برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
سوزش معده

سوزش معده ، علل، علائم، راهکار

تعریف سوزش معده، سوزشی است که در قفسه سینه و در پشت استخوان احساس می‌شود و بعد از غذا خوردن یا هنگام دراز کشیدن یا خم شدن افراد می‌تواند بدتر شود. سوزش معده یکی از علائم رایج رفلاکس اسید معده می‌باشد، یعنی وضعیتی که در آن برخی از محتویات معده به مری برمی‌گردد. زمانی که اسید معده به مری، لوله‌ای که غذا را از دهان به معده می‌برد، برگردد، فرد احساس سوزش سر دل یا سوزش معده خواهد کرد.

سوزش معده امری شایع است و دلیلی برای هشدار نیست. بیشتر افراد می‌توانند با تغییر شیوه زندگی و داروهای بدون نسخه، ناراحتی ناشی از سوزش سر دل را به تنهایی مدیریت کنند. اگر فرد سوزش معده مکرر را تجربه می‌کنند یا در برنامه روزانه فرد اختلال ایجاد می‌کند، می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌ باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که:

  • سوزش سر دل بیش از دو بار در هفته رخ می‌دهد.
  • کاهش وزن در پی کاهش اشتها و اختلال در تغذیه
  • با وجود استفاده از داروهای بدون نسخه، علائم همچنان ادامه دارد.
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم دارید.
  • مشکل در بلع.

به یاد داشته باشید که درد قفسه سینه می‌تواند از علائم حمله قلبی باشد. اگر درد یا فشار شدید قفسه سینه دارید، به ویژه هنگامی که با درد در بازو یا فک یا مشکل در تنفس همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سوزش معده

علل سوزش معده

افراد گاه به گاه سوزش سر دل را تجربه می‌کنند و به ندرت پیش می‌آید که باعث نگرانی شود. افراد در هر سنی می‌توانند دچار سوزش معده شوند. برخی از شایع‌ترین دلایل عبارتند از چاقی و سیگار

علائم سوزش معده

شایع‌ترین علامت رفلاکس اسید یا سوزش سر دل، احساس گرما، سوزش در قفسه سینه و گلو است. این به دلیل برگشت اسید معده به مری است. علائم دیگر عبارتند از:

  • احساس سوزش در وسط قفسه سینه
  • یک درد سوزش مانند سوءهاضمه
  • طعم بد و تند در دهان

اگر فردی اغلب علائم رفلاکس اسید را تجربه می‌کند، باید با پزشک مشورت کند، که او را برای بررسی بیشتر به یک متخصص گوارش متخصص ارجاع دهد.

روش‌های شناسایی سوزش معده

برای تعیین اینکه آیا سوزش سر دل از علائم رفلاکس معده است یا خیر، پزشک توصیه می‌کند:

  • اشعه ایکس، برای مشاهده شکل و وضعیت مری و معده.
  • آندوسکوپی، برای مشاهده مری با یک دوربین کوچک برای بررسی بی‌نظمی.
  • آزمایشات کاوشگر اسید سرپایی، برای شناسایی زمان و مدت زمان بازگشت اسید معده به مری. یک مانیتور اسیدی که در مری قرار می‌گیرد به یک کامپیوتر کوچک متصل می‌شود که آن را به دور کمر یا بند روی شانه‌ فرد می‌بندند.
  • تست تحرک مری، برای اندازه‌گیری حرکت و فشار در مری.

داروهای بدون نسخه برای تسکین سوزش معده

داروهایی که بدون نسخه به تسکین سوزش معده کمک کنند. گزینه‌ها عبارتند از:

آنتی‌اسیدها که به خنثی کردن اسید معده کمک می‌کنند. آنتی‌اسیدها موجب تسکین سریعی می‌شوند؛ اما آن‌ها نمی‌توانند مری آسیب‌دیده توسط اسید معده را درمان کنند.

به عنوان مثال می‌توان به داروهایی همچون سایمتیدین (Tagamet HB) و فاموتیدین (Pepcid AC) اشاره کرد. مهارکننده‌های پمپ پروتون نیز، می‌توانند اسید معده را کاهش دهند. به عنوان مثال می‌توان از اسومپرازول (Nexium 24HR)، لانزوپرازول (Prevacid 24HR) و امپرازول (Prilosec OTC) نام برد.

سوزش سر دل

م راهکار رفع و جلوگیری از سوزش معده

اگر درمان‌های بدون نسخه مؤثر نبودند، به موارد زیر توجه و سعی کنید آن‌ها را رعایت کنید:

از غذاهای محرک اجتناب کنید.

همانطور که گفته شد، برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث رفلاکس اسید و سوزش معده شوند. با به خاطر سپردن رژیم و گزارش غذا و علائم، به شناسایی غذاهای خاص کمک کنید. هنگامی که آن‌ها را شناسایی کردید، تا حد امکان از این غذاها و نوشیدنی‌های مضر خودداری کنید.

در برابر میل به پرخوری یا سریع غذا خوردن مقاومت کنید.

اندازه وعده‌ها در تغذیه‌ می‌تواند کمک زیادی به رفع سوزش معده کند. وجود مقدار زیادی غذا در معده فشار بیشتری بر دریچه‌ای که اسید معده را از مری خارج می‌کند، وارد می‌کند و احتمال رفلاکس اسید و سوزش معده بیشتر می‌شود. اگر مستعد سوزش سر دل هستید، وعده‌های غذایی کوچکتر را به دفعات بیشتر مصرف کنید. سریع غذا خوردن نیز می‌تواند محرک سوزش سر دل باشد، بنابراین مطمئن شوید که آرام غذا میخورید و برای جویدن غذا و نوشیدنی‌ها وقت می‌گذارید.

از خوردن میان وعده قبل از خواب و دیر‌هنگام و هم چنین قبل از ورزش خودداری کنید.

دراز کشیدن با معده پر از غذا می‌تواند باعث رفلاکس اسید شود و علائم سوزش سر دل را تشدید کند. تا 3 ساعت پس از خواب از خوردن غذا خودداری کنید تا معده زمان زیادی برای تخلیه داشته باشد. همچنین لازم است حداقل دو ساعت قبل از ورزش برای خوردن صبر کنید.

تغذیه‌های قلیایی مانند یک موز رسیده بخورید.

مقدار بالای پتاسیم موز آن را به یک ماده غذایی نسبتا قلیایی تبدیل می‌کند. این بدان معناست که به مقابله با اسید معده که مری را تحریک می‌کند،و بسیار کمک‌کننده است. نکته‌ای که باید به آن توجه نمود این است که موز نارس ، دارای نشاسته‌ای سنگین است و برای برخی افراد می‌تواند محرک رفلاکس اسید باشد. پس حتما موزی را انتخاب کنید که رسیده باشد.

سایر غذاهای قلیایی که به رفع سوزش سر دل کمک می‌کنند عبارتند از خربزه، گل کلم، رازیانه و آجیل.

لباس‌های گشاد بپوشید.

اگر مستعد سوزش معده هستید، کمربندهای تنگ و لباس‌هایی که شکم را فشار می‌دهند می‌تواند در تشدید علائم فرد نقش داشته باشند. پس سعی کنید لباس‌های گشاد بپوشید.

وضعیت خواب خود را تنظیم کنید.

بالا بردن سر و قفسه سینه بالاتر از پاها در هنگام خواب می‌تواند به پیشگیری و کاهش رفلاکس اسید و سوزش معده کمک کند. می‌توانید این کار را با استفاده از یک فومی که در زیر تشک قرار داده شده یا با بالا بردن پایه تخت با استفاده از بلوک‌های چوبی انجام دهید. علاوه بر این، خوابیدن به پهلوی چپ به هضم غذا کمک می‌کند و می‌تواند برای محدود کردن رفلاکس اسید معده موثر باشد.

اگر اضافه وزن دارید اقداماتی را برای کاهش وزن خود انجام دهید.

اضافه وزن موجب فشار بیشتری بر روی معده می‌شود و خطر رفلاکس اسید و سوزش سر دل را افزایش می‌دهد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی در هفته، دو قدم اول برای حفظ وزن سالم و کاهش وزن اضافی است.

اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید.

سیگار میزان تولید بزاق را کاهش می‌دهد و بر کارایی دریچه‌ای که مانع از ورود اسید معده به مری می‌شود، تأثیر می‌گذارد، که هر دوی این موارد احتمال سوزش معده را افزایش می‌دهند. ترک سیگار می‌تواند دفعات و شدت رفلاکس اسید را کاهش دهد و در برخی موارد حتی آن را از بین ببرد.

استرس را کاهش دهید.

استرس مزمن، عوارض جسمی‌ای بر بدن می‌گذارد، از جمله کند کردن هضم و حساسیت فرد به درد از عوارض آن می‌باشد. هر چه غذا طولانی‌تر در معده بماند، احتمال رفلاکس اسید معده بیشتر می‌شود. علاوه بر این، افزایش حساسیت به درد می‌تواند درد معده را با شدت بیشتری احساس کند. انجام اقداماتی برای کاهش استرس به پیشگیری یا کاهش اثرات رفلاکس اسید و سوزش معده کمک می‌کند.

سوزش سر معده همراه با تنگی نفس نشانه‌ی چیست؟ 

اگر فردی درد دل درد همراه با تنگی نفس یا تعریق را تجربه کند، این می‌تواند یک مشکل مرتبط با قلب باشد.

 سوزش معده در دوران بارداری طبیعی است؟

به گفته دفتر سلامت زنان، سوزش سر دل و سوء هاضمه در بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و فشار آوردن نوزاد به معده شایع است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط