برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
لاغری با طب سنتی

لاغری با طب سنتی و انواع مزاج

اگر شما نیز جزء طرفداران طب سنتی هستید، احتملا برای لاغری به دنبال یک رژیم لاغری با طب سنتی باشید. اغلب برنامه‌های غذایی که در طب سنتی به چشم می‌خورد، به دنبال اصلاح عادات غذایی نامناسب و اصلاح مزاج شما است. در این مقاله یک راهنمای کلی برای شما قرار داده شده است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک رژیم سالم و سنتی برای لاغری خود ایجاد کنید. با اینکار شما علاوه برآنکه اضافه وزن خود را از دست می‌دهید، سلامت کلی بدن خود را تضمین می‌کنید.

در لاغری با طب سنتی چه غذا‌هایی وجود دارد؟

فهرست مطالب

راهکارهای طب سنتی برای لاغری

مهم‌ترین نکته در انتخاب نوع ماده غذایی، شناخت مزاج شما است. شما باید با توجه به مزاجی دارید و یا تغییراتی که در تعادل مزاج شما ایجاد اشت، یک رژیم لاغری مناسب ایجاد کنید. بهترین گزینه برای شما این است که توسط یک متخصص تغذیه مزاج‌شناسی شوید.

میزان و حجم غذا نیز با توسط به نیاز شما توسط متخصص ایجاد می‌شود. در صورتی که مزاج خود را به درستی تشخیص داده‌اید به لیست زیر مراجعه کنید تا غذا‌های مفید و غیر مفید مزاج خود را بشناسید.

مزاج بلغمی (سرد و مرطوب)

افرادی که مزاج بلغمی دارند، دارای ویژگی‌های بارزی هستند که دربین آن‌ها مشترک است. ویژگی بدنی آن‌ها عبارتند از:

از نظر خلقیات روحی نیز به سرعت خسته می‌شوند، خواب زیادی دارند، مو‌های کم‌پشتی دارند و احساس سرما در تمام فصول می‌کنند.

غذای مناسب برای مزاج بلغمی

گوشت‌ها: شتر، بوقلمون، گوسفند، شتر، کبوتر، سار، گنجشک

میوه‌ها: همه میوه‌های رسیده و شیرین

ادویه‌ها: دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، انواع فلفل، خردل، سیر و موسیر

سبزیجات: شلغم، چغندر، انواع کلم، ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه، شوید، تره

حبوبات: نخود، لوبیاچیتی، دال عدس

آجیل‌ها: بادام، گردو، فندق، پسته، ارده، کنجد

غذا‌های نامناسب برای مزاج بغلمی

گوشت‌ها: گوشت گاو و گوساله، انواع گوشت سفید

میوه‌ها: میوه‌های کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار

لبنیات: تمام انواع لبنیات باید به صورت محدود مصرف شود.

ترشیجات: انواع سرکه، ترشی

سبزیجات: کدو، قارچ

خشکبار: چای، جو، ماش، قهوه، نسکافه

سایر موارد: غذا‌های چرب، فست فود، غذا‌های فریز شده، شیرینی‌ها و نوشابه

درمان چاقی شکم بلغمی‌ها

یکی از مشکلات رایج بلغمی‌ها  شکم است که در اثر افزایش بلغم ایجاد می‌شود. در صورتی که بغلم در بدن به تعادل برسد و در کنار آن متابولیسم افزایش یابد، شکم به طور طبیعی کوچک شده و بدن به تعادل وزنی می‌رسد. یکی دیگر از نکات مهم تعادل میزان طری بدن است. اگر بتوانید طری را به تعادل برسانید، ورم بدن می‌خوابد.

مزاج دموی (گرم و مرطوب)

افراد دموی‌مزاج، از لحاظ ظاهری دارای اندامی پر، استعداد چاقی بالا، خواب عمیق و اشتهای زیاد هستند.

افراد دموی مزاج خیلی کمتر دچار نفخ و یبوست می‌شوند. در مورد رژیم لاغری با طب سنتی برای این دسته از مزاج‌ها، اگر رطوبت بدنشان متعادل شود، به راحتی می‌توانند هم‌وزن کم می‌کنند و هم عملکرد بدنشان را بهتر کنند.

غذای مناسب برای مزاج دموی

میوه‌ها: انار، سیب همراه باپوست و دانه، خیار بدون پوست، توت، شاه‌توت، زرشک

ادویه‌ها: دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، انواع فلفل، خردل، سیر و موسیر

سبزیجات: لیموترش، کاهو

حبوبات: ماش، عدس

غذای نامناسب برای مزاج دموی

ترشیجات: انواع شور

خشکبار: سس، رب، چایی، قهوه، رطب، خرما، نسکافه، ادویه‌های تند،

لبنیات: کره، ماست، خامه

سایر موارد: شیرینی‌ها، غذا‌های چرب، تخم‌مرغ، غذا‌های فست فود، غذا‌های نشاسته‌ای، آب یخ، نوشابه

مزاج گرم و خشک (صفرایی)

افراد دارای مزاج صفراوی، افرادی هستند که بدنی عضلانی اما لاغر اندام دارند. این افراد استعداد چاقی ندارند و بهترین ویژگی‌های آنان چربی سوز بودن سیستم بدنی آن هاست و کمتر نیازمند رژیم لاغری با طب سنتی هستند.

ویژگی ظاهری آن‌ها معمولاً با قد بلند و چهارشانه بودن از بقیه مزاج‌ها متمایز می‌شود. با این که مو‌های سر آن‌ها ضخیم، خشک و بعضا مجعد است اما به نسب سایر مزاج‌ها بیشتر طاسی سر در آن‌ها دیده می‌شود. زمانی که به پوست آن‌ها دست می‌زنید گرم هستند و اغلب در سطح پوست جوش دارند.

از نظر خلقیات نیز اکثرا افرادی خون گرم با روابط اجتماعی بالا هستند، البته روحیه آن‌ها اغلب حساس است و انعطاف کمی از خود نشان می‌دهند.

غذای مناسب برای مزاج صفراوی

گوشت‌ها: گوشت گوسفند و دنبه فراوان، سیراب، شیردان، کله پاچه.

میوه‌ها: انواع مرکبات ترش و شیرین، آلبالو، انبه، سیب، گیلاس، هندوانه، گرمک، زردآلو، تمشک، توت، انار، شاه توت، گلابی، انگور و خرمای شیره‌دار.

سبزیجات: هویج، سبزی خوردن، کاهو، اسفناج، کدو، خیار، خیار چنبر، بامیه، انواع جوانه‌ها مثل جوانه گندم.

لبنیات: کره محلی گاوی، ماست، شیر، سرشیر، خامه، دوغ و پنیر همراه با مصلحاتی چون گردو، عسل، سیاه دانه و پونه.

نوشیدنی‌ها: انواع عرقیات آبمیوه‌ها، شربت‌ها و دمنوش‌ها مانند آب زرشک، آب لیمو، آلبالو، ترنجبین، شیرخشک، شربت بابونه، خاکشیر، نارنج، کاسنی، سکنجبین.

غذا‌های نامناسب برای مزاج صفراوی

گوشت‌ها: قرمز به ویژه گاو و گوساله.

میوه‌ها: موز، آناناس، نارگیل، خربزه.

نوشیدنی‌ها: خوردن مایعات در کنار غذا، آب یخ یا آب جوش خوردن، قهوه، نسکافه، چای.

سبزیجات: سیر، بادمجان.

لبنیات: لبنیات.

خشکبار: تخمه جات با نمک.

تنقلات: شیرینی، کیک‌ها، بیسکویت.

ادویه جات: زردچوبه و ادویه جات تند.

مزاج سرد و خشک (سودایی)

افراد سودایی مزاج، تیغه بینی استخوانی دارند که اغلب دارای مفاصل برجسته و بیرون‌زده است. این افراد قفسه سینه باریک و عروق خونی باریک دارند. میزان چربی و عضله به نسبت استخوان‌بندی در این دسته کم است و معمولاً پوست سرد و خشکی هم دارند. از دیگری ویژگی‌های ظاهری این افراد می‌توان به پرموبودن آن‌ها اشاره کرد.

از نظر خلقیات نیز افرادی با ثبات در رای و یک شخصیت درونگرا هستند. اغلب آن‌ها حسابگر، میانه رو و محتاط هستند اما بی‌حوصله، لجباز و کینه‌ای، منفی نگر و خود خورهستند که احساس افسردگی و تمایل به گریه دارند، مخصوصاً زمانی که مزاج آن‌ها دچار اختلال بیشتر شود.

غذای مناسب برای مزاج سودایی

گوشت‌ها: گوشت بره، جوجه محلی، کبک و بلدرچین.

لبنیات: شیر و لبنیات با مصلحات آن‌ها مانند نعنا و آویشن.

میوه‌ها وسبزیجات: سیب، آلو، انجیر، گلابی، انگور، مویز، شیره انگور، تمبر هندی شیرین، انار شیرین، نارگیل، کدوی سبز یا کدوی حلوایی، هویج سمنو، انواع جوانه‌ها، توت.

غذای نامناسب برای مزاج سودایی

ترشیجات: انواع ترشیجات مخصوصاً سرکه.

نوشیدنی‌ها: چای به خصوص چای پررنگ و قهوه و یا مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار.

سبزیجات: کلم، ترب، تربچه، تره، سیر، پیاز خام، عدس، قارچ، بادمجان.

سایر موارد: غذای کنسرو شده، ادویه جات تند و تیز، غذا‌های شور، غذا‌های به شدت سرخ شده.

دمنوش‌های گیاهی برای کم کردن اشتها در طب سنتی

دمنوش‌هایی که اشتها را سرکوب می‌کنند و چربی سوزی را تسریع می‌کنند. چای و قهوه پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در طول روز هستند. چای و قهوه به طور کلی در وعده صبحانه، بعد از صبحانه، در جلسات، در استراحت‌های کوچک در محل کار و بعد از غذا مصرف می‌شود. به طوری که بیشتر افراد حتی در هنگام تشنگی نیز به این نوشیدنی‌ها روی می‌آورند. دمنوش‌های گیاهی به لطف ویتأمین‌ها و مواد معدنی موجود، فواید زیادی برای بدن دارند. با این حال، برخی از این چای‌ها نیز برای سرکوب اشتها، ایجاد احساس سیری و البته کاهش وزن ترجیح داده می‌شوند. دمنوش‌های کاهش وزن عبارت‌اند از:

چای سبز

چای سبز که اغلب در برنامه‌های رژیم غذایی با آن روبه رو می‌شوید، در صدر فهرست چای‌های سرکوب‌کننده اشتها قرار دارد. وزن بدن و چربی اطراف شکم در بیماران دیابتی نوع ۲ که چای سبز مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد. کاتچین موجود در چای سبز به تسریع متابولیسم و ​​افزایش چربی سوزی کمک می‌کند. پودر ماچا، نوع جدیدی از چای سبز است که سرشار از آنتی اکسیدان است و با چربی سوزی مرتبط است، زیرا حاوی همان ترکیبات چای سبز در مقادیر بالاتر است.

چای اولانگ

چای اولانگ که از نظر اکسیداسیون و رنگ بین چای سبز و چای سیاه قرار دارد، یک نوشیدنی سنتی چینی است. این چای که دارای رایحه‌ای میوه‌ای و معطر است، به افزایش چربی سوزی و تسریع متابولیسم نیز معروف است.

دمنوش زنجبیلی

زنجبیل که یکی از اشتها‌آور‌های طبیعی است نیزیکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های گیاهی است. علاوه بر این، چای زنجبیل با سایر چای‌ها تفاوت دارد زیرا حاوی کافئین نیست. چای‌های تهیه شده با گیاهانی که اشتها را سرکوب می‌کنند می‌توانند به کاهش وزن و چربی سوزی کمک کنند. مطالعه روی حیوانات نشان می‌دهد که چای‌های گیاهی در برابر چاقی و استرس اکسیداتیو در موش‌هایی که از رژیم غذایی شیرین تغذیه می‌شوند محافظت می‌کند. برای حمایت از رژیم غذایی خود، می‌توانید چای زنجبیل را با افزودن پودر زنجبیل به آب جوشیده تهیه کنید. همچنین می‌توانید پودر زنجبیل را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.

چای سیاه

چای سیاهیکی از پرمصرف‌ترین دمنوش‌های ترکیه نیز از جمله چای‌هایی است که چربی سوزی را تسریع می‌کند.این  چای که در مقایسه با چای سبز و چای اولانگ تحت اکسیداسیون بیشتری قرار می‌گیرد، رنگ تیره منحصر به فردی دارد. طبق مطالعات دانشمندان افرادی که به مدت سه ماه هر روز سه فنجان چای می‌نوشند، مقدار مشخصی وزن از دست داده و چربی سوزی می‌کنند.

 

لاغری با روغن‌های گیاهی

به گفته کارشناسان، اسید‌های چرب ضروری با منشأء گیاهی و دریایی به یک زندگی سالم کمک می‌کند و تأثیر مثبتی بر نتایج تغذیه و ورزش دارد.

 

روغن زیره سیاه

روغن سیاه دانه، غنی از اسید‌های چرب ضروری، به تقویت ایمنی کمک می‌کند و همچنین می‌تواند در برابر مقاومت به انسولین استفاده شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از روغن زیره سیاه می‌تواند احتقان بینی، خارش بینی، آبریزش بینی و حملات عطسه را در درمان رینیت آلرژیک (تب یونجه) که کابوس همه در ماه‌های بهار است، کاهش دهد.

 
روغن دانه چیا

افرادی که تمام خصوصیات کلان شهر‌ها را دارند، یعنی ساعات طولانی را پشت میز می‌گذرانند، به تغذیه خود توجهی نمی‌کنند، کالری زیادی می‌خورند و تحت استرس شدید هستند، یک قدم به «سندرم متابولیک» نزدیک می‌شوند. سندرم متابولیک که به عنوان یک بیماری زندگی مدرن تعریفمی‌شود، با مقاومت به انسولین شروع می‌شود و می‌تواند با اضافه شدن بیماری‌هایی مانند چاقی شکمی (چربی شکمی)، عدم تحمل گلوکز، دیابت، دیس لیپیدمی (مقادیر چربی خون بالاتر از حد لازم، منجر به عواقب مرگبار شود. فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر به اندازه کافی خطرناک است که باز شود. مطالعات نشان می‌دهد که روغن دانه چیا در درمان سندرم متابولیک کمک می‌کند.

 
روغن نارگیل

روغن نارگیل در ساختار خود حاوی MCT (تری گلیسیرید زنجیره میانی) است. مطالعات نشان داده‌اند که MCT استقامت و عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد و متابولیسم بدن را تسریع می‌کند. همچنین گزارش شده است که روغن نارگیل مصرف انرژی را افزایش می‌دهد و اثر گرمازایی دارد. روغن نارگیل همچنین به دلیل محتوای MCT می‌تواند در بیماران مبتلا به مشکلات سوء جذب چربی (سوء جذب چربی) به صورت داخلی استفاده شود.

 
روغن بذر کتان

روغن بذر کتان منبعی غنی از آلفا لینولنیک اسید (ALA)، یک اسید چرب امگا ۳ گیاهی است. این روغن برای گیاهخواران مناسب است وماهیاینیک منبع گیاهی خوب از امگا ۳ برای کسانی است که نمی‌توانند روغن مصرف کنند و از رشد ذهنی حمایت می‌کند. روغن بذر کتان همچنین می‌تواند برای کمک به جلوگیری از مشکلات یبوست استفاده شود. توصیه می‌شود افرادی که مشکل یبوست دارند، ۴ قاشق چایخوری روغن بذر کتان را به ۱ کاسه ماست اضافه کرده و یک بار در روز به مدت یک هفته مصرف کنند.

 

از چه نوع عرقیجات برای کم‌کردن اشتها در طب سنتی استفاده می‌شود ؟

عرقیجات که از گیاهان تازه در طبیعت به دست می‌آیند، فواید بی‌شماری دارند که یکی از آن‌ها کمک به کنترل اشتهای کاذب است. عرقیجاتی که باعث کم‌کردن اشتها و افزایش متابولیسم می‌شوند، عبارت‌اند از:

 

عرق کاسنی

عرق زیره

عرق دارچین

عرق رازیانه

استفاده از تخم شنبلیله در طب سنتی


 

مصرف دانه‌های آسیاب شده به صورت پودر با مطالعات انجام شده برای کاهش قند و کلسترول خون بر
سلامت انسان ثابت شده است. تخم شنبلیله در طب سنتی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

 

التهاب را کاهش می‌دهد.

به هضم غذا کمک می‌کند

به طور سنتی برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

سوء هاضمه و نفخ را تسکین می‌دهد.

اثر تسکین دهنده‌ای بر روده‌ها دارد.

قند خون را کاهش می‌دهد.

 نوید نتایج مثبتی را در برابر مشکلات مختلف مو، از شوره سر گرفته تا نازک شدن مو، می‌دهد.

 

آیا می‌توان با کمک طب سنتی لاغر شد؟

بله! شما می‌توانید با توجه به مزاجی که دارید، نه تنها وزن اضافه خود را از دست دهید، بلکه سلامت کلی بدن خود را نیز تضمین کنید.

در لاغری با طب سنتی چه چیزی نخوریم؟

برای پاسخ دقیق به این سوال اول باید مزاج خود را شناسایی کنید.

انواع مزاج‌ها کدام اند؟

سرد و خشک (سودایی)
گرم وخشک (صفراوی)
گرم و تر ( دموی)
سرد و تر ( بلغمی)

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط