برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک

رژیم غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک

طب سنتی ایرانی، خلق و خوی افراد را برای اتخاذ هر تصمیمی، چه مربوط به درمان و چه رژیم غذایی، ضروری می‌داند. قبل از آن که به رژیم غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک بپردازیم ابتدا با واژه‌ی مزاج آشنا شویم:

معنی مزاج چیست؟

مزاج در لغت به معنای ترکیب کردن است. هر ترکیب از هر چهار عنصر (آتش، هوا، آب و خاک) تشکیل شده است و تفاوت مقدار این عناصر در اجسام، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند و باعث ایجاد مزاج متفاوت می‌شود. مقدار و نسبت هر یک از این عناصر، مزاج ترکیب را تعیین خواهد کرد.

انواع مزاج

خلق و خوی انسان به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

مزاج ذاتی (مادرزادی)

مزاجی است که انسان با آن متولد می‌شود.

مزاج اکتسابی (تصادفی)

مزاج اکتسابی با تغییر در مزاج ذاتی ایجاد می‌شود. این تغییرات می‌تواند ناشی از عواملی مانند فصل، سن، جنسیت، محل زندگی، حالات روحی و روانی و… باشد.

نکته مهم: ملاک تشخیص مزاج فرد، مزاج ذاتی اوست، بنابراین اطلاعات زیر مربوط به این نوع مزاج است.

شناخت مزاج

ما 4 نوع مایع داریم که در داخل بدن ترشح می شود. در ادامه انواع مزاج را معرفی خواهیم کرد:

  • وبا یا صفرا زرد ( مزاج وبا – گرم و خشک) عنصر = آتش
  • خون (خوش مزاج – گرم و مرطوب). عنصر = هوا
  • بلغم (مزاج بلغمی – سرد و مرطوب). عنصر = آب
  • صفرای سیاه (مزاج سوداوی – سرد و خشک). عنصر = زمین
رژیم غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک

مزاج وبا (گرم و خشک)

طب سنتی ایرانی، خلق و خوی افراد را موثر در هر تصمیمی، چه مربوط به درمان و چه رژیم غذایی، می‌داند. در این مقاله با مفهوم مزاج و مزاج وبا و همچنین ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم. پس از خواندن این مقاله تقریباً می‌توانید حدس بزنید که آیا مزاج شما وبا است یا خیر؟ برای تشخیص درست مزاج باید با متخصص طب سنتی مشورت کرد.

صفرای زرد سبک‌ترین اجزای خون است و همانند کف روی سطح خون قرار می‌گیرد. مزاج صفراوی زرد معادل آتش، مزاج آن گرم و خشک، رنگ آن زرد و طعم آن تلخ است. در کبد تولید و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. وظیفه اصلی صفرای زرد ایجاد حرکت و گرما در بدن است. در واقع صفرای زرد به جریان خون در شریان‌های باریک کمک می‌کند و به هضم غذا کمک می‌کند. خلط چسبناک را از روده بیرون می‌کند. حرکات روده را افزایش می‌دهد و عضلات مقعد را تحریک می‌کند و باعث احساس اجابت مزاج می‌شود.

صفرای زرد ضدعفونت است و باعث افزایش حرکت روده و تیزبینی ذهن می‌شود.صفرای زرد به دفع مواد زائد در سراسر بدن کمک می‌کند. صفرای زرد از افزایش تری‌گلیسیرید و کلسترول جلوگیری می‌کند، صفرای زرد پخش شده در بدن نیز فشار خون را کاهش می‌دهد. دیابت در مزاج‌های وبا کمتر دیده می‌شود. مزاج‌های وبا افرادی هستند که معمولاً در تابستان نمی‌توانند هوای گرما را تحمل کنند؛ اما در زمستان احساس خوبی دارند و معمولاً در زمستان لباس زیادی نمی‌پوشند و با خوردن غذاهای گرم مزاج بیمار می‌شوند.

نشانه‌های ظاهری افراد با مزاج گرم و خشک

افراد با مزاج گرم و خشک نسبت به سایر مزاج‌ها مزاج صفراوی زرد بیشتری در بدن خود دارند. پوست این افراد به رنگ زرد روشن یا گندمی، خشک به ویژه در صورت و دست‌ها، گاهی سرد و گاهی بسیار گرم با منافذ بزرگ یا ریز است. افرادی که مزاج وبا دارند موهای کمی در بدن خود دارند و معمولاً از ریزش مو در قسمت جلوی سر رنج می‌برند. آن‌ها همچنین موهای ضخیم، مجعد، قهوه‌ای یا مشکی دارند. بدن باریک با کمر و ساق پا کمی پهن، عضلات کشیده، شانه‌های متوسط ​​و شکم کمی برجسته دارند. رنگ زیر ناخن‌هایشان قرمز و زرد و رگ‌هایشان نیمه آشکار و بزرگ است. چشمان این افراد معمولا سیاه است.

رژیم غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک

رعایت رژیم غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک

نتیجه رعایت رژیم غذایی اول و مهمتر از همه سلامتی است. در درجه دوم هدف اصلی رژیم (چاقی، لاغری و…) و سوم تعادل عمومی بدن. مزاج وبا که صفات گرم و خشک را به او داده‌اند، ترجیحاً برای حفظ سلامتی و متعادل نمودن مزاج باید برخلاف آن، یعنی غذاهای مرطوب و سرد مصرف شود.

معرفی خوراکی رژیم غذایی برای افراد با مزاج گرم و خشک

در این قسمت بخشی از خوراکی‌هایی که برای طبع گرم و خشک مناسب هستند آورده شده است:

کاهو، گوجه فرنگی، ماهی، کدو سبز، آناناس، زردآلو، چغندر، بروکلی، دوغ، کره، هل، هویج، پنیر تازه، گشنیز، کدو سبز، زغال اخته، خیار، زیره، کاستارد، گوشت اردک، انجیر، شیر بز، گلوکز، بستنی، میوه کیوی، کاهو، بذر کتان، لیچی (نوعی میوه)، آجیل ماکادمیا(فندق استرالیایی)، مارگارین، شیر، میلک شیک، خربزه، توت، بامیه، گلابی، کدو تنبل، به، تربچه، چای بوته قرمز، برنج سفید، برنج قرمز، کیک برنج، برنج ترد، چای رویبوس ،ساگو، سمولینا، جوانه ها، دانه سویا ، شیر سویا، توفو، شلغم، آب، هندوانه ، ماست (شیرین) که طبعی سرد و مرطوب دارند میل شود. از سوی دیگر، به فرد سوداوی سرد و خشک توصیه می‌شود که با غذاهای گرم و مرطوب از این طریق مزاج خود را معتدل کند.

تاثیر مزاج شناسی در ازدواج

شناخت خلق و خوی همسر و همچنین شناخت ما، درک دقیقی از نیازها، نقاط قوت، ضعف‌ها و تمایلات خاص او را فراهم می کند. همچنین می‌آموزیم که آن‌ها چگونه با هم ارتباط برقرار می‌کنند، چگونه خشم خود را ابراز می‌کنند و دارای چه شیوه‌های ارتباطی مؤثرتر هستند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط