برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
قاعدگی نامنظم

قاعدگی نامنظم : علت، درمان، جلوگیری

امروزه قاعدگی نامنظم در بین زنان بسیار شایع است. تعداد کمی از زنان خونریزی قاعدگی خود را در فواصل کاملاً نامنظم مشاهده می‌کنند. زمان چرخه بانوان معمولاً کمی نوسان دارد. عوامل موثر در قاعدگی نا منظم،‌ استرس و تغییر مکان یا آب و هوا هستند. با این حال، بیماری‌ها همچنین می‌توانند محرک خونریزی نامنظم باشند. اگر خونریزی قاعدگی در فواصل منظم رخ ندهد، سیکل نامنظم است. به طور معمول، چرخه قاعدگی 26 تا 32 روز با زمان خونریزی دو تا هفت روز طول می‌کشد. انحراف از این خونریزی معمولی و منظم قاعدگی را اختلالات سیکل (اختلال قاعدگی) می‌نامند.

اختلالات رایج چرخه عبارت‌اند از:

  • سیکل قاعدگی طولانی مدت (الیگومنوره) یا خونریزی قاعدگی که بسیار نادر است، اگر سیکل کلی به 35 تا 90 روز برسد، وجود دارد.
  • با کوتاه شدن سیکل قاعدگی (پلی منوره)، فاصله قاعدگی‌ها کمتر از 25 روز است.
  • در مورد خونریزی قاعدگی ضعیف (هیپومنوره)، چرخه معمولاً به طور اضافی کوتاه می‌شود و از دست دادن خون کمتر از 25 میلی لیتر کاهش می‌یابد.
  • پزشکان از افزایش خونریزی قاعدگی (هیپرمنوره) صحبت می‌کنند که در طول یک سیکل خون بیش از 80 میلی لیتر از دست می‌رود.
  • اگر دوره قاعدگی خیلی طولانی شود (منوراژی)، خونریزی از 8 روز تا دو هفته طول می‌کشد. این دوره اغلب منجر به افزایش از دست دادن خون (هیپرمنوره) می‌شود.
  • خونریزی اضافی یا بین قاعدگی (متروراژی، منومتروراژی که لکه بینی نیز نامیده می‌شود) خونریزی را توصیف می‌کند که خارج از چرخه رخ می‌دهد و بنابراین غیرمنتظره است.
  • آمنوره فقدان کامل خونریزی قاعدگی را توصیف می کند. این می‌تواند مادرزادی باشد یا فقط پس از وجود یک چرخه رخ دهد.
قاعدگی نامنظم

قاعدگی نامنظم چه دلایلی دارد؟

قاعدگی نامنظم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این قسمت به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. این دلایل عبارتند از:

بلوغ و یائسگی

به دلیل عدم تعادل هورمونی در بلوغ و یائسگی، سیکل قاعدگی نامنظم در این مراحل زندگی بسیار شایع است.

التهاب مزمن لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها (آدنکسیت)

یکی از علائم احتمالی آدنکسیت مزمن یک سیکل نامنظم با درد متناوب شکم در طول چرخه است. یبوست و نفخ نیز رخ می‌دهد. بیماری التهابی مزمن لگن زمانی ایجاد می‌شود که بیماری التهابی حاد لگن با موفقیت درمان نشود یا به دلیل ایجاد اسکار پس از بهبود التهاب باشد.

سقط جنین

سقط‌های مکرر می‌تواند خود را به صورت خونریزی قاعدگی نامنظم و نادر با دردهایی شبیه زایمان نشان دهد.

کیست‌های خوش خیم تخمدان (سندرم PCO)

یک سیکل قاعدگی نامنظم با خونریزی قاعدگی نادر (الیگومنوره) و همچنین افزایش رشد مو (هیرسوتیسم) و چاقی شدید نشان دهنده سندرم تخمدان پلی کیستیک (سندرم PCO) است.

تومورهای بدخیم تخمدان (کارسینوم تخمدان)

این نوع اغلب تهاجمی سرطان تخمدان معمولاً فقط پس از یائسگی رخ می‌دهد.

اختلالات هورمونی ناشی از بیماری‌

  • اختلال در عملکرد غده تیروئید (تیروئید پرکار و تیروئید کم کار) همچنین منجر به اختلال در تولید هورمون در تخمدان‌ها می‌شود که می‌تواند چرخه قاعدگی را تغییر دهد.
  • قند خون بالا یا پایین (دیابت) همچنین با بلوغ سلول‌های تخمک مقابله می‌کند و می‌تواند باعث خونریزی نامنظم شود.
  • کمبود وزن شدید و بی اشتهایی عصبی (بی اشتهایی عصبی) باعث ایجاد یک متابولیسم محدود می‌شود. همچنین تولید هورمون لازم برای تخمک گذاری را محدود می‌کند. در نتیجه اغلب در ابتدا خونریزی وجود ندارد و باروری تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد و در موارد شدید ناباروری نتیجه آن است.
  • کم کاری غده هیپوفیز قدامی (نارسایی HVL) از تولید طبیعی هورمون‌ها توسط غده هیپوفیز (غده هیپوفیز) جلوگیری می‌کند. که روی چرخه تاثیر می‌گذارد.

سایر عوامل موثر بر سیستم هورمونی

علاوه بر بیماری‌ها، تأثیرات خارجی مانند استرس روحی نیز تعادل هورمونی را مختل می‌کند. تغییرات آب و هوایی و اختلاف زمانی باعث خونریزی نامنظم می‌شود. شروع یا توقف داروهای ضد بارداری هورمونی همچنین تعادل هورمونی را به میزان قابل توجهی برهم می‌زند و می‌تواند باعث اختلال در چرخه قاعدگی شود. سیستم غدد درون ریز چرخه قاعدگی را کنترل می‌کند، به همین دلیل است که نوسانات هورمونی در زنان اغلب منجر به اختلال و چرخه قاعدگی نامنظم می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به پزشک مراجعه کنید اگر:

  • یک سیکل نامنظم بعد از قاعدگی منظم قبلی رخ می‌دهد.
  • چرخه نامنظم با خونریزی نادر و درد شبیه زایمان همراه است.
  • چرخه نامنظم با تغییر درد شکم در طول چرخه همراه است.
  • چرخه قاعدگی نامنظم با خونریزی نادر و همچنین رشد موهای مردانه (مانند موهای سینه، موهای صورت) و افزایش وزن همراه است.
  • چرخه نامنظم با افزایش یا کاهش سریع وزن همراه است.
  • قاعدگی به طور ناگهانی و بدون هیچ دلیل مشخصی متوقف می‌شود.
  • لکه بینی رخ می‌دهد.
  • خونریزی قاعدگی پس از قطع داروهای ضد بارداری هورمونی بیش از نیم سال رخ نمی‌دهد.

پزشک چه می‌کند؟

پزشک ابتدا با جزئیات در مورد سابقه پزشکی شما صحبت خواهد کرد. برای مثال، او توضیح دقیقی از چرخه قاعدگی نامنظم، هرگونه بیماری عمومی (مانند بیماری‌های متابولیک)، اختلالات روانی، نوسانات شدید وزن و مصرف دارو می‌خواهد. سپس تحقیقات و معاینات مختلفی را برای کشف علت دقیق چرخه نامنظم یا سایر اختلالات چرخه انجام می‌دهد.

اندازه‌گیری دمای بدن

منحنی دمای پایه بدن که در صبح اندازه‌گیری می‌شود می‌تواند اطلاعاتی در مورد اینکه آیا یک چرخه نامنظم نشانه اختلال در بلوغ تخمک است یا عدم تخمک‌گذاری را ارائه دهد.

آزمایش‌های آزمایشگاهی

اندازه‌گیری غلظت هورمون (پرولاکتین، استروژن، پروژستین، هورمون‌های تیروئید و غیره) در خون اهمیت ویژه‌ای دارد اگر سیکل قاعدگی نامنظم به دلیل اختلالات هورمونی باشد.

روش‌های تصویربرداری

سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) می‌تواند برای نشان دادن تغییرات خاص چرخه در اندام‌های جنسی یا رد تومورها استفاده شود.

قاعدگی نامنظم

درمان سیکل قاعدگی نامنظم

درمان بستگی به علت دارد. اگر سیکل قاعدگی نامنظم ناشی از بیماری‌هایی مانند آدنکسیت مزمن یا سندرم PCO باشد، درمان این بیماری‌ها در اولویت قرار دارد. زنان می‌توانند از داروهای هورمونی (مانند قرص) برای تثبیت چرخه خود استفاده کنند. استفاده از داروهای هورمونی نیاز به تجویز پزشکی دارد. اگر چرخه نامنظم ناشی از استرس و خستگی باشد، می‌توانید با کاهش استرس، استراحت منظم و ورزش کافی (متوسط) آن راکاهش دهید. پیاده‌روی یا روش‌های تمدد اعصاب مانند یوگا، تمرینات اتوژنیک یا آرام‌سازی پیشرونده عضلانی می‌تواند به عادی سازی تعادل هورمونی و در نتیجه چرخه قاعدگی کمک کند.

علت پریود نامنظم چیست؟

قاعدگی در دوران بلوغ شروع می‌شود. ریتم و مدت چرخه قاعدگی توسط فرآیندها و فعل و انفعالات هورمونی در بدن تا شروع یائسگی تعیین می‌شود. هیپوتالاموس در مغز مسئول کنترل این فرآیندها است. در اینجا هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) ترشح می‌شود که غده هیپوفیز را برای تولید هورمون‌های LH و FSH تحریک می‌کند. آن‌ها مسئول ترشح هورمون‌های جنسی پروژسترون و استروژن در تخمدان‌ها هستند که به نوبه خود خونریزی قاعدگی را تنظیم می‌کنند.

علت هورمونی

اختلال در تعادل هورمونی اغلب منجر به اختلال در چرخه قاعدگی می‌شود. دلایل تغییرات می‌تواند، اضافه وزن یا کمبود وزن، نوسانات شدید وزن، بیماری‌های تیروئید یا بارداری باشد. اگر زنی بیش از 40 سال سن داشته باشد، قاعدگی نامنظم اولین نشانه شروع این بیماری است.

از پریودهای نامنظم جلوگیری کنید؟

تعادل هورمونی می‌تواند به بسیاری از تأثیرات خارجی مختلف واکنش نشان دهد و در نتیجه باعث ایجاد اختلالات چرخه شود. برای مثال، استرس، سیگار کشیدن، تغییر زمان، تغذیه نامناسب یا تغییر آب و هوا از جمله این موارد است. بنابراین توصیه می‌شود یک سبک زندگی سالم داشته باشید تا بر تعادل هورمونی خود تأثیر منفی نگذارید. برخی از اختلالات چرخه قاعدگی، مانند الیگومنوره، به طور خاص قابل پیشگیری نیستند زیرا می‌توانند در ابتدا و در پایان دوره باروری زنان رخ دهند. از جمله پدیده‌های طبیعی این مراحل زندگی هستند و آسیب شناسی نخواهند داشت.

اختلالات قاعدگی چیست؟

اصطلاح اختلالات سیکل قاعدگی به معنای انحراف از چرخه قاعدگی منظم زنان است که می‌تواند خود را به اشکال مختلف نشان دهد. یک سیکل به طور متوسط ​​26 تا 32 روز طول می‌کشد و دوره قاعدگی به طور متوسط ​​4 تا 5 روز طول می‌کشد.

در هنگام قائدگی چه چیزهایی بخوریم؟

مواد غذایی که خاصیت گرمی دارند به کاهش درد چرخه قائدگی کمک می‌کنند. علاوه بر آن نوشیدن آب نیز بسیار مفید. مواد غذایی زیر جزو بهترین گزینه‌ها برای استفاده در زمان قائدگی هستند:
زنجبیل
ماهی
زردچوبه
گردو
شکلات تلخ
عدس
سبزیجات دارای برگ تیره

شکلات تلخ برای قائدگی خوب است؟

شکلات تلخ  غذایی غنی از آهن و منیزیم است. 
100 گرم شکلات تلخ 70 تا 85 درصد حاوی 67 درصد آهن مورد نیاز روزانه و 58 درصد منیزیم است. 
علاوه بر این، منیزیم برای مقابله با علائم ناشی از PMS مفید است. 

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط