برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
آیا تیروئید روی وزن تاثیر دارد؟

آیا تیروئید روی وزن تاثیر دارد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در صورت ابتلا به آن نسبت به سبک غذا خوردن خود حساس شویم، مشکلات تیروئیدی است. از آنجا که نحوه غذا خوردن و تیروئید مستقیما به همدیگر مرتبط هستند، می‌توانند تغییرات زیادی در بدن ایجاد کنند که یک مورد آن تغییرات وزنی از جمله افزایش وزن و کاهش وزن است. در این بخش سعی کرده‌ایم تا به طور کامل در مورد مواقعی که تیروئید باعث افزایش وزن شده و مواقعی که باعث کاهش وزن می‌شود، توضیح کامل دهیم. با ما همراه باشید.

افزایش وزن ناشی از تیروئید

آیا تیروئید روی وزن تاثیر دارد؟

غده تیروئید عضوی است که سرعت کار اندام‌هایی را که وظایف حیاتی در بدن دارند تنظیم می‌کند و به آنها در انجام این فعالیت‌ها کمک می‌کند. این غده می‌تواند تمام سیستم‌ها و بافت‌های بدن را تحت‌تأثیر قرار دهد. هورمون‌هایی به نام‌های T3 (تری یدوتیرونین) و T4 (تیروکسین) که از تیروئید ترشح می‌شوند، متابولیسم انرژی را تنظیم می‌کنند، استفاده از اکسیژن وارد شده به بدن و تبدیل آن به انرژی را تضمین می‌کنند و سرعت متابولیسم را تنظیم می‌کنند.
 بیماری‌های زیادی در ارتباط با تیروئید وجود دارد. علاوه بر این، اکثر بیماران تیروئیدی از بیماری موجود خود آگاه نیستند. شکایات رایج مانند افزایش وزن، کاهش وزن سریع، یبوست، بی‌نظمی قاعدگی و مشکلات خواب ممکن است ناشی از اختلالات تیروئید باشد. هنگامی که غده تیروئید بیش از حد هورمون تولید می‌کند، تیروئید پرکار نامیده می‌شود.

 علائمی که در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید مشاهده می‌شود:

  •  تپش قلب، لرزش در دست‌ها، چشم‌های بیرون زده،
  •  کاهش وزن با وجود اشتهای زیاد     
  •  چشم‌های اشک آلود، قرمز، اشک آلود 
  •  تحریک پذیری شدید  
  •  بیخوابی  

زمانی که غده تیروئید هورمون‌های ناکافی تولید کند، کم کاری تیروئید نامیده می‌شود. افراد مبتلا به  تیروئید کم کار از اضافه وزن یا مشکل در کاهش وزن شکایت دارند. 

علائمی که در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مشاهده می‌شود:

  •  ضعف، خستگی آسان
  •  لرز، یبوست   
  •  خواب آلودگی 
  •  احساس ادم و تورم در بدن، دست‌ها، صورت و چشم‌ها  
  •  فراموشی، افسردگی 
  •  خشکی پوست، ریزش مو 
  •  ناتوانی در کاهش وزن
  •  کندی حرکات و سرعت ذهنی
  •  نامنظمی قاعدگی و ناباروری

 آزمایش خون (TSH، fT3، fT4) یعنی آزمایش تیروئید و سونوگرافی برای تشخیص بیماری‌های تیروئید کافی است. با درمان دارویی متناسب با تشخیص، می‌توان در مدت کوتاهی سلامت خود را به دست آورد. 

رژیم مناسب بیماری تیروئید

رابطه بین پرکاری تیروئید و وزن

در بسیاری از بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید (گواتر سمی)،  وزن بیمار کاهش می‌یابد. علاوه بر این، عواملی که اشتها، متابولیسم و ​​فعالیت ما را کنترل می‌کنند بسیار پیچیده هستند و هورمون‌های تیروئید تنها یکی از بازیگران این سیستم پیچیده هستند. کاهش وزن همچنین در تیروئیدیت تحت حاد و مصرف مقادیر بیش از حد هورمون تیروئید رخ می‌دهد. از آنجایی که هورمون‌های تیروئید اشتها را افزایش می‌دهند، برخی از بیماران به جای کاهش وزن به دلیل پرخوری وزن اضافه می‌کنند.
به طور کلی پس از درمان پرکاری تیروئید، وضعیت غیر طبیعی به حالت عادی باز می‌گردد. بنابراین کاهش وزن متوقف می‌شود و وزن از دست رفته در طول بیماری دوباره به دست می‌آید. 

آیا دارو‌های تیروئید باعث افزایش وزن می‌شوند؟

در درمان سرکوب‌کننده تیروئید، فرد وزن از دست داده را باز می‌یابد، در حالی که در درمان کم کاری تیروئید، فرد می‌تواند وزن خود را کاهش دهد.
لازم است دارو‌های تیروئید را به دو دسته تقسیم کنید. اگر تیروئید بیش فعال باشد، درمانی که هورمون‌های تیروئید را سرکوب می‌کند، تجویز می‌شود. هنگامی که هورمون اضافی اصلاح شود، فرد به طور طبیعی وزن از دست داده را به دست می‌آورد. تا زمانی که تعادل تیروئید به حالت طبیعی برسد، فرد وزن مناسبی به دست می‌آورد. از سوی دیگر، دارو‌های مورد استفاده ممکن است باعث کاهش وزن شوند، زیرا هورمون‌های تنبل تیروئید کم هستند.

مصرف هورمون برای کاهش وزن

هورمون تیروئید (لووتیروکسین، تفور، لووتیرون، یوتیروکس، ال-تیروکسین) هرگز نباید برای کاهش وزن استفاده شود. در گذشته برای افرادی که قصد کاهش وزن داشتند از هورمون‌های تیروئید استفاده می‌شد. اخیراً برخی از بیماران تیروئیدی برای کاهش وزن مقادیر زیادی هورمون تیروئید مصرف می‌کنند. استفاده از مقادیر بیش از حد هورمون تیروئید بدون شک باعث کاهش وزن بیشتر از کاهش وزنی می‌شود که از طریق رژیم غذایی حاصل می‌شود. از طرفی، هنگامی که هورمون‌های تیروئید قطع می‌شود، بیمار در مدت کوتاهی وزن خود را به دست می‌آورد.

 نباید فراموش کرد که مقادیر بیش از حد هورمون تیروئید نه تنها باعث آب شدن چربی، بلکه آب شدن عضلات نیز می‌شود. علاوه بر این، دریافت مقادیر زیاد هورمون تیروئید باعث بروز برخی دیگر از مشکلات متابولیک می‌شود. در این بیماران که دچار پرکاری تیروئید ناشی از دارو می‌شوند، تپش قلب و تحریک‌پذیری و همچنین کاهش وزن رخ می‌دهد. در برخی افراد به جای کاهش وزن به دلیل افزایش اشتها، وزن اضافه می‌کنند. به همین دلیل، بیماران دارای اضافه وزن که بیماری تیروئید ندارند یا بیماران تیروئیدی که برای کاهش وزن هورمون تیروئید اضافی مصرف می‌کنند، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند، به آن‌ها آسیب برساند.

کم کاری تیروئید و افزایش وزن

بین کم کاری تیروئید و افزایش وزن رابطه وجود دارد. در کم کاری تیروئید متابولیسم پایه کاهش می‌یابد و بنابراین وزن بیمار افزایش می‌یابد. در صورت کم کاری تیروئید شدید، افزایش وزن بیشتر است.  افزایش وزن مشاهده شده در کم کاری تیروئید از طریق مکانیسم‌های بسیار پیچیده اتفاق می‌افتد و به دلیل ذخیره بیش از حد چربی ایجاد نمی‌شود. بیشتر افزایش وزن به دلیل احتباس نمک و آب اتفاق می‌افتد.
مانند پرکاری تیروئید، پس از درمان کم کاری تیروئید، بیمار به وزن قبل از کم کاری تیروئید باز می‌گردد. با این حال، از آنجایی که ایجاد کم کاری تیروئید زمان زیادی می‌برد، اغلب مشاهده می‌شود که پس از درمان موفقیت‌آمیز، کاهش وزن قابل توجهی وجود نخواهد داشت. عدم کاهش وزن پس از برطرف شدن همه علائم کم کاری تیروئید نشان می‌دهد که اضافه وزن صرفا به دلیل کم کاری تیروئید نیست. افزایش و کاهش وزن در بیماران کم کاری تیروئید تحت درمان با سطح هورمون تیروئید طبیعی مشابه افرادی است که عملکرد تیروئید طبیعی دارند.

در صورت داشتن تیروئید چه رژیمی بگیریم؟

یک توصیه بسیار مهم این است که هرگز به صورت خودسرانه رژیم نگیرید و از رژیم‌هایی که در اینترنت مشاهده می‌کنید و یا توسط دوستان شما معرفی می‌شود، استفاده نکنید چرا که بسیاری از مواد غذایی مستقیما روی پرکاری و کم کاری تیروئید تاثیر دارند و می‌توانند سلامت شما را به خطر بیاندازند. از این نظر توصیه ما به شما این است که ضمن پیشنهادات پزشک معالج بیماری تیروئید، به متخصص تغذیه مراجعه کرده و مدارک پزشکی خود را همراه با لیست داروهایی که مصرف می‌کنید ببرید. در این صورت ایمن‌ترین و اصولی ترین رژیم را دریافت خواهید کرد. چه بسا متخصص تغذیه شما با حذف و اضافه کردن چند مورد غذایی به روند بهبود بیماری تیروئید کمک کرده و علاوه بر وزن مناسب، عوارض بیماری را نیز حذف کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط