برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
رژیم یویو

رژیم یویو چیست و چه عواقبی دارد؟

رژیم یویو یکی از معروف‌ترین رژیم‌ها برای کاهش وزن عالی در کوتاه‌مدت است. به طور معمول این رژیم  شامل یک دوره غذاخوردن به صورت محدود و یک دوره پرخوری است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دانستن جزئیات رژیم یویو، در این بخش همراه ما باشید.

رژیم یویو

چگونه رژیم یویووار انجام دهیم؟

رژیم یویو نوعی رژیم غذایی است که هدف آن کاهش وزن با غافلگیری بدن است. به عنوان مثال اگر روزانه قبل از رژیم کالری دریافتی شما ۱۸۰۰ باشد، این میزان در رژیم یویو به ۱۲۰۰ کاهش می‌یابد.

وقتی بدن به ۱۲۰۰ کالری در روز عادت کرد، این مقدار به ۱۸۰۰ افزایش می‌یابد. این روش که متابولیسم را شگفت‌زده می‌کند و باعث می‌شود در مدت زمان کوتاهی وزن کم کنید.

بیشتر مطالعه کنید: چگونه متابولیسم را افزایش دهیم؟

عوارض رژیم یویویی

رژیم یویو به‌اندازه سایر رژیم‌های شوک برای سلامتی مضر است. رژیم‌هایی که باعث کاهش وزن در مدت زمان کوتاهی می‌شوند، نه‌تنها در درازمدت باعث بازیابی وزن از دست رفته می‌شوند، بلکه بر سلامتی تأثیر منفی می‌گذارند.

رژیم غذایی یویو نیز اثرات منفی بر سلامتی دارد. روش کاهش و افزایش کالری اعمال شده در رژیم غذایی یویو می‌تواند باعث اشتها شود. این بدان معناست که در درازمدت وزن بیشتری را که از دست داده‌اید، دوباره به دست خواهید آورد.

در مرحله کاهش وزن، بدن توده عضلانی و چربی را از دست می‌دهد. در چنین رژیم‌های شوکی، توده عضلانی از دست رفته بسیار زیاد است. کارشناسان می‌گویند رژیم یویو خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، باعث ابتلا به بیماری قلبی می‌شود و فشار خون را افزایش می‌دهد.

بیشتر مطالعه کنید: رژیم غذایی برای افراد با فشارخون بالا

قبل از شروع هر رژیمی، همیشه باید با یک متخصص مشورت کنید. لیست رژیم غذایی همیشه باید شخصی باشد. با یک لیست رژیم غذایی مناسب برای متابولیسم خود می‌توانید به‌راحتی وزن کم کنید و به‌سلامتی خود آسیبی نرسانید.

رژیم یویو چگونه ساخته می‌شود؟

چرخه افزایش و کاهش وزن می‌تواند طی هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها انجام شود. در بسیاری از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند رایج است، اما اغلب این روند می‌تواند آنقدر شدید شود که بر سلامت فرد، تاثیر منفی داشته باشد.

علت این وضعیت اغلب رژیم‌های غذایی نامناسب و سبک زندگی ناسالم همراه با عوامل دیگر است. یک فرد ممکن است آنقدر در رژیم غذایی افراطی دچار وسواس شود که برای حفظ تعادل سالم بین مواد غذایی و منابع انرژی تلاش کند. این می‌تواند باعث کاهش انرژی، کمبود مواد مغذی و همچنین افزایش گرسنگی و میل به غذا‌های ناسالم شود. رژیم یویو از نظر افزایش وزن بسیار مؤثر است.

رژیم یویو چیست

آیا رژیم یویو باعث افزایش وزن شما می‌شود؟

رژیم یویو اصطلاحی است که برای اشاره به چرخه‌های مکرر کاهش وزن و افزایش وزن در یک فرد استفاده می‌شود. گاهی اوقات از آن به عنوان “چرخه وزن” یاد می‌شود. رژیم یویو یک الگوی رایج برای بسیاری از افرادی است که با وزن خود دست و پنجه نرم می‌کنند. بیشتر رژیم‌های یویو شامل کاهش کالری دریافتی یا محدودکردن برخی غذا‌ها می‌شود که در نتیجه، کاهش وزن سریع انجام می‌شود؛ اما از آنجایی که این چرخه بارهاوبارها تکرار می‌شود باعث افزایش احساس گناه، ناامیدی و حتی افسردگی می‌شود.

خطرات سلامتی مرتبط با رژیم یویو شامل کمبود‌های تغذیه‌ای، تحلیل‌رفتن عضلات و ضعف سیستم ایمنی است. در واقع، کسانی که رژیم یویو را انجام می‌دهند، بیشتر از اینکه در طول زمان، وزن اضافی خود را از دست بدهند، وزن بیشتری اضافه می‌کنند. برای شکستن چرخه رژیم غذایی مکرر، ایجاد تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی و یافتن جایگزین‌های سالم‌تر برای رژیم غذایی مهم است. اگر به دنبال رژیم افزایش وزن سریع هستید، رژیم یویو رژیمی است که بهترین‌ها را در این زمینه به شما ارائه می‌دهد.

رژیم یویو چه تأثیری بر سلامتی دارد؟

هر بار که بعد از کاهش وزن، اضافه‌وزن پیدا می‌کنید، تغییرات ظریفی در بدن شما رخ می‌دهد و بسیاری از محققان معتقدند با گذشت زمان، همه این تغییرات می‌تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

بیماری قلبی

در یک مطالعه در سال 2019 با انجمن قلب آمریکا (AHA)، محققان دریافتند که نوسانات وزن با خطر بالاتر بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

در حالی که ممکن است عوامل خارجی مانند ژنتیک وجود داشته باشد که هم بر تمایل به رژیم غذایی کاهش وزن و هم بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر بگذارد. مرکز پزشکی، اشاره می‌کند که هنوز ارتباط بسیار واضح بود.

دیابت

یک مطالعه کره‌ای در سال 2018 روی حدود 5000 فرد غیردیابتی نشان داد که پس از چهار سال، افرادی که بیشترین افزایش وزن را داشتند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را افزایش دادند .

با این حال، وقتی صحبت از افراد چاق می‌شود، همه چیز چندان واضح نیست. یک مطالعه طولانی مدت کره‌ای نشان داد که افراد چاق که دوچرخه‌سواری با وزنه را تجربه کرده‌اند، نسبت به سایر شرکت‌کنندگان در مطالعه کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

اختلالات اسکلتی عضلانی

هر چه بیشتر رژیم بگیرید با افزایش سن، ضعیف تر می‌شوید. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که افرادی که به صورت مداوم وزن کم و زیاد می‌کنند، با ریسک شش برابری بیشتری از از دست دادن عضلات و پنج برابری بیشتری در معرض ابتلا به سارکوپنی قرار دارند. سارکوپنی یک اختلال اسکلتی-عضلانی است که با بالا رفتن سن بدتر می‌شود و باعث افزایش خطر شکستگی و سقوط در این افراد می‌شود. به این معنی که آنان به سرعت عضلات و قوای بدنی خود را از دست می‌دهند و به طور کلی دارای بدنی ضعیف و شکننده هستند.

سنگ در کیسه صفرا

اضافه‌وزن یکی از عوامل خطر برای ایجاد سنگ‌های صفراوی است (توده‌های کلسترول، صفرا و نمک‌های کلسیم که در کیسه صفرا جمع می‌شوند و باعث درد شدید می‌شوند). با این حال، طبق گزارشی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، رژیم غذایی یویو نیز ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

در طول یک دوره نوسانات شدید وزن، به ویژه در مرحله بازیابی وزن، بدن به‌شدت مستعد تجمع چربی و ایجاد اختلالات متابولیک از جمله مقاومت به انسولین است که می‌تواند به تشکیل سنگ‌های صفراوی کمک کند.

بیشتر مطالعه کنید: اشتباهات رژیم لاغری و تاثیر آن بر بدن

سایر موارد رژیم یویووار

در حال حاضر تحقیقات زیادی در حال انجام است تا مشخص شود که هر بار که وزن کم می‌کنید و سپس افزایش می‌دهید، دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد. با این حال، از قبل مشخص شده است که پس از کاهش وزن، متابولیسم در حالت استراحت کاهش می‌یابد. این بدان معناست که بدن هنگام تنفس، خواب و هضم غذا کالری کمتری می‌سوزاند و این تغییرات تمایل دارند حتی پس از اینکه دوباره وزن اضافه کردید، ادامه پیدا کنند.

علاوه بر این، با گذشت زمان، رژیم یویو سیستم قلبی عروقی را بارگذاری می‌کند و شما در وضعیت کمی بدتر از ابتدای سفر قرار می‌گیرید. به‌عنوان‌مثال، زمانی که وزن از دست داده شده را دوباره به دست آورید، سطح گلوکز و کلسترول خون کمی بالاتر خواهد رفت.

یکی دیگر از اثرات سلامتی، افزایش چربی احشایی است. وقتی بعد از یک رژیم، وزن اضافه می‌کنید، نه به صورت ماهیچه، بلکه به صورت چربی برمی‌گردد و بیشتر آن چربی احشایی است که اندام‌های داخلی شما را احاطه کرده است. این نوع چربی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط