برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی : علل، تشخیص و درمان

اصطلاح مشکلات گوارشی در مورد شکایات مختلفی است که به فرآیند گوارش مربوط می‌شود و بیشتر دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم معمول مشکلات گوارشی درد شکم، اسهال و یبوست است. محرک‌های احتمالی زیادی برای ایجاد علائم گوارشی وجود دارد. مشکلات گوارشی اغلب بی خطر هستند، البته امکان دارد شرایط پزشکی جدی در پشت مشکلات گوارشی وجود داشته باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. در این مقاله تمام اطلاعات مربوط به علت، تشخیص و درمان مشکلات گوارشی بررسی شده است. با ما همراه باشید.

مشکلات گوارشی چیست؟

اختلالات گوارشی می‌توانند خودشان را با طیف گسترده‌ای از علائم نشان دهند که یا به صورت جداگانه و اغلب با هم رخ می‌دهند. تشخیص علائم اصلی و ثانویه مانند مشکلات گردش خون یا تب آسان نیست. شناخته‌شده‌ترین نشانه‌ها از درد شکمی یا گرفتگی‌هایی که به سختی قابل تشخیص است و می‌تواند کسل‌کننده یا کوبنده باشد، تا درد معده خاص، نفخ، احساس پری، حالت تهوع با یا بدون استفراغ و از دست دادن اشتها متغیر است. همچنین تغییرات در حرکات روده مانند یبوست یا اسهال نیز از مشکلات رایج گوارشی هستند.

مشکلات گوارشی

چه چیزی باعث مشکلات گوارشی می‌شود؟

مشکلات گوارشی می‌تواند محرک‌های زیادی داشته باشد. بخش بزرگی از این موضوع نگران کننده نیست، اما همچنان برای فرد مورد نظر بسیار ناراحت کننده است. اما بیماری‌های حاد و جدی نیز می‌توانند باعث مشکلات گوارشی شوند.

اختلالات گوارشی مرتبط با سبک زندگی

سبک زندگی تاثیر قابل توجهی بر هضم دارد و مسئول بسیاری از مشکلات گوارشی است. استرس اغلب منجر به عادات غذایی شدید می‌شود که در آن غذا دیگر به اندازه کافی جویده نمی‌شود. این امر هضم را دشوار می‌کند.

هنگام استرس، بدن همچنین هورمون‌های استرس بیشتری ترشح می‌کند (معروف‌ترین آن آدرنالین)، که فعالیت روده را کند می‌کند. انتخاب و تهیه غذا نیز بر قابلیت هضم غذا تاثیر می‌گذارد.

هضم غذاهای بسیار چرب، تند، شور و شیرین دشوارتر است. ورزش کافی هضم غذا را تحریک می‌کند. بنابراین، عدم ورزش اغلب منجر به مشکلاتی در هضم غذا، به ویژه یبوست می‌شود.

محرک‌هایی مانند الکل و نیکوتین بر عملکرد ماهیچه‌های دستگاه گوارش تأثیر منفی می‌گذارند و در نتیجه هضم غذا را نیز مختل می‌کنند. آنها همچنین باعث افزایش اسیدیته در معده می‌شوند.

سایر عوامل مختل کننده هضم

تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، منجر به مشکلات گوارشی موقت نیز می‌شود. و هضم غذا نیز با افزایش سن کند می‌شود. بنابراین، در این شرایط زندگی، تنظیم برنامه غذایی مهم‌ترین وسیله برای پیشگیری از اختلالات گوارشی است.

کدام داروها بر هضم غذا تأثیر می‌گذارند؟

بسیاری از داروها نیز بر هضم تأثیر می‌گذارند و در گوارش مشکل ایجاد می‌کنند. آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند بین باکتری‌های مختلف تمایز قائل شوند. بنابراین، آنها نه تنها باکتری‌هایی را که قرار است با آنها مبارزه کنند، می‌کشند، بلکه باکتری‌های خوب فلور روده را نیز از بین می‌برند و در نتیجه به آن‌ها آسیب می‌رسانند. شایع‌ترین پیامد این امر اسهال است.

سویه‌های باکتریایی، مانند آنهایی که در محصولات شیر ​​اسیدی شده یا خامه ترش یافت می‌شوند می‌تواند با این امر مقابله کند و به بازسازی فلور روده کمک کند. مسکن‌های گروه مواد افیونی، فعالیت روده را کاهش می‌دهند که در صورت مصرف مکرر باعث یبوست می‌شود. از سوی دیگر، مصرف NSAIDها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) که مسکن نیز هستند، باعث اسهال حاد در بسیاری از بیماران می‌شود. این عوارض معمولاً پس از مدت کوتاهی خود به خود از بین می‌روند.

بیماری های معده و مری

اختلالات رایج گوارشی در قسمت فوقانی معده حالت تهوع و استفراغ است. آنها علائم معمول عفونت گوارشی (گاستروانتریت) هستند. از طرف دیگر، مخاط ملتهب معده (گاستریت)، بلافاصله پس از خوردن غذا باعث درد می‌شود. رفلاکس اسید به نوبه خود باعث مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل و برگشت اسید می‌شود. اما زخم معده باعث درد و مشکلات گوارشی نیز می‌شود.

بیماری‌های روده کوچک و بزرگ

پزشکان، کلیه بیماری‌های ناحیه روده کوچک و بزرگ را در گروه بیماری‌های روده قرار می‌دهند. این گروه ازبیماری‌ها می‌تواند ارثی یا اکتسابی باشد. با این حال، تمرکز در این بیماری‌ها همیشه بر روی تغییرات مدفوع مانند اسهال، یبوست یا حتی خون در مدفوع است. بیماری‌های روده‌ای با مشکلات گوارشی شامل آنفولانزای گوارشی و همچنین اسهال یا گروهی از بیماری‌های التهابی مزمن روده (IBD) است که شامل بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا دیورتیکولیت می‌شود. علائم اغلب به معنای بار سنگینی برای بیماران مبتلا است. بخشی از درمان یک رژیم غذایی مناسب است که در صورت لزوم با تجویز موقت یا دائمی دارو برای مبارزه با التهاب تکمیل می‌شود.

عدم تحمل غذایی و آلرژی

نه تنها بیماری‌ها، بلکه عدم تحمل برخی غذاها یا حساسیت غذایی به مواد خاص موجود در آنها هضم غذا را مختل می‌کند. رژیم غذایی، سبک زندگی و عوامل محیطی همگی نقش مهمی دارند. عدم تحمل گلوتن (بیماری سلیاک) و همچنین عدم تحمل لاکتوز و فروکتوز از رایج‌ترین اشکال آن هستند. آن‌ها باعث مشکلات گوارشی می‌شوند زیرا بدن نمی‌تواند غذا را هضم کند و به صورت فرآوری نشده دفع می‌کند. پیامدهای رایج اسهال یا درد شکمی است.

بیماری‌های کبد، کیسه صفرا و پانکراس

علاوه بر معده و روده، صفرا، کبد و لوزالمعده نیز نقش مهمی در هضم دارند. اگر این اندام‌ها فقط به میزان محدودی کار کنند، این روند گوارش را پیچیده می‌کند. لوزالمعده آنزیم‌هایی تولید می‌کند که برای هضم سالم ضروری هستند.

اگر آنزیم‌های این اندام‌ها دیگر تولید نشوند یا به اندازه کافی تولید نشوند، اختلالات گوارشی نتیجه آن است. عفونت‌های کبدی مانند انواع مختلف هپاتیت نیز تأثیر منفی بر هضم دارند.

 سنگ‌های صفراوی اغلب باعث احساس پری، حالت تهوع و استفراغ یا ایجاد درد می‌شوند. در مورد سیروز کبدی (کبد چروکیده)، اندام دیگر قادر به انجام وظیفه سم زدایی نیست. نفخ و کاهش وزن از پیامدهای رایج این امر هستند.

بیماری‌های دهان و گلو

برخی از مشکلات گوارشی ناشی از حفره دهان یا ناحیه گلو است. هضم غذا از معده شروع نمی‌شود، بلکه با اولین لقمه از دهان شروع می‌شود. جویدن و آسیاب کردن غذا و مخلوط کردن آن با بزاق دهان اولین و مهم‌ترین مراحل هضم است. به دلیل التهاب غدد بزاقی یا فارنژیت، این فرآیندهای گوارشی آماده سازی و بلع تنها به میزان محدود یا با درد امکان پذیر است. مشکلات گوارشی ناشی از حفره دهان یا ناحیه گلو باعث سوء هاضمه می‌شوند زیرا غذا با مایع ناکافی به معده می‌رسد و بد جویده می‌شود.

درمان مشکلات گوارشی

پزشک برای درمان مشکلات گوارشی چه می‌کند؟

در صورت تداوم مشکلات گوارشی یا شدید بودن آنها، مراجعه به پزشک ضروری است. برای اینکه بفهمد چه چیزی پشت مشکلات گوارشی قبل از تشخیص وجود دارد، پزشک از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند. بحث مفصل با پزشک همیشه اولین قدم برای تشخیص است. در این بحث پزشک بر روی عوامل خطر مانند دارو یا بیماری‌های قبلا شناخته شده تمرکز می‌کند. او همچنین در مورد شرایطی که علائم در آن رخ می‌دهد و فراوانی و شدت آنها با بیمار صحبت می‌کند. لمس و گوش دادن به شکم اجزای اساسی معاینه فیزیکی است.

معاینات برای تشخیص مشکلات گوارشی

در صورت مشکوک بودن به ضخیم شدن دیواره روده یا التهاب روده (آپاندیسیت) از سونوگرافی شکم استفاده می‌شود. معاینه اشعه ایکس وسیله‌ای برای شفاف سازی سنگ کیسه صفرا یا سنگ کلیه است. عوامل کنتراست به تشخیص تغییرات در غشای مخاطی مانند پولیپ و تومور کمک می‌کنند. توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تصویر دقیق‌تری از ساختار معده ارائه می‌دهد.

بنابراین ضخیم شدن و بزرگ شدن قابل مشاهده است. معاینات آندوسکوپی مانند معده (گاستروسکوپی) یا کولونوسکوپی (کولونوسکوپی) در صورت مشکوک بودن به بیماری‌های مخاط معده یا روده انجام می‌شود.

تست‌های آلرژی، مانند تست‌های خراش یا تست تنفس، به پزشک کمک می‌کند تا مشخص کند که آیا آلرژی غذایی یا عدم تحمل وجود دارد یا خیر. آزمایش خون و مدفوع اطلاعات مهم دیگری را برای تشخیص فراهم می‌کند.

مشکلات گوارشی چگونه درمان می‌شوند؟

آنچه به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کند به دلایل آن بستگی دارد. بنابراین، آنچه برای درمان اختلالات گوارشی باید انجام شود، باید همیشه به صورت فردی تطبیق داده شود. بسیاری از گزینه‌های درمانی غیردارویی برای مشکلات گوارشی وجود دارد که می‌توانید خودتان (یا با مشورت پزشک) از آن‌ها استفاده کنید. تعداد زیادی از علائم را می‌توان با تنظیم عادات غذایی خود تا حد زیادی بهبود یا حتی مدیریت کرد. توجه به زمان ظاهر شدن علائم و زمان بهبود آنها ضروری است.

همچنین بسیاری از درمان‌های خانگی برای تسکین علائم وجود دارد. چای بابونه به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد تقریباً برای تمام مشکلات معده اثر تسکین دهنده دارد. رژیم غذایی با فیبر کافی، مانند فیبر موجود در محصولات غلات کامل، و میوه و سبزیجات کافی از یبوست جلوگیری می‌کند.

 آب گرم می‌توانند به سرعت علائم گرفتگی را تسکین دهند، اما در صورت التهاب باید از مصرف آن اجتناب شود. اسهال منجر به کم آبی بدن می‌شود. یک مخلوط ساده آب، نمک و شکر با این مشکل مقابله می‌کند، در حالی که بلغور جو دوسر به توقف اسهال کمک می‌کند.

پزشک چگونه مشکلات گوارشی را درمان می‌کند؟

داروهایی مانند آنتی اسیدها برای خنثی کردن اسید معده در سوزش معده معمولاً برای درمان اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. در صورت وجود حساسیت غذایی از آنتی هیستامین‌ها یا قرص لاکتاز استفاده می‌شود. از طرف دیگر، پزشک داروهای گلوکوکورتیکوئیدی را تجویز می‌کند، که در برابر التهاب مخاط معده.

آنها درد را مهار می‌کنند و با خود التهاب مبارزه می‌کنند. اگر درمان دارویی کافی نباشد، می‌تواند در برخی موارد جراحی نیز ضروری باشد. برای مثال در مورد کولیت اولسراتیو پیشرفته یا سرطان کولون، عمل جراحی روی روده می‌تواند اجتناب ناپذیر باشد. جراحی نیز بخشی از درمان زخم معده شدید است.

ورزش نکردن می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود؟

بله. کسانی که کمتر ورزش می‌کنند با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند. کمبود مایعات اغلب منجر به یبوست می‌شود. روده مایعات را از مواد غذایی که برای متابولیسم نیاز دارد استخراج می‌کند. بنابراین، بیشتر ورزش کنید و به اندازه کافی آب بنوشید.

شایع‌ترین علائم مشکلات گوارشی چیست؟

شایع‌ترین علائم اختلالات گوارشی شامل خونریزی، نفخ، یبوست، اسهال، سوزش سر دل، درد، تهوع و استفراغ است. 

چه زمانی مشکلات گوارشی جدی است؟


علائمی که بیش از 2 روز طول بکشد ممکن است نشانه مشکلات سلامتی جدی تری مانند عفونت یا شرایط التهابی مانند بیماری التهابی روده باشد. علائم شایع عبارتند از حالت تهوع  و استفراغ

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط