برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
نقش و تاثیر لبنیات بر کاهش وزن

نقش و تاثیر لبنیات در کاهش وزن

برای کسانی که رژیم غذایی دارند اغلب این سؤال مطرح می شود که نقش و تأثیر لبنیات در کاهش وزن چگونه است؟ بیشتر شیر و فرآورده‌های لبنی به دلیل وجود چربی بسیار بالا به عنوان محصولاتی چاق‌کننده در نظر گرفته می‌شوند.
نکته جالب این است که مطالعات مختلف به نتیجه معکوس رسیده‌اند. یعنی کسانی که در اوایل دوران کودکی و نوجوانی لبنیات فراوان می‌خورند، احتمال کمتری دارد که دچار اضافه‌وزن شوند.

 در مطالعات مختلف بر روی رژیم غذایی، محققان تأثیر مثبت کلسیم بر وزن را مشاهده کردند. افرادی که علاوه بر غذا روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کردند، توانستند شاخص توده بدنی خود را به طور متوسط ​​۳ /۰ واحد کاهش دهند. در یک مطالعه، رژیم غذایی غنی از کلسیم نیز تأثیر مفیدی بر کاهش وزن در افراد دارای اضافه‌وزن داشت. چربی بدن در درجه اول کاهش‌یافته بود و توده بدن بدون چربی وجود نداشت.

نقش و تاثیر لبنیات در کاهش وزن

نقش و تأثیر لبنیات در کاهش وزن

حذف لبنیات در رژیم غذایی برای کاهش وزن نه‌تنها بی‌فایده است، بلکه یک تناقض است. برخلاف آنکه بسیاری فکر می‌کنند لبنیات چاق کننده هستند، لبنیات متحدان بسیار خوبی  برای کاهش وزن هستند نه‌تنها برای دستیابی به نتیجه زودتر، بلکه مهم‌تر از همه برای حفظ کاهش وزن در طول زمان.

گنجاندن مقادیر صحیح روزانه محصولات لبنی در رژیم‌های کم‌کالری منجر به کاهش بیشتر وزن بدن، دور کمر و توده چربی می‌شود و در عین حال ماهیچه‌های بدن را به نسبت رژیم بدون لبنیات بهتر حفظ می‌کند.

مصرف ۲ تا ۴ وعده لبنیات در روز، به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل کم‌کالری، منجر به کاهش وزن بیشتر  می‌شود. درست است که مصرف شیر و لبنیات به کاهش از دست دادن توده بدون چربی کمک می‌کند، بدیهی است افزایش مصرف لبنیات بدون محدودیت کالری، تأثیری بر وزن ندارد.

در میان سایر اثرات مورد مطالعه، نقش کلسیم بر اشتها نیز وجود دارد. مصرف کم کلسیم در واقع می‌تواند باعث گرسنگی شود و کاهش وزن را در مورد رژیم‌های غذایی کم انرژی به خطر بیندازد.

کلسیم باعث کند شدن چربی سازی می‌شود

محققان نتایج را در درجه اول با تأثیر کلسیم بر متابولیسم چربی توضیح می‌دهند. اگر تنها مقدار کمی کلسیم همراه با غذاخورده شود، کلسیم بیشتر به سلول‌های چربی جریان می‌یابد و محتوای کلسیم در خون کاهش می‌یابد. در نتیجه، هورمون‌های کلسیتریول و هورمون پاراتیروئید در مقادیر بیشتری ترشح می‌شوند تا کلسیم جدید را بسیج کنند. در نتیجه غلظت بالای هورمون، تجمع چربی در سلول‌های چربی تقویت شده و چربی‌سوزی مهار می‌شود. اگر کلسیم کافی از طریق غذا تأمین شود، اثر معکوس رخ می‌دهد:

کلسیتریول و هورمون پاراتیروئید سرکوب می‌شوند، بدن چربی کمتری ذخیره می‌کند و تجزیه چربی افزایش می‌یابد.

با این حال، تأثیر مثبت شیر ​​و فرآورده‌های آن را نمی‌توان صرفاً با محتوای کلسیم آنها توجیه کرد. مطالعات مقایسه‌ای نشان داده است که مصرف کلسیم جدا شده نسبت به مصرف لبنیات، تأثیر کمتری در جلوگیری از چاقی و کاهش چربی بدن دارد. طبق نظر محققان علاوه بر کلسیم، سایر اجزای زیست فعال شیر بر متابولیسم چربی تأثیر می‌گذارد. چنین موادی شامل آمینواسیدهای شاخه‌دار و پروتئین‌های آب پنیر، به ویژه مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (مهارکننده ACE) موجود در آن است. آنها ذخیره چربی را در سلول کاهش می‌دهند و باعث افزایش ساخت پروتئین ماهیچه می‌شوند.

یکی دیگر از تأثیرات هرچند اندک بر وزن، توانایی کلسیم برای پیوند چربی در روده است. در این فرایند چربی دفع می‌شود و بدن نمی‌تواند از آن استفاده کند. دانشمندان از نتایج خود به این نتیجه می‌رسند که تأمین ناکافی کلسیم و مصرف کم شیر و فرآورده‌های شیری می‌تواند همراه با بسیاری از عوامل دیگر در ایجاد چاقی نقش داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید : چرا پروتئین در رژیم غذایی مهم است؟

نقش و تاثیر لبنیات در کاهش وزن

آیا خوردن لبنیات بدون لاکتوز به کاهش وزن کمک می‌کند؟

افراد زیادی هستند که به دلیل عدم تحمل غذایی به لاکتوز، مجبور می‌شوند آن را از رژیم غذایی خود حذف کنند یا به‌شدت آن را کاهش دهند، اما افراد زیادی نیز هستند که اگرچه نسبت به این لاکتوز تحمل ندارند، اما خوردن آن را انتخاب می‌کنند.

اما آیا واقعاً درست است که رژیم غذایی کم لاکتوز باعث کاهش وزن می‌شود؟ به توصیه‌های کارشناسان توجه کنید و نکاتی را که گفته شده، رعایت کنید تا از خوردن شیر و لبنیات دست نکشید و بتوانید غذاهای متنوع بیشتری مصرف کنید.

در واقع عدم تحمل لاکتوز یکی از مشکلاتی است که اغلب دستگاه گوارش را درگیر می‌کند. از مراحل و علائم آزاردهنده آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آزمایش‌های تشخیص عدم تحمل لاکتوز
  • تشخیص سوء جذب لاکتوز
  • علائم و شکایات مربوط به ظهور و رشد (از جمله معده)
  • درد
  • نفخ
  • استفراغ
  • اسهال
  • در نهایت درمان بیماری

چرا حساسیت به لاکتوز بوجود می آید؟

علت انتشار گسترده این اختلال در تکامل طبیعی ارگانیسم ما نهفته است. جمعیت زیادی با توانایی هضم لاکتوز موجود در شیر متولد می‌شوند که تا زمان از شیر گرفتن، منبع اصلی شناخته شده است.

اما به‌تدریج و با گذر از دوران کودکی به بزرگسالی، حدود ۷۵ درصد از جمعیت جهان توانایی هضم لاکتوز را از دست می‌دهند و با اختلالات ناخوشایندی مواجه می‌شوند که علت بیولوژیکی آن کمبود آنزیم لاکتاز است؛ این آنزیم وظیفه تجزیه لاکتوز را بر عهده دارد. دی ساکارید لاکتوز به دو قند ساده گلوکز و گالاکتوز تبدیل می‌شود که باعث می‌شود این ماده راحت‌تر جذب بدن شود، در واقع پس از ۲ سالگی کودک شروع به کاهش فعالیت و عملکرد خود می‌کند، مگر اینکه با مصرف متعادل و مداوم غذا‌ها فعال نگه داشته شود که حاوی لاکتوز هستند.

مصرف متعادل شیر، معادل یک فنجان در روز در هنگام صبحانه یا ۱۵۰ میلی‌لیتر در بقیه روز است. شیر همچنین می‌تواند پس از یک فعالیت ورزشی مصرف شود و به یک مکمل عالی از ویتامین‌ها و مایعات از دست رفته در طول ورزش تبدیل شود. برای کودکان، حتی در سنین مدرسه، یک لیوان شیر قبل از خواب توصیه می‌شود که آرامش عضلات را تسهیل می‌کند و در نتیجه خواب را بهبود می‌بخشد.

آیا مکمل‌های حاوی لاکتاز برای افراد حساس به لاکتوز ضروری است ؟

ناگفته نماند که افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، برای به دست آوردن مجدد سلامت روانی، باید از غذا‌های حاوی آن میل نکنند. با این حال در صورت لزوم، مکمل‌های حاوی لاکتاز در بازار وجود دارد که معمولاً باید اندکی قبل از غذا مصرف شوند که حاوی لاکتوز است و می‌تواند به مرحله گوارش کمک کند و علائم را محدود کند؛ اما توجه کنید که این محصول فقط باید بعضی اوقات و با مشورت پزشک مصرف شود.

در هر صورت همه افراد می‌توانند از رژیم غذایی بدون لاکتوز سود ببرند.اگرچه مصرف شیر و فراورده‌های لبنی برای تامین مواد مغذی بدن اهمیت دارد، اما یکی از مشکلاتی که بیشتر با آن مرتبط است، مربوط به فرآوری مواد خام مصرفی است: شیری که امروزه مصرف می‌کنیم، در واقع یک ماده غذایی است که تا حدودی با آنچه درگذشته مصرف می‌شد متفاوت است و فرایندهای تولید یا حرارتی که اغلب تحت آن قرار می‌گیرد به این معنی است که اهمیت تغذیه‌ای لاکتوز نیز کاهش می‌یابد.

نقش و تاثیر لبنیات در کاهش وزن

در مصرف لبنیات زیاده‌روی نکنید!

علاوه بر این، اگرچه لبنیات غنی‌ترین مواد غذایی از نظر کلسیم هستند، اما اگر به‌وفور مصرف شوند، می‌توانند در مقایسه با سایر مواد معدنی مانند فسفر و منیزیم مضر باشند . با توجه به اینکه مقدار مطلق کلسیم مصرفی به‌اندازه تعادل آن با سایر مواد معدنی محاسبه نمی‌شود، مواد معدنی نسبتی از این نوع، می‌تواند برای بدن اسیدی‌کننده باشد . در نتیجه بدن برای حفظ تعادل مجبور می‌شود مقدار زیادی از مواد معدنی را از استخوان‌ها خارج کند و حتی گاهی باعث تضعیف آن‌ها شود.

موارد منع مصرف رژیم شیر چیست؟

  • اول از همه، باید تاکید شود رژیمی که فقط شامل یک غذا باشد، همیشه باید رد شود. به عنوان مثال، شیر حاوی فیبرهای غذایی باارزشی نیست که برای سلامتی ما کاملاً ضروری باشند. پس از رژیم غذایی تک بعدی اجتناب کنید.
  • حتی اگر از حساسیت به لاکتوز رنج نمی‌برید، زیاده‌روی در مصرف شیر همچنان می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. علائمی که ممکن است تجربه کنید احساس تهوع، سردرد و اسهال است.
  • همان‌طور که می‌دانیم مهم‌ترین چیز پیروی از رژیم غذایی است که بیشترین تنوع غذاها را در خود جای دهد. تلاش برای کاهش وزن تنها با خوردن یک غذا بدترین راه است.
  • افراد حساس به لاکتوز

همچنین مطالعه کنید : کنجد سیاه برای لاغری

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط