برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که معده و روده را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به آن دستگاه گوارش نیز می‌گویند. علائم شامل گرفتگی، درد شکم، نفخ، گاز و اسهال یا یبوست یا هر دو است. IBS یک بیماری مزمن است که برای مدیریت طولانی مدت آن نیاز دارید.

فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به IBS علائم شدید دارند. برخی از افراد می‌توانند علائم خود را با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس کنترل کنند. علائم شدیدتر را می‌توان با دارو و مشاوره درمان کرد. IBS تغییری در بافت روده ایجاد نمی‌کند یا خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش نمی‌دهد.

علائم سندرم روده تحریک پذیر

علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

علائم IBS متفاوت است اما معمولا برای مدت طولانی وجود دارد. رایج‌ترین عبارتند از:

  • درد شکم، گرفتگی یا نفخ که به دفع مدفوع مربوط می‌شود.
  • تغییر در ظاهر حرکت روده.
  • تغییرات در دفعات دفع مدفوع.
  • علائم دیگری که اغلب مرتبط هستند عبارتند از احساس تخلیه ناقص و افزایش گاز یا مخاط در مدفوع.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تغییر مداوم در عادات روده یا سایر علائم IBS دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است نشان‌دهنده وضعیت جدی‌تری مانند سرطان روده بزرگ باشند. علائم جدی‌تر عبارتند از:

  • کاهش وزن.
  • اسهال در شب.
  • خونریزی از رکتوم.
  • نارسایی کمبود آهن.
  • استفراغ بی‌دلیل.
  • دردی که با دفع گاز یا اجابت مزاج تسکین نمی‌یابد.

علل IBS

علت دقیق IBS مشخص نیست. عواملی که به نظر می‌رسد نقش دارند عبارتند از:

انقباضات عضلانی در روده. دیواره‌های روده‌ها با لایه‌هایی از ماهیچه پوشانده شده‌اند که با حرکت غذا در دستگاه گوارش شما منقبض می‌شوند. انقباضات قوی‌تر و طولانی‌تر از حد معمول می‌توانند باعث گاز، نفخ و اسهال شوند. انقباضات ضعیف می‌تواند عبور غذا را کند کرده و منجر به مدفوع سفت و خشک شود.
سیستم عصبی. مشکلات مربوط به اعصاب در سیستم گوارشی ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در هنگام کشیده شدن شکم از گاز یا مدفوع شود. هماهنگی ضعیف سیگنال‌های بین مغز و روده‌ها می‌تواند باعث شود بدن شما نسبت به تغییراتی که معمولاً در فرآیند گوارش رخ می‌دهد واکنش بیش از حد نشان دهد. این می‌تواند منجر به درد، اسهال یا یبوست شود.
عفونت شدید IBS می‌تواند پس از یک حمله شدید اسهال ناشی از باکتری یا ویروس ایجاد شود. به این گاستروانتریت می‌گویند. IBS همچنین ممکن است با مازاد باکتری در روده (رشد بیش از حد باکتری) همراه باشد.
استرس اولیه زندگی افرادی که در معرض رویدادهای استرس‌زا هستند، به خصوص در دوران کودکی، تمایل بیشتری به علائم IBS دارند.
تغییرات در میکروب‌های روده به عنوان مثال می‌توان به تغییرات در باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها اشاره کرد که به طور معمول در روده‌ها ساکن هستند و نقش کلیدی در سلامت دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که میکروب‌ها در افراد مبتلا به IBS ممکن است با میکروب‌های افرادی که IBS ندارند متفاوت باشد.

محرک‌ها

علائم IBS را می‌توان با موارد زیر تحریک کرد:

غذا. نقش آلرژی یا عدم تحمل غذایی در IBS به طور کامل شناخته نشده است. یک آلرژی واقعی غذایی به ندرت باعث IBS می‌شود. اما بسیاری از افراد هنگام خوردن یا نوشیدن برخی غذاها یا نوشیدنی‌ها علائم IBS بدتری دارند. اینها شامل گندم، محصولات لبنی، مرکبات، لوبیا، کلم، شیر و نوشابه‌های گازدار است.
فشار. اکثر افراد مبتلا به IBS علائم بدتر یا مکررتری را در طول دوره‌های افزایش استرس تجربه می‌کنند. اما در حالی که استرس ممکن است علائم را بدتر کند، آنها را ایجاد نمی‌کند.

عوارض سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

عوامل خطر

بسیاری از افراد گاه به گاه علائم IBS را دارند. اما اگر:

  • جوان هستند. IBS بیشتر در افراد زیر 50 سال رخ می‌دهد.
  • زن هستند. IBS در بین زنان شایع‌تر است. استروژن درمانی قبل یا بعد از یائسگی نیز یک عامل خطر برای IBS است.
  • سابقه خانوادگی IBS داشته باشید. ژن‌ها ممکن است نقش داشته باشند، مانند عوامل مشترک در محیط خانواده یا ترکیبی از ژن‌ها و محیط.
  • اضطراب، افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روان داشته باشید. سابقه سوءاستفاده جنسی، فیزیکی یا عاطفی نیز ممکن است یک عامل خطر باشد.

عوارض سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

یبوست مزمن یا اسهال می‌تواند باعث هموروئید شود. علاوه بر این، IBS با:

کیفیت پایین زندگی. بسیاری از افراد مبتلا به IBS متوسط تا شدید کیفیت زندگی ضعیفی را گزارش می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر سه برابر بیشتر از افرادی که علائم روده ندارند روز کار را از دست می‌دهند.
اختلالات خلقی. تجربه علائم IBS می‌تواند منجر به افسردگی یا اضطراب شود. افسردگی و اضطراب نیز می‌تواند IBS را بدتر کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط