برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم بدون لکتین

رژیم بدون لکتین: انتخابی مفید یا مضر؟

حفظ تناسب اندام و رسیدن به وزن دلخواه همواره دغدغه بسیاری از افراد بوده است. دستیابی به این امر از طریق راه‌های متنوع و فراوانی امکان‌پذیر خواهد بود. انتخاب رژیم غذایی مناسب باید با توجه به هدف و شرایط عمومی بدن هر فرد صورت گیرد که یکی از این موارد رژیم بدون لکتین است.  این رژیم در سالیان اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است؛ زیرا که علاوه بر لاغری سریع سبب بهبود سیستم گوارش بدن نیز می‌شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا با جزئیات این رژیم بیشتر آشنا شوید.

رژیم بدون لکتین

لکتین چیست؟

لکتین‌ به پروتئین موجود در بسیاری از مواد غذایی مانند انواع حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات گفته می‌شود. این ترکیب جهت محافظت از دانه‌های گیاهی در برابر حشرات و آفات وجود دارند. در بدن انسان، این ترکیبات با سلول‌های پوشش روده برهم‌کنش داشته و بر روی میزان جذب مواد مغذی و همچنین سیستم ایمنی بدن اثر منفی می‌گذارد. برخی افراد به لکتین حساسیت بیشتری نشان می‌دهند و در نتیجه می‌تواند سیستم گوارشی آن‌ها را به هم بریزد. لازم است که این افراد مواد خوراکی حاوی لکتین را در رژیم غذایی خود محدود نمایند.  

مراحل رژیم بدون لکتین

نکته حائز اهمیت در این رژیم این است که تمام تمرکز بر محدود کردن مواد غذایی بدون لکتین است، به این معنا که در دستورالعمل آن تأکیدی بر میزان مصرف مواد خوراکی، زمان مناسب خوردن آن‌ها و یا مقدار کالری روزانه نشده است. تنها باید توجه کنید که از مصرف مواد حاوی لکتین تا حد امکان پرهیز نمایید. پیش از شروع این رژیم بهتر است تا مراحل زیر را طی کنید تا بدن شما به صورت بهتری آماده شود.

  • مرحله 1: این مرحله به نام “پاکسازی” شناخته می‌شود. لازم است تا با محدود کردن همه مواد غذایی (به جز سبزیجات مورد تایید)‌ بدن خود را برای رژیم بدون لکتین آماده کنید.
  • مرحله 2: لیست مواد غذایی مورد تایید را به مرحله 1 اضافه نمایید.
  • مرحله 3: این مرحله می‌تواند به طور اختیاری انجام شود. مصرف پروتئین حیوانی را کاهش داده و در صورت امکان به طور متناوب و دوره‌ای روزه بگیرید.

لیست مواد غذایی در رژیم بدون لکتین

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد مهم‌ترین نکته در این رژیم استفاده از مواد غذایی مورد تأیید و پرهیز از مواد ممنوعه است که در ادامه لیستی از آن‌ها را مشاهده می‌نمایید.

مواد غذایی مناسب

این ترکیبات بدون لکتین و یا حاوی مقادیر کمی از لکتین هستند:

  • سبزیجات مانند اسفناج، کاهو و کلم‌پیچ
  • گیاهانی مثل هویج، سیب‌زمینی شیرین و چغندر
  • چربی‌های سالم همچون آووکادو، روغن زیتون و مغزها
  • پروتئین‌های بدون چربی همانند ماهی و تخم مرغ
  • میوه‌هایی مثل سیب، گلابی و انواع توت (به مقدار کم)

مواد غذایی ممنوعه

مواد آورده شده در ادامه حاوی مقادیر زیادی از لکتین بوده، درنتیجه مصرف آن در این رژیم ممنوع است.

  • مواد لبنی
  • غلات
  • حبوبات
  • گیاهانی مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان
  • غذاهای فرآوری شده
  • مواد خوراکی با قند بالا
  • انواع آجیل مانند بادام زمینی و تخم آفتاب‌گردان
تاثیر رژیم بدون لکتین در سیستم گوارش

مزایای رژیم بدون لکتین

با دنبال کردن رژیم بدون لکتین مشکلات گوارشی رفع خواهد شد و همچنین سیستم هاضمه بهبود پیدا خواهد کرد. به علاوه میزان نفخ موجود در مواد غذایی کاهش پیدا خواهد کرد و مشکلاتی نظیر سندروم روده تحریک‌پذیر برطرف خواهد شد. تحقیقات نشان دهنده اثراتی همچون ارتقا سلامت پوست، کاهش وزن سریع و افزایش انرژی است.

معایب رژیم بدون لکتین

بررسی‌ها و تحقیقات بر روی این نوع رژیم بسیار محدود است و در نتیجه بسیاری از جزئیات آن هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته است. به همین علت رژیم بدون لکتین ممکن است برای هر فردی به صورت متفاوتی پیش رود. همچنین حذف حبوبات و غلات از این رژیم میزان فیبر جذب شده در بدن را محدود می‌نماید. به علاوه با کم شدن مصرف میوه‌ها و کربوهیدرات، پایبندی به این رژیم چالش‌برانگیز خواهد بود. برای رفع این مشکل بهتر است تا پس از مشورت با پزشک متخصص تغذیه، برای مدت کوتاهی از این رژیم استفاده نمایید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید.

ارتباط رژیم بدون لکتین و گروه خونی

تمام غذاها دارای لکتین‌ هستند که به آنتی‌بادی موجود در خون می‌چسبند. زمانی که لکتین با آنتی‌بادی گروه خونی خاصی تداخل کند، باعث چسبیدن گلبول‌های قرمز به هم می‌شود که این امر زمینه‌ساز بیماری‌های متفاوتی همچون مشکلات کلیوی، کبدی، سردرد، دیابت، چاقی و غیره است. در واقع لکتین‌ها اساس فرضیه “رژیم غذایی گروه‌های خونی” هستند. در نتیجه لازم است تا هر فرد با توجه به گروه خونی خود رژیم غذایی خاصی را دنبال کند تا از این طریق سلامت خود را بهبود بخشد.

کلام آخر

لکتین ترکیبی زیان‌آور برای سلامت بدن است که در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. این ماده سبب بروز مشکلات گوارشی شده و سیستم هاضمه را دچار مشکل می‌کند. با استفاده از رژیم بدون لکتین و محدود کردن مواد خوراکی ممنوعه، سلامت و تناسب اندام خود را ارتقا دهید.

آیا نوع مصرف غذا بر لکتین جذب شده اثرگذار است؟

بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که پختن مواد غذایی سبب از بین بردن درصد بالایی از لکتین خواهد شد. در نتیجه با رعایت فرایند پخت مخصوص هر غذا می‌توان اثرات لکتین را محدود کرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی maryam

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط