برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
دلایل بی اشتهایی چیست؟

دلایل بی اشتهایی چیست؟

دلایل بی اشتهایی متنوع است و نمی‌توان آن را به جنبه‌های فردی نسبت داد. علاوه بر عوامل مؤثر بیولوژیکی مانند عوامل ژنتیکی یا عوارض تولد تأثیرات خانوادگی، اجتماعی و فردی (مثلاً ویژگی‌های خلقی) و همچنین محیط اجتماعی نیز نقش دارند. در این مقاله از اندام برتر به بررسی دلایل بی اشتهایی پرداخته‌ایم. با ما تا اخر این مقاله همراه باشید.

دلایل بی اشتهایی چیست

بی اشتهایی چیست؟

بی اشتهایی عصبی یک اختلال خوردن است. کارشناسان بر این باورند که حدود نیم درصد از زنان 15 تا 35 ساله در سراسر جهان بی اشتها هستند. زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این بیماری اغلب در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌شود. نشانه معمول بی اشتهایی، کاهش وزن خود به خود تا کمبود وزن است. افراد مبتلا گرسنگی می‌کشند، انتخاب‌های غذایی خود را محدود می‌کنند یا بیش از حد ورزش می‌کنند، برخی برای کاهش وزن استفراغ می‌کنند یا از ملین‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

دلایل بی اشتهایی چیست؟

دلایل زیادی برای بی اشتهایی وجود دارد ما در این قسمت به بررسی دلایل بی اشتهایی پرداخته‌ایم.

عوامل بیولوژیکی

طبق تحقیقات، عوامل ارثی بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد در ایجاد و حفظ بی اشتهایی نقش دارند. در خانواده‌ای که دچار اختلالات خوردن هستند، خطر ابتلا به بی اشتهایی (یا پرخوری عصبی) افزایش می‌یابد. بیماری‌های افسردگی و اختلالات وسواس فکری- اجباری نیز در خانواده‌های مبتلا بیشتر رخ می‌دهد.

فرض بر این است که مکانیسم‌های عصبی- بیولوژیکی از جمله اختلال در تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز، بر گسترش و حفظ بیماری تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اختلالات سیستم سروتونرژیک و سیستم دوپامین می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر خلق و خو و وضعیت ذهنی (اضطراب، اجبار، مهار)، کنترل تکانه افراد مبتلا و رفتار اشتهای آنها داشته باشد. با این حال، بعید است که اختلالات فردی سیستم انتقال دهنده عصبی، توسعه کلی یک اختلال خوردن را توضیح دهد.

ویژگی‌های شخصیتی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ویژگی‌های فردی مختلف یا ویژگی‌های مزاجی (تصور می‌شود که این ویژگی‌ها بسیار ژنتیکی هستند) که در دوران کودکی وجود دارند، در ایجاد این اختلال نقش دارند. اینها شامل ویژگی‌های اضطرابی و اجباری و تمایل به کمال گرایی است. بر این اساس، مطالعات نشان داده‌اند که افراد آسیب دیده از نظر انعطاف پذیری محدود هستند. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان دهنده اختلال در ادراک یا شناخت اجتماعی آنهاست. بسیاری از بیماران اغلب به شیوه‌ای بسیار سازگارانه رفتار می‌کنند و سعی می‌کنند دیگران را راضی کنند. اغلب نیاز شدید به هماهنگی وجود دارد. آنها از تعارض اجتناب می‌کنند، خیلی مستقل نیستند و اعتماد به نفس پایینی دارند.

سوء استفاده جنسی

مانند بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی، افراد بی اشتها بیشتر از افراد بدون بیماری روانی قربانی آزار جنسی یا جسمی می‌شوند. با این حال، چنین تجربیات آسیب‌زا به عنوان نمونه‌ای از بی اشتهایی عصبی در نظر گرفته نمی‌شود.

دلایل بی اشتهایی چیست

تشخیص بی اشتهایی چگونه است؟

وقتی دچار بی اشتهایی هستید، ممکن است سعی کنید مشکل خود را از دیگران پنهان کنید. با گذشت زمان، اعضای خانواده، ممکن است در مورد وزن و رفتار شما نگران شوند. درمان زودهنگام می‌تواند به پیشگیری از مشکلات جدی سلامتی کمک کند. پزشک از شما در مورد سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. او شما را معاینه فیزیکی می‌کند. ممکن است آزمایش روانشناختی را توصیه کند.

بی اشتهایی چگونه درمان می‌شود؟

درمان بی اشتهایی می‌تواند به سن، سلامت کلی، سابقه پزشکی، علائم و عوامل دیگر بستگی داشته باشد. مراقبت‌های پزشکی فوری ممکن است برای مشکلات فیزیکی مورد نیاز باشد. مشاوره تغذیه می‌تواند به فرد کمک کند تا نحوه انتخاب غذای سالم را بیاموزید. همچنین می‌تواند به فرد کمک کند تا به وزن سالم برگردد. درمان می‌تواند به فرد کمک کند یاد بگیرید چگونه با احساسات کنار بیایید. همچنین می‌تواند به فرد در بهبود مهارت‌های مقابله‌ای و اتخاذ عادات سالم کمک کند. درمان را می‌توان به صورت تک به تک، با خانواده یا گروهی انجام داد. برخی از داروها همچنین می‌توانند به درمان مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب کمک کنند.

عوارض بی اشتهایی چیست؟

بی اشتهایی برای بدن بسیار مضر است و می‌تواند منجر به مشکلات جدی زیر شود:

  • کم خونی
  • مشکلات قلبی (آریتمی، ضربان قلب کند، نارسایی قلبی و افتادگی دریچه میترال)
  • فشار خون پایین
  • مشکلات کلیوی
  • عدم تعادل الکترولیت
  • عدم قاعدگی در زنان
  • تستوسترون پایین در مردان
  • از دست دادن استخوان

آیا می‌توان از بی اشتهایی پیشگیری کرد؟

متخصصان نمی‌دانند چگونه از بی اشتهایی پیشگیری کنند. اگر اعضای خانواده نگرش‌ها و اقدامات سالمی در مورد وزن، غذا، ورزش و ظاهر داشته باشند، ممکن است کمک کننده باشد. بزرگسالان می‌توانند به طرق مختلف به کودکان و نوجوانان در ایجاد عزت نفس کمک کنند.

نکات کلیدی در مورد بی اشتهایی

بی اشتهایی یک اختلال خوردن است که باعث ترس شدید و افزایش وزن می‌شود. ممکن است حتی زمانی که به طور خطرناکی لاغر هستید، دیدگاه تغییر یافته‌ای نسبت به چاق بودن داشته باشید. برای کنترل وزن خود می‌توانید از ورزش شدید، محدودیت کالری و غذا یا پرخوری و پاکسازی استفاده کنید. این مشکل خطرناک است زیرا می‌تواند باعث آسیب اندام شود و می‌تواند کشنده باشد. درمان می‌تواند شامل کمک‌های تغذیه‌ای و درمان با دارو شود. همچنین ممکن است نیاز به اقامت در بیمارستان باشد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط