برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
قرص ال کارنیتین

قرص ال کارنیتین : عملکرد، کاربرد و مقدار مصرفی

ال-کارنیتین یک ترکیب پروتئینی طبیعی است که در خود بدن از اسیدهای آمینه متیونین و لیزین تولید می‌شود. ال کارنیتین حاوی گوگرد است و در مغز، کبد و کلیه‌ها تولید می‌شود، اما در قلب و ماهیچه‌های اسکلتی ذخیره می‌شود. بدن سالم 20 تا 25 گرم ال کارنیتین دارد. نقش اساسی در تولید انرژی و سم زدایی دارد. در این مقاله متوجه خواهید شد که قرص ال کارنیتین چه عملکردهای مهم دیگری را در بدن انجام می‌دهد، چه مواد غذایی حاوی ماده فعال هستند و چگونه می‌توانید از کمبود آن جلوگیری کنید.

قرص ال کارنیتین

ال-کارنیتین چیست؟

ال-کارنیتین یکی از ترکیبات اسید آمینه مانند است که در خود بدن از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین سنتز می‌شود. ویتامین C و ویتامین B6 و همچنین آهن و ویتامین B3 نیز برای تبدیل به ال-کارنیتین مورد نیاز است. ال-کارنیتین در غذاهای حیوانی نیز یافت می‌شود، در حالی که غذاهای گیاهی حاوی ال-کارنیتین کم یا بدون آن هستند، به طوری که گیاهخواران این ماده را به مقدار کافی همراه غذا مصرف نمی‌کنند.

شرایط خاص نیاز به ال-کارنیتین بیشتری دارند!

از آنجایی که ال کارنیتین وظایف متعددی را در بدن انجام می‌دهد و برای ارگانیسم انسان ضروری است، شرایط خاصی مانند:

  • سوء تغذیه دائمی
  • بیماری‌های جدی
  • دیالیز
  • شیمی درمانی‌ها

ال-کارنیتین در فرآیندهای متابولیکی متعددی از جمله تامین مواد مغذی و تولید انرژی نقش دارد.

عملکرد ال کارنیتین

ال کارنیتین در کبد، کلیه‌ها و مغز از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تشکیل می‌شود. با این حال، 95 درصد آن در قلب و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود، جایی که انرژی را از اسیدهای چرب تامین می‌کند. علاوه بر این، ال کارنیتین وظایف مهم دیگری را در بدن انجام می‌دهد:

  • از کلیه‌ها و کبد در سم زدایی و دفع مواد مضر حمایت می‌کند.
  • به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.
  • اسیدهای چرب را به داخل میتوکندری منتقل می‌کند و تولید انرژی را تنظیم می‌کند.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • از غشاها و سلول‌های عصبی محافظت می‌کند، بنابراین می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های عصبی دژنراتیو کمک کند.
  • عملکرد ذهنی و جسمی را به ویژه در ورزش افزایش می‌دهد.
  • متابولیسم چربی و چربی سوزی را افزایش می‌دهد.
  • زمان بازسازی پس از فعالیت فیزیکی شدید را کوتاه می‌کند.

حوزه های کاربرد قرص ال-کارنیتین

با توجه به طیف گسترده فعالیت، زمینه‌های کاربرد ال-کارنیتین متنوع است. نه تنها ورزشکاران از خواص تقویت کننده و بازسازی کننده این ماده فعال بهره می‌برند. قرص ال کارنیتین همچنین برای حمایت از بیماری‌ها و شرایط زندگی زیر استفاده می‌شود:

دیابت قندی

قرص ال-کارنیتین قادر به کاهش سطح کلسترول LDL و همچنین غلظت تری گلیسیرید در خون است که به نوبه خود استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

چربی سوزی

ال‌کارنیتین لیپیدها را می‌سوزاند و آن‌ها را برای انرژی در اختیار عضلات قرار می‌دهد. در عین حال باعث ایجاد توده عضلانی می‌شود که تأثیر مثبتی بر چربی سوزی دارد. به عنوان بخشی از رژیم غذایی، ال کارنیتین می‌تواند از کاهش وزن حمایت کند.

دیالیز

از آنجایی که ال کارنیتین محلول در آب است و از طریق اوره دفع می‌شود، دیالیز خون اغلب منجر به کمبود آن می‌شود. به همین دلیل، بیماران دیالیزی اغلب مکمل  و قرص ال کارنیتین دریافت می‌کنند.

سندرم خستگی

ال-کارنیتین با حالت‌های مزمن خستگی مقابله می‌کند و اغلب در بیماری‌های تومور مرتبط با خستگی استفاده می‌شود.

بیماری‌های قلبی عروقی

ال کارنیتین تأثیر مثبتی بر عضلات و متابولیسم انرژی از جمله قلب دارد. برای تقویت عملکرد ماهیچه قلب در آنژین صدری، نارسایی قلبی و پس از حملات قلبی استفاده می‌شود.

افزایش جریان خون

علی‌رغم کمبود اطلاعات تا به امروز، نشانه‌هایی وجود دارد که ال-کارنیتین گردش خون را بهبود می‌بخشد. بنابراین در بیماری‌های دارای انقباض عروقی مانند تصلب شرایین نیز استفاده می‌شود.

ناباروری

در زمینه ناباروری مردان یا باروری محدود، ال کارنیتین می‌تواند تحرک اسپرم را تقویت کند. در اختلالات باروری در ترکیب با سایر ریز مغذی‌ها استفاده می‌شود.

سرطان و شیمی درمانی

از یک سو، ال کارنیتین عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر، با حالت‌های خستگی مرتبط با تومور مقابله می‌کند.

بیماری‌های کبدی

در بیماری‌های کبدی، از یک طرف، عملکرد سم زدایی محدود می‌شود؛ ال-کارنیتین می‌تواند از این عملکرد پشتیبانی کند. از سوی دیگر، بیماری‌های کبدی سنتز ال-کارنیتین خود بدن را کاهش می‌دهد، به همین دلیل است که یک منبع خارجی ضروری است.

بارداری

علی‌رغم کمبود شواهد، به نظر می‌رسد نیاز به ال-کارنیتین در دوران بارداری افزایش می‌یابد. حتی در هنگام شیردهی، مادران باید اطمینان حاصل کنند که به اندازه کافی ال-کارنیتین دریافت می‌کنند.

توصیه مصرف روزانه قرص ال-کارنیتین

در مکمل‌ها، ال-کارنیتین معمولاً به صورت ال-کارنیتین تارتارات وجود دارد. اگر مکمل‌ها برای اهداف درمانی استفاده شوند، دوزها معمولاً 2 تا 3 گرم در روز است. ال-کارنیتین اگر به چندین دوز جداگانه تقسیم شود، ترجیحاً همراه با یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات، به بهترین وجه قابل جذب و استفاده است.

دریافت از غذا

با یک رژیم غذایی معمولی، بدن شما روزانه حدود 200 تا 300 میلی گرم ال کارنیتین را از گوشت و سایر محصولات حیوانی و همچنین از قارچ‌ها جذب می‌کند. بقیه نیاز توسط خود بدن از طریق سنتز خود پوشش داده می‌شود. از سوی دیگر، گیاهخواران و وگان‌ها فقط بین 5 تا 20 درصد از این مقدار را مصرف می‌کنند، بنابراین اگر تولید خود بدن کافی نباشد، ممکن است در درازمدت مکمل یا قرص ال-کارنیتین لازم باشد.

عرضه در ورزش

ال کارنیتین مورد توجه ورزشکاران قدرتی و رقابتی است که می‌خواهند سریع‌تر عضله بسازند و شدت تمرین خود را افزایش دهند. بهتر است 30 دقیقه قبل از شروع تمرین آن را مصرف کنی. در حالت ایده آل، شما باید ال کارنیتین را نیم ساعت قبل از تمرین مصرف کنید تا بتواند اثر کامل خود را داشته باشد.

قرص ال کارنیتین

در روزهای غیر تمرینی قبل از شب ال-کارنیتین مصرف شود!

اما در روزهای غیر تمرینی برای بازسازی بهتر توصیه می‌شود قبل از شب مصرف شود. دوز مصرفی در دوره ورزشی 2 گرم در روز است. پس از دو ماه از مصرف مکمل‌ها، باید یک ماه استراحت داشته باشید تا بدن بتواند تولید خود را افزایش دهد.

قرص ال کارنیتین برای لاغری

ال کارنیتین به عنوان یک مکمل غذایی، در درجه اول به عنوان افزایش عملکرد و توانایی بازسازی ورزشکاران استفاده می‌شود. برای کاهش وزن نیز ارائه می‌شود. داروسازان ادعا می‌کنند که مصرف سطوح بالای کارنیتین باعث افزایش سرعت تبدیل انرژی از چربی می‌شود. ذخایر گلیکوژن باید در طول فعالیت بدنی حفظ شود. سپس ظاهراً عضلات دیرتر از بین می‌روند. از آنجایی که ال کارنیتین در تولید انرژی در سلول نقش دارد، منطقی است که فرض کنیم این ماده اضافی به عنوان یک چربی سوز عمل می‌کند. همچنین، مطالعات نشان داده است که مصرف اضافی به شکل قرص نمی‌‌تواند محتوای کارنیتین را در سلول‌های عضلانی در شرایط عادی افزایش دهد. سرعت چربی سوزی نیز افزایش نمی‌یابد. درصد چربی بدن تغییر نمی‌کند. کارنیتین اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود.

برای اینکه ال کارنیتین در سلول‌های ماهیچه‌‌ای جذب شود، غلظت انسولین بالا ضروری است. در مطالعات انجام شده با ورزشکاران، L-کارنیتین به همراه مقادیر زیادی محلول قند طی چند ماه مصرف شد. فرآیندهای متابولیک می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. هرجند مشخص نیست که آیا عملکرد نیز می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد یا اینکه تأثیر آن با وعده‌های غذایی معمولی نیز امکان پذیر است.

گروه‌های خطر احتمالی برای کمبود ال کارنیتین

خطر ابتلا به کمبود ال-کارنیتین به ویژه در بیماران تومور، در افراد مبتلا به دیابت، بلکه در گیاهخواران و بیماران دیالیزی و همچنین در افراد دارای اختلال عملکرد کبد و کلیه بالا است.

گیاهخواران و وگان‌ها

از آنجایی که ال کارنیتین در غذاهای گیاهی کم است یا اصلاً وجود ندارد و جذب لیزین نیز مهار می‌شود، کمبود آن می‌تواند در دراز مدت رخ دهد.

غذاهای حاوی ال کارنیتین

ال کارنیتین در غذاهای حیوانی و همچنین در قارچ‌ها یافت می‌شود. سایر غذاهای گیاهی محتوای کارنیتین قابل توجهی ندارند. غذاهای زیر حاوی مقدار زیادی ال کارنیتین هستند: (اطلاعات در هر 100 گرم غذا)

  • گوشت به خصوص گوشت گاو، خوک و شکار: 15 میلی گرم
  • فیله سیته: 13.2 میلی گرم
  • شاه ماهی: 12.4 میلی گرم
  • لوستر: 12.6 میلی گرم
  • پنیر: 0.6 تا 12.7 میلی گرم
  • لبنیات: 2 تا 10 میلی گرم
  • بستنی شیر: 3.5 میلی گرم
  • تخم مرغ: 0.8 میلی گرم

موادی که جذب ال کارنیتین را مهار می‌کنند!

هم جذب ال-کارنیتین از غذا و هم سنتز خود بدن را می‌توان توسط عوامل شیمی‌درمانی مختلف مهار کرد و در نتیجه نیاز بیشتری را ایجاد کرد که می‌توان آن را با استفاده درمانی از مکمل‌ها پوشش داد.

قرص ال کارنیتین

موادی که باعث جذب ال کارنیتین می‌شوند؟

جذب ال کارنیتین با افزایش سطح انسولین افزایش می‌یابد. بنابراین توصیه می‌شود از مکمل‌ها، قرص‌ها یا غذاهای غنی از ال کارنیتین در ترکیب با کربوهیدرات‌هایی که سطح قند خون را افزایش می‌دهند، استفاده کنید. ویتامین‌های C و B6، مانند آهن و نیاسین، سنتز را تقویت می‌کنند.

کمبود ال کارنیتین را درمان کنید؟

اگر کمبود ال‌کارنیتین دارید که تنها از طریق رژیم غذایی قابل درمان نیست، مکمل‌های غذایی حاوی ال کارنیتین می‌توانند مفید باشند. از مصرف روزانه حداکثر 2 گرم نباید به تنهایی تجاوز کرد، زیرا ال کارنیتین می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند اسهال و نفخ شود.

مکمل‌ها و قرص‌ ال-کارنیتین را به صورت چرخه‌ای مصرف کنید!

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف طولانی‌مدت مکمل‌ها و قرص ال-کارنیتین تولید ال-کارنیتین خود بدن را محدود می‌کند، به همین دلیل است که مکمل‌های غذایی باید به صورت چرخه‌ای مصرف شوند. تقریباً هر دو ماه یکبار باید حدود چهار هفته مصرف آن را قطع کنید. از سوی دیگر، درمان درمانی با ال-کارنیتین برای کاهش بیماری‌ها، بخشی از مراقبت‌های پزشکی تخصصی است.

جلوگیری از کمبود ال کارنیتین

بهترین راه برای جلوگیری از کمبود این است که رژیم غذایی متعادل داشته باشید و از محصولات حیوانی استفاده کنید. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، فقط باید مراقب مصرف ویتامین B3 و C و B6 خود باشید و مطمئن شوید که آهن کافی دارید تا بدن بتواند ال کارنیتین را تامین کند.

ال کارنیتین چیست؟

ال-کارنیتین یک ترکیب اسید آمینه است که بر حسب نیاز از اسیدهای آمینه منفرد در کبد تشکیل می شود. نقش مهمی در تولید انرژی بدن از اسیدهای چرب دارد.

عوارض جانبی L-Carnitine

مصرف خوراکی ال-کارنیتین کاملا بدون خطر است و مشکل خاصی را ایجاد نمی کند. رایج‌ترین عوارض جانبی شامل:
احساس ناراحتی در شکم
تپش قلب
اسهال و تشنج
این ماده ممکن است سبب ایجاد بوی نامطبوع (مانند بوی ماهی) در عرق، تنفس و ادرار شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط