بخوریم؟

حدود مصرف چای و چای سبز چقدر باید باشد؟

برخی از پزشکان مقدار چای سبز و معمولی مصرف شده توسط بیماران تحت شیمی درمانی را محدود می کنند. بهتر است نوشیدن چای سبز را به یک یا دو لیوان در روز محدود کنید. هنگامی که چای سبز، چای معمولی یا سایر چای‌های گیاهی به‌شدت مصرف می‌شود، متابولیت‌های گیاهی (آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها) موجود در آنها ممکن است باعث تداخل دارویی شود و اثرات نامطلوبی بر متابولیسم ما داشته باشد.

آیا  سویا در شیمی درمانی مضر است؟

غذاهای مبتنی بر سویا دارای اثرات استروژنی هستند. به همین دلیل، مایلیم در مورد استفاده از آن به ویژه برای اهداف درمانی هشدار دهیم. به‌عنوان‌مثال، استفاده از آن در سرطان پستان هورمونی مثبت توصیه نمی‌شود. اگر می‌خواهید از سویا یا محصولات سویا استفاده کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط