برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
لیپوساکشن

لیپوساکشن : انواع و عوارض آن

لیپوساکشن یک تکنیک جراحی است که رسوبات چربی اضافی زیر پوست را حذف می‌کند تا خطوط سلولیت را تغییر شکل دهد و زیبایی بدن را بهبود بخشد لیپوساکشن در مناطقی از بدن که بیشتر مستعد تجمع پدهای چربی هستند، مانند باسن، شکم، باسن، ران و زانو انجام می‌شود. این روش ازجراحی  به شما این امکان را می‌دهد تا چربی بدن را در نواحی خاصی از بدن مانند؛ شکم، پهلوها، ران و باسن از بین ببرید.

لیپوساکشن

لیپوساکشن چگونه انجام می‌شود؟

این روش شامل قرار دادن یک کانول نازک در بافت زیر جلدی متصل به یک دستگاه مکنده است که با مانورهای مناسب توسط جراح، پدهای چربی از بین می‌روند. در ادامه به بررسی انواع روش‌های لیپوساکشن پرداخته‌ایم.

لیپوساکشن تومسنت

در طی این روش لیپوساکشن، که بیشترین استفاده را دارد، پزشک مایعاتی را به ناحیه تحت درمان تزریق می‌کند که در نتیجه می‌تواند متورم و سفت شود. بسته به اندازه و منطقه‌ای که تحت درمان است، مقدار مایع متفاوت است. مایع تزریق شده مخلوطی از آب نمک، یک ماده بی‌حس‌کننده (لیدوکائین) و دارویی است که عروق خونی را منقبض می‌کند (اپی نفرین)، به طوری که خون کمتری در طول عمل از دست می‌رود. داروی بی حسی به تسکین درد کمک می‌کند. آب نمک به پزشک کمک می‌کند تا چربی را خارج کند و همراه با چربی مکیده شود.

سپس جراح بریدگی‌های کوچکی در پوست ایجاد می‌کند و لوله‌ای به نام کانولا را زیر پوست قرار می‌دهد که ضخامت آن به اندازه یک خودکار نازک است. از طریق کانولا، چربی و مایعات از بدن مکیده می‌شوند. از آنجایی که در حین آسپیراسیون علاوه بر چربی‌ها، مایعات نیز از بین می‌رود، جراح می‌تواند مایعات بدن را از طریق یک خط وریدی تغذیه کند.

لیپوساکشن اولتراسوند

لیپوساکشن اولتراسونیک گاهی اوقات همراه با لیپوساکشن تامسنت استفاده می‌شود. در طی این روش، پزشک یک امیتر اولتراسوند را در زیر پوست قرار می‌دهد، که دیواره‌های سلول‌های چربی را می‌شکند و باعث برداشتن راحت چربی می‌شود. برخی از ابزارها برای اعمال ارتعاش بیرونی فراهم می‌کنند. لیپوساکشن اولتراسونیک احتمال خطرات جراحی را افزایش می‌دهد، مثلاً می‌تواند باعث سوختگی پوست و آسیب عصبی شود، اما می‌تواند برای از بین بردن چربی‌های فیبری یا متراکم مانند بدن مردان مفید باشد.

لیپوساکشن کمکی

این یک تکنیک جدیدتر است که مبتنی بر استفاده از یک کانول ارتعاشی است. ارتعاشات کانولا به جراح این امکان را می‌دهد که سخت‌ترین چربی را راحت‌تر استخراج کند. لیپوساکشن کمکی معمولاً باعث درد و تورم کمتری می‌شود که می‌تواند به جراح اجازه دهد تا چربی را با دقت بیشتری از بین ببرد، به خصوص در نواحی کمتر گسترده‌تر بدن، مانند بازوها، زانوها یا مچ پا.

لیپوساکشن لیزری

از انرژی لیزر برای مایع کردن سلول‌های چربی استفاده می‌کند و بنابراین آن‌ها را راحت‌تر از طریق کانول‌های کوچک، با قطر کمتری نسبت به سایر تکنیک‌ها و مناسب‌تر برای فضاهای باریک (مانند چانه، گونه‌ها و پیشانی) جذب می‌کند. لیزر یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد، یعنی تحریک کلاژن سازی که خطر افتادگی پوست پس از جراحی را کاهش می‌دهد.

عمل لیپوساکشن

در طول عمل، اگر تحت بی‌حسی موضعی انجام شود، ممکن است به دلیل حرکت کانولا در زیر پوست، یک احساس آزاردهنده احساس شود. این ناراحتی کاملا طبیعی است. اگر درد غیر قابل تحملی احساس کردید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است اقدامات بیشتری لازم باشد. جراحی لیپوساکشن بسته به وسعت جراحی می‌تواند تا چند ساعت طول بکشد، پس از آن جراح می‌تواند برش‌ها را باز بگذارد تا مایعات از بدن خارج شود. به طور کلی لازم است حداقل چند ساعت در بیمارستان یا کلینیک بمانید تا کادر پزشکی قادر به نظارت بر واکنش بیمار باشد. اگر عمل جراحی در بیمارستان انجام شده باشد، به احتمال زیاد بیمار یک شب در بیمارستان بستری می‌شود.

نکات بعد از عمل جراحی لیپوساکشن

پس از جراحی، ظاهر شدن درد خفیف همراه با تورم و کبودی کاملاً طبیعی است که با داروهای خاص و هر گونه آنتی بیوتیک کنترل می‌شود تا خطر عفونت کاهش یابد. همچنین ممکن است برای کمک به کاهش تورم نیاز به پوشیدن لباس‌های فشرده برای چند هفته داشته باشید. بخیه‌ها در عرض 5-10 روز برداشته می‌شوند. به طور کلی توصیه می‌شود که چند روز قبل از بازگشت به محل کار و چند هفته قبل از شروع مجدد فعالیت ورزشی صبر کنید. اگر مداخله محدود به مناطق کوچک باشد، در عرض دو هفته کاملاً بهبود می‌یابد. کبودی و تورم معمولاً در عرض 3 هفته از بین می‌رود، اما در برخی موارد ممکن است تا چند ماه ادامه یابد.

نتایج حاصل از عمل

حدود چهار هفته پس از عمل، زمانی که بیشتر تورم فروکش کرده است، ناحیه‌ای که چربی آن برداشته شده است باید کم حجم‌تر به نظر برسد. در عرض شش ماه، بدن باید بسیار لاغرتر و دلپذیرتر به نظر برسد. اگر وزن خود را ثابت نگه دارید، نتایج جراحی می‌تواند دائمی باشد، اما اگر بعد از لیپوساکشن چند گرم اضافه کنید، توزیع چربی می‌تواند تغییر کند. برای مثال، اگر شکم و باسن شما تحت عمل جراحی قرار گرفته باشند، ران یا باسن شما ممکن است بعداً به مناطق مشکل دار تبدیل شوند.

لیپوساکشن

خطرات ناشی از لیپوساکشن چیست؟

مانند هر جراحی دیگری، لیپوساکشن نیز خطراتی مانند: خونریزی، عفونت‌ها، واکنش ناخواسته به بیهوشی دارد. این خطرات به طور متناسب با دامنه عمل مرتبط است، اگر جراح بر روی نواحی وسیعی از بدن کار کند یا در حین همان عمل جراحی‌های دیگری را نیز انجام دهد، خطر عوارض افزایش می‌یابد. با پزشک خود در مورد خطراتی که ممکن است با آن مواجه شوید صحبت کنید.

عوارض‌های جزئی که می‌تواند به دنبال مداخله تشکیل شوند عبارتند از:

  • کبودی و تورم، که می‌تواند تا شش ماه طول بکشد.
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن در ناحیه تحت درمان که معمولاً در عرض 2 ماه از بین می‌رود.
  • التهاب ناحیه تحت درمان.
  • تولید اگزودا در جایی که کانول وارد می‌شود.
  • مچ پا متورم (زمانی که پاها یا خود مچ پاها درمان می‌شوند).

مشکلات جدی‌تر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی بیش از حد
  • ترومبوآمبولی
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • تغییر رنگ پوست
  • ادم ریوی
  • آسیب به اعصاب یا اندام‌های داخلی در مجاورت منطقه تحت درمان.

موارد منع مصرف

بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند باید از سلامت خوبی برخوردار باشند و هر عامل خطر قلبی عروقی ممکن است منع مصرف برای ادامه عمل باشد. از جمله بیماری‌های:

  • بیماری عروق کرونر قلب
  • آترواسکلروز
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • حساسیت به دارو
  • اختلالات ریوی
  • سیگار کشیدن، الکل و استفاده از مواد سوء مصرف کننده.

رژیم غذایی بعد از لیپوساکشن

یکی از رایج‌ترین تصورات غلط در مورد لیپوساکشن این است که می‌توان بدون تغییر سبک زندگی، نتایج را حفظ کرد. حفظ نتایج مستلزم اتخاذ برخی تغییرات در سبک زندگی است. به عنوان یک قاعده کلی، یک رژیم غذایی صحیح و متعادل باعث افزایش وزن جدید و همچنین محافظت در برابر بیماری‌های متابولیک و قلبی عروقی می‌شود. رژیم غذایی باید بر اساس مقادیر فراوان سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل و همچنین پروتئین‌های حاصل از منابع بدون چربی (گوشت سفید، ماهی، حبوبات و …) باشد. مصرف مکرر وعده‌های غذایی کوچک در طول روز از احساس گرسنگی و افت انرژی که اغلب با رژیم‌های غذایی مبتنی بر 2-3 وعده غذایی فراوان همراه است جلوگیری می‌کند. مصرف آب به مقدار زیاد توصیه می‌شود.

چه نوع بیهوشی در لیپوساکشن انجام می‌شود؟

بسته به محل و وسعت نواحی تحت درمان، لیپوساکشن را می‌توان تحت بیهوشی موضعی همراه با آرامبخش (به این معنی که شما بیدار خواهید بود اما آرام و غیر حساس به درد خواهید بود)، در بیهوشی موضعی یا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

با لیپوساکشن چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

لیپوساکشن جراحی نیست که برای کاهش وزن استفاده شود، بلکه برای تغییر شکل بدن و از بین بردن تجمع چربی‌های موضعی در برخی از نواحی خاص بدن است که با رژیم غذایی یا ورزش قابل حذف نیستند. معمولاً در طول لیپوساکشن بیش از 3-4 لیتر چربی مکیده نمی‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط