برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مواد غذایی خام

مواد غذایی که بهتره خام خورده نشن!

امروزه افراد زیادی هستند که اعتقاد دارند خوردن مواد غذایی به صورت خام بهتر است و خواص بیشتری دارد. علاوه بر این مسئله بسیاری از ما بدون آنکه بدانیم تمایل داریم برخی از مواد غذایی را خام بخوریم در حالی که بهتر است برخی از آنان پخته میل شوند. در این بخش به شما توضیح می‌دهیم که خام خوردن چه غذایی ایرادی ندارد و چه مواد غذایی که بهتره خام خورده نشن!

مواد غذایی که بهتره خام خورده نشن

رژیم غذایی خام

خام خواری فقط یک انتخاب غذایی نیست، بلکه برای بسیاری از افراد یک سبک زندگی است. اما رژیم غذایی خام شامل چه چیزی است؟ این یک رژیم غذایی بسیار محدود است، به همین دلیل است که بهتر است قبل از شروع رژیم غذایی فقط با مواد خام با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

برای کسانی که از رژیم غذایی خام پیروی می کنند، غذاهای مخصوصی مانند پاپایا، آووکادو، خرما وجود دارد؛ زیرا آنها بسیار مغذی هستند، اما جوانه، جلبک‌ها، انواع توت‌ها نیز هستند که مکمل‌های طبیعی محسوب می‌شوند. دانه‌های روغن نیز مجاز است: دانه‌های کدوتنبل، دانه‌های آفتاب‌گردان، کنجد، دانه‌های چیا و کتان، سرشار از نمک‌های معدنی و همچنین گردو و فندق.

در بین حبوبات فقط نخود و لوبیا مجاز است. روغن‌ها و ادویه‌ها به‌عنوان چاشنی‌ها و طعم‌دهی به غذاهای خام ضروری هستند: روغن زیتون، روغن کنجد، روغن بذر کتان، روغن نارگیل. 

همچنین بخوانید: طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

مواد غذایی که بهتره خام خورده نشن!

پختن غذا به معنای از دست دادن خواص غذایی آن نیست. برخی از غذاها هستند که نباید به صورت خام مصرف شوند، زیرا ممکن است آلوده یا سمی باشند. غذاهایی که بهتر است پخته شوند شامل موارد زیر هستند:

  • انواع گوشت
  • سیب زمینی
  • بادمجان
  • تخم مرغ
  • لوبیا سبز
  • انواع آرد
  • گوجه فرنگی
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • حبوبات

گوشت قرمز، ماهی و مرغ

گوشت قرمز در برخی غذاها به صورت خام سرو می‌شود و اگر کیفیت نامناسبی داشته باشد خطراتی برای سلامتی به همراه دارد. گوشت خام می تواند باعث اکسوپلاسموز، تریچینوز، سالمونلوز یا عفونت لیستریا شود.

همین مورد در مورد ماهی نیز پیش می‌رود و انگل‌های موجود در بسیاری از ماهی‌ها یک تهدید سلامتی دارند. ماهی‌ها می‌توانند توسط انگل‌هایی مانند Anisakis آلوده شوند. اینها کرم‌هایی هستند که در دستگاه گوارش ساکن هستند و به عضلات نفوذ می کنند، بنابراین گوشت مورد نظر شما را آلوده می‌کنند. این کرم‌ها که توسط انسان خورده می‌شوند باعث مسمومیت شدید می‌شوند.

گوشت مرغ نیز ممکن است حاوی باکتری‌های خطرناکی مانند سالمونلا باشد که باعث بیماری روده در انسان می‌شود.

سیب‌زمینی

پیروان رژیم خام اغلب سیب‌زمینی را پوره یا آب می کنند یا آن را کامل می‌خورند، مانند سیب. با این حال، خوردن سیب‌زمینی خام به دلیل محتوای نشاسته ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ شود.

علاوه بر این، سیب‌زمینی‌ها حاوی مولکول‌های سولامین و چاکونین هستند که به آن امکان می‌دهند از خود در برابر انگل دفاع کنند. این مواد می‌توانند باعث سردرد، استفراغ، اسهال و تب شوند؛ بنابراین، توصیه می‌شود سیب‌زمینی‌های پخته شده را مصرف کنید.

اگر مشکل نفخ شکم دارید، توصیه می‌کنیم تا مقاله با نفخ شکم چه کنیم را مطالعه کنید.

بادمجان

 بادمجان خام سمی است و حاوی عنصری به نام سولانین است که به مقدار زیاد باعث درد شکم، استفراغ، اسهال یا نفخ می‌شود. علاوه بر این، بادمجان خام برای مبتلایان به آلرژی بسیار خطرناک است، حتی اگر به مقدار کم‌مصرف شود.

غذاهای ممنوعه در خام خواری

تخم مرغ

پختن غذا بدون تخم مرغ که در ده‌ها دستور غذا یافت می‌شود، سخت است. بسیاری از دستورالعمل‌ها، مانند سس مایونز خانگی، شامل تخم مرغ خام است. با این حال، مصرف تخم مرغ خام خطر مسمومیت با سالمونلا را به همراه دارد، یک بیماری جدی که شامل تب بالا، کم آبی بدن، حالت تهوع، درد شکم، گرفتگی عضلات و سردرد است.

افرادی هم هستند که به تخم مرغ خام حساسیت دارند و از آن بی‌اطلاع هستند. کارشناسان ایمنی مواد غذایی توصیه می کنند که به یکپارچگی پوسته توجه کنید. علاوه بر این مهم است که تخم مرغ را با دقت بپزید، توصیه می‌شود آن را بپزید تا زرده‌ها کاملاً سفت شوند؛ بنابراین، شما باید از تخم مرغ آب پز شده خودداری کنید.

لوبیا سبز

لوبیا سبز حاوی ترکیب پروتئینی سمی به نام فاسین است. باعث تهوع، سردرد، استفراغ و اسهال می‌شود. کسانی که مقادیر زیادی لوبیا سبز خام می‌خورند حتی ممکن است بر اثر مسمومیت بمیرند. برای از بین بردن پروتئین سمی باید لوبیا سبز را حداقل ده دقیقه بپزید.

خمیر خام یا آرد

خوردن خمیر یا آرد خام ممکن است باعث اسهال و گرفتگی معده شود. فقط برخی از مخلوط‌های آماده، مانند آنهایی که برای کوکی‌ها یا کلوچه‌ها تهیه می‌شوند، حاوی آرد عملیات حرارتی شده هستند. 

پیاز و سیر

پیاز و سیر خام می‌توانند باعث ناراحتی معده و مشکلات گوارشی شوند. هضم این غذاها دشوار است و در صورت مصرف خام، سیستم گوارشی را مختل می‌کند؛ بنابراین با پخت‌وپز می‌توانید این غذاها را راحت‌تر هضم کنید.

حبوبات

برخی از حبوبات در صورت مصرف خام ممکن است حاوی مواد سمی باشند. در مصرف حبوبات مانند لوبیا خام، نخودفرنگی و سویا به ویژه دقت کنید. حتماً این حبوبات را کاملاً بپزید تا مواد سمی از بین برود. حبوبات. لوبیا، عدس و نخود به صورت خام حاوی سم فازین (توکسالبومین) هستند. این سمی است که می تواند آسیب جدی به‌سلامتی وارد کند: نفوذپذیری غشای سلولی را افزایش می‌دهد و در نتیجه مواد و سموم مضر می‌توانند به آنها نفوذ کنند. سم باحرارت دادن به طور کامل از بین می‌رود. متخصصان توصیه می کنند حبوبات را حداقل 5 ساعت قبل از خوردن خیس کنید و سپس آنها را بجوشانید.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی پخته بسیار سالم‌تر و پرخاصیت‌تر از گوجه‌فرنگی تازه است. وقتی سرخ می‌شوند، سرشار از ماده لیکوپن می‌شوند که یک آنتی‌اکسیدان قوی است و همچنین با انواع خاصی از سرطان مبارزه می‌کند. یک نکته مهم: برای اینکه لیکوپن بهتر جذب شود باید با چربی مصرف شود.

کلم بروکسل / کلم بروکلی / گل کلم

وضعیت این نوع کلم‌ها دشوار است. ازیک‌طرف، دانشمندان بر این باورند که وقتی تازه هستند، ویژگی‌های مفید بیشتری را حفظ می کنند. اما مشکل اینجاست که بدن انسان نمی‌تواند با هضم آنها کنار بیاید؛ بنابراین به جای اینکه کلم بروکسل خام به شما قدرت فوق‌العاده یا هر ویژگی دیگری بدهد، تنها منجر به نفخ و درد شدید می‌شود؛ بنابراین  کلم را بخارپز کنید و سپس میل کنید.

اسفناج

 اسفناج هنگام پختن تقریباً تمام ویتامین C خود را از دست می‌دهد. اما ارزش آن به این دلیل نیست، بلکه به‌خاطر کلسیم، منیزیم و آهن موجود در آن است که درست در حین پختن آزاد می‌شود. به همین دلیل بهتر است این اسفناج را بخارپز کنید.

غذاهایی که باید پخته شوند

نکات مهم در خصوص خام خواری مواد غذایی

اگرچه محصولات غذایی خام حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری هستند، یک خام‌خوار باید بر تنوع رژیم غذایی خود نظارت داشته باشد. در غیر این صورت، به دلیل کمبود برخی ویتامین‌ها و از طرف دیگر داشتن بیش از حد برخی دیگر، می‌توانید دچار اختلالات متابولیک شوید. سایر نکاتی که باید قبل از شروع به خام خواری بدانید:

  • فقط محصولات ارگانیک برای رژیم غذایی خام مناسب هستند.
  • رژیم غذایی خام فقط برای یک بدن بالغ و سالم مناسب است.
  • رژیم غذایی خام برای کودکان، زنان باردار و شیرده و افراد مسن منع مصرف دارد.
  • هنگام خوردن ماهی خام، خطر ابتلا به انگل زیاد است. شما می‌توانید با انجماد، نمک زدن و عملیات حرارتی از شر انگل‌های ماهی خلاص شوید. انجماد مناسب‌ترین راه برای ضدعفونی‌کردن ماهی برای خام‌خواران است. سرسخت‌ترین انگل‌ها برای بیش از 15- روز در دمای حدود 30- درجه منجمد می‌شوند.
  • رژیم غذایی خام برای برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش منع مصرف دارد و می تواند باعث ناراحتی معده شود؛ بنابراین، قبل از اینکه به‌طورجدی وارد یک رژیم غذایی خام شوید، ضرری ندارد با یک متخصص مشورت کنید و یک نقشه رژیم غذایی دقیق تهیه کنید.
  • همچنین بخوانید: مسمویت غذایی و راهکارهای درمان آن

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط