برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
غذاهای ممنوعه در بارداری و شیردهی

غذاهای ممنوعه در بارداری و شیردهی

یکی از مهم‌ترین مسائل در دوران بارداری که بسیاری از زنان باید به آن توجه کنند، نحوه تغذیه آنها در دوران بارداری است. مادران باردار با مشکلات وزن، دیابت و بیماری قلبی و مادران باردار که چندقلو باردار هستند باید به تغذیه خود توجه کنند. با توجه به اینکه هر غذایی که مادر می‌خورد به تغذیه کودک تبدیل می‌شود، به لطف جریان خون از جفت، هر غذای مفیدی که مادر می‌خورد باعث رشد کودک نیز می‌شود. ما در این مقاله به بررسی غذاهای ممنوعه در بارداری در بارداری و شیردهی پرداخته‌ایم. برای کسب دقیق‌ترین نتایج و اطلاعات سالم، حتما باید با پزشک متخصص خود که روند زایمان شما را کنترل می‌کند، مشورت کنید.

غذاهای ممنوعه در بارداری

در دوران بارداری چه چیزی نخوریم؟

متداول‌ترین سوالی که بعد از بارداری از پزشکان پرسیده می‌شود این است که چه غذاها و نوشیدنی‌هایی در دوران بارداری ممنوع هستند. پاسخ این سوال در بیش از یک موضوع توضیح داده شده است؛ زیرا فهرست ممنوعیت‌های دوران بارداری با توجه به وضعیت سلامت مادر شکل می‌گیرد. لیست آنچه باید در رژیم غذایی مادر دیابتی باشد با لیست مادری که هیچ مشکل سلامتی ندارد یکسان نخواهد بود.

می‌توانید رژیم غذایی خود را طبق این لیست برنامه ریزی کنید تا کودک شما وزن خود را افزایش دهد و به روشی سالم تغذیه شود. شما می‌توانید یخچال خود را با توجه به لیست مواد غذایی ممنوعه در دوران بارداری پر کنید تا فرآیند بارداری بدون نیاز به بیماری تکمیل شود و از افزایش وزن جدی جلوگیری کنید. برای کسب دقیق‌ترین نتایج و اطلاعات سالم حتما باید با پزشک متخصص خود که روند زایمان شما را کنترل می‌کند، مشورت کنید.

بیشتر مطالعه کنید: بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری

غذاهای ممنوع در بارداری

در طول دوران بارداری، برخی از غذاها و مواد ممکن است برای سلامتی شما و جنینتان ضرر داشته باشند. در ادامه، به برخی از غذاهایی که بهتر است در دوران بارداری به آن‌ها توجه کنید، اشاره خواهیم کرد. توصیه می‌کنیم از مواد غذایی زیر اجتناب کنید.

نوشابه

نوشیدنی‌های حاوی اسید مانند کولا به جفت آسیب می‌رساند و در نتیجه کودک را در معرض خطر قرار می‌دهد. وقتی 1 لیوان نوشابه اسیدی می‌نوشید، تقریباً 1 مشت حبه قند وارد بدن می‌شود و باید تاکید کنیم که نوشیدنی‌های اسیدی در دوران بارداری کاملا مضر هستند. مادران آینده‌ای که در ماه‌های آخر بارداری خود به فصل تابستان می‌رسند، برای خنک شدن باید از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی پرهیز کنند. بهتر است به جای نوشیدنی‌های مضر از نوشیدنی‌های میوه‌ای یخ‌دار و طبیعی استفاده کنند.

نوشیدنی‌های حاوی الکل

نوشیدنی‌های حاوی الکل مهم‌ترین مورد در لیست مواد غذایی و نوشیدنی‌های ممنوعه در دوران بارداری هستند. اگر در دوران بارداری، الکل مصرف کنید، ممکن است به سلول‌های عصبی و مغز کودک آسیب وارد کنید. توصیه می‌شود کسانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند قبل از دریافت خبر بارداری این وضعیت را به پزشک اطلاع دهند و برای مدتی الکل را فراموش کنند. الکل که باعث آسیب مغزی و آسیب دائمی می‌شود، سلامت مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازد. برای اینکه جریان خون سالم باشد و کودک رشد کند باید یک دوره بارداری به دور از الکل سپری شود.

صدف دریایی

غذاهای دریایی به صورت کنترل شده در لیست ممنوعه در دوران بارداری قرار می‌گیرند. صدف‌ها که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند، غذایی است که زنان باردار نباید مصرف کنند. مصرف صدف در دوران بارداری باعث انتقال جیوه به جنین می‌شود که می‌تواند باعث آسیب دائمی شود. باید تا آخرین روز بارداری با مصرف غذاهای مختلف و سالم ادامه دهید.

تخم مرغ خام و نیم پز

یکی از غذاهایی که زنان باردار باید بیشتر مصرف کنند، تخم مرغ است. با این حال، تخم مرغ باید خوب پخته شود. تخم مرغ خام حاوی باکتری سالمونلا است. این باکتری به مادر و نوزاد نیز آسیب می‌رساند. در دوران بارداری باید حداقل 1 عدد تخم مرغ هر روز صبح مصرف شود. تخم مرغ به دلیل داشتن سطح بالایی از پروتئین از رشد کودک حمایت می‌کند.

غذاهای ممنوعه در بارداری

قهوه‌های با کافئین بالا

اگر قبل از بارداری بیش از حد کافئین مصرف می‌کنید، پس از ورود به روند بارداری باید این عادت را کنترل کنید. مصرف زیاد کافئین باعث زایمان زودرس و سقط جنین می‌شود. حداکثر مقدار کافئینی که یک زن باردار باید در طول روز مصرف کند، 200 میلی گرم است. این رقم توسط کارشناسان به عنوان حد بالایی تعیین می‌شود. چای، قهوه، غذاهای حاوی قهوه و دمنوش‌های گیاهی مصرف شده در طول روز به طور کلی باید 200 میلی گرم کافئین داشته باشند. اگرچه در مجموع 200 میلی گرم کافئین بسیار زیاد است، اما مصرف متوسط ​​آن توصیه می‌شود.

غذاهای بسته بندی شده

نان، کراکر، ویفر، سبزیجات و میوه‌هایی که برای مدت طولانی در بسته‌بندی‌ها ماندگاری دارند، غذاهای مضر با ارزش غذایی بسیار پایین هستند. محصولات بسته بندی شده که کالری بالایی دارند باعث افزایش وزن می‌شوند و سلامت مادر و نوزاد را به خطر می‌اندازند. در وعده‌های غذایی تهیه شده در طول روز باید تا حد امکان به تغذیه طبیعی و تازه توجه شود.

ترشی

ترشی از جمله مواد غذایی است که به دلیل داشتن مواد پروبیوتیک به فواید آن معروف است. با این حال، وقتی صحبت از بارداری می‌شود، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش فشار خون شود. وقتی فشار خون بالا می‌رود، ضربان قلب مادر و نوزاد نیز بالا می‌رود. اگر این وضعیت به طور مداوم ادامه یابد، ممکن است باعث زایمان زودرس شود.

جگر

یکی از غذاهای ممنوعه در بارداری جگر است. کارشناسان توصیه می‌کنند از مصرف غذاهای حاوی رتینول در دوران بارداری خودداری کنید. یکی از این غذاها جگر است. جگر همچنین حاوی سطوح بالایی از ویتامین A است. دوزهای بالای ویتامین A برای رشد جنین در رحم خطرناک است. برای اینکه سلامت مغز و جسم به خطر نیفتد، توصیه می‌شود در 3 ماه اول بارداری از مصرف جگر خودداری کنید.

توصیه می‌شود مادرانی که بعد از چهارماهگی می‌خواهند جگر بخورند، جگر را از منابع معتبر تهیه کنند، آن را خیلی خوب بپزند و در مصرف آن متعادل باشند.

غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی

در دوران شیردهی، تنها برخی از موارد غذایی به عنوان ممنوعه تلقی می‌شوند. این موارد عبارتند از:

الکل: مصرف الکل در هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند به شیر مادر منتقل شده و اثرات مضری بر روی سلامت و توسعه نوزاد داشته باشد.

کافئین: مقدار زیادی کافئین در مواردی مانند قهوه، چای سیاه، نسکافه و برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود دارد. مصرف زیاد کافئین نیز می‌تواند بر روی نوزاد تأثیر منفی داشته باشد.

دخانیات: سیگار کشیدن و مصرف محصولات دخانیات در دوران شیردهی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند به شیر مادر منتقل شده و مشکلات سلامتی در نوزاد ایجاد کند.

غذاهای حاوی آلرژن‌ها: اگر نوزاد دچار حساسیت به غذاهای خاصی مانند تخم‌مرغ، ماهی، بادام، برخی میوه‌ها یا گیاهان دیگر است، مصرف این غذاها توسط مادران شیرده نیز باید محدود شود.

توصیه می‌شود هرگز بدون مشورت با پزشک خود به مصرف داروها، مکمل‌ها یا هرگونه غذایی که به عنوان ممنوعه شناخته شده است، اقدام نکنید. مهمترین اصل در دوران شیردهی، تغذیه سالم، تنوع غذایی و متعادل برای حفظ سلامت شما و نوزادتان است.

آیا در دوران بارداری می‌توان کافئین مصرف کرد؟

مصرف مقدار معتدلی از کافئین در حدود ۲۰۰ میلی‌گرم در روز (یک یا دو فنجان قهوه) در بارداری مجاز است، اما مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث افزایش خطر بقای نوزاد یا ایجاد مشکلات دیگر شود.

آیا در دوران بارداری می‌توانم ماست مصرف کنم؟

بله، مصرف ماست طبیعی در حد متعادل در طول بارداری امکان‌پذیر است، اما از مصرف ماست‌های تقویت شده با پروبیوتیک (مانند ماست باکتری‌دار) بهتر است خودداری کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط