برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی سرطان معده

رژیم غذایی سرطان معده

سرطان معده یک بیماری است که در نتیجه تبدیل سلول‌های سالم پوشش سطح داخلی معده به سلول‌های سرطانی به دلایل مختلف رخ می‌دهد. این یکی از شایع‌ترین انواع سرطان است و 10 درصد از انواع سرطان‌های موجود در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. در مردان شایع‌تر از زنان است. ما در این مقاله از اندام برتر سعی کرده‌ایم به بررسی رژیم غذایی سرطان معده بپردازیم. تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

رژیم غذایی سرطان معده

سرطان معده چیست؟

90 درصد سرطان‌های معده را آدنوکارسینوم تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، وقتی سرطان معده ذکر می‌شود، نوع سرطانی که معمولاً از سلول‌های پوشش سطح داخلی معده تشکیل می‌شود، به ذهن متبادر می‌شود. نوعی سرطان به نام لنفوم که از سلول‌های غدد لنفاوی منشا می‌گیرد نیز به ندرت در معده دیده می‌شود. خیلی نادر است اما تومورهای عصبی غدد درون ریز منشأ گرفته از سلول‌های ترشح کننده هورمون و تومورهای استرومایی دستگاه گوارش که از دیواره معده منشا می‌گیرند، می‌توانند در معده ایجاد شوند.

چه چیزی باعث سرطان معده می‌شود؟

سرطان معده در نتیجه مکانیسم پیچیده بسیاری از عوامل خطر محیطی مانند رژیم غذایی، سیگار و عوامل خطر ژنتیکی رخ می‌دهد. در سرتاسر جهان، 70 درصد سرطان‌های معده در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود و فراوانی آن به دلیل افزایش آگاهی نسبت به عوامل خطر ایجادکننده این بیماری رو به کاهش است. در مردان شایع‌تر است. مهم‌ترین عامل در پیدایش بیماری، عوامل خطر محیطی است.

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد؟

هلیکوباکتر پیلوری که ارتباط مستقیمی با سرطان معده دارد و به عنوان میکروب معده شناخته می‌شود، معمولاً در دوران کودکی از طریق آب و غذای آلوده به انسان منتقل می‌شود. این باکتری که برای مدت طولانی در معده بی سر و صدا زندگی می‌کند، به مرور زمان باعث ورم معده، زخم معده و به ندرت سرطان معده می‌شود.

استفاده از سیگار و سایر محصولات تنباکو، محصولات بیش از حد شور (مانند ماهی ترشی، ترشیجات)، انواع فرآورده‌های سوخته حاوی مواد سرطان زا به نام نیتریت‌ها و نیتروزامین‌ها (مانند نان سوخته، قسمت سوخته گوشت)، مصرف بیش از حد محصولات دودی، مصرف زیاد الکل، رژیم غذایی کم فیبر، یعنی مصرف کم سبزیجات و میوه جات، مرکبات کم، یعنی مصرف کم ویتامین C از عوامل خطر ابتلا به سرطان معده هستند. علاوه بر این، چاقی که یکی از بزرگترین مشکلات عصر ما در مطالعات اخیر است و عامل خطر دیگری است که باعث افزایش سرطان معده می‌شود. خطر ابتلا به سرطان معده در افرادی که در کارهای فلزی مانند زغال سنگ، قلع، روی، مس و در صنعت لاستیک کار می‌کنند، افزایش می‌یابد.

علائم سرطان معده چیست؟

از آنجایی که سرطان معده معمولاً بسیار بی صدا و موذیانه است، معمولاً در مراحل پیشرفته‌تر بیماری باعث ایجاد شکایات و علائم می‌شود. به همین دلیل اکثر بیمارانی که در آن‌ها سرطان معده تشخیص داده می‌شود در مراحل پایانی به پزشک مراجعه می‌کنند. افرادی که سابقه خانوادگی دارند و محصولات سرطان زا مانند سیگار، الکل زیاد، غذاهای شور و دودی مصرف می‌کنند، در صورت داشتن شکایات مربوط به معده مانند سیری زودرس، تورم، درد معده که از بین نمی رود، باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنند. به طور خلاصه، علائم سرطان معده معمولاً به شرح زیر است:

  • بی اشتهایی، درد شدید معده، سیری زودرس، تهوع، استفراغ
  • کاهش شدید وزن غیرمنتظره، صرف نظر از رژیم غذایی یا ورزش
  • مشکل در بلع، مشکل در انتقال غذا به معده، احساس گیر افتادن
  • ضعف، خستگی، سرگیجه، رنگ پریدگی به دلیل از دست دادن خون
  • مدفوع سیاه، استفراغ خونی
  • سفتی قابل لمس در معده و شکم
رژیم غذایی سرطان معده

بهترین غذا برای سرطان معده

سرطان معده یکی از بیماری‌های خطرناک است که نیاز به درمان جدی دارد. درمان سرطان معده شامل علاج دارویی، رادیوتراپی، و در برخی موارد جراحی است. با این حال، رژیم غذایی سرطان معده می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک کند. در ادامه به موادغذایی که می‌توانید در رژیم غذایی سرطان معده از آن‌ها استفاده کنید، پرداخته‌ایم.

سبزیجات و میوه‌ها

سبزیجات و میوه‌ها حاوی مواد مغذی مهمی هستند که برای بهبود سلامتی بدن بسیار مفید هستند. برخی از میوه‌ها و سبزیجاتی که می‌توانند به کاهش خطر سرطان معده کمک کنند، عبارتند از: سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم بروکلی، کاهو و سبزیجات برگ دار، میوه‌هایی مانند توت فرنگی، توت سیاه، توت خشک و موز.

ماهی و ماهی‌های چرب

ماهی و ماهی‌های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا-3 هستند که به کاهش خطر سرطان معده کمک می‌کنند. ماهی‌هایی مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی ماکرل و سردریچه حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا-3 هستند.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاتکین‌ها است که به کاهش خطر سرطان معده کمک می‌کنند.

سیر

سیر حاوی ترکیباتی مانند آلیسین هستند که به کاهش خطر سرطان معده کمک می‌کنند.

زنجبیل

زنجبیل حاوی ترکیباتی مانند جینجرول هستند که به کاهش التهاب و خطر سرطان معده کمک می‌کنند.

گیاهان آروماتیک

گیاهان آروماتیک مانند فلفل قرمز، زیره سبز، رزماری و کرفس حاوی ترکیباتی هستند که به کاهش خطر سرطان معده کمک می‌کنند.

مهم است بدانید که هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند سرطان معده را درمان کند. بهتر است با پزشک خود در مورد رژیم غذایی مناسب برای شما مشورت کنید و با مصرف غذاهای سالم، همراه با درمان معمول، به بهبود سلامتی خود کمک کنید.

مواد غذايی مضر برای سرطان معده

مواد غذایی مضر برای سرطان معده وجود دارند که باید از مصرف آن‌ها خودداری شود. در ادامه به برخی از این مواد غذایی اشاره می‌کنیم:

غذاهای پرچرب و فرآورده‌های لبنی

مصرف غذاهایی که حاوی چربی و کالری زیادی هستند مانند گوشت قرمز، ماهی چرب، مرغ سرخ شده، پنیر، بیسکوییت و شیرینی‌ها باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می‌شوند.

غذاهای نمکین

مصرف غذاهای نمکین مانند چیپس، پفک، تنقلات و غذاهای فرآوری شده باعث افزایش خطر سرطان معده می‌شوند.

غذاهای سرخ شده و نیمه پخته

استفاده از غذاهایی که در دمای بالا سرخ شده یا نیمه پخته شده‌اند مانند سوخاری، کباب، برگر، سوسیس و کالباس باعث افزایش خطر سرطان معده می‌شوند.

غذاهای فلفلی

مصرف غذاهایی که حاوی فلفل قرمز، فلفل سیاه و فلفل دلمه‌ای هستند باعث تحریک مخاط معده می‌شود و خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد.

نوشابه و انرژی‌زا

نوشیدن نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین، مانند نوشابه و انرژی‌زا باعث افزایش خطر سرطان معده می‌شود.

غذاهای حاوی شیمیایی‌های مضر

مصرف غذاهایی که حاوی مواد شیمیایی‌ مضر مانند نگهدارنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند باعث افزایش خطر سرطان معده می‌شود.

بهتر است به جای مصرف این نوع غذاها، به مصرف غذاهای سالم و تازه، مانند سبزیجات، میوه‌ها، ماهی، مرغ و گوشت سفید و غذاهایی با فیبر بالا مانند غلات و نان‌های سالم متمرکز شوید. همچنین مواظبت از بهداشت دهان و دندان و کاهش استفاده از تنباکو و الکل نیز می‌تواند به کاهش خطر سرطان معده کمک کند.

رژیم غذایی سرطان معده

تغذیه مبتلایان به سرطان معده

رژیم غذایی سرطان معده می‌تواند در مدیریت سرطان معده و درمان آن کمک کند. در زمان درمان سرطان معده، بیشتر بیماران با مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، تهوع و استفراغ روبرو هستند و باید از غذاهایی که ممکن است این مشکلات را تشدید کنند، خودداری کنند. برخی از غذاهایی که می‌تواند به بیماران سرطان معده کمک کند، شامل موارد زیر هستند:

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌هایی مانند: سیب، موز، هلو، آناناس و سبزیجاتی مانند: بروکلی، کاهو، ریحان، نعنا و زنجبیل می‌توانند به بیماران کمک کنند. بیماران سرطان معده باید از مصرف سبزیجات سبک پخت شده مثل سالاد، گوجه‌فرنگی، خیار، هویج و کدو بیشتر بهره ببرند.

غذاهای حاوی فیبر بالا

غذاهایی مانند نخود، عدس، لوبیا، آرد جو، شیرینی‌های سبوس‌دار و غلات تخمیر شده که حاوی فیبر بالا هستند، به بیماران کمک می‌کنند.

غذاهای کم چرب

بیماران سرطان معده باید از مصرف غذاهای چربی مانند گوشت چرب، پنیر چرب و شیرینی‌های چربی خودداری کنند. همچنین، بیماران سرطان معده باید از مصرف غذاهایی که ممکن است مشکلات گوارشی را تشدید کنند، خودداری کنند. برخی از این غذاها شامل موارد زیر هستند:

  • غذاهای چرب و روغنی
  • غذاهای شور و نمکی
  • غذاهای سرخ شده و نیم‌پخته
  • غذاهای تند و اسپایسی
  • نوشیدنی‌های شیرین و انرژی‌دهنده.

در کل، بیماران سرطان معده باید به سوی یک رژیم غذایی سالم و متعادل حرکت کنند و از مصرف غذاهای شایع و مضر خودداری کنند. در هر صورت، مشاوره با پزشک و یا متخصص تغذیه می‌تواند به بیماران کمک کند تا رژیم غذایی مناسبی را برای خود پیدا کنند.

سوالات متداول

آیا رژیم غذایی خاصی برای بیماران مبتلا به سرطان معده وجود دارد؟

بله، رژیم غذایی خاصی برای بیماران مبتلا به سرطان معده وجود دارد. مصرف غذاهایی با فیبر بالا، میوه‌ها و سبزیجات، ماهی‌های چرب، چای سبز و غذاهای کم چربی می‌تواند به بیماران کمک کند. همچنین، باید از مصرف غذاهایی که ممکن است مشکلات گوارشی را تشدید کنند، خودداری کرد.

آیا میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند به بیماران کمک کنند؟

بله، میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی و فیبر هستند که به بیماران کمک می‌کند. مصرف سبزیجات سبک پخت شده مثل سالاد، گوجه‌فرنگی، خیار، هویج و کدو به بیماران کمک می‌کند.

آیا مصرف ماهی‌های چرب برای بیماران سرطان معده مفید است؟

بله، ماهی‌هایی مانند سالمون و ماکرل که در آن اسیدهای چرب امگا 3 وجود دارند، به بیماران کمک می‌کنند.

آیا بیماران سرطان معده باید از مصرف گوشت و محصولات لبنی چرب خودداری کنند؟

بله، بیماران سرطان معده باید از مصرف گوشت چرب، پنیر چرب و شیرینی‌های چربی خودداری کنند.

آیا میوه‌های ترش برای بیماران سرطان معده مضر هستند؟

خیر، مصرف میوه‌های ترش برای بیماران سرطان معده مشکلی ندارد. با این حال، برخی بیماران ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی از مصرف میوه‌های ترش خودداری کنند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط