برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
بواسیر

بواسیر : علت، علائم، تشخیص و درمان آن!

بواسیر رگ‌های خونی متورم است که در رکتوم و در قسمت پایین رکتوم (خروجی روده) قرار دارند. بزرگ شدن این رگ‌ها باعث ناراحتی هایی مانند خارش، خونریزی، درد می‌شود و این امر کاملاً شایع است. در برخی از بیماران، بواسیر رکتوم را می‌توان از بیرون مشاهده یا احساس کرد، در حالی که در سایر بیماران ممکن است به دلیل پنهان شدن در داخل رکتوم، متوجه آن نشوند. مبتلایان به این بیماری که در بین مردم به بواسیر نیز معروف است در صورت خونریزی مقعد یا ظاهر قیر مانند در مدفوع حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

خونریزی به خصوص در راست روده را نباید نادیده گرفت زیرا ممکن است به دلیل بسیاری از بیماری‌های جدی به غیر از هموروئید (بواسیر) رخ دهد. در صورت بروز بواسیر، پزشکان گزینه‌های درمانی مختلفی را به بیمار پیشنهاد می‌کنند. و می‌توان با روش‌هایی که در منزل قابل استفاده است، شکایات این بیماری را بهبود بخشید. مصرف فراوان میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای فیبردار و داشتن عادت‌های منظم توالت برای درمان، به‌ویژه برای پیشگیری از یبوست مهم است. به غیر از این، داروهای حاوی لاکتولوز که باعث نرم شدن مدفوع می‌شوند نیز با توصیه پزشک قابل استفاده هستند.

بواسیر

بواسیر یا هموروئید چیست؟

سیاهرگ‌های هموروئیدی رگ‌های خونی هستند که به طور آناتومیک در خروجی بریچ و در قسمت تحتانی رکتوم قرار دارند. بزرگ شدن این رگ‌های خونی در هر فرد و ورم آنها به صورت بالش را بواسیر یا هموروئید می‌گویند.

هموروئید به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. بالشتک‌های هموروئید که عموماً در دیواره داخلی رکتوم ایجاد می‌شوند و در نواحی چپ بیرونی، قدامی راست یا خلفی راست دیده می‌شوند، نقاط انتهایی عروق هموروئیدی میانی و فوقانی هستند.

بواسیر داخلی در نتیجه گشاد شدن این رگ‌ها ایجاد می‌شود. هموروئید خارجی از شبکه عروقی هموروئیدی تحتانی منشاء می‌گیرد. به طور کلی، سن بالا، اسهال، بارداری، نشستن طولانی مدت، زور زدن در هنگام مدفوع، یبوست مزمن، تومور در ناحیه لگن و بواسیر در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، شایع‌تر است.

علائم هموروئید یا بواسیر چیست؟

حدود 40 درصد از افراد مبتلا به هموروئید هیچ علائمی ندارند. بیماران مبتلا به بواسیر معمولا به دلیل خونریزی و قرمز شدن مدفوع، درد در وریدهای هموروئیدی متورم و ترومبوز شده (لخته شدن خون)، خارش شدید و ناراحتی در اطراف مقعد به پزشک مراجعه می‌کنند. خون معمولاً به رنگ قرمز روشن است و در اطراف مدفوع ظاهر می‌شود.

در برخی موارد ممکن است در پایان مدفوع، خون به داخل توالت بچکد. خونریزی بیشتر در اثر زور زدن در مدفوع ایجاد می‌شود. اگرچه نادر است، از دست دادن خون مزمن می‌تواند منجر به کم خونی ناشی از کمبود آهن شود و باعث شکایت‌هایی مانند ضعف، سردرد و خستگی شود.

خارش اطراف مقعد یک علامت شایع در بیماران هموروئیدی است. هموروئید داخلی معمولاً هیچ علائمی نشان نمی‌دهد. با این حال، برخی از شکایات ممکن است در نتیجه آویزان شدن سیاهرگ‌های هموروئیدی از مقعد دیده شوند. در این حالت از جمله علائم بواسیر داخلی، علاوه بر شکایت خونریزی، خارش و درد، ترشح، پری و ناراحتی در مقعد نیز ممکن است رخ دهد.

علت هموروئید (بواسیر) چیست؟

وریدهای اطراف مقعد تحت فشار مستعد تورم هستند. بیماری هموروئید در اثر تورم سیاهرگ‌ها به دلیل افزایش فشار در ناحیه تحتانی رکتوم ایجاد می‌شود. این وضعیت معمولاً به دلیل زور زدن در هنگام مدفوع کردن، نشستن طولانی مدت در توالت، اسهال یا یبوست مزمن، اضافه وزن یا چاقی، بارداری، رژیم غذایی کم فیبر است.

علاوه بر این، خطر ابتلا به هموروئید در سنین بالاتر افزایش می‌یابد. با افزایش سن، هموروئید به این دلیل رخ می‌دهد که بافت‌هایی که عروق رکتوم و راست روده را نگه می‌دارند و حمایت می‌کنند ضعیف و شل می‌شوند. این را می‌توان در دوران بارداری نیز مشاهده کرد. فشار روی رکتوم در زنان باردار به دلیل وزن نوزاد می‌تواند باعث ایجاد هموروئید شود.

در این فرآیند توجه به رژیم غذایی برای محافظت از هموروئید و پیشگیری از یبوست با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و میوه‌ها و سبزیجات در رژیم غذایی ضروری است.

بواسیر

انواع بواسیر

بیماری بواسیر به چهار قسمت داخلی، خارجی، پرولاپس و ترومبوز (لخته) تقسیم می‌شود. انواع بواسیر با توجه به علائم و محل آنها دسته بندی می‌شوند. بیماری بواسیر که در رکتوم که محل خروج روده است و مدفوع به طور موقت در آن ذخیره می‌شود رخ می‌دهد، هموروئید داخلی نامیده می‌شود.

بواسیر داخلی در بالای خط دندانه‌ای در راست روده که مقعد و بافت روده از هم جدا می‌شوند باقی می‌مانند. بیماری هموروئیدی که در ناحیه زیر این خط ایجاد می‌شود، هموروئید خارجی است. در حالی که هیچ نوع بیماری هموروئید خارجی وجود ندارد، بواسیر داخلی با توجه به افتادگی آنها در خارج از مقعد در چهار دسته مختلف بررسی می‌شود.

هموروئید درجه 1

به درجه‌ای از هموروئید گفته می‌شود که معمولاً در روش تصویربرداری به نام آنوسکوپی دیده می‌شود و می‌تواند به داخل برآمده شود اما زیر خط دندانه‌ای بیرون نیاید.

هموروئید درجه 2

در بواسیر درجه 2 پرولاپس به داخل کانال مقعد همراه فشار وجود دارد. این افتادگی خود اصلاح می‌شود.

هموروئید درجه 3

این نوع هموروئید داخلی است که با اجابت مزاج یا فشار وارد کانال مقعدی می‌شود و با فشار دادن انگشت اصلاح می‌شود.

هموروئید درجه 4

در این نوع بواسیر اصلاح امکان پذیر نیست و بنابراین اختلالات گردش خون در وریدها دیده می‌شود.

بواسیر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در بیماری هموروئید علامت دار به دلیل خارش و درد مقعد و وجود خون قرمز روشن در رکتوم از برخی روش‌های تشخیصی استفاده می‌شود. از آنجایی که شکایات ناشی از هموروئید می‌تواند در بیماری‌های جدی مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، سرطان روده بزرگ یا راست روده نیز رخ دهد، اثبات عدم وجود این بیماری‌ها ضروری است.

تشخیص قطعی هموروئید با حذف این بیماری‌ها و تصویربرداری از پدهای هموروئیدی انجام می‌شود. به همین دلیل افرادی که شکایات فوق را دارند باید به پزشک جراح عمومی مراجعه کنند. در معاینه‌ای که توسط جراح عمومی انجام می‌شود، بریچ از نظر هموروئید خارجی و هموروئید پرولاپس بررسی می‌شود.

در همان زمان، پوست اطراف مقعد از نظر شقاق، فیستول، آبسه و سایر اختلالات ارزیابی می‌شود. علاوه بر این، معاینه دیجیتالی رکتوم انجام می‌شود و تصمیم گیری می‌شود که آیا معاینات بیشتری لازم است یا خیر. بواسیر داخلی که معمولا در قسمت تحتانی راست روده قرار دارند، ممکن است در معاینه تشخیص داده نشوند زیرا نرم هستند.

کولونوسکوپی را می‌توان برای تشخیص این هموروئیدها و حذف سایر بیماری‌هایی که ممکن است باعث شکایت شود انجام داد. در معاینه کولونوسکوپی، رکتوم و روده بزرگ به کمک ابزاری با دوربین معاینه می‌شوند. جدای از این، می‌توان با انجام آزمایش خون در افرادی که از خونریزی مداوم شکایت دارند، بررسی کرد که آیا کم خونی ناشی از فقر آهن رخ می‌دهد یا خیر.

روش‌های درمان هموروئید (بواسیر) چیست؟

اگرچه روش درمانی مورد استفاده در بیماری هموروئید ممکن است بسته به شکایات متفاوت باشد، مکان و درجه بواسیر، رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی به طور کلی برای همه بیماران توصیه می‌شود. مصرف روزانه 20 تا 30 گرم فیبر و نوشیدن 1.5 تا 2 لیتر آب در پیشگیری از یبوست و کاهش فشار وارده بر مجرای مقعد و رفع شکایات مهم است. جدای از این، برای افرادی که خارش رکتوم دارند مسکن تجویز می‌شود. بواسیر خارجی معمولاً خونریزی نمی‌کند مگر اینکه ترومبوز (لخته) شود. کرم‌ها را می‌توان برای درمان بیماران مبتلا به خونریزی استفاده کرد.

روش بستن باند را می‌توان برای درمان هموروئید در هموروئیدهای داخلی که باعث خونریزی مداوم می‌شوند، به کار برد. روش‌های درمان هموروئید بسته به شکایات ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل، برای افرادی که شکایتی از خونریزی، خارش یا درد در رکتوم دارند و نمی‌دانند که بواسیر چگونه از بین می‌رود، بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کرده و از پزشکان اطلاعات کسب کنند.

بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئیدها، ورم و التهابی در منطقه مقعدی است که ناشی از تورم و آسیب به رگ‌های خونی آن منطقه است. این وضعیت معمولاً با علائمی همچون خونریزی، خارش، تورم و درد در منطقه مقعدی همراه است.

چه عواملی باعث بواسیر می‌شوند؟

بواسیر ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله: تغییرات فشار در رگ‌های خونی مقعدی، زمان بیش‌از‌حد و بلندمدت بر روی توالت نشستن، یبوست مزمن، دیابت، بارداری، چاقی، نشستن طولانی در دوره زمانی بلند، ورزش ناکافی.

آیا رژیم غذایی می‌تواند در درمان بواسیر مفید باشد؟

بله، تغییر در رژیم غذایی می‌تواند بهبود و تسکین در بواسیر کمک کند. افزایش مصرف فیبر، مایعات کافی، میوه‌ها و سبزیجات تازه، جلوگیری از مصرف غذاهای چرب و نمک بالا، و کاهش مصرف الکل و قهوه از جمله توصیه‌های رژیمی برای مدیریت بواسیر است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط