برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
علت کاهش وزن در دوران شیردهی

علت کاهش وزن در دوران شیردهی

آیا شیر دادن به نوزاد باعث کاهش وزن یا افزایش وزن شما می‌شود؟ علت کاهش وزن در دوران شیردهی چیست؟ پاسخ این سؤالات فقط به یک چیز برمی‌گردد و آن موضوع کالری است، اما مطمئناً مصرف انرژی قابل توجه است و خستگی احساس می‌شود. یکی از طاقت فرساترین دوران زندگی یک زن قطعاً شیردهی است که باید علاوه بر این خستگی به دنبال سلامت فیزیک خود نیز باشد. در این مقاله درمورد شیردهی و سلامت مادر صحبت خواهیم کرد.

علت کاهش وزن در دوران شیردهی

کاهش وزن در دوران شیردهی

مادری که اخیراً بچه دار شده است و به ویژه در حال شیردهی است،‌ امیدوار است که به سرعت وزن خود را کاهش دهد. چطور؟ درست است که شیردهی در مبارزه با اضافه وزن در دوران بارداری کمک بزرگی می‌کند، اما همیشه این قاعده معتبر نیست.

در مورد رژیم‌های غذایی، درک این نکته ضروری است که یک مادر شیرده نمی‌تواند از رژیم‌های شدید پیروی کند، اما این مانع از آن نمی‌شود که رژیم غذایی سالم و بدون افراط را دنبال کند. ۴۰ روز اول سخت‌ترین است، زیرا بدن باید بهبود یابد و این احتمال وجود دارد که مادر بسیار مشغول پیدا کردن چگونگی شروع صحیح شیردهی باشد.

پس از این دوره سازگاری، بدن می‌تواند دوباره واکنش نشان دهد، تقریباً مانند قبل از بارداری و در نتیجه از این لحظه است که می‌توان به یک بهبودی (سازگار با نقش مادری) فکر کرد.

از همه رژیم‌های غذایی که خودتان انجام می‌دهید یا رژیم‌های فوق سریع اجتناب کنید و رژیمی را ترجیح دهید که اجازه نمی‌دهد زیاده‌روی کنید، حتی اگر گرسنگی که شیردهی می‌تواند باعث شود واقعاً مهم باشد!

غذا‌های سالم مانند ماست، میوه، اسموتی، سبزیجات، غلات و گوشت بدون چربی را انتخاب کنید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از مصرف کمتر از ۱۵۰۰ کالری در روز خودداری کنید و تولید شیر را به خطر نیندازید. شما در حال انجام تلاش‌های فیزیکی زیادی هستید، بنابراین اگر کالری دریافتی روزانه شما افزایش یافته است نگران نباشید. نکته مهم این است که سعی کنید تا حد امکان غذا‌های سالم بپزید یا تهیه کنید. ما می‌دانیم که به نظر می‌رسد زمان مراقبت از کودک هرگز کافی نیست، اما می‌توانید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنید که بدانید تنها خواهید بود یا غذا‌های تازه مانند سالاد و سبزیجات میل کنید.

لاغری در شیردهی

آیا شیردهی باعث کاهش وزن سریعتر می‌شود؟

بسته به مادر، شیردهی باعث کاهش وزن یا افزایش وزن می‌شود. ثابت شده است که تغذیه با شیر مادر هم برای نوزاد و هم برای خود مادر مفید است. از نقطه نظر صرفاً فیزیکی، می‌تواند به شما کمک کند تا وزن‌ایده‌آل خود را در ابتدای بارداری به دست‌آورید، زیرا فعالیتی با مصرف کالری بالا است. پس چرا برخی از تازه مادران ادعا می‌کنند که با وجود شیردهی وزن اضافه کرده‌اند؟ تولید شیر عمدتاً با تغذیه، تحریک هورمونی و سایر عوامل مرتبط است. با این حال، این حقایق لزوماً ربطی به وزن مادر ندارند.

اگر در دوران شیردهی وزن کم می‌کنید، به لطف کالری مصرفی‌تان است، و این شامل تولید شیر لازم برای تغذیه کودک‌تان نیز می‌شود (به حداقل ۵۵۰ کیلو کالری در روز نیاز دارید).

به همین دلیل است که تغذیه با شیر مادر برای مادرانی که حتی قبل از بارداری مشکلات وزنی دارند بسیار توصیه می‌شود.

شیردهی می‌تواند به پیشگیری از چاقی کمک کند

با این حال برای برخی از زنان شیردهی مترادف با کاهش وزن نیست. شیردهی کار را آسان‌تر می‌کند، اما عصای جادویی نیست و حتی در پایان این دوره چند کیلو به راحتی روی باسن و شکم باقی می‌ماند. همه ما متفاوت هستیم و در حالی که تغذیه با شیر مادر تقریباً به اندازه دویدن یک ساعته در هوای تازه از نظر انرژی کارآمد است، برای برخی ممکن است این وزن تغییر چندانی نداشته باشد.

همه ما مثل هم نیستیم و متابولیسم هم همینطور نیست. حتی قبل از باردار شدن، کسانی بودند که توانستند در مدت کوتاهی نتایج عالی داشته باشند و در عوض، در مقابل ورزش منظم و تغذیه سالم، به نتیجه مطلوب نرسیدند.

برنامه غذایی، خستگی، اضطراب و انرژی مصرف شده همگی بر افزایش سطح قند و غذا‌های کربوهیدرات تأثیر می‌گذارند. گرسنگی در این اولین ماه‌های پس از زایمان واقعاً عجیب است و همه نمی‌توانند کنار بایستند و یک کاباره خوب از شیرینی‌ها یا پیتزا‌های مختلف تماشا کنند. انگار این‌ها برای تضعیف نیت خوب ما برای بازگشت به اندام کافی نبود، ما خیلی کمتر استراحت می‌کنیم (به دلیل شب بیدار شدن نوزاد یا مراقبت از خودش در روز) و آن را با انداختن خود روی غذا توجیه می‌کنیم.

اگر همه این متغیر‌ها را کنار هم بگذاریم، واضح‌تر می‌شود که چرا شیردهی هم می‌تواند باعث کاهش وزن سریع و هم چاق شدن شما شود. فقط در صورتی وزن کم می‌کنید که کالری از دست رفته را با تولید شیر جایگزین کنید. یعنی اگر کالری بیشتری نسبت به میزان مصرف دریافت کنیم، وزن مانند شرایط عادی افزایش می‌یابد.

یک کمک برای جلوگیری از این موقعیت‌های گرسنگی شدید، ترکیب کردن وعده‌های غذایی اصلی با میان‌وعده‌ها است. اگر در حال شیردهی هستید، اجازه ندهید گرسنگی زیاد شود. مصرف انرژی شما بیشتر خواهد بود. تنقلات منظم می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند، بدون میان وعده، افت قند خون ممکن است رخ دهد.

اگر قبلاً از این توصیه همراه با تغذیه خوب و فعالیت بدنی ملایم هر از گاهی (پیاده روی بی‌اهمیت با ویلچر) پیروی می‌کنید، نتایج باید مشاهده شود. هیچ کاری انجام نشده؟ احتمالاً یک چیز هورمونی است.

کاهش وزن در دوران شیردهی

عدم وجود استروژن در دوران شیردهی که می‌تواند وزن را افزایش دهند

اگر با شیردهی و تغذیه خوب سر میز غذا تغییری نمی‌کند یا چیزی در ترازو تغییر نمی‌کند ناامید نشوید: ممکن است تقصیر هورمون‌ها باشد!

در طول ماه‌های شیردهی چرخه قاعدگی تغییر می‌کند زیرا تخمک‌گذاری نمی‌کنید و این وضعیت باعث می‌شود که سیستم غدد درون ریز سطح استروژن را کاهش دهد. با این حال، این فرآیند‌های کاملاً فیزیولوژیکی قادرند متابولیسم ما را کاهش دهند و مصرف انرژی را در زمان استراحت کاهش دهند.

همچنین احتباس آب بیشتری وجود دارد که پس از شروع چرخه ته‌نشین می‌شود.

این نوسانات هورمونی را می‌توان به عنوان عدم تعادل تیروئید پس از زایمان تعریف کرد: آن‌ها عبارتند از افزایش یا کاهش وزن می‌شود. به طور کلی، تیروئیدیت پس از زایمان در عرض ۱۸ ماه از تاریخ زایمان ناپدید می‌شود، زمانی که در بیشتر موارد با از شیر گرفتن طبیعی مصادف است. متأسفانه تخمین‌زده می‌شود که حدود ۲۰ درصد از زنان به دلیل این مرحله از زندگی بر کم کاری تیروئید غلبه نمی‌کنند و بنابراین برای جلوگیری از این فرضیه و درک چگونگی ادامه برای بازگشت به مسیر، همیشه مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط