برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
روزه گرفتن در بارداری

آیا روزه گرفتن در بارداری خطرناک است؟

ماه رمضان برای زنان باردار هیجان متفاوتی نسبت به سایر افراد است. مادر باردار ازیک‌طرف لذت نشستن پشت میز با خانواده و از طرف دیگر لذت احساس حرکات نوزاد را تجربه می‌کند. علاوه بر این شادی‌ها، زنان باردار به این فکر می‌کنند که آیا زن باردار می‌تواند روزه بگیرد؟ آیا روزه گرفتن در بارداری خطرناک است؟ ممکن است سؤالاتی ازاین‌دست پیش بیاید. اگر شما هم مانند سایر مادران کنجکاو هستید که پاسخ دقیق این سؤال را بدهید، می‌توانید ادامه مقاله را بخوانید تا پاسخ تمام سؤالات خود در مورد روزه گرفتن در دوران بارداری را بیابید.

روزه گرفتن در بارداری

آیا روزه گرفتن در بارداری خطری برای مادر و جنین دارد؟

هنوز تحقیقات زیادی در مورد این موضوع در حال انجام است. اگرچه هیچ قطعیتی وجود ندارد، اما بسیاری از متخصصان زنان و تغذیه در این زمینه اتفاق‌نظر دارند که روزه گرفتن در دوران بارداری ایده خوبی برای سلامت مادر و جنین نیست. مطالعاتی وجود دارد که ارتباط بین روزه‌داری و تولد نوزاد کم‌وزن به خصوص در اوایل بارداری را نشان می‌دهد. در طول ماه‌های طولانی تابستان، روزه گرفتن خطر از دست دادن مایعات و ایجاد آسیب به کلیه‌ها را افزایش می‌دهد. البته برخی مطالعات نیز وجود دارد که نشان می‌دهد روزه گرفتن در زنان باردار سالم تأثیر منفی بر کودک و یا زن باردار ندارد. بهتر است اثرات روزه گرفتن در دوران بارداری بر خود و جنینتان را با پزشک خود در میان بگذارید و بر اساس آن تصمیم خود را بگیرید.

خانم‌های بارداری که پزشکشان ضرری در روزه‌داری نمی‌بیند در صورت روزه گرفتن باید خیلی مراقب تغذیه خود باشند. نوزادی که در دوران رشد و نمو سریع در رحم قرار دارد، برای تکمیل این فرایند به طور سالم به انرژی و مواد مغذی کافی نیاز دارد. مادران روزه‌دار باید اطمینان حاصل کنند که بین افطار و سحر این شرایط را به طور کامل برآورده می‌کنند تا نوزادی سالم به دنیا بیاورند و در عین حال از سلامت خود محافظت کنند.

اگر در دوران بارداری روزه بگیرم به چه نکاتی باید توجه کنم؟

دوران بارداری از نظر تغذیه دوران بسیار ویژه و حساسی است. حتی در زنان باردار که روزه نمی‌گیرند، در برخی موارد ممکن است مشکلات سلامتی ناشی از تغذیه ناکافی و نامتعادل ایجاد شود. این احتمال در زنان باردار که روزه می‌گیرند بسیار بیشتر است؛ بنابراین دریافت توصیه‌های ویژه از پزشک در این دوران برای سلامتی خود و نوزادتان مفید خواهد بود.

در مادران روزه‌دار، معاینات سلامت مادر و نوزاد باید بیشتر از سایر زنان باردار انجام شود و هم مادر و هم نوزاد باید تحت کنترل دائمی باشند. مسائلی مانند رشد، رشد و افزایش وزن نوزاد باید با دقت بیشتری بررسی شود.

اگر تصمیم به روزه گرفتن در ماه رمضان گرفته‌اید، می‌توانید با روزه گرفتن یک روز در میان یا آخر هفته شروع کنید تا به خوبی این وضعیت را مدیریت کنید. اگر روزه هستید، تشنگی چیزی است که باید از آن آگاه بود، به خصوص اگر ماه رمضان در روزهای گرم تابستان باشد. از دست دادن مایعات در بدن (کم آبی) وضعیتی است که می‌تواند مشکلات جدی در دوران بارداری ایجاد کند. احساس تشنگی یا داشتن ادرار تیره می‌تواند از علائم اولیه کم آبی بدن باشد.

برای جلوگیری از بروز این علائم، مادران باردار باید مراقب باشند که تمام نیازهای روزانه به مایعات خود را تأمین کنند. برای کاهش خطر کم‌آبی بدن در طول روزه‌داری، اگر بیرون از خانه هستید، در سایه خنک شوید، بیش از حد به خودتان فشار نیاورید و سعی کنید هنگام سحر مایعات زیادی بنوشید.

همچنین بخوانید: متابولیسم در بارداری و هرآنچه باید در مورد آن بدانید.

روزه گرفتن در بارداری

مراقب کم آبی باشید

نیاز روزانه به آب در زنان باردار کمی بیشتر از زنان غیرباردار است. به یاد داشته باشید که مقدار مایعات مورد نیاز شما در دوران بارداری ممکن است یک یا دو لیوان در روز افزایش یابد. غذاهای با محتوای آب بالا مانند میوه‌ها، سبزیجات و سوپ‌ها می‌توانند از کم آبی بدن جلوگیری کنند. بهتر است از مصرف بیش از حد غذای شور در سحر خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث تشنگی بیشتر شما شود. در مورد ادویه‌ها هم همین‌طور.

نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه و کولا از جمله نوشیدنی‌هایی هستند که زنان باردار به دلیل کافئین موجود در آنها باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنند. با این حال، اگر همچنان این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنید، با توجه به اینکه این نوشیدنی‌ها به دلیل اثرات ادرارآور، باعث افزایش میزان مایعات از دست رفته از بدن می‌شوند، از مصرف آنها در ماه رمضان خودداری کنید.

مصرف مولتی‌ویتامین فراموش نشود

اطمینان حاصل کنید که مولتی‌ویتامین‌ها و مواد معدنی توصیه شده توسط پزشک را مصرف می‌کنید، در طول ماه رمضان از یک رژیم غذایی متعادل استفاده می‌کنید و در نتیجه تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک را دریافت می‌کنید. همچنین سعی کنید از غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند (که انرژی را به آرامی تأمین می‌کنند) مانند ماکارونی سبوس‌دار، نان سبوس‌دار، غلات جو و سبوس‌دار، لوبیاها و آجیل‌های بدون نمک استفاده کنید. این غذاها همچنین به شما در تنظیم قند خون کمک می‌کنند.

در دوران بارداری، به خصوص در سه‌ماهه دوم و سوم، مشکلاتی مانند سوزش سر دل و رفلاکس به دلیل فشار وارده بر معده نوزاد به طور مکرر مشاهده می‌شود. اگر چنین مشکلاتی در نتیجه گرسنگی یا خوردن زیاد هنگام افطار افزایش یابد، ممکن است لازم باشد برای مدتی روزه نگیرید.

مراقبت علائم باشید

شرایطی مانند فشار خون پایین، تاری دید و سرگیجه که گهگاه در برخی از زنان باردار دیده می‌شود، ممکن است در طول دوره روزه‌داری بیشتر مشاهده شود؛ بنابراین سعی کنید در ماه رمضان تا حد امکان تنها نباشید. اگر هنگام روزه‌داری در ماه رمضان احساس خوبی ندارید و شکایاتی مانند سردرد، ضعف، خستگی، ضعف، سرگیجه دارید، مهم است که در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید و به فکر قطع روزه باشید.

علاوه بر این، اگر باردار هستید و قصد روزه گرفتن دارید، ابتدا باید با یک مؤسسه بهداشتی مشورت کنید و ببینید آیا می‌توانید روزه بگیرید یا خیر.

 غذاهایی که در دوران بارداری باید به طور منظم مصرف شوند

 توصیه می‌شود که مادران باردار مرتباً غذا بخورند و منابع غذایی زیر را به طور منظم مصرف کنند:

  • سبزیجات، میوه‌ها یا غلات سرشار از انرژی برای میان‌وعده،
  • پنیر، ماست یا سبزیجات برگ سبز غنی از کلسیم
  • غذاهای حاوی پروتئین مانند تخم‌مرغ، ماهی و لوبیا را می‌توان مصرف کرد.

همچنین بخوانید: بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران بارداری

روزه برای زن باردار

ماه اول بارداری و روزه گرفتن

خطر تولد با وزن کم در نوزادان مادرانی که در سه‌ماهه اول بارداری، یعنی 3 ماه اول بارداری روزه می‌گیرند، ممکن است تقریباً 1.5 برابر بیشتر باشد. روزه گرفتن، به ویژه در ماه‌های تابستان، ممکن است مادر باردار را از دریافت مقادیر کافی مایعات باز دارد و مایع آمنیوتیک اطراف نوزاد ممکن است تحت تأثیر این موضوع قرار گیرد.  کارشناسان روزه گرفتن در دوران بارداری را به دلایل ذکر شده توصیه نمی‌کنند.

روزه برای زن باردار

وضعیت سلامتی هر مادر باردار و شرایط سلامتی در دوران بارداری ممکن است متفاوت باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود در مورد روزه‌داری در دوران بارداری از مشاوره پزشکی استفاده کنید. با این حال، برخی از مشکلات سلامتی قطعاً نشان می‌دهد که در دوران بارداری نباید روزه گرفت. مشکلات بهداشتی مورد بحث عبارت‌اند از:

  • کسانی که فشار خون پایین یا بالا دارند،
  • کسانی که از کم‌خونی رنج می‌برند که به آن کم‌خونی نیز می‌گویند،
  • حاملگی‌های چندقلو مانند دوقلو یا سه‌قلو،
  • مادران باردار که وزن ناکافی دارند،
  • کسانی که قبلاً زایمان زودرس داشته‌اند،
  • افرادی که از عفونت‌های ادراری رنج می‌برند،
  • روزه گرفتن برای زنان باردار مبتلا به اختلالات خوردن توصیه نمی‌شود.
آیا می‌توان در دوران شیردهی روزه گرفت؟

شما به پایان بارداری خود رسیده‌اید و فرزند خود را ملاقات کرده‌اید. حالا ممکن است به ذهنتان خطور کند که آیا می‌توانم دیگر روزه بگیرم؟ نکته اصلی در مورد روزه گرفتن در دوران شیردهی، سلامت مادر و نوزاد است. محتوای شیر مادر به ویژه برای نوزادانی که در 6 ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل حتی اگر مقدار شیر مادر تحت تأثیر قرار نگیرد، توصیه می‌شود در دوران شیردهی روزه نگیرید؛ زیرا ممکن است ارزش غذایی آن تحت تأثیر قرار گیرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط