برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
شکست در رژیم

چه چیزهایی باعث شکست در رژیم می‌شود و چگونه جلوی آن را بگیریم؟

در طول سال سه لحظه وجود دارد که در آن هر یک از ما تصمیم می‌گیریم وزن کم کنیم اما طبق معمول با شکست در رژیم مواجه می‌شویم:

“از شنبه رژیم می‌گیرم!” ،

“از فردا رژیم و ورزش را شروع می‌کنم” ،

“برای عید، عروسی، مهمانی و… حتماً رژیم می‌گیرم! “

راستش را بگویید، شما هم حداقل یک‌بار در زندگیتان یکی از این جملات را به زبان آورده‌اید. درست است؟ اما پس از آن، همان‌طور که برای 80٪ از مردم اتفاق می‌افتد، خود را در موقعیت زیر یافتید:

 رژیم را شروع می‌کنید، و این رژیم سخت است، شروع به کاهش وزن می‌کنید، سایز کم می‌کنید اما معلوم نیست که می‌شود که رژیم را بی‌خیال می‌شوید یا با وجود رعایت رژیم دیگر لاغر نمی‌شوید! و این زمانی است که شما شروع به فکر می‌کنید که آن رژیم غذایی و آن باشگاه برای شما مناسب نیست، آنها فقط نتوانستند شما را به هدفتان برسانند.

چگونه از رژیم گرفتن خسته نشویم؟

شکست در رژیم! بیایید جلوی آن را بگیریم

هر رژیمی که شروع کنید از رژیم کاهش وزن اصولی تا رژیم کتوژنیک و …  همه این رژیم‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، اما یک ویژگی دارند که آنها را متحد می‌کند: عدم امکان حفظ محدودیت‌های اعمال شده توسط رژیم غذایی برای مدت طولانی.

ابتدا بیایید بررسی کنیم که علت شکست در رژیم شما چیست، سپس راه‌حل‌هایی برای مقابله با هرکدام به شما آموزش خواهیم داد.

 آیا زمان اشتباهی را برای رژیم انتخاب کردید؟

اگر تحت استرس زندگی می‌کنید، سعی می‌کنید مشکلات را حل کنید، راهی برای خروج از یک موقعیت دشوار پیدا کنید، یا مشکلات سلامتی دارید، پس رژیم غذایی کمتر چیزی است که در حال حاضر به آن نیاز دارید. در شرایط استرس‌زا، کورتیزول (هورمون استرس) فعال می‌شود و سطح گلوکز در خون افزایش می‌یابد.

بدن در این زمان اصلاً مصمم به کاهش وزن نیست، برعکس، تجزیه چربی را متوقف می‌کند. اگر وزن کم می‌کنید، به قیمت سلامتی خودتان تمام می‌شود. در موارد دیگر، تمرکز بر تغذیه مناسب و سبک زندگی سالم برای شما دشوار خواهد بود.

همچنین به یاد داشته باشید که با برخی بیماری‌ها یا داروها، کاهش وزن بسیار دشوار است. به‌عنوان‌مثال، مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی.

مدام در حال رژیم هستید؟

مثل یک اعتیاد است. شما از یک رژیم غذایی به رژیم دیگر تغییر مسیر می‌دهید، اما نمی‌توانید به یک نتیجه پایدار برسید. متخصصان تغذیه در مورد ظهور اختلالات خوردن که گرسنگی، شکستگی و احساس گناه دائمی را تهدید می‌کند، هشدار می‌دهند. بهترین کار این است که رژیم‌های غذایی را کنار بگذارید و روی داشتن یک سبک زندگی سالم تمرکز کنید.

میوه را جایگزین شیرینی کرده‌اید؟

از یک طرف این تصمیم درستی است. کربوهیدرات‌های سریع مضر را با کربوهیدرات‌های کند مفید جایگزین می‌کنیم. اما همه میوه‌ها به انرژی خالص تبدیل نمی‌شوند و در کناره‌ها رسوب نمی‌کنند. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، بهتر است با موز، خرمالو، انگور، خرما و انبه غافل نشوید. حتی از یک سطل سیب که به‌جای شکلات می‌خورید، می‌توانید بهبود پیدا کنید؛ بنابراین، رعایت حس تناسب را فراموش نکنید.

 دیگر حوصله رژیم ندارید؟

اگر رژیم طولانی به روحیه شما فشار آورده است و خسته شده‌اید، راه‌حل آن یک بشقاب سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده نیست! راه‌حل آن بازنگری در رژیم شما است. شاید زیاد از حد سخت گرفته‌اید! شاید تنوع مواد غذایی شما کم است!

خستگی از رژیم

6 اشتباه کسانی که رژیم می‌گیرند و دچار شکست در رژیم می‌شوند!

شماره 1: اثر تجاوز، ممنوعیت بیشتر

هر بار که رژیم گرفته‌اید به فکر خوراکی‌هایی هستید که برای شما ممنوع بوده است، مانند شیرینی، نوشابه‌های گازدار، چیپس و…

چرا فکر آن غذا تکرار می‌شود؟ چه چیزی پشت این فکر نهفته است؟ پاسخ ساده است:

 میل سرکوب ناپذیر. این میل ناشی از ممنوعیتی است که خودمان با رژیم غذایی بر خود تحمیل کرده‌ایم.هر چه فرد نسبت به غذاهای پرکالری رفتاری سفت‌وسخت و کاملاً ممنوع داشته باشد، میل و قدرت بیشتری برای تخطی از خود پیدا می‌کند.

نکته: از انتخاب سفت‌وسخت غذاها در رژیم غذایی خود اجتناب کنید.

شروع به فکرکردن کنید و این ایده را بپذیرید که در درون شما، در کنار یک بخش منطقی، بخشی که ما می‌توانیم کنترل کنیم، بخش احشایی و غریزی تری وجود دارد که دوست دارد در لذت‌های زندگی از جمله غذا افراط کند.

شماره 2: اثر محکومیت، موفقیت ظاهری

منظور از موفقیت ظاهری چیست؟

یعنی واقعاً در طول رژیم لاغر شوید، بتوانید وزن خود را برای مدتی سالم نگه دارید و سپس دوباره به تخلف برگردید و کیلوگرم‌های ازدست‌رفته را دوباره به دست آورید.

در این مرحله از خود ناامید خواهید شد، به‌طورقطع رژیم را رها خواهید کرد تا بعداً با یک رژیم کاهش وزن جدید به “سرمایه” برگردید. این کار باعث می‌شود فکر کنید آدم بی‌اراده وضعیتی هستید. این فیلمنامه شکست‌خورده معمولاً خود را تکرار می‌کند و باعث می‌شود.

در این مورد نباید به خودتان سخت بگیرید اما باید حواستان به زنگ هشدار باشد. اگر به طور مداوم خودتان را وزن کنید، به سایز لباستان توجه کنید و یا به حجم غذایی که می‌خورید، قطعاً می‌توانید جلوی این آسیب را بگیرید.

شماره 3: اثر اجتنابی، برای اجتناب از احساسات، احساسات را رها می‌کنم!

اثر اجتنابی چیست؟ این اشتباهی است که توسط افرادی انجام می‌شود که با پرهیز کامل از برخی غذاها توانسته‌اند وزن ایده‌آل خود را حفظ کنند.

حتماً می‌دانید که کسانی که از طریق ممنوعیت دائمی نزدیک شدن به غذاهایی که «خطرناک» در نظر گرفته می‌شوند، به هدف کاهش وزن سریع دست یافته‌اند، معمولاً تمایل دارند تمام آن احساساتی را که به‌نوعی می‌توانند لذت مرتبط با غذا و نه به‌تنهایی را به یادآورند، کنار بگذارند.

بیایید مثالی بزنیم، فرض کنیم شما یکی از این افرادی هستید که «اجتناب» می‌کنند.

شما در یک رستوران با معشوقه خود در یک شام هستید و همیشه و فقط غذاهای رژیمی با حالتی آمیخته بین غم و انزجار سفارش می‌دهید برای کسانی که مانند معشوقه‌تان خود را رها می‌کنند به لذت‌های سفره.

باور نادرست پشت این نوع رفتارها این باور است که لاغر بودن برابر با زیباتر و خواستنی‌تر بودن در نظر دیگران است.

در واقع، کنترل بیش از حد اعمال شده برای تسلط و دورنگه داشتن میل به تسلیم‌شدن به غذا و هر نوع لذت دیگری، این افراد را به سوژه‌هایی «سرد» و غیر جذاب تبدیل می‌کند.

شماره 4: اثر شورش، چون نمی‌توانم، خودم را رها کردم

اگر وارد دایره باطل رژیم‌های غذایی بی‌اثر شوید، با راه‌حلی اشتباه و مضر روبرو خواهید شد.

پس از تلاش‌های متعدد برای رژیم‌های ناموفق، بی روحیه و ناامید، ممکن است تصمیم بگیرید که کاملاً تسلیم رضایت کامل از لذت آشپزی شوید. این بدان معنی است که شما فعالیت بدنی را متوقف خواهید کرد و بدون هیچ حد وسطی غرق در اشتیاق غذا خواهید شد. به نظر می‌رسد این رفتار می‌خواهد احساس ناامیدی، شکست و ناتوانی را از بین ببرد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که این نگرش معمولی جوانان نسل جدید است که به طور فزاینده‌ای اضافه‌وزن دارند و در معرض خطر چاقی هستند.

شماره 5: اثر مبارزه ادامه دارد، من باید بیشتر از چیزی که بخورم مصرف کنم!

یکی دیگر از راه‌حل‌های بی‌اثر تلاش شده توسط افرادی که دائماً رژیم دارند، وسواس به ورزش و باشگاه است.

باور پشت این دسته از رفتارها این باور است که شما در باشگاه و در تمرینات بدنی طاقت‌فرسا، راهی برای سوزاندن سریع کالری پیدا کرده‌اید. با شروع از این باور، مرحله تبدیل فعالیت بدنی به یک وسواس واقعی که لزوماً باید هر روز انجام دهید، کوتاه است.

اما وقتی چنین مکانیزمی را راه‌اندازی می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ در بیشتر مواقع، به دلیل تلاش انجام شده، احساس افزایش اشتها خواهید داشت.

اما مراقب باشید، زیرا اگر وسواس شما نسبت به فعالیت بدنی زیاد است، باید بدانید که هر چه بیشتر غذا بخورید، بیشتر باید تمرینات بدنی سختی انجام دهید تا زمانی که در اثر خستگی از بین رفته، به فروپاشی نهایی نرسید.

شماره 6: اثر تفویض، قرص معجزه‌آسا

این دسته شامل تمام افرادی است که می‌دانند قدرت اراده کمی دارند و نمی‌توانند به توانایی‌های خود تکیه کنند یا دوباره، افرادی که پس از تعداد نامحدودی از رژیم‌های ناموفق کاملاً تسلیم شده‌اند. در چنین مواردی چه راه‌حلی بهتر از استفاده از یک قرص لاغری «جادویی»؟

وقتی انسان‌ها با رویدادهایی مواجه می‌شوند که قادر به مدیریت آن‌ها نیستند، از طریق فرایند خودفریبی روانشناختی، به محصولات یا اشیایی «جادویی» تکیه می‌کنند که می‌توانند از ما محافظت کنند و ما را قوی کنند.

در مورد محصولات لاغری، وضعیت پیچیده‌تر می‌شود.

ازآنجایی‌که شرکت‌های داروسازی و رسانه‌های گروهی تمایل دارند چنین محصولاتی را نتیجه مطالعات علمی دقیق و مؤثر ارائه کنند، انگیزه‌ای که می‌تواند به آنها تحمیل شود، بسیاری از مردم دستیابی به آنچه باید هدفشان باشد را به یک قرص واگذار می‌کنند.

اکنون که از رایج‌ترین اشتباهات کسانی که تصمیم به گرفتن رژیم می‌گیرند آگاه شده‌اید، به یاد داشته باشید که نباید باعث شکست شود.

شما همچنین باید همان آگاهی و عزم را در مورد فعالیت بدنی داشته باشید، بنابراین بدانید که تمرین مناسب برای شما و همچنین برای درمان‌های زیبایی چیست.

شکست رژیم

چگونه در رژیم شکست نخوریم؟

خوب، تا اینجا مقاله بسیار ناامیدکننده بوده است، بااین‌حال ما در واقع متوجه شده‌ایم که چه مشکلات و دلایل اصلی باعث شکست خوردن ما در یک رژیم می‌شود. اکنون می‌دانیم که چه‌کاری را نباید انجام دهیم.

بیایید ببینیم چگونه این مشکلات را دور بزنیم و در عوض چگونه برنامه غذایی خود را با یک استراتژی برنده تغییر دهیم. ما گفتیم که 95 درصد افراد در رژیم غذایی شکست می‌خورند، اما چه چیزی آن 5 درصد را با بقیه متفاوت می‌کند؟

بر اساس آنچه که داده‌ها به ما می‌گویند، می‌دانیم که این 5٪ به دلیل سبک رژیم غذایی که ایجاد می‌کند، نوع خاص کربوهیدرات کم، کم‌چربی، پروتئین بالا، کتو و غیره ناموفق است.

آنچه این 5 درصد را به موفقیت می‌رساند، مجموع چندین ویژگی از عادات ایجاد شده توسط این افراد است.

این افراد می‌دانند چه‌کار می‌کنند، بر کارهایی که انجام می‌دهند نظارت می‌کنند، ورزش می‌کنند، و غیره.

کارشناسان به شما توصیه می‌کنند بدون آسیب رساندن به‌سلامت وزن خود را کاهش دهید و از رژیم‌های غذایی سخت خودداری کنید. کاهش سریع وزن کافی نیست، بلکه باید آن را در سطح مناسب نگه دارید.

قوانین کاهش وزن ایمن و جلوگیری از شکست در رژیم :

نه روی رژیم، بلکه روی اصول تغذیه سالم برنامه ریزی کنید و فراموش نکنید که از غذای خود لذت ببرید.

فعالیت بدنی را به تدریج افزایش دهید. تمرینات قدرتی به سوزاندن کالری کمک می‌کند.

نوشیدنی های شیرین را با آب خالص جایگزین کنید.

سبزیجات و میوه‌ها را در وعده های کوچک 3-4 بار در روز مصرف کنید.

خودتان را با کسی مقایسه نکنید!

چربی و پروتئین را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. چربی های سالم مانع کاهش وزن نمی‌شوند، بلکه باعث کاهش وزن می شوند.

برای جلوگیری از شکست رژیم لاغری

اهداف غیر واقعی نگذارید.
رژیم غذایی خود را بیش از حد سخت و محدود کننده قرار ندهید.
یک انتخاب نادرست، تمام تلاش شما را خراب نخواهد کرد.
نخوردن غذا.
گرسنه بودن به این معنا نیست که وزن کم می‌کنید.
از رژیم گرفتن طفره نروید.
از رژیم های خیلی سخت دوری کنید.
پریشان نشوید.
عجله نداشته باشید.
زیاد بر روی کالری تمرکز نکنید.
رژیم‌های نادرست.
مصرف شکر برای کاهش وزن باید کاهش یابد.

اگر نتایج قابل مشاهده نبود چه باید کرد؟

فرد نباید بیش از 0.9 کیلوگرم در هفته کم کند، البته ابتدا ممکن است فرد مقدار زیادی وزن از دست بدهد، اما بیشتر آن وزن آب است که در بدن وجود دارد. کاهش وزن خیلی سریع وزن اصلا خوب نیست و می‌تواند موجب ضعف، سرگیجه یا کاهش قند خون شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط