برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
بوتاکس معده

بوتاکس معده: هر آنچه که باید بدانید!

برای بسیاری از افرادی که با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند، رژیم غذایی و ورزش به تنهایی ممکن است برای کاهش وزن مورد نظرشان کافی نباشد. در سال‌های اخیر، چندین روش پزشکی به عنوان گزینه‌های لاغری، از جمله جراحی بای پس معده و قرار دادن بالون معده ظاهر شده است. با این حال، این روش‌ها تهاجمی هستند و خطرات و عوارض خاصی را به همراه دارند. اخیراً، بوتاکس معده به عنوان یک جایگزین غیرجراحی برای روش‌های کاهش وزن مانند بای پس معده و لاپاراسکوپی اسلیو معده ظهور کرده است.

بوتاکس یا سم بوتولینوم معمولاً با روش‌های زیبایی مانند کاهش چین و چروک و جوانسازی صورت همراه است. با این حال، این داروی همه کاره دارای طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی از جمله درمان میگرن مزمن، اسپاسم عضلانی و تعریق بیش از حد است. در ادامه تمام نکات مهم در مورد بوتاکس معده را بررسی خواهیم کرد، تا انت‌ها همراه ما باشید. 

بیشتر بخوانید: رژیم بعد از اسلیو معده چگونه باید باشد؟

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده چیست؟ 

بوتاکس معده یک تزریق کاهش وزن است که برای سفت کردن معده با استفاده از بوتاکس برای شل کردن عضلات شکم و کاهش سرعت سیستم گوارش انجام می‌شود. این روش لاغری، یک روش غیر جراحی است که شامل تزریق مقادیر کمی سم بوتولینوم (بوتاکس) به عضلات معده است. بوتاکس یک نوروتوکسین است که از آزاد شدن استیل کولین، یک نوع انتقال دهنده عصبی که به عضلات سیگنال می‌دهد تا منقبض شوند، جلوگیری می‌کند. 

به طور خلاصه بوتاکس یک پروتئین عصبی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم و گونه‌های مربوط به آن تولید می‌شود. این روش محدودیتی برای انقباض عضلات معده ایجاد می‌کند. از طریق محدودیت، زمان تخلیه معده به تاخیر می‌افتد و احساس سیری در بیمار ایجاد می‌شود. 

فواید بوتاکس معده 

تزریق بوتاکس به معده مزایای مهمی دارد، مزایای این روش عبارت‌اند از: 

  • غیر تهاجمی بودن: بر خلاف جراحی بای پس معده و سایر روش‌های تهاجمی دیگر، یک درمان غیر جراحی است که می‌تواندبه صورت سرپایی انجام شود. 
  • دوره نقاهت کوتاه: بیشتر افراد می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را مدت کوتاهی پس از تزریق بوتاکس به معده از سر بگیرند. 
  • موثر بودن: مطالعات بالینی نشان داده است که بوتاکس معده می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی در برخی افراد شود. 
  • کنترل احساس گرسنگی: بوتاکس معده با کم کردن فعالیت عضلات معده، میزان هورمون‌هایی که احساس گرسنگی را تنظیم می‌کنند را کاهش می‌دهد.
  • کاهش برخی عوارض مرتبط با چاقی: تزریق بوتاکس به معده می‌تواند برخی عوارض مرتبط با چاقی مانند: فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت و مشکلات تنفسی را کاهش دهد.

عوارض

بوتاکس معده، بدون بریدگی جراحی اعمال می‌شود و فقط بر روی عملکرد ماهیچه معده تأثیر می‌گذارد. با این حال، این روش نیز مانند هر روش پزشکی، ممکن است خطرات و عوارضی به همراه داشته باشد. عوارض احتمالی این روش عبارت‌اند از: 

  • تهوع و استفراغ
  • درد و گرفتگی شکم
  • خونریزی یا سوراخ شدن دستگاه گوارش
  • واکنش‌های آلرژیک به بوتاکس
  • دیس ریتمی قلبی 
  • افسردگی تنفسی 
  • حمله قلبی 
  • اثرات عصبی

اقدامات مهم بعد از بوتاکس معده 

اولین هدف از بوتاکس معده، تنظیم عادت غذایی نامناسب است. برای این منظور، یک رژیم غذایی برای لاغری و یک لیست تمرینی برای افراد تهیه می‌شود تا پس از انجام عمل، از آن‌ها استفاده کنند. اقدامات مهم بعد از تزریق بوتاکس عبارت‌اند از: 

  • رعایت رژیم غذایی: اگر بیمار، رژیم غذایی را رعایت نکند، در مدت زمان کوتاهی که دارو از بدن وی دفع می‌شود، مجدداً وزنی را که با اثر دارو از دست داده است، به دست می‌آورد. 
  • انجام تمرینات ورزشی: کاهش وزن و چربی سوزی بدون انجام تمرینات مناسب ورزشی تقریبا کاری نشدنی است. متخصص تمریناتی برای افراد در نظر می‌گیرد که باید آن‌ها را انجام دهد. 
  • رعایت دستورات پزشک: رعایت دستورات پزشک شامل مصرف داروها، پیگیری جلسات با پزشک و رعایت همه توصیه‌های پس از تزریق بوتاکس درد معده می‌شود. 
  • پشتیبانی روانی: برخی افراد پس از بوتاکس معده نیاز به پشتیبانی روانی دارند. تغییرات در بدن و رژیم غذایی ممکن است باعث تاثیرات روانی متفاوتی شود. در نتیجه، مراجعه به مشاور روانشناس، می‌تواند به شما راهنمایی لازم را ارائه دهد و در تطبیق با این تغییرات کمک کند. 

مدت انجام تزریق بوتاکس به معده

از آنجایی که بوتاکس معده روشی است که با عمل آندوسکوپی انجام می‌شود، تقریباً در عرض ۲۰-۱۵ دقیقه انجام می‌شود. بیماران به مدت ۱ الی ۲ ساعت تحت نظر قرار می‌گیرند و پس از آن بدون نیاز به بستری شدن مرخص می‌شوند. به این ترتیب بیماران با تنظیم عادات غذایی خود در مدت کوتاهی شروع به کاهش وزن می‌کنند. 

روش تزریق بوتاکس معده

روش تزریق بوتاکس به معده 

عضلات معده مسئول انقباض و حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش هستند. هنگامی که بوتاکس به این عضلات تزریق می‌شود، آزاد شدن استیل کولین را مسدود می‌کند، که به نوبه خود باعث شل شدن ماهیچه‌ها و کندی فرآیند گوارش می‌شود. این تاخیر در تخلیه معده می‌تواند منجر به افزایش احساس سیری شود که می‌تواند به کاهش مصرف غذا و کاهش وزن کمک کند. 

مقدار بوتاکس اعمال شده از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با این روش، معده افراد شروع به سفت شدن می‌کند و کاهش وزن برای مدت طولانی اتفاق می‌افتد. 

تزریق بوتاکس به ماهیچه‌های معده باعث شل شدن آن‌ها می‌شود که در نتیجه روند گوارش را کند می‌کند. این می‌تواند منجر به احساس سیری شود که می‌تواند به کاهش مصرف غذا و در نتیجه کاهش وزن کمک کند. به طور کلی در ۶-۴ ماه پس از مداخله، هدف کاهش وزن ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرمی بیماران است. میزان کاهش وزن ممکن است بسته به سن، میزان متابولیسم و ​​دفعات ورزش فرد تغییر کند. 

افراد مناسب برای بوتاکس معده 

بوتاکس معده راه حل کاهش وزن برای همه افراد نیست. معمولاً برای افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) ۳۰ یا بالاتر دارند و تنها از طریق رژیم غذایی و ورزش به کاهش وزن قابل توجهی دست نیافته‌اند توصیه می‌شود. همچنین ممکن است برای افرادی که کاندید عمل جراحی بای پس معده نیستند یا می‌خواهند از روش‌های تهاجمی اجتناب کنند، در نظر گرفته شود. 

با این حال، این روش برای افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، مانند گاستروپارزی (بیماری که در آن معده به درستی تخلیه نمی‌شود) یا سابقه جراحی دستگاه گوارش، توصیه نمی‌شود. 

مدت زمان تاثیر 

مدت ۱الی ۲ روز پس از تزریق بوتاکس به معده، فرآیند سازگاری آن با بدن انجام می‌شود. با گذشت ۳ روز از انجام این روش، کاهش احساس گرسنگی و کنترل اشت‌ها شروع می‌شود. یک هفته بعد از آن، این احساس گشنگی و نیاز به غذا کاملا کاهش می‌یابد. این وضعیت تا زمانی که بوتاکس در بدن وجود دارد ادامه خواهد داشت. با رعایت رژیم غذایی و عادت کردن بیمار به رعایت آن، پس از از بین رفتن بوتاکس همچنان روند کاهش وزن ادامه خواهد یافت. 

موارد منع 

معمولا سن داوطلبان برای تزریق بوتاکس به معده، بالای ۱۸ سال است، اگرچه محدودیت سنی برای انجام آن وجود ندارد. علاوه بر این، این عمل برای برخی افراد مناسب نیست که عبارت‌اند از: 

  • افراد دارای توده بدنی ۳۵ به بالا
  • مادران باردار یا شیرده
  • افراد دارای بیماری‌های ژنتیکی
  • افراد چاق که نیاز به جراحی دارند یا جراحی انجام داده‌اند

تضمین کاهش وزن

هیچ تضمینی برای روش‌های کاهش وزن از جمله تزریق بوتاکس به معده که در سراسر جهان اعمال می‌شود وجود ندارد. اعتقاد به کاهش وزن تنها با استفاده از یکی از این روش ها، ایده بسیار اشتباهی است. برای رسیدن به وزن مطلوب، بیماران پس از عمل باید به عادات غذایی خود توجه کنند. برای این منظور، پزشکان، افراد را به متخصصان تغذیه ارجاع می‌دهند و برای آن‌ها تمرینات ورزشی در نظر می‌گیرند. میزان موفقیت عملیات کاهش وزن با انجام منظم این برنامه‌ها افزایش می‌یابد. 

کلام پایانی

تزریق بوتاکس به معده یک روش غیر جراحی برای لاغری است که در افراد با مشخصات خاصی انجام می‌شود و در برخی از افراد نباید انجام شود. این روش حتما باید با رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های بدنی مناسب همراه باشد تا تاثیر خود را از دست ندهد. معمولا افراد بعد از انجام بوتاکس می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند و نیازی به بستری در بیمارستان ندارند. این روش لاغری به صورت سرپایی در مدت کوتاهی انجام می‌شود. 

سوالات متداول

آیا تزریق بوتاکس به معده باعث آسیب دائمی به معده می‌شود؟ 

مشخص شده است که اثر کامل داروی مورد استفاده در بوتاکس معده طی ۴ الی ۶ ماه به طور کامل از بدن پاک می‌شود. بنابراین امکان آسیب دائمی وجود ندارد. 

بعد از تزریق بوتاکس به معده به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 

بیمارانی که به آن‌ها بوتاکس می‌زنند دیرتر گرسنه می‌شوند، با وعده‌های کمتر سیر می‌شوند و زودتر احساس سیری می‌کنند. 

آیا می‌توان آن را برای زنان باردار و شیرده اعمال کرد؟ 

خیر، در افراد باردار یا شیرده، ممکن است سم بوتولینوم از طریق شیر مادر یا رحم همراه با سیاهرگ‌های دیواره معده از مادر به جنین منتقل شود. 

آیا بوتاکس معده باعث آسیب دائمی به معده می‌شود؟ 

مشخص شده است که اثر کامل داروی مورد استفاده در بوتاکس معده طی ۴ الی ۶ ماه به طور کامل از بدن پاک می‌شود. بنابراین امکان آسیب دائمی وجود ندارد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط