برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) زمانی است که غده تیروئید، هورمون تیروئید کمی تولید می‌کند. غده تیروئید در قسمت پایین گلو قرار دارد و تا حدی به اطراف نای فوقانی را نیز در برگرفته است. کم کاری تیروئید در دوران بارداری می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. اما با داشتن یک رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری زیر نظر متخصص می توانید از این عوارض جلوگیری کنید.

غده تیروئید چه می‌کند؟

غده تیروئید دو هورمون تولید می‌کند: تری‌یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4). این هورمون‌ها نقش مهمی در متابولیسم دارند. متابولیسم توانایی بدن برای تبدیل غذا به انرژی است. غده تیروئید توسط هورمون محرک تیروئید (TSH) کنترل یا تنظیم می‌شود. TSH توسط غده هیپوفیز که در مغز قرار دارد تولید می‌شود.

علائم کم‌کاری تیروئید چیست؟

هنگامی که غده تیروئید کمتر از آنچه باید هورمون تیروئید تولید کند، متابولیسم کند می‌شود و علائم مختلفی ایجاد می‌کند. ممکن است در ابتدا علائم کم‌کاری تیروئید مشاهده نشود، اما با گذشت زمان ممکن است این علائم آشکارتر و شدیدتر شوند و شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • افزایش وزن
  • یبوست
  • پریودهای نامنظم
  • از دست دادن میل جنسی
  • ریزش مو
  • مو و ناخن شکننده
  • پوست خشک و خارش‌دار
  • مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن
  • ناباروری
  • سقط جنین
  • سقط مکرر

چه چیزی باعث کم کاری تیروئید می‌شود؟

شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید یک اختلال خود ایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو است. سیستم ایمنی بدن به اشتباه آنتی بادی‌هایی را برای از بین بردن سلول‌های غده تیروئید ارسال می‌کند. این ممکن است باعث بزرگ شدن غده تیروئید شود که به گواتر معروف است.

کم کاری تیروئید و گواتر نیز می‌تواند ناشی از عدم دریافت ید کافی در رژیم غذایی باشد. کم کاری تیروئید همچنین می‌تواند پس از جراحی تیروئید یا درمان با ید رادیواکتیو که برای درمان پرکاری تیروئید انجام می‌شود رخ دهد. در بسیاری از موارد، علت خاصی برای کم کاری تیروئید مشخص نشده است.

کم کاری تیروئید چگونه آزمایش می‌شود؟

آزمایش اصلی مورد استفاده برای تشخیص کم کاری تیروئید، اندازه‌گیری سطح TSH خون است. افزایش سطح TSH معمولاً به این معنی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و غده هیپوفیز با تولید TSH بیشتر واکنش نشان داده و سعی می‌کند سطح هورمون تیروئید را به جایی که باید باشد برساند.

سایر آزمایشات خون شامل اندازه‌گیری T4 و اتوآنتی‌بادی‌های تیروئید است. آنتی‌بادی‌ها موادی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می‌شوند و معمولاً از فرد در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی محافظت می‌کنند. گاهی اوقات، سیستم ایمنی می‌تواند آنتی‌بادی‌هایی علیه بدن فرد بسازد، مانند تیروئید. T4 هورمونی است که مستقیماً توسط غده تیروئید تولید می‌شود. معمولاً در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید کم است. اتوآنتی‌بادی به سلول‌ها و بافت‌های ارگانیسم سازنده آن حمله می‌کند. اتوآنتی‌بادی‌های تیروئید در بیماران مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو (خود ایمنی) دیده می‌شود.

کم کاری تیروئید چه تاثیری بر باروری و کودک

در صورت باردار شدن، کم کاری تیروئید چه تاثیری بر باروری و کودک دارد؟

کم کاری تیروئید می‌تواند از آزاد‌شدن تخمک از تخمدان (تخمک گذاری) جلوگیری کند. به طور معمول، برای زنانی که هر ماه پریود می‌شوند (قاعدگی) هر ماه یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود. اما زنانی که کم‌ کاری تیروئید دارند ممکن است تخمک کمتری آزاد کنند یا اصلاً تخمک را رها نکنند.

کم‌کاری تیروئید همچنین می‌تواند در رشد جنین اختلال ایجاد کند. این امر خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. همچنین، اگر باردار هستید و کم کاری تیروئید درمان نمی‌شود، ممکن است نوزاد نارس (قبل از موعد مقرر) به دنیا بیاید، یا وزن کمتر از حد طبیعی داشته باشد و همچنین از نظر هوشی در سطح پایینی قرار بگیرد.

برای بیماران بسیار مهم است که در صورت تمایل به بچه دار شدن یا باردار شدن، هورمون‌های تیروئید خود را بررسی کرده و درمان مناسب را دریافت کنند.

کم کاری تیروئید چگونه درمان می‌شود؟

رایج‌ترین دارویی که برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می‌شود، لووتیروکسین نام دارد. لووتیروکسین قرصی است که معمولا یکبار در روز مصرف می‌شود. پس از شروع مصرف لووتیروکسین، باید طی 4 تا 6 هفته سطح تیروکسین خون بررسی و از مصرف دوز مناسب اطمینان حاصل شود.

آیا باید به نظارت بر سطوح تیروئید خود ادامه دهم؟

مهم است که سطح خون به طور منظم حتی پس از یافتن دوز مناسب بررسی شود. کم کاری تیروئید اغلب یک بیماری مادام‌العمر و پیشرونده است و دوز جایگزینی هورمون تیروئید ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد.

نظارت مکرر مهم است. اگر دوز هورمون جایگزین تیروئید بیش از حد بالا باشد، زنان ممکن است به پرکاری تیروئید ناشی از درمان مبتلا شوند. این امر می‌تواند منجر به تپش قلب، عصبی شدن و پوکی استخوان شود.

اگر باردار شوید، پزشک باید هر سه ماهه خون فرد را کنترل کند زیرا ممکن است نیازهای دوز لووتیروکسین به دلیل بارداری تغییر کند.

10 نکته غذایی برای کم کاری تیروئید در دوران بارداری

غده تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که به متابولیسم بدن کمک می‌کند. متابولیسم، به نوبه خود، بسیاری از فرآیندهای بدن را کنترل می‌کند، زیرا به معنای واقعی کلمه مانند یک نیروگاه انرژی برای بدن است. هورمون‌های تیروئید همچنین می‌توانند به تنظیم فشار خون (BP)، ضربان قلب و دمای بدن کمک کنند. در اینجا ما در مورد 10 رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید در دوران بارداری صحبت می‌کنیم.

تیروئید کم‌کار نمی‌تواند هورمون کافی برای عملکرد سالم بدن تولید کند. خطرات کم کاری تیروئید در بارداری را بشناسید. در حالی که این به خودی خود یک مشکل است، اما زمانی که باردار هستید شدیدتر است زیرا جنین برای 10 تا 12 هفته اولیه پس از لقاح کاملاً از نظر هورمون‌های تیروئیدی به مادر وابسته است.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید در دوران بارداری

اگر کم کاری تیروئید برای فرد تشخیص داده شود، پزشک باید داروها و درمان‌هایی را برای فرد تجویز کند. می‌توانید از توصیه‌های غذایی زیر برای تقویت سلامت تیروئید خود استفاده کنید که مصرف این مواد غذایی مکمل درمان کم کاری تیروئید خواهد بود.

1. سالم و به موقع غذا بخورید:

غذاهای طبیعی و خانگی بخورید. از غذا خوردن در بیرون پرهیز کنید. از غذاهای بسته‌بندی شده و فرآوری شده دوری کنید. سعی کنید تا حدامکان غذاهای ارگانیک مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجات خود را قبل از مصرف در سرکه بشویید. شما باید به موقع غذا بخورید، کم کاری تیروئید دارید یا نه و باردار هستید یا نه باید این مورد را رعایت کنید. اما اگر هم کم کاری تیروئید و هم باردار هستید، برای تنظیم متابولیسم خود باید به موقع غذا بخورید. در کل هر روز غذای تازه، تمیز و سالم بخورید.

2. پمپاژ ید:

ید برای تنظیم عملکرد غده تیروئید حیاتی است. ما معمولاً ید کافی را از طریق نمک خوراکی یددار دریافت می‌کنیم. بنابراین اطمینان حاصل کنید که نمکی که در آشپزخانه استفاده می‌کنید یددار باشد. به یاد داشته باشید که نمک‌های موجود در مواد غذایی فرآوری‌شده و بسته‌بندی شده یددار نیستند، بنابراین برای دریافت روزانه خود به آنها اعتماد نکنید. غذاهای غنی از ید را در اینجا بیابید.

3. غلات کامل را ذخیره کنید:

یکی از علائم رایج کم کاری تیروئید یبوست است که در دوران بارداری چند برابر می‌شود. داشتن یک رژیم غذایی حاوی غلات کامل به فیبر می‌افزاید و می‌تواند روند حرکت روده را تسهیل کند.

4. سبزیجات خود را بخورید:

تیروئید برای اینکه کار خود را به خوبی انجام دهد به منیزیم نیاز دارد. سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ شنبلیله و کاهو منابع خوبی از این ماده معدنی فوق‌العاده هستند. سبزی‌ها را جزئی منظم از رژیم غذایی خود قرار دهید.

5. توت‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

انواع توت‌ها مانند توت‌فرنگی و زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. فرد می‌تواند توت فرنگی، زغال اخته و تمشک را نیز انتخاب کند.

6. ویتامین D و امگا 3 کافی دریافت کنید:

اگر کم کاری تیروئید دارید، از دست دادن استخوان یک علامت شایع است. از غذاهای غنی از ویتامین D استفاده کنید که همراه با کلسیم از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند. امگا 3 همچنین برای حفظ سلامتی و تنظیم هورمون‌ها عالی است. غذاهایی مانند ماهی قزل‌آلا، تخم‌مرغ، گردو، دانه کتان و قارچ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. ماهی‌هایی مانند سالمون، قزل آلا، ماهی تن یا ساردین نیز اسیدهای چرب امگا 3 را تامین می‌کنند و همچنین حاوی سلنیوم هستند که به بیماران کم کاری تیروئید کمک می‌کند.

7. دفترچه خاطرات بیشتری دریافت کنید:

این مربوط به نکته قبل است. محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند که با ویتامین D برای تقویت عضلات کار مفید هستند. شیر کامل، ماست، پنیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

8. پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

از دست دادن عضلات یکی‌دیگر از مشکلات در دوران کم کاری تیروئید و بارداری است. غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، سفیده تخم مرغ، لوبیا، عدس (دال) و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید که همگی منابع عالی پروتئین هستند. دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری حتی برای گیاهخواران نیز مشکلی نیست. این غذاها جدا از ساخت و تقویت عضلات، سطح انرژی بدن را نیز افزایش می‌دهند.

9. میان وعده آجیل:

آجیل و دانه‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بادام هندی، بادام، گردو و دانه‌های مختلف مانند دانه کدو تنبل و تخم کتان، منابع عالی منیزیم و پروتئین هستند که اهمیت هر دوی آنها در بالا مشخص شده است. آجیل همچنین حاوی سلنیوم است، ماده معدنی دیگری که عملکرد تیروئید را تقویت می‌کند. به یاد داشته باشید که آجیل‌ها سرشار از چربی هستند، بنابراین مصرف آنها را به یک مشت روزانه محدود کنید.

10. از خوردن غذاهایی که به تیروئید شما آسیب می زند اجتناب کنید:

بله، تعداد زیادی از این موارد وجود دارد. برای شروع، باید از گواتروژن‌ها (مواد غذایی که عملکرد تیروئید را بیشتر سرکوب می‌کند) دوری کنید. مواد اصلی گواتروژن عبارتند از کلم، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل. سویا یا شیر سویا نیز با عملکرد تیروئید فرد تداخل دارد، به خصوص اگر فرد کمبود ید دارد. گوشت‌های اندام، مانند کبد و کلیه، مملو از اسیدهای لیپید هستند که در صورت مصرف بیش از حد آنها می‌تواند عملکرد تیروئید و داروهای تیروئیدی مصرفی را مختل کند.

امیدواریم این 10 نکته غذایی برای کم کاری تیروئید مفید باشد. در دوران بارداری، هیپوتیروئیدیسم را هرگز نباید به راحتی درمان کرد زیرا می‌تواند منجر به عوارض شدید، هم برای فرد و هم برای جنین‌ شود. به خصوص، اگر آن را بدون درمان و بدون نظارت رها کنید. اما نیازی به ناامیدی نیست. این یک وضعیت ساده برای مدیریت در دوران بارداری است، به شرطی که بدانید که آن را دارید و بدانید که چگونه با آن کنار بیایید. بنابراین مطمئن شوید که به طور منظم غربالگری می‌کنید، داروهای خود را مصرف می‌کنید و نکات رژیمی را که در بالا ذکر کردیم در زندگی روزمره خود به کار می‌گیرید. با 5 تمرین برای کم کاری تیروئید در دوران بارداری آشنا شوید.

سوالات متداول

اختلالات تیروئید چگونه می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟

هورمون استروژن و میزان آن در بدن در باروری تاثیر بسزایی دارد. از طرفی تعادل در هورمون‌های تیروئید برای بارداری نیز اهمیت دارد. تیروئید کم‌کار و پرکار هر یک می‌تواند تاثیرات منفی‌ای بر روی باروری و بارداری بگذارند.
مسائل مرتبط با تیروئید نه تنها بانوان آقایان را نیز می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.

آیا کم کاری تیروئید می‌تواند علت ناباروری زنان باشد؟

بله. کم‌کاری تیروئید می‌تواند منجر به اختلال در پریود زنان شود. پریود نشدن یا قاعدگی‌های منظم می‌تواند منجر به نازایی خانمها شود.

آیا کم کاری تیروئید در بارداری خطرناک است؟

در صورتی که قبل از بارداری برای کم کاری تیروئید دارو مصرف می‌کنید باید در ابتدای بارداری تغییراتی در اندازه و نوع داروها داده شود. مصرف این داروها در طول بارداری خطری برای جنین نخواهد داشت.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط