برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
چرا لاغر نمیشوم؟

چرا لاغر نمی‌شوم؟ بررسی عوامل + راه‌ کارهایی برای لاغری

برای افرادی که با تصویر فیزیکی یا ذهنی خود دست و پنجه نرم می‌کنند، کاهش وزن می‌تواند آنها را مبهوت و گیج کند. بسیاری از افراد در مسیر کاهش وزن خود موفق می‌شوند، اما بسیاری از افراد هستند که حتی زمانی که فکر می‌کنند همه چیز را به درستی انجام می‌دهند با مشکل مواجه می‌شوند. ما دراین مقاله نحوه عملکرد کاهش وزن را توضیح می‌دهیم و برخی از رایج‌ترین دلایلی را که باعث می‌شود افراد بدون توجه به کاری که انجام می‌دهند نمی‌توانند وزن کم کنند را بررسی می‌کنیم. در این مقاله از اندام برتر همراه ما باشید.

چرا لاغر نمیشوم

کاهش وزن چگونه اتفاق می‌افتد؟

بدن شما برای انجام وظایف اولیه به چربی نیاز دارد. سلول‌های چربی مملو از تری گلیسیرید هستند، نوعی چربی که از گلیسرول و 3 اسید چرب تشکیل شده است. برای کاهش وزن، کار با کمبود کالری بدن را تحریک می‌کند تا از سلول‌های چربی اضافی برای انرژی استفاده کند. آنزیم‌ها، اسیدهای چرب را قبل از انتقال به اندام‌هایی مانند ریه‌ها تجزیه می‌کنند تا انرژی لازم برای عملکرد تنفسی را فراهم کنند. این فرآیند آب و دی اکسید کربن تولید می‌کند که هنگام ادرار کردن، عرق کردن و نفس کشیدن از بدن خارج می‌شود.

سلول‌های چربی عمر کوتاهی دارند و بدون جایگزینی می‌میرند. اگر با کمبود کالری به فعالیت خود ادامه دهید، سلول‌های چربی در نهایت می‌میرند.

چرا با کمبود کالری وزن کم نمی‌کنم؟

کمبود کالری به این معنی است که شما انرژی (کالری) بیشتری نسبت به چیزی که نیاز دارید، مصرف می‌کنید. برای اکثر افراد، کمبود 500 کالری در روز می‌تواند به شما کمک کند هفته‌ای ۶۰۰ گرم وزن کم کنید. با این حال، عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند مانع از کاهش وزن شما شود. اگر بعد از یک ماه که رژیم گرفتید وزن کم نکردید می‌تواند به دلایل زیر مربوط شود : 

عادات غذایی

حتی اگر با کمبود کالری مواجه هستید، نوع کالری که مصرف می‌کنید مهم است. مطمئناً، شما ممکن است فقط 1500 کالری در روز مصرف کنید، اما اگر این 1500 کالری از چیپس یا همبرگر و سیب زمینی سرخ شده باشد، ممکن است ترازو نتایج مورد نظر شما را نشان ندهد. چرا که غذاهای فرآوری شده و شور منجر به احتباس آب می‌شوند.

هیدراتاسیون ضعیف

هیدراته ماندن در هنگام تلاش برای کاهش وزن کلیدی است. از آنجایی که بدن شما بیشتر از آب تشکیل شده است، منطقی است که برای کمک به سوزاندن چربی و تحریک متابولیسم به مایعات نیاز دارید. نوشیدن آب همچنین می‌تواند به شستشوی سدیم و سایر مواد مغذی مسئول احتباس مایعات کمک کند.

کمبود خواب

عادات بد خواب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی شود، از جمله اختلال در توانایی شما برای کاهش وزن. مشکلات خواب می‌تواند عملکرد متابولیک شما را تغییر دهد و سطح انرژی را کاهش دهد.

استرس

موقعیت‌های استرس زا باعث می‌شود بدن شما هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول تولید کند که می‌تواند میزان متابولیسم شما را کاهش دهد. استرس همچنین می‌تواند باعث شود که انتخاب‌های غذایی ضعیفی داشته باشید که به نوبه خود باعث افزایش احتباس مایعات می‌شود.

بیماری‌های زمینه‌ای

گاهی اوقات یک وضعیت پزشکی قبلی می‌تواند کاهش وزن را بدون توجه به برنامه‌های معمول شما دشوار کند. برای مثال، کم کاری تیروئید، وضعیتی که در آن تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید نمی‌سازد، باعث کند شدن متابولیسم می‌شود. در نتیجه، شما نمی‌توانید کالری زیادی بسوزانید و انرژی کافی برای ورزش ندارید.

عضله سازی

وزن عضلات بیشتر از چربی است، بنابراین افرادی که از تمرینات قدرتی به عنوان بخشی از رژیم غذایی استفاده می‌کنند ممکن است چند گرم توده عضلانی اضافه کرده باشند.

نکاتی برای ادامه مسیر برای کاهش وزن

از آنجایی که احتباس آب می‌تواند برای افراد در طول کاهش وزن مشکل ایجاد کند، مصرف پتاسیم و منیزیم خود را افزایش دهید. این مواد معدنی الکترولیت‌های مهمی هستند که اثر معکوس سدیم دارند و با افزایش دفع ادرار به کاهش احتباس آب کمک می‌کنند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، مانند موز، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات برگ دار حاوی پتاسیم یا منیزیم هستند. غذاهای سرشار از فیبر نیز می‌توانند به کاهش احتباس آب کمک کنند. منابع فیبر شامل غلات کامل، لوبیا، آجیل، دانه‌ها و انواع توت‌ها می‌شود.

هر زمان که برای کاهش وزن رژیم گرفتید، صبور و ثابت قدم باشید. کالری‌های خود را با پشتکار بشمارید و در همان زمان خود را وزن کنید. برای مثال اگر شما در شب وزن خود را نسبت به صبح وزن کنید، ترازو می‌تواند تفاوت 5 یا 6 گرمی را نشان دهد. به این دلیل که هضم ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد، بنابراین غذایی که می‌خورید تا مدتی در بدن شما باقی می‌ماند. به علاوه، مصرف سدیم مایعات را حفظ می‌کند که می تواند وزن آب را در شب اضافه کند.

چرا لاغر نمیشوم

راه‌هایی برای کاهش وزن

در این قسمت سه راه اصلی برای کمک به مبارزه با کاهش وزن به شما پیشنهاد می‌دهیم.

آب بیشتری بنوشید

همه ما می‌دانیم که نوشیدن آب برای سلامتی مهم است. اما چیزی که برخی از ما نمی‌دانیم این است که هیدراتاسیون کافی برای کاهش وزن ضروری است. هنگامی که در حال کاهش وزن هستیم، آب به عنوان بخشی طبیعی از متابولیسم چربی در بدن تولید می‌شود. این می‌تواند باعث افزایش وزن ناخواسته مرتبط با آب شود.

راه حل کاهش وزن، نوشیدن آب کمتر نیست بلکه نوشیدن آب بیشتر است تا بدن ما را تشویق کند تا آب بیشتری دفع کند و به تعادل آب سالم برسد. اگر به اندازه کافی آب ننوشیم، سموم تجمع می‌‌یابند و ممکن است با هورمون‌های ما تعامل منفی داشته باشند و باعث افزایش ذخیره چربی شوند. همچنین نوشیدن آب به ما کمک می‌کند احساس سیری کنیم و اشتهایمان را تنظیم کنیم.

مقدار مناسبی از کالری مصرف کنید

بسیاری از اوقات افرادی که رژیم دارند کالری را به شدت کاهش می‌دهند. وقتی بدن شما عادت به خوردن تعداد مشخصی کالری دارد (مثلاً 2500 کالری در روز) و سپس این تعداد به 1000 کالری در روز کاهش می یابد، این یک شوک برای سیستم گوارش است. در ابتدا ذخایر گلیکوژن تخلیه می‌شود و مقداری چربی از بین می‌رود که باعث کاهش وزن اولیه می‌شود.

با این حال، بدن شما شروع به فکر کردن راجب گرسنگی می‌کند و به حالت گرسنگی می‌رود. در این زمان، بدن متابولیسم خود را کند می‌کند و سعی می‌کند چربی را حفظ کند و در نتیجه تلاش‌های کاهش وزن را متوقف می‌کند. برای هر کسی که سعی در کاهش وزن دارد مهم است که حداقل 1200 کالری در روز مصرف کند تا متابولیسم را بالا نگه دارد.

به اندازه کافی بخوابید

وقتی کم‌تر از حد معمول می‌خوابید، گرهلین، هورمونی که باعث افزایش گرسنگی می‌شود، افزایش می‌یابد و لپتین، هورمونی که اشتها را سرکوب می‌کند، کاهش می‌یابد. 7 ساعت و نیم و 8 ساعت و نیم خواب را در اولویت قرار دهید. این مقدار خواب به تنظیم هورمون‌های گرسنگی کمک می‌کند.

چرا با وجود رژیم و فعالیت ورزشی لاغر نمی‌شویم؟

گاهی اوقات برخی از افراد با وجود داشتن رژیم غذایی کاهش وزن و فعالیت بدنی منظم لاغر نمی‌شوند. این افراد می‌بایست استرس را از خود دور کنند. خواب خود را تنظیم کنند و آب بیش‌تری در طول روز مصرف کنند.

سه راه اصلی برای کمک به مبارزه با کاهش وزن چیست ؟

آب بیشتری بنوشید، مقدار مناسبی از کالری مصرف کنید، به اندازه کافی بخوابید .

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
سعیده صالحی

۱۰۶کیلوهستم وقد۱۶۳وسائیدگی زانودارم وازاضافه وزن رنج میبرم

23 اسفند 1401 پاسخ
سعیده صالحی

برنامه رژیم غذایی

23 اسفند 1401 پاسخ
مطالب مرتبط