برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی مزومورف

رژیم غذایی مزومورف برای رسیدن به وزن مناسب!

مزومورف نوع اندامی است که با هیکل ورزشی و به شکل V مشخص می‌شود. افراد با این تیپ بدنی نسبتاً به راحتی توده عضلانی به دست می‌آورند و در مقایسه با بقیه اندام‌ها مشکل کمتری در از دست دادن چربی دارند. در این بخش قصد داریم تا رژیم غذایی مزومورف را برای این تیپ بدنی معرفی کنیم.
باید توجه داشت که متابولیسم مزومورف‌ها فقط با سرعت متوسط کار می‌کند. بنابراین کالری بیش از حد می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، در حالی که دریافت کالری ناکافی از رشد عضلات جلوگیری می‌کند. این شرایط چالشی را ایجاد می‌کند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اغلب تیپ بدنی مزومورف به طور طبیعی ورزشی است و به لطف ساختار ژنتیکی آن برای بدنسازی ساخته شده است.

رژیم غذایی اندام مزومورف

رژیم غذایی مزومورف

افرادی که اندام مزومورف دارند، به طور طبیعی با چربی کم و عضلات زیادی دارند، به همین جهت تغذیه برای این گروه بسیار مهمتر از تمرین است.

اگر اندام شما مزومورف است، باید به سادگی به قوانین تغذیه سالم پایبند باشید و یک رژیم غذایی ترکیبی متعادل را ترجیح دهید که در آن، تمایل به افزایش وجود داشته باشد. شمارش کالری معمولاً برای شما غیر ضروری است، حتی اگر می‌خواهید وزن کم کنید. پس به سادگی نسبت پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش داده و نسبت کربوهیدرات را کاهش می‌دهید. به همین سادگی!

رژیم غذایی مناسب برای تیپ بدنی مزومورفیک

 درست است که شرایط جسمی  افراد مزومورف به آنها کمک می‌کند تا کمتر چاق شوند اما به این معنا نیست که هرگز چاق نمی‌شوند! از آنجایی که مزومورف‌ها به راحتی کالری می‌سوزانند، مجبور هستند از ترفند‌های مختلفی استفاده کنند تا تمام کار‌های انجام شده در باشگاه بیهوده نباشد و مانع عضله‌سازی نشود.

وعده‌های غذایی مکرر و کوچک

خوردن مکرر بدون افزایش وزن ممکن است مانند یک رویا به نظر برسد، اما حتی مزومورف نیز باید مراقب رژیم غذایی خود باشد. از آنجایی که متابولیسم آن به طور طبیعی سریع است، کمبود کالری می‌تواند منجر به تجزیه بافت عضلانی برای انرژی شود.

بعد از تمرین، وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های شما باید دارای نسبت متعادلی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات باشد. بهتر است کربوهیدرات‌ها (به عنوان مثال میوه یا نان تست سبوس دار) را با منبع چربی و پروتئین (کره بادام زمینی، پنیر، ماست) ترکیب کنید.

کالری کافی

همانطور که قبلاً ذکر شد، مزومورف با این واقعیت مشخص می‌شود که بدن آن نسبتاً به راحتی کالری می‌سوزاند. البته این خاصیت می‌تواند یک نعمت و یک نفرین در عین حال برای دستیابی به کالری مازاد باشد که برای عضله‌سازی کاملاً ضروری است.

اگر موفق به دریافت کالری کافی از وعده‌های غذایی و میان وعده‌های معمول خود نمی‌شوید، باید از غذا‌هایی با تراکم کالری بالا استفاده کنید. این‌ها حتی در وعده‌های کوچک انرژی زیادی به شما می‌دهند.

ترکیب میوه خشک و آجیل، شیک‌های پر کالری و چربی‌های سالم به ویژه برای پوشش کالری مورد نیاز شما مناسب هستند. از رطفی به دلیل اینکه متابولیسم سریعی دارید، نباید در مصرف دونات یا کلوچه زیاده روی کنید بلکه کربوهیدرات‌های با کیفیت بالا از محصولات غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات برای شما مناسب‌تر است.

دریافت کالری از این منابع نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که در حین تمرین عملکرد بهتری داشته باشید، بلکه در عین حال سلامتی شما را نیز افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی مزومورف

میزان کالری هر ماده غذایی در رژیم غذایی مزومورف چقدر است؟

به طور کلی میزان کالری اندام مزومورف شامل موارد زیر است:

چربی: حدود ۱۰-۱۵ درصد کالری روزانه

از آنجایی که مصرف چربی شما نسبتاً کم است و ۱۰ تا ۱۵ درصد است، باید بیشتر به چربی‌های سالم تکیه کنید، که می‌توانید آن‌ها را در آووکادو، انواع مغز‌ها، روغن‌های باکیفیت، ماهی‌های چرب مانند سالمون، و دانه‌ها و مغز‌ها پیدا کنید.

کربوهیدرات: ۴۰-۵۰ درصد کالری روزانه

وقتی نوبت به مهمترین منبع انرژی شما یعنی کربوهیدرات‌ها می‌رسد، باید به کربوهیدرات‌های پیچیده تکیه کنید. می‌توانید آن‌ها را در محصولات غلات کامل، سیب زمینی، میوه و سبزیجات یا حبوبات پیدا کنید. کربوهیدرات‌های سریع از قند‌های ساده و محصولات غلات سبک منجر به نوسانات قند خون و ترشح انسولین بالا می‌شود.

پروتئین: ۳۰-۴۰ درصد کالری روزانه

پروتئین یک درشت مغذی بسیار مهم برای همه ما است، به ویژه برای کسانی که به دنبال حفظ یا ساخت توده عضلانی هستند. برای افراد دارای اندام ورزشی که هدف آن‌ها افزایش توده عضلانی است، توصیه می‌شود که روزانه ۱. ۶ گرم به ازای هر نیم کیلو وزن بدن مصرف کنند.

بیایید مکمل‌ها را بررسی کنیم:

از نظر تئوری، نوع مزومورفیک، مانند اکتومورف، طیف وسیعی از مواد را در اختیار دارد. اما در عمل خیلی چیز‌ها هم برای او زائد و هدر دادن پول است. به شما توصیه می‌کنیم که خود از مکمل‌های زیر استفاده کنید:

 مکمل آب پنیر: پروتئین آب پنیر با کیفیت بالا به عنوان بخشی از رژیم غذایی بعد از تمرین، موفقیت آهن شما را بهینه می‌کند و به شما کمک می‌کند تا سریعتر بازسازی کنید. حتماً از ترکیب تمیز استفاده کنید و از اولین محصول ارزان قیمتی که می‌آید استفاده نکنید. به هر حال، می‌توانید دستور العمل‌های مناسب برای شیک بعد از تمرین خود را در اینجا پیدا کنید.

کراتین: مکمل‌های افزایش دهنده عملکرد یکی از معدود مواردی است که اگر به وضعیت مطالعه نگاه کنید اکنون واقعاً مفید است. به طور خلاصه، کراتین دارای اثر افزایش عملکرد است، به طوری که می‌توانید بار‌های کوتاه، سنگین یا طولانی را تحمل کنید و در نتیجه محرک‌های لازم را به بدن خود ارسال کنید. همچنین گفته می‌شود که به بازسازی کمک می‌کند. وضعیت برد-برد برای عضله‌سازی!

سبک بدنی مزومورف

نکته مهم برای نوع مزومورف:

از استرس اجتناب کنید! از آنجا که مانند انسولین، هورمون استرس کورتیزول باعث می‌شود بدن شما چربی ذخیره کند. ترجیحاً در (پایین) معده! از آنجایی که نوع بدن شما تمایل دارد به هر حال ذخایری در آنجا ایجاد کند، کورتیزول بیش از حد برای شما مضر است. بنابراین، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، مطمئن شوید که خواب کافی داشته باشید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و همیشه آرامش را در زندگی روزمره خود بگنجانید.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، پیش‌نیاز‌های تقریباً کامل شما خطری را نیز در بر دارند: از آنجایی که می‌توانید به راحتی به موفقیت برسید، انواع مزومورف آن را قبول می‌کنند. برنامه تمرینی و تغذیه شما به سرعت و به راحتی و انگیزه شما به سرعت کاهش می‌یابد. شما قطعاً باید از آن اجتناب کنید! برای مثال می‌توانید این کار را با جستجوی یک دوست آموزشی انجام دهید. در اینجا می‌توانید نکات بیشتری برای انگیزه ورزشی پیدا کنید.

فیزیک اندومورف چیست؟


تیپ‌های اندومورف افرادی هستند که ظاهری گرد دارند. دست‌ها و پاها کمی کوتاه‌تر هستند و هر دو قسمت میانی و باسن پهن‌تر هستند.  به دلیل درصد چربی بالاتر، ماهیچه ها نرم تر از انواع بدن اکتومورف و مزومورف به نظر می رسند.

اندومورف مزومورف اکتومورف چیست؟

تیپ‌های بدنی اکتومورف ، مزومورف و اندومورف به انواع بدن‌هایی گفته می‌شود که از نظر متابولیسم، ساختار بدن، توده عضلانی و تمایل به تجمع چربی با یکدیگر تفاوت زیادی دارند.

کدام تیپ بدنی سریعتر عضله می سازد؟

مزومورف چیزی شبیه به یک ورزشکار نمونه است. بدن او بسیار انعطاف پذیر است و به سرعت عضله می سازد. اگر این تیپ بدنی گروه های عضلانی بزرگ را تمرین دهد، آنها به سرعت نتیجه را خواهند دید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط