برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
فست فود و چاقی ناشی از آن

فست فود و چاقی ناشی از آن

همه ما با وجود خوشمزگی غذاهای فست‌فود به خوبی می‌دانیم که چقدر پرکالری، پرچرب، پر نمک و پر از قند هستند. این غذاها در حجم مساوی به نسبت غذاهای غیر فست‌فودی کالری بسیار بالاتری دارند و به همین علت فست فود و چاقی باهم دیگر مرتبط هستند. اما مضرات فست‌فود به اینجا ختم نمی‌شود و چاقی ناشی از فست‌فود عواقب بیشتری را به همراه دارد. در این بخش همراه ما باشید تا علاوه بر بررسی ارتباط فست فود و چاقی، چند خوراکی خوشمزه جایگزین فست‌فود به شما معرفی کنیم.

ایا فست فود باعث چاقی میشود

تأثیر فست‌ فود در چاقی

فست‌فود و چاقی باهم کاملاً مرتبط هستند. فست فودها معمولا یک غذای پرکالری هستند که منجر به ایجاد چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن می‌شوند. به عنوان مثال، یک ناهار استاندارد که به طور میانین از سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده، یک همبرگر، کوکاکولا و دسر تشکیل شده است، حاوی بیش از 1000 کیلوکالری است که به وضوح برای یک وعده غذایی بیش از حد است.

چربی‌های ترانس که در فست فودها یافت می‌شوند، منجر به مشکلات کبد، سیستم قلبی عروقی، سیستم غدد درون‌ریز می‌شوند و همچنین خطر ابتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. برای یک فرد، مقدار مطمئن چربی‌های ترانس بیش از 1٪ از رژیم غذایی روزانه نیست، در حالی که یک وعده ناهار فست‌فود حاوی حدود 40٪ از این چربی‌ها است.

فست‌فود حاوی تعداد زیادی مواد نگهدارنده، تقویت‌کننده طعم، رنگ‌هایی است که برای بدن مفید نیست. شکر و نمک زیاد هم خوب نیست. به‌علاوه، این غذاها اعتیادآور هستند.

آیا فست‌ فود باعث چاقی میشود؟

بله! حتی اگر میزان زیادی از این قبیل غذاها میل نکنید، بازهم در حجم کم‌، کالری زیادی دارند. رستوران‌های فست‌فود بسیار متنوعی از همبرگر گرفته تا پیتزا و مرغ‌سوخاری  وجود دارد، اما با وجود منوی منحصربه‌فردشان، مواد اولیه غذایشان یکی است. بیشتر مواد غذایی فست‌فود حاوی انرژی، چربی، چربی اشباع شده، کربوهیدرات‌ها و قندهای اضافه شده نسبت به غذاهای سالم‌تر با همان وزن هستند. در نتیجه خوردن فست‌فود مستقیماً با اضافه‌وزن و میزان بیش از حد توصیه شده چربی و قند مرتبط است.

علاوه بر این، اکثر فست فودها اساساً حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی کمتری مانند ویتامین A، کاروتن، ویتامین C، ویتامین E، کلسیم، منیزیم و روی هستند. بسیاری از مطالعات، نشان داده است که خوردن غذاهای سالم‌تر حاوی این ویتامین‌ها و مواد معدنی (مثلاً میوه‌ها و سبزیجات) باعث می‌شود افراد با غذای کمتر احساس سیری کنند و منجر به مدیریت مؤثر وزن شود.

آخرین و احتمالاً مهم‌تر از همه، بیشتر اقلام منوی فست‌فود حاوی مقادیر زیادی قند به شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند. این غذاها بسیار فراوری شده و سرشار از چربی، کالری و سدیم هستند. شما به راحتی می‌توانید 1500 کالری از یک وعده‌غذایی دریافت کنید.

 انتخاب یک وعده‌غذایی فست‌فود معمولی در هر روز می‌تواند منجر به افزایش کالری شود که می‌تواند منجر به افزایش وزن و سایر بیماری ها مانند بیماری قلبی شود.شواهدی وجود دارد که شکر علت واقعی همه‌گیری چاقی است و بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی ممکن است ایجاد شوند.

فست‌فود و چاقی کودکان

فست فودها اغلب کودکان و نوجوانان را بیشتر از بزرگسالان تحت تأثیر قرار می‌دهند. زیرا بیشتر فست فودها مخصوص کودکان هستند و نحوه غذاخوردن و فست فودها ثابت است. در کودکان، انرژی بیش از حد ثابت در حدود 2٪ منجر به ایجاد چاقی در طول زمان می‌شوند. عدم تعادل 2% تنها می‌تواند به معنای 30 کیلوکالری اضافی در روز باشد. این معادل دو سوم یک کلوچه شکلاتی، کمتر از دو سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده یا چهارتا یک قوطی جوش‌شیرین است.

غذاخوردن در بیرون از خانه یکی دیگر از عوامل چاقی کودکان است. مطالعات نشان می‌دهد که وعده‌های غذایی در خانه 55 درصد بیشتر از وعده‌های غذایی کودکان مصرف شده در خانه کالری دارند.

فست فود و چاقی

اگر هر روز فست‌فود بخوریم چه می‌شود؟

اگر فردی هر روز یک فست‌فود بخورد، احتمالاً ویتامین و مواد معدنی، فیبر غذایی و ترکیبات با ارزش بیولوژیکی فعال دریافت می‌کند  و این در نتیجه باعث اختلال در عملکرد اندام‌ها و سیستم‌ها، کاهش ایمنی و عملکرد و بدتر شدن کیفیت زندگی می‌شود

یکی از اثرات طولانی مدت خوردن نمک و سدیم زیاد، افزایش سطح کلسترول «بد» در بدن و کاهش سطح کلسترول «خوب» است. همه اینها می‌تواند منجر به ایجاد بیماری قلبی و حتی حملات قلبی شود. به‌احتمال زیاد فقط یک یا دو ماه قبل از اینکه قلب شما از بین برود ادامه دارد.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی کلسترول بالا

فست‌فود برای دستگاه گوارش بسیار مضر است!

 دلیل اصلی این امر این است که حاوی فیبر کمی است و فیبر به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. یعنی با استفاده روزانه از فست‌فود، تمام قندها، چربی‌ها و سایر مواد در بدن جمع می‌شوند. به دلیل یبوست، بار قوی بر روی دستگاه گوارش وارد می‌شود و این می‌تواند به ظهور هموروئید و فتق کمک کند.

به دلیل سوءتغذیه، ترکیب باکتری‌ها در روده ممکن است مختل شود که می‌تواند منجر به گرفتگی دردناک و تجمع گاز در بدن شود. با گذشت زمان، حتی ممکن است به پیوند مدفوع یا سایر روش‌ها نیاز داشته باشید تا میکروبیوم خود را به حالت عادی برگردانید.

یکی دیگر از بیماری‌های خطرناکی که در اثر مصرف غذاهای ناسالم ایجاد می‌شود، دیورتیکولیت است. این شامل علائمی مانند تب، حالت تهوع است. بدتر از همه، درد معده ناشی از این بیماری یک شبه از بین نمی‌رود و هیچ راه حل سریعی برای مشکل وجود ندارد. در موارد شدید این وضعیت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

فست فود و مضرات آن

به جای فست‌فود چه بخوریم؟

فقط فست‌فود نیست که خوشمزه است شما می‌توانید با ترکیبات مقوی یک جایگزین خوشمزه برای غذاهای فست‌فود درست کنید. به‌عنوان‌مثال:

چیپس سیب‌زمینی – چیپس سبزیجات

یک بسته چیپس علاوه بر سیب زمینی شامل مقدار زیادی نمک، افزودنی‌های غذایی و چربی‌های ترانس نیز است. همه اینها ارتباط چندانی با رژیم غذایی سالم ندارد. دفعه بعد که در سوپرمارکت هستید، به دنبال تنقلات سالم‌تری باشید مثلا چیپس سبزیجات و میوه‌های مختلف مانند هویج، سیب و… معمولاً این میوه‌ها به صورت نازک برش داده می‌شوند که در دستگاه آبگیری خشک می‌شوند و همیشه “رژیمی” و حداقل مواد افزودنی در ترکیب آن ها استفاده شده است. در حالت ایده‌آل، اگر خودتان این چیپس‌ها (میوه خشک) را آماده کنید سبزیجات را می‌توان بعد از پخت کمی نمک زد و مزه‌دار کرد.

سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده – سبزیجات پخته شده

سیب‌زمینی سرخ شده در روغن را با یک غذای مشابه، اما سالم‌تر تغییر می‌دهیم. سبزیجات (فلفل‌دلمه‌ای، ریشه کرفس، هویج، پیاز قرمز، همچنین می‌توانید قارچ‌ها) را بردارید و به مکعب‌هایی مانند سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده خرد کنید. نمک کم و  ادویه اضافه کنید. پونه کوهی، سیر خشک، مخلوطی از فلفل اضافه کنید. نیم ساعت در دمای 200 درجه بپزید.

بستنی – ماست یخ‌زده

بستنی خریداری شده در فروشگاه حاوی مقدار زیادی شکر است. باعث افزایش شدید قند خون می‌شود که مملو از دیابت و چاقی است. به‌علاوه مقدار قابل توجهی کالری دارد. باید مراقب این نوع غذاها باشید. اگر در آینده نزدیک به طور ناگهانی هوس بستنی کردید، به جای آن ماست ساده و بدون افزودنی بخرید.

در قالب‌های سیلیکونی بریزید و یک قاشق چای‌خوری عسل یا توت‌های له شده را اضافه کنید. قالب‌های آماده شده را در فریزر بگذارید و صبر کنید تا مخلوط سفت شود. از آن لذت ببرید!

آب‌نبات – آجیل در شکلات

روزهایی وجود دارد که امتناع از شکلات به‌سادگی غیرممکن است. این که چرا این محصول تا این حد به بشر علاقه دارد قابل‌درک است. به لطف کاکائو، اندورفین در بدن تولید می‌شود و ما موجی از انرژی را احساس می‌کنیم. زمانی که نیاز فوری به تقویت روحیه خود دارید، شکلات تلخ و آجیل بخرید. 

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط