برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ اغلب به عنوان یک خوراکی سالم توصیف می‌شود، زیرا حاوی ترکیبات مفیدی مانند پلی فنول‌ها، فلاوانول‌ها و کاتچین‌ها است. در واقع با تعدادی از مزایای سلامتی، از جمله بهبود سلامت قلب، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغز مرتبط است. شکلات تلخ ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلفی از جمله بهبود حساسیت به انسولین، کاهش گرسنگی و اشتها و بهبود خلق و خوی به کاهش وزن کمک کند. در حال حاضر بسیاری از افراد به این فکر می‌کنند که شکلات تلخ برای لاغری موثر است. این بخش از اندام برتر نگاهی دقیق‌تر به تحقیقاتی دارد که برای تعیین اینکه آیا شکلات تلخ می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند یا خیر.

شکلات تلخ برای لاغری

فواید شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ می‌تواند فواید بالقوه بسیاری را در مورد کاهش وزن ارائه دهد که در ادامه به آن می پردازیم . 

حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات تلخ ممکن است به افزایش حساسیت بدن شما به انسولین کمک کند، هورمونی که مسئول حذف قند از جریان خون و ارسال آن به سلول‌های شماست، جایی که می‌توان از آن برای انرژی استفاده کرد.

چنین عملکردی می‌تواند به کاهش سطح انسولین خون کمک کند و این ممکن است با افزایش روند کاهش وزن و کاهش ذخیره چربی همراه باشد.

علاوه بر این، شکلات تلخ به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند، که در نتیجه می‌تواند منجر به علائمی مانند افزایش گرسنگی شود.

همچنین مطالعه کنید: آیا شام نخوردن باعث لاغری می‌شود؟

شکلات تلخ اشتهای شما را سرکوب می‌کند

شکلات تلخ می‌تواند هوس را کاهش دهد و احساس سیری را افزایش دهد که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی چگونگی تأثیر شکلات تلخ بر اشتها و مصرف غذا در مقایسه با سایر غذا‌ها مورد نیاز است.

برای خلق و خوی شما خوب است

چند مطالعه نشان می‌دهد که شکلات تلخ می‌تواند به طور مثبت بر سلامت روان و خلق‌وخوی تأثیر بگذارد، که این مورد می‌تواند بهترین احساس را برای کاهش وزن به شما بدهد. بر اساس مطالعه‌ای که بر روی ۱۳۶۲۶ نفر انجام شد، کسانی که مقادیر بیشتری شکلات تلخ مصرف می‌کردند، ۵۷ درصد کمتر از کسانی که به طور منظم شکلات تلخ مصرف نمی‌کردند، علائم افسردگی را تجربه کردند.

در یک مطالعه کوچک دیگر، خوردن ۴۰ گرم شکلات تلخ روزانه به مدت ۲ هفته باعث کاهش سطح استرس در زنان شد.

علاوه بر این، یک مطالعه روی ۷۲ بزرگسال نشان داد که مصرف یک نوشیدنی شکلات تلخ به مدت ۳۰ روز باعث افزایش احساس آرامش و رضایت از خود ارزیابی در مقایسه با دارونما شد.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مزایای بالقوه تقویت خلق و خوی شکلات تلخ ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد، مورد نیاز است.

خواص غذایی شکلات تلخ برای لاغری

اگر شکلات تلخ را به مقداری مصرف کنید که برای تعادل کالری شما مناسب نباشد، می‌تواند شما را چاق کند، اما همانطور که می‌دانید این قانون برای همه غذا‌ها صدق می‌کند! در این مورد باید توجه بیشتری کرد زیرا با یک ماده غذایی پرکالری روبرو هستیم.

 شکلات تلخ دارای حداقل مقدار کاکائو ۴۳٪ تا ۱۰۰٪  است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف شکلات تلخ با درصد کاکائو بالاتر از ۷۰ درصد فواید بی‌شماری دارد. برخی از خواص غذایی آن، عبارتند از:

پلی فنول‌ها: کاتچین‌ها(۳۷%)، پروآنتوسیانیدین‌ها(۵۸%) و آنتوسیانیدین‌ها(۴%)، مولکول‌هایی با خواص آنتی اکسیدانی هستند که می‌توانند سلول‌ها را از آسیب‌های ناشی از ROS (رادیکال‌های آزاد اکسیژن) محافظت کنند.

متیل گزانتین‌ها: کافئین و تئوبرومین، این مولکول‌ها دارای اثرات تحریکی بر روی سیستم عصبی هستند.

مواد معدنی: شامل پتاسیم، سلنیوم، منیزیم، سدیم، مس، کلسیم، فسفر است.

ویتأمین‌ها: تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک، اسید اسکوربیک، ویتأمین‌های A و E.

بهترین شکلات برای رژیم

شکلات برای شما خوب است و این کاملاً مشخص است، اما نوع شکلات باید مشخص شود. در واقع همه افراد را نمی‌توان در یک رژیم لاغری گنجاند. شکلات شیری یا بدتر از آن سفید، یعنی پرکالری‌ترین و دارای بالاترین میزان چربی اشباع شده را حذف کنید. در عوض، شکلات تلخ یا حتی بهتر از آن، شکلات تلخ اضافی، کم کالری اما به همان اندازه خوشمزه را ترجیح دهید.

قبل از خرید یک شکلات، مواد تشکیل دهنده را بخوانید و مطمئن شوید که درصد کاکائو موجود در داخل آن، هرگز کمتر از ۸۰٪ نباشد. همچنین بررسی کنید که هیچ گونه اثری از مواد نگهدارنده، افزودنی یا طعم دهنده وجود نداشته باشد.

خواص شکلات تلخ

آیا شکلات تلخ ضرر دارد؟

در حالی که شکلات تلخ ممکن است فواید بالقوه‌ای برای کاهش وزن داشته باشد، آسیب هایی هم دارد که باید آنها در نظر گرفت. اول اینکه، شکلات تلخ نسبتاً چربی و کالری بالایی دارد. در واقع، یک وعده ۲۸ گرمی شکلات تلخ حاوی ۱۵۵ کالری و حدود ۹ گرم چربی است. بسته به برند و محصول خاص، یک وعده واحد می‌تواند حاوی نیم تا یک سوم کالری یک تخته شکلات استاندارد باشد. برخی از انواع شکلات تلخ همچنین حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده هستند که می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند. بنابراین، در حالی که شکلات تلخ برای لاغری مناسب است، مهم است که به انواع باکیفیت پایبند باشید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

شکلات تلخ برای لاغری باید به اندازه مصرف شود

برای بهترین نتیجه، هر بار حدود ۲۸ گرم را مصرف کنید و محصولی را انتخاب کنید که قند افزوده کم و حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد. شکلات تلخ کالری و چربی بالایی دارد و در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث افزایش وزن شود. برخی از انواع شکلات تلخ نیز حاوی مقادیر زیادی قند اضافه هستند که می‌توانند کالری را افزایش داده و باعث بیماری‌های مزمن شوند.

بهترین زمان مصرف شکلات تلخ برای لاغری

با اطمینان از اینکه شکلات تلخ برای سلامتی مفید است، دانستن برخی قوانین در مورد مصرف آن از اهمیت اساسی برخوردار است. اول از همه، لحظه‌ای از روز که توصیه می شود آن را مصرف کنید، اواسط صبح یا اواسط بعد از ظهر است، زمانی که متابولیسم هنوز مشغول هضم آخرین وعده غذایی است، سریع‌تر عمل می‌کند و تمایل بیشتری به سوزاندن غذا دارد.همچنین از مصرف شکلات تلخ به تنهایی یا با معده خالی خودداری کنید زیرا می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. بهتر است آن را با یک مشت میوه خشک میل کنید.

بیشتر مطالعه کنید: چگونه متابولیسم را افزایش دهیم؟

آیا شکلات تلخ برای کاهش چربی دور شکم خوب است؟

شکلات تلخ به طور کلی اگر به درستی مصرف شود به لاغری و کاهش سایز کمک می‌کند.

خواص غذایی شکلات تلخ برای لاغری چیست؟

خواص غذایی شکلات تلخ شامل پلی فنول‌ها،متیل گزانتین‌ها،مواد معدنی،ویتأمین‌ها می‌شود. همچنین مواد معدنی شامل پتاسیم، سلنیوم، منیزیم، سدیم، مس، کلسیم، فسفر است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط