برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو میشود

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو میشود؟

همه باید درباره مصرف ویتامین‌هایتان توجه کنند. هر کس بنابر کمبودهایی که دارد نسخه کمی متفاوت را دریافت خواهد کرد. در این مقاله درباره برخی از اصول اولیه ویتامین و مو را بررسی خواهیم کرد. 

چرا ویتامین‌ها برای موها مهم هستند؟

ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی همگی نقش مهمی در سلامت موها دارند، از رشد فولیکول مو گرفته تا عملکرد سیستم ایمنی که از فولیکول محافظت می‌کند.

اما این فقط رشد یا عدم رشد نیست. کمبود ویتامین می‌تواند به یک “عامل خطر قابل اصلاح” در ایجاد – و پیشگیری – نازک شدن مو یا آلوپسی، که به عنوان ریزش مو نیز شناخته می‌شود، تبدیل شود. ویتامین‌ها به تامین ساختار فولیکول مو کمک می‌کنند، بنابراین کمبود ویتامین می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

اما برخی از ویتامین‌ها در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث ریزش مو شوند. برخی تحقیقات نمونه‌هایی از سلنیوم و ویتامین A را به عنوان مقصر در برخی از انواع ریزش مو پیدا کرده‌اند.

با این حال، احتمالاً کمبود آن مشکل بدتری برای موها است، زیرا شرایطی که ایجاد می‌کند می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بیایید نگاهی به این بیندازیم که ویتامین‌های ناکافی، هر بار یک ویتامین، می‌تواند چه مساله‌ای را برای موها ایجاد کند. 

کدام ویتامین ها مهم هستند

کمبود ویتامین که باعث ریزش مو می شود؟

کمبود ویتامین منجر به ریزش موی فوری و دائمی نمی‌شود، اما با گذشت زمان، کمبود ویتامین می‌تواند مشکلاتی را برای رشد، پایداری و سلامت کلی موها ایجاد کند. در لیست طولانی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای یک بدن سالم، مواردی وجود دارند که به ویژه برای موها کاربرد دارند:

ویتامین A

ما معمولاً به ویتامین A به عنوان یک ویتامین مو فکر نمی‌کنیم، تا حدی به این دلیل که اغلب در داروها و درمان‌های آکنه استفاده می‌شود.

ویتامین A مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد را در رابطه با ریزش مو ارائه می‌کند: هم برای سلامت ایمنی که از فولیکول‌های مو محافظت می‌کند و هم برای رشد سلولی و فرآیندهای تقسیم سلولی مو مهم است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که ویتامین A به فرد کمک می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند – درمان با مکمل ویتامین A منجر به کاهش مو در مرحله تلوژن (یا استراحت، قبل از ریزش) در نتیجه تلوژن افلوویوم شد.

ویتامین B

ویتامین B در تمام اشکال آن (و به عنوان انواع ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی) برای رشد و سلامت موها مهم است. وقتی در مورد ویتامین B2، ویتامین B6، ویتامین B7، ریبوفلاوین، بیوتین، فولات و ویتامین B12 می‌شنوید، اساساً در مورد نسخه‌های مختلف ویتامین B کمپلکس می‌شنوید که نقش مهمی در رشد مو، رشد سلولی، پیامرسانی سلولی ایفا می‌کند. تنظیم ژن و موارد دیگر.

بدن سطوح بیوتین خود را حفظ می‌کند، اما اگر برای انجام این کار مشکل دارد، مکمل ممکن است راه‌حل مهمی برای این مشکل باشد. در غیر این صورت، تمام این نسخه‌های ویتامین B را می‌توان از طریق یک رژیم غذایی سالم به دست آورد.

ویتامین سی

کمبود ویتامین C ارتباط شگفت‌انگیزی با ریزش مو دارد: در حالی که ممکن است فرض کنید که خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین C تاثیرگذار است، در واقع نقش مهم ویتامین C در جذب آهن در روده است که تفاوت را ایجاد می‌کند. سطوح پایین آهن می‌تواند رشد موها را کند کند و در نهایت باعث ریزش مو در طول زمان شود. از آنجایی که ویتامین C برای کاهش استرس اکسیداتیو نیز بسیار مهم است، می‌توان آن را یکی از محافظ‌های مهم فولیکول‌های مو در نظر گرفت.

ویتامین دی

ویتامین D یک ابزار حیاتی برای جلوگیری از شرایطی مانند تلوژن افلوویوم (نوع دیگری از ریزش مو) و آلوپسی آندروژنتیک است، بنابراین اگر کمبود ویتامین دی دارید، مزید بر علت ریزش مو خواهد شد.

با این حال، سطح ویتامین D به دلیل دیگری مهم است: کمبود ویتامین D مستقیماً با کراتینوسیت‌ها مرتبط است، نوعی سلول که برای رشد موها بسیار مهم است – اگر سطح ویتامین D پایین باشد، ریزش مو می‌تواند فقط به دلیل تامین ناکافی موها باشد. این سلول‌ها مکمل‌های ویتامین D ممکن است راه حل باشد.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی مهم برای موها است و از استرس اکسیداتیو فولیکول‌های مو محافظت می‌کند که در صورت اجازه می‌تواند آنها را از بین ببرد. آیا کمبود ویتامین E می‌تواند باعث ریزش مو شود؟ تحقیقات محدود است.

تحقیقات حکایتی نشان می‌دهد که کمبود ویتامین E می‌تواند بر افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا تأثیر منفی بگذارد. یک مطالعه کوچک نشان داد که سطح ویتامین E در افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند پسوریازیس، ویتیلیگو و آلوپسی آره آتا نسبت به افراد بدون هیچ‌‌یک از این شرایط کمتر است. سطح ویتامین E با جلوگیری از ریزش مو مرتبط است.

چگونه کمبود ویتامین را برطرف کنید؟

اهن

کمبود آهن که به عنوان کم خونی ناشی از فقر آهن شناخته می‌شود، در سراسر جهان شایع است. مکمل آهن ممکن است برای سلامتی مهم باشد، اما ارزش آن برای مو تا حدودی کمتر شناخته شده است. با این حال، سطوح پایین آهن معمولاً با ریزش مو در زنان مرتبط است.

این موضوع در مورد ریزش موی زنانه، به ویژه در زنان یائسه صادق است، اما ممکن است زنان باردار را نیز تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه نقش آهن در رشد مو نیاز به مطالعه بیشتری دارد، اما انجام اقداماتی برای جلوگیری از کم خونی صرف نظر از تأثیر آن بر موها مهم است.

سلنیوم

سلنیوم بیش از حد ممکن است منجر به ریزش مو در صورت رسیدن به سطوح سمی شود، اما به طور کلی، سطوح پایین سلنیوم به رابطه بین این ویتامین و ریزش مو اشاره کرده است.

فلز روی

روی برای بدن مهم است، اما بدن نمی‌تواند منبع روی خود را تولید کند. این بدان معناست که شما باید کمبود روی خود را با یک منبع خارجی برطرف کنید.

چرا روی اهمیت دارد؟ خوب، کمبود مواد معدنی روی اغلب منجر به ریزش مو می‌شود، و این کمبود نسبتاً رایج در افراد مبتلا به ریزش مو به طور کلی است. با این حال، مصرف مکمل‌ها یک سوال بحث برانگیز است – اگر متوجه شدید که کمبود روی دارید، با یک پزشک متخصص در مورد منابع روی صحبت کنید.

چگونه کمبود ویتامین را برطرف کنید؟

رفع کمبود ویتامین به این سادگی نیست که یک بطری از ویتامین‌های روزانه را که بدون نسخه می‌خورید با یک کوکای رژیمی مصرف کنید. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین‌های خاصی نه از طریق مکمل‌ها، بلکه به عنوان بخشی از رژیم غذایی طبیعی به بهترین شکل جذب می‌شوند.

چندین استراتژی برای بهینه‌سازی ویتامین‌های مو وجود دارد که توصیه می کنیم:

رژیم غذایی متعادل

داشتن یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای دریافت بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای زندگی است. یک رژیم غذایی غنی از ترکیب مناسبی از پروتئین‌ها، میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل، مقدار زیادی از آنچه را که برای زنده ماندن نیاز دارید تامین می‌کند.

مکمل

کارشناسان معتقدند که کمبود برخی ویتامین‌ها را می‌توان با استفاده از مکمل‌ها بهبود بخشید. اگرچه مقدار زیادی در مورد نحوه عملکرد یک مکمل (یا میزان مصرف آن) وجود دارد، اما اگر با سطوح کمبود ویتامین مواجه هستید، ممکن است گزینه مناسبی باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موضعی

تحقیقات در مورد اثربخشی ویتامین‌ها در مواردی مانند نرم‌کننده کمیاب است، اما اگر به طور جدی کمبود دارید، ویتامین‌ها و موادمعدنی موجود در شامپو ممکن است ویتامین‌های مورد نیاز موها را تامین کند.

کمبود ویتامین و ریزش مو: مراحل بعدی

در تصویر کلی، و صرف نظر از علت بالقوه ریزش مو، اگر ریزش مو دارید، باید با یک پزشک متخصص صحبت کنید. مواردی مانند سابقه پزشکی، آسیب موجود به فولیکول‌های مو و سابقه خانوادگی ممکن است به اندازه کمبود ویتامین در مورد نوع ریزش مو مهمتر باشند.

متخصصان می‌توانند کمک کنند تا تعیین کنید که آیا ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین، یک بیماری پزشکی دیگر است یا این که آیا این فقط نتیجه طاسی معمولی مردانه است، و سپس بهترین اقدام خود را از لیست طولانی بهترین گزینه‌های درمان ریزش مو برای مردان ترسیم کنند.

بسته به علت ریزش مو، پزشک ممکن است داروهایی مانند ماینوکسیدیل موضعی را برای شروع مجدد رشد تجویز کند. درمان‌های دیگر مانند فیناستراید خوراکی نیز ممکن است کمک کند.

اگر می‌خواهید در مورد گزینه‌های درمان ریزش مو بیشتر بدانید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط