برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
آیا شام نخوردن ضرر دارد

آیا شام نخوردن ضرر دارد؟

تغییر شرایط زندگی امروزی حتی بر تعادل روز و شب بدن ما تأثیر می‌گذارد. این تغییر که به ساعات خوردن، آشامیدن و خواب ما نیز کشیده می‌شود، مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، اثرات مضر غذا خوردن در اواخر شب بحث برانگیز شده است. پس دیروقت غذا خوردن چه اثراتی بر سلامت انسان دارد و چه اقداماتی در این زمینه باید انجام داد؟ آیا شام نخوردن ضرر دارد؟ در این بخش همراه ما باشید تا به طور کامل در خصوص زمان شام خوردن و نوع وعده غذایی شام صحبت کنیم.

خوردن شام در شب

آیا خوردن در شب مضر است؟

بدن ما طوری طراحی شده است که مطابق با چرخه روز و شب طبیعت باشد. به همین دلیل، شب‌ها دوره‌هایی هستند که بدن ما خود را برای خواب آماده می‌کند. وعده‌های غذایی دیرهنگام خورده می‌شوند، تأثیر منفی بر هضم و سلامت بدن دارند و همچنین در الگوی خواب اختلال ایجاد می‌کنند. از این منظر، مطالعات بسیاری در مورد اثرات مضر خوردن در شب ادامه دارد. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی، افزایش سطح قند خون و چاقی با الگو‌های غذایی دیرهنگام و نادرست مرتبط هستند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که غذا خوردن در اواخر شب ممکن است منجر به کاهش غلظت، مشکل در کاهش وزن شود و در را به روی اختلالاتی مانند ریفلاکس معده باز کند.

چگونه از خوردن غذا در شب جلوگیری کنیم؟

پس چگونه می‌توان از هوس خوردن در شب که مضرات احتمالی آن به کرات اشاره می‌شود جلوگیری کرد؟ حال، بیایید در مورد چند تکنیک مؤثر برای خلاص شدن از شر این عادت مزمن و مضر صحبت کنیم:

  • الگوی غذایی خود را در روز روشن کنید: اگر میل سرکوب ناپذیری برای خوردن در شب دارید، باید به غذا‌هایی که در طول روز مصرف می‌کنید و رژیم غذایی خود دقت کنید.
  • مراقب مدیریت استرس باشید: متأسفانه استرس که یکی از معضلات اصلی امروزی است نیز نقش زیادی در عادات غذایی شبانه دارد. به خصوص اگر گرسنه نیستید، شب دیروقت غذا بخورید. شما می‌توانید بر روی عامل استرس تمرکز کنید و در این مورد حمایت دریافت کنید.
  • غذا‌های بی‌ارزشی که در شب می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید را حذف کنید: یکی از عواملی که راه را برای میان وعده‌های آخر شب هموار می‌کند، خوردن غذا‌های ناسالم در خانه است. اگر غذا‌های ناسالمی ندارید که به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، احتمال مصرف آن‌ها کاهش می‌یابد.
  • از مزاحمت‌های حواس پرتی استفاده کنید: البته مفیدترین جایگزین در اواخر شب، داشتن یک خواب تمیز است. با این حال، با ایجاد عادات غذایی، می‌توانید جایگزین‌هایی مانند تماشای یک فیلم شاد یا مشغول شدن به سرگرمی مورد علاقه خود ایجاد کنید.
  • مشخص کنید چه چیزی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد: چه عواملی باعث می‌شود که دیر غذا بخورید؟ وقتی صحبت از مضرات غذا خوردن در شب می‌شود، یکی از بارزترین مسائل بدون شک عواملی است که شما را تحریک می‌کند.

چه چیزی باعث میل به غذا خوردن در شب می‌شود؟

یک دلیل اساسی در هر رفتار ما وجود دارد. البته همین را می‌توان در مورد غذا خوردن و خوابیدن در شب نیز گفت. در این مرحله، مهم است که بفهمید چه چیزی باعث می‌شود به جای سرزنش خودتان، غذا بخورید.

به عنوان مثال، خوردن بسیار محدود در طول روز می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود. همچنین افراد زیادی هستند که برای سرکوب احساساتی مانند عصبانیت یا ناامیدی غذا می‌خورند. به همین دلیل، دلایل زیادی وجود دارد که میل به خوردن در شب را پشت سر می‌گذارد. همچنین تصور می‌شود که بین رفتار خوردن شبانه و اختلالاتی مانند اختلالات خواب، افسردگی و چاقی رابطه وجود دارد.

چرا نباید بعد از ساعت ۷ عصر غذا بخورید؟

بدن انسان برای عملکرد‌های اساسی مانند هضم و بازسازی اندام‌ها در ساعات شب کار می‌کند. بنابراین، پایان دادن به عادت غذا خوردن بعد از ساعت ۷ بعد از ظهر می‌تواند به تجدید بدن شما کمک کند. می‌توانید از بیماری‌های مزمن مانند سندرم شب خوری جلوگیری کنید. مهم است که بعد از ساعت معینی در عصر از خوردن غذا خودداری کنید تا در زمانی که بدن استراحت می‌کند، هضم فشار وارد نشود.

آیا شام نخوردن ضرر دارد؟

آیا شام نخوردن ضرر دارد؟

کارشناسان به دو دسته تقسیم می‌شوند. کسانی هستند که می‌گویند شام را باید خورد و کسانی هستند که می‌گویند باید از آن صرف نظر کرد.

بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی منتشر شده است، خوردن شام زودهنگام تأثیرات مثبتی بر سلامتی دارد. این تحقیق به مطالعه‌ای اشاره می‌کند که بر روی افراد بین ۲۵ تا ۷۵ سال و وزن تقریباً ۹۰ کیلوگرم انجام شده است. کسانی که وعده‌های غذایی خود را بین ظهر و عصر تمام می‌کنند. گفته می‌شود که آن‌ها راحت‌تر وزن کم می‌کنند، فشار خون آن‌ها تنظیم می‌شود، احساس انرژی بیشتری می‌کنند و افسردگی آن‌ها کاهش می‌یابد.

مطالعات در مورد محدودیت غذایی سال هاست که ادامه دارد. یکی از تحقیقات مهم «لغو شام» است، یعنی لغو شام. موضوع حذف شام یا انتقال آن به ساعات اولیه که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته است، یک عمل تغذیه‌ای با فواید ثابت شده است. مشکل ناشی از خوردن زیاد غذا نیست، بلکه ناشی از خوردن در زمان نامناسب است. نظر من حدود ۱۰ سال است که همینطور است: اینکه

چه چیزی و چه زمانی بخورید بسیار مهم است!

حوالی ساعت ۱۷ بعد از ظهر،  برای ساعت داخلی شبانه روزی در سلول‌های ما، یعنی ساعت بیولوژیکی ما، عصر است. کلمه شبانه روزی به چرخه روزانه ۲۴ ساعته اشاره دارد. این سیستمی است که با توجه به حضور یا عدم حضور خورشید کار می‌کند. از آنجایی که در زندگی مدرن ما دیر می‌خوابیم و در طول شب غذا می‌خوریم، زمان بیولوژیکی عصر ما نیز تغییر کرده است. با این حال، سلول‌های ما نمی‌توانند با این سبک زندگی سازگار شوند.

غذا خوردن در خارج از ساعت بیولوژیکی، بعد از ساعت ۱۷ بعد از ظهر، باعث افزایش چربی در اندام‌های داخلی بدن می‌شود. تمام کردن آخرین وعده غذایی در ساعت ۱۷ زمان داخلی است که به نظر بسیاری از متخصصان تغذیه مناسب است زیرا بیوشیمی تغذیه ما اینگونه است.

دوره زمانی که غذا هضم می‌شود و انرژی مؤثر از غذا تولید می‌شود در طول روز است. شب زمان استراحت و بازسازی این اندام هاست. نام پزشکی این فرآیند “اتوفاژی” است. اتوفاژی به معنای از بین رفتن سلول‌های قدیمی در هنگام گرسنگی است. اگر در شب غذا بخوریم، بدن نمی‌تواند اتوفاژی کند. ما ممکن است وزن اضافه نکنیم، اما صبح روز بعد قبل از اینکه بدنمان بتواند خود را تجدید کند، از خواب بیدار می‌شویم. به طور خلاصه، خوردن در شب چیزی فراتر از وزن است.

آیا باید شام حذف شود؟

محتویات غذا‌هایی که فرد باید روزانه مصرف کند به پارامتر‌هایی مانند سن، جنسیت، نسبت چربی به ماهیچه، وضعیت بیماری، میزان متابولیسم و ​​سبک زندگی بستگی دارد. تا زمانی که بیماری خاصی یا شرایط خاصی وجود نداشته باشد، حذف شام سالم نیست. کاهش مصرف شام یا میان وعده ممکن است منجر به سوء تغذیه و کاهش سرعت متابولیسم شود. متابولیسم فرآیندی است که در آن آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم در بدن به انرژی تبدیل می‌شود. کاهش متابولیسم می‌تواند بر بسیاری از فرآیند‌های فیزیولوژیکی در بدن افراد تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، ادامه رفتار نخوردن شام برای مدت طولانی؛ این می‌تواند بیماری‌های مزمن را به دلیل کمبود ویتأمین‌ها، مواد معدنی و حتی سایر درشت مغذی‌ها ایجاد کند.

همچنین بخوانید: چربی سوزی شکم و پهلو در خواب

کلام آخر

خوردن در شب به دلیل مضرات آن به یکی از موضوعات مورد بحث کنونی تبدیل شده است. در واقع عادت به خوردن در شب در نتیجه تغییر شرایط زندگی روزمره و عمل خارج از چرخه طبیعی بدن افزایش می‌یابد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که این عادت ممکن است باعث مشکلات مختلفی به خصوص بیماری‌های قلبی و چاقی شود. شما می‌توانید با گنجاندن برخی از روتین‌های سالم در زندگی خود از میل به خوردن در شب جلوگیری کنید.  اما شام خوردن نباید با در شب غذا خوردن اشتباه گرفته شود. شما می‌توانید با تنظیم محتویات بشقاب شام و خوردن شام در ساعات اولیه شب به سلامت خود کمک کنید. همچنین کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه برای شما بسیار مفید خواهد بود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط