برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید

لاغری با دانه چیا + خواص دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو

دانه چیا، دانه‌ای خوراکی و از دسته نعناعیان است که به دلیل خواص بسیار زیاد خود در رژیم‌های لاغری در سراسر دنیا شناخته شده است. دانه چیا حاوی فیبر بسیار فراوان و اسیدهای چرب امگا 3 می‌ باشد و هر 100 گرم از دانه چیا خشک از 34 گرم فیبر و حدود 30 گرم روغن تشکیل شده است.

امروزه راه‌ های زیادی برای لاغری شکم و پهلو معرفی شده ‌اند که اغلب آن‌ ها برای لاغری موثر نبوده و برخی دیگر نیز باعث بروز صدمات جدی و آسیب به سلامتی می شوند. مصرف دانه چیا می تواند باعث لاغری شده و همچنین بخشی از مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین نماید. خواص دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو و ریز مغذی های موجود در آن، دانه چیا را به یکی از بهترین مواد غذایی برای لاغری تبدیل کرده است.

در این مقاله از اندام برتر به خواص دانه چیا برای لاغری، انواع ترکیب‌های لاغری با دانه چیا و مزایای آن بر روی سلامتی می پردازیم. پس اگر مجذوب مصرف دانه چیا برای لاغری شده اید، این مقاله را تا انتها دنبال نمایید.

فهرست مطالب

دانه چیا برای لاغری خوبه؟

مصرف دانه چیا برای لاغری بسیار مناسب بوده و به دلیل دارا بودن مقدار قابل توجهی فیبر، شما را برای مدت زیادی، سیر نگه می دارد. فیبر موجود در دانه چیا در کنار افزایش احساس سیری، به هضم غذا نیز کمک کرده و تحرکات روده را تنظیم می کند. همچنین دانه های چیا می توانند تا 10 برابر وزن خود، آب جذب نمایند. این موضوع سبب می شود تا دانه های چیا در معده به حالت ژلاتین مانند در آمده و بخشی از حجم معده شما را پر نمایند و به طبع از مقدار وعده های غذایی شما بکاهند.

بطور کل مصرف دانه چیا برای لاغری به دلیل بی عارضه بودن آن و مزایای بالا آن برای سلامتی، توصیه می شود. البته توجه داشته باشید که مصرف یک ماده غذایی به تنهایی باعث لاغری کامل شکم و پهلو نمی شود، بلکه مواد غذایی چون دانه چیا در کنار ورزش و رژیم لاغری مناسب می توانند به لاغری شکم و پهلوی شما کمک نمایند.

اینفوگرافیک توضیحات لاغری با دانه چیا ، بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری و خواص بذر چیا

خواص دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن

مصرف دانه چیا به شکل های مختلفی باعث لاغری و کاهش وزن می شوند. در واقع مصرف دانه چیا باعث افزایش احساس سیری و کاهش قند خون شده و از طرفی با تنظیم تحرکات روده و کمک به هضم غذا باعث لاغری و کاهش وزن می شوند. همچنین امگا 3 موجود در دانه چیا باعث افزایش متابولیسم شده و با ایجاد احساس سیری و کاهش حجم چربی های بدن به لاغری شکم و پهلو کمک شایانی می کند.

بطور کل از خواص دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1. خواص دانه چیا برای لاغری؛ افزایش احساس سیری

دانه های چیا به لطف فیبر بالای خود، احساس سیری را در افراد تقویت کرده با گرسنگی کاذب و ریزه خواری، مقابله می کند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در دانه چیا نیز باعث افزایش سیری می‌گردد. همچنین دانه چیا به دلیل جذب آب فراوان، در معده حالت ژلاتینی پیدا کرده و حجم معده را پر می کند.

2. خواص دانه چیا برای لاغری؛ بهبود هضم غذا

از آنجایی که با مصرف دانه چیا، وعده های غذایی شما کاهش پیدا می کند، هضم غذا برای معده راحت تر می شود. همچنین فیبر موجود در دانه چیا با کمک به کاهش نفخ معده و تسریع در هضم غذا باعث بهبود هاضمه شده و تحرکات روده را تنظیم می کند.

3. خواص دانه چیا برای لاغری؛ افزایش متابولیسم

مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو موثر است، چرا که اسید های چرب امگا 3 دانه چیا باعث افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه، افزایش چربی سوزی می شوند. البته دقت داشته باشید که تاثیر دانه چیا بر روی متابولیسم مانند مواد غذایی چون قهوه نبوده و امگا 3 دانه های چیا در بلند مدت باعث افزایش متابولیسم بدن می شوند.

4. خواص دانه چیا برای لاغری؛ کنترل قند خون

مصرف امگا 3 باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید شده و می تواند قند خون را تنظیم کند. در نتیجه مصرف دانه چیا برای پیشگیری از ابتلا به دیابت بسیار مفید است.

سایر خواص دانه چیا برای سلامتی و بدن

دانه چیا بسیار پر خاصیت بوده و خواص دانه چیا به لاغری و کاهش وزن منتهی نمی شود. در واقع دانه چیا حاوی ریز مغذی های فراوانی بوده و مصرف آن برای لاغری باعث بهره مندی از خواص آن برای سلامتی نیز می شود.

  • کاهش فشار خون
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت
  • سلامتی استخوان ها
  • بهبود کیفیت پوست و مو
  • افزایش آب رسانی به پوست و بدن
  • افزایش کیفیت خواب

مضرات دانه چیا برای سلامتی

هر ماده غذایی در کنار فواید خود، مضراتی نیز دارد و دانه چیا نیز از این قائده مستثنی نیست. اگر دانه چیا را خارج از برنامه و تعادل مصرف نمایید، ممکن است مشکلاتی از جمله اضافه وزن، مشکلات گوارشی و کاهش شدید فشار خون برای شما پیش آید. دقت داشته باشید که اغلب مضرات دانه چیا تنها در صورت مصرف بیش از حد آن بروز پیدا کرده و مصرف متعادلانه این دانه پر خاصیت برای اغلب افراد هیچ ضرری ندارد. مضرات دانه چیا شامل موارد زیر می شوند:

1. کاهش شدید قند خون

یکی از خواص دانه چیا، کاهش سرعت جذب گلوکز می باشد و این موضوع می تواند باعث افت قند شود. بنابراین اگر مشکلات قندی دارید و قند خون شما سریعا افت می کند، مصرف دانه چیا می تواند برای شما مشکل ساز شود. استفاده از دانه چیا با داروهای کنترل قند خون به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

2. واکنش های آلرژیک

دانه چیا می تواند برای بعضی از افراد ایجاد حساسیت کرده و باعث بروز مشکلاتی چون حالت تهوع، اسهال و خارش شده و در موارد جدی تر باعث بروز آنافیلاکسی شود. بنابراین اگر به خانواده نعناع و کنجد حساسیت دارید، باید از مصرف دانه چیا صرف نظر نمایید.

3. رقیق شدن خون

امگا 3 بالای دانه چیا باعث کاهش غلظت خون شده و بطور کل بسیار مفید می باشد، اما زیاده روی در مصرف دانه چیا باعث رقیق شدن شدید خون شود. همچنین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، باید در مصرف دانه چیا برای لاغری، دقت نمایند.

4. مشکلات گوارشی

فیبر برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و مصرف مقدار کافی از فیبر در طول روز می تواند سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین کند. با این حال در صورت مصرف زیاد فیبر، دستگاه گوارش با مشکل روبرو شده و این مشکل را با علائمی چون نفخ، احساس سنگینی در معده، اسهال و یبوست نشان می دهد. هر چند با رعایت تعادل در مصرف دانه چیا، هیچ یک از این مشکلات برای افرادی که دستگاه گوارش سالمی دارند، به وجود نخواهد آمد.

5. افزایش وزن

دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو بسیار مناسب بوده و به شکل های مختلفی به کاهش چربی و وزن شما می کند. با این حال زیاده روی در مصرف دانه چیا به صورت معکوس عمل کرده و سبب افزایش بافت های چربی شما می شود. همانطور که می دانید، دانه های چیا حاوی روغن زیادی بوده و حدود 30 درصد دانه چیا از روغن تشکیل شده است. بنابراین با زیاده روی در مصرف دانه چیا دچار اضافه وزن خواهید شد.

دانه چیا برای لاغری چگونه مصرف شود؟

مصرف دانه چیا برای لاغری به شکل های مختلفی امکان پذیر است. شما می توانید دانه چیا را در کنار غذا به صورت پودر شده میل نمایید و دانه های چیا را در نوشیدنی خود بریزید. همچنین مصرف دانه چیا به صورت خشک و بدون افزودنی های دیگر نیز امکان پذیر می باشد. برای نتیجه گیری هر چه بهتر از مصرف دانه چیا برای لاغری می توان دانه چیا را با مواد غذایی لاغر کننده و افزایش دهنده متابولیسم میل نمود. با ترکیب کردن دانه چیا با عرق زیره، دارچین، زنجبیل و خاک شیر می توانید لاغری سریع تری را با مصرف دانه چیا تجربه نمایید.

انواع روش مصرف دانه چیا برای لاغری

بطور کل مصرف روش های مختلفی برای مصرف دانه چیا وجود دارد و شما می توانید بسته به سلیقه خود، این دانه های ارزشمند را با مواد غذایی کم کالری میل نمایید. دانه های چیا را می توان به شکل های زیر مصرف نمود.

لاغری با پودر دانه چیا

یکی از راه های مصرف دانه چیا برای لاغری، پودر کردن دانه چیا و افزودن آن به مواد غذایی است. پودر چیا را می توانید به وعده های غذایی و یا سالاد، چاشنی، انواع سس ها اضافه نموده و یا از پودر آن در تهیه نان، پنکیک و شیرینی استفاده کنید.

لاغری با دانه خشک چیا

دانه خشک چیا سفت نبوده و می توان از دانه های چیا به صورت خشک در سالاد، ماست و انواع غذا ها استفاده کرد. همچنین مصرف دانه خشک چیا به صورت خالی نیز امکان پذیر است.

لاغری با دانه خیس شده چیا

یکی دیگر از راه های لاغری با دانه چیا، استفاده از دانه های چیا در نوشیدنی های مختلف می باشد. اضافه کردن دانه چیا به آب و یا سایر نوشیدنی ها، یکی از روش های مصرف دانه چیا است. با اضاف کردن دانه چیا به آب و نوشیدنی، دانه های چیا شروع به جذب مایعات کرده و حجم آن افزایش پیدا می کند. مصرف دانه خیس شده چیا برای افرادی که معده ضعیفی دارند، بهترین گزینه می باشد. برای آن که دانه های چیا بتوانند به خوبی مایعات را جذب نمایند، لازم است تا آن را برای حداقل 30 دقیقه در نوشیدنی خود ریخته و سپس آن را میل نمایید.

لاغری با جوانه چیا

جوانه های دانه چیا یک افزودنی بسیار عالی برای سالاد های مختلف می باشد. افرادی که نسبت به مصرف دانه چیا بی میل هستند، می توانند از جوانه چیا برای لاغری استفاده نمایند.

طرز تهیه دانه چیا برای کاهش وزن

جهت تهیه دانه چیا برای کاهش وزن می توانید دانه چیا را به مواد غذایی و نوشیدنی های لاغر کننده اضافه کرده و میل کنید. بنابراین اگر از رژیم لاغری خاصی پیروی می کنید و یا نوشیدنی های لاغر کننده می نوشید، می توانید به سادگی دانه چیا را به نوشیدنی خود اضافه کنید. در واقع محدودیت خاصی در اضافه کردن دانه چیا به مواد غذایی وجود نداشته و شما می توانید این دانه پر خاصیت را در کنار مواد غذایی مختلف میل نمایید.

دانه چیا با آب جوش مصرف شود؟

برای کاهش وزن با دانه چیا می توانید مقدار مشخصی از چیا را با آب جوش مخلوط کرده و پس از گذشت حداقل 20 دقیقه، آن را میل نمایید. البته اجباری به خیس کردن دانه چیا در آب جوش وجود نداشته و شما می توانید از مخلوط چیا و آب سرد نیز برای لاغری استفاده کنید.

روزانه چقدر دانه چیا مصرف کنیم؟

برای لاغری با دانه چیا می توانید روزانه در 2 وعده صبحانه و شام از دانه چیا استفاده نمایید. مقدار توصیه شده برای مصرف دانه چیا در هر وعده، حداکثر 20 گرم بوده و مصرف بیش از این مقدار از دانه چیا می تواند مشکلاتی چون ورم معده، نفخ، یبوست و همچنین چاقی را در پی داشته باشد. همچنین مصرف دانه چیا در بیش از 2 وعده در روز نیز توصیه نمی شود.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

بهترین زمان برای مصرف دانه چیا برای لاغری، صبح است. بنابراین برای نتیجه گیری هر چه بهتر از لاغری با دانه چیا، حتما 20 گرم دانه چیا را در کنار صبحانه میل نمایید. مصرف چیا در صبح باعث بهبود حرکات روده شده و با ایجاد احساس سیری از دریافت کالری های اضافه جلوگیری می کند.

برای مصرف چیا در صبح بهتر است تا چیا را با آب مخلوط کرده و آن را میل کنید و از مصرف دانه چیا به صورت خالی و خشک خودداری کنید. چراکه مصرف دانه خشک چیا در صبح باعث کاهش آب بدن شده و نفخ شما را بیشتر می کند. اگر دانه چیا را به صورت خشک مصرف می کنید، حتما به اندازه کافی مایعات بنوشید.

جدول ارزش غذایی و کالری دانه چیا

چیا جزو مواد غذایی بسیار مغذی است و مصرف 40 گرم دانه چیا در روز می تواند بخشی از نیاز های بدن شما به مواد مغذی را تامین نماید. هر 100 گرم دانه چیا حاوی موارد زیر می باشد.

ارزش غذایی100 گرم دانه چیا
کالری486 کیلو کالری
پروتئین17 گرم
کربوهیدرات42.1 گرم
فیبر34.4 گرم
قند0 گرم
چربی کل30.7 گرم
چربی اشباع3.3 گرم
امگا 317.8 گرم
امگا 65.8 گرم
پتاسیم407 میلی گرم
سدیم16 میلی گرم

دقت داشته باشید که بخش عمده ای از کربوهیدرات دانه چیا از فیبر تشکیل شده است که بر خلاف سایر کربوهیدرات های دیگر در بدن به چربی تبدیل نشده و باعث کاهش وزن، لاغری و بهبود دستگاه گوارش می شود.

بهترین ترکیبات دانه چیا برای کاهش وزن

ترکیب دانه چیا با مواد غذایی کم کالری و لاغر کننده یکی از بهترین راه های لاغری با دانه چیا می باشد. از بهترین ترکیبات دانه چیا برای کاهش وزن می توان به ترکیب دانه چیا با عرق زیره، خاکشیر، دارچین، زنجبیل، سرکه سیب و ماست اشاره کرد. استفاده از این ترکیب ها می تواند تاثیر دانه چیا برای لاغری را دو چندان کرده و شما را سریع تر به هدف تان برساند.

توجه نمایید که برخی از ترکیبات دانه چیا ممکن است برای همه مناسب نباشد. بنابراین اگر در دوران بارداری قرار دارید و یا مبتلا به بیماری خاصی می باشید، پیش از مصرف ترکیب های مختلف دانه چیا، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

دانه چیا با عرق زیره برای لاغری

عرق زیره یکی از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی برای لاغری، کاهش وزن و چربی است و ترکیب عرق زیره با دانه چیا می تواند به کالری سوزی شما سرعت بیشتری دهد. عرق زیره با بهبود دستگاه گوارش، کم به هضم غذا و همچنین افزایش متابولیسم بدن باعث افزایش سرعت چربی سوزی می شود. مصرف ترکیب دانه چیا با عرق زیره برای لاغری بسیار اثر بخش بوده و شما را از مزایای مصرف دانه چیا برای لاغری و عرق زیره، بهره مند می گرداند.

دانه چیا با خاکشیر برای لاغری

خاکشیر همانند دانه چیا بسیار آب دوست بوده و با جذب کردن آب، حالت ژلاتینی به خود گرفته و بخشی از فضای معده را اشغال می کند. مصرف خاکشیر می تواند در بلند مدت به لاغری کمک شایانی کرده و با سم زدایی از بدن و افزایش تحرکات روده باعث دفع چربی بیشتر می شود. ترکیب دانه چیا با خاکشیر برای لاغری یکی از ترکیب های مناسب برای چربی سوزی و کاهش وزن می باشد. برای اثر بخشی هر چه بیشتر دانه چیا با خاکشیر برای لاغری می توانید این ترکیب را در ابتدای صبح به صورت ناشتا میل نمایید.

دانه چیا با زنجبیل برای لاغری

استفاده از دارچین در انواع غذا، دمنوش ها و انواع کیک ها از قدیم مرسوم بوده است. خواص بالای دارچین بر روی لاغری و کاهش وزن، این ماده غذایی را به یکی از سودمند ترین مواد افزودنی در غذا و نوشیدنی ها تبدیل کرده است. مصرف دارچین سبب افزایش سوخت و ساز شده و بدن شما را به یک کارخانه چربی سوزی تبدیل می کند. مصرف دانه چیا با دارچین برای لاغری جزو ترکیب های بسیار پر خاصیت و پر فایده برای کاهش وزن می باشد. جهت بهره مندی از این ترکیب می توانید یک تکه چوب دارچین و دانه های چیا را درون نوشیدنی خود ریخته و پس از 30 دقیقه، آن را میل نمایید.

دانه چیا با زنجبیل برای لاغری

مصرف روزانه دانه چیا با زنجبیل برای لاغری و کاهش وزن بسیار سودمند بوده و در کنار تامین فیبر مورد نیاز شما، سوخت و ساز بدن تان را نیز افزایش می دهد. زنجبیل طبع گرمی داشته و مصرف کردن آن به افزایش سطح متابولیسم بدن و افزایش کالری سوزی، کمک شایانی می کند. برای بهره مندی از ترکیب دانه چیا و زنجبیل برای لاغری شکم و پهلو می توانید مقداری زنجبیل پودر شده را به همراه دانه چیا در نوشیدنی خود بریزید.

دانه چیا با سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب خواص زیادی برای سلامتی دارد که یکی از خواص آن، لاغری و چربی سوزی می باشد. مصرف سرکه سیب به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و مانع از هضم نشاسته در معده می شود. همچنین مصرف سرکه سیب به لطف اسید استیک آن به چربی سوزی کمک کرده و باعث لاغری می شود. برای بهره مند شدن از خواص سرکه سیب و دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو می توانید 1 الی 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و سپس 20 گرم دانه چیا را به آن اضافه نمایید.

نوشیدن سرکه سیب باعث کاهش قند خون شده و مصرف ترکیب دانه چیا با سرکه سیب برای لاغری مناسب افرادی که از داروهای کنترل قند خون استفاده می کنند، نمی باشد.

دانه چیا با ماست برای لاغری

ماست یکی از محبوب ترین وعده های غذایی ورزشکاران و بدنسازان می باشد. مصرف ماست های پروبیوتیک باعث تقویت معده شده و باکتری های فعال معده را افزایش می دهد. یکی از وعده های غذایی کاملا سالم و کمک کالری برای لاغری، ترکیب دانه چیا با ماست می باشد. ترکیب ماست یونانی با دانه چیا یکی از بهترین ترکیب های لاغری شکم و پهلو برای ورزشکاران بوده و بخش قابل توجهی از پروتئین مورد نیاز ورزشکاران را تامین می کند. برای لاغری با دانه چیا و ماست باید از ماست های کم چرب استفاده شود.

تداخل دارویی با دانه چیا

اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید، پیش از شروع به مصرف دانه چیا، حتما با پزشک خود مشورت نمایید. دانه چیا ممکن است با برخی از داروها، تداخل ایجاد کرده و سلامتی شما را به خطر بیندازد. برخی از داروهایی که با دانه چیا تداخل دارند به شرح زیر می باشد.

  • داروهای فشار خون
  • داروهای رقیق کننده خون
  • داروهای ضد انعقاد و پلاکت خون
  • داروهای ضد سرطان
  • داروهای کنترل قند خون
  • مکمل اسیدهای چرب امگا 3

همچنین افرادی که با کمبود روی مواجه بوده و از مکمل های روی استفاده می کنند، بهتر است تا از مصرف دانه چیا برای لاغری صرف نظر نمایند. مصرف دانه چیا به دلیل اسید فیتیک آن ممکن است جذب برخی از مواد معدنی چون روی را کاهش دهد.

دانه چیا در طب سنتی

دانه چیا در طب سنتی کاربردهای زیادی داشته و از آن به عنوان درمان کننده بسیاری از امراض استفاده می شود. از کاربردهای دانه چیا در طب سنتی می توان موارد زیر را نام برد.

  • کنترل قند خون
  • جلوگیری از سکته قلبی
  • رفع بی خوابی
  • سلامت پوست و مو
  • افزایش استحکام استخوان ها
  • بهبود سلامت اعصاب و روان
  • کاهش خستگی

دانه چیا در بارداری

مصرف دانه چیا در بارداری نه تنها بی خطر است، بلکه فواید بسیار زیادی برای مادر و جنین دارد. دانه های چیا سرشار از امگا 3 می باشند و امگا 3 بر روی رشد سالم مغز جنین تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین مصرف دانه چیا در بارداری از گرسنگی های کاذب مادران می کاهد. یکی از مشکلات مادران باردار، فقر آهن می باشد و مصرف دانه چیا می تواند بخشی از آهن مورد نیاز مادران باردار را تامین نماید.

بطور کل مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو در دوران بارداری بی خطر است اما مادران باردار بایستی حتما از دانه های چیا در نوشیدنی و یا مواد غذایی چون ماست استفاده نمایند. مصرف دانه خشک چیا در دوران بارداری خطرناک بوده و ممکن است باعث خفگی و یا کاهش شدید آب بدن شود. همچنین اگر در دوران بارداری از داروهای خاصی استفاده می کنید، قبل از مصرف دانه چیا با پزشک خود مشورت نمایید. در آخر نیز دقت داشته باشید که برخی از ترکیبات معرفی شده دانه چیا برای لاغری در دوران بارداری خطرناک بوده و استفاده از این ترکیبات بدون مشورت با پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دانه چیا در شیردهی

تا به حال گزارش خاصی از مضرات دانه چیا در شیردهی به ثبت نرسیده است. مصرف دانه چیا در دوران شیردهی به دلیل دارا بودن کلسیم، منیزیم، آهن، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 می تواند باعث افزایش کیفیت شیر مادران شود.

دوران شیردهی یکی از طلایی ترین دوران برای کاهش وزن و لاغری می باشد. در دوران شیردهی، بخشی از چربی های ذخیره شده در دوران بارداری برای تولید شیر استفاده شده و مادران می توانند از این فرصت برای لاغری شکم و پهلو خود استفاده نمایند. مصرف دانه چیا می تواند در کنار بهبود کیفیت شیر مادر، برای لاغری و کاهش وزن نیز مفید واقع شود.

دانه چیا در بدنسازی

هیچ چیز به اندازه تغذیه و خواب کافی در بدنسازی اهمیت ندارد. اگر ساعت های زیادی را در باشگاه سپری نمایید اما نسبت به رژیم غذایی خود بی تفاوت باشید، نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت. بسته به هدف شما در بدنسازی لازم است تا از رژیم غذایی مناسب پیروی نمایید.

فیبر در بدنسازی به خصوص برای افرادی که به دنبال کات کردن عضلات خود هستند از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. دانه چیا مقدار زیادی فیبر داشته و مصرف آن برای کاهش چربی های شکم و پهلو بسیار اثر بخش است. همچنین دانه چیا باعث افزایش انرژی و کاهش خستگی شده و قرار دادن آن در رژیم غذایی بدنسازی می تواند تاثیرات مثبتی بر روی ریکاوری داشته باشد.

بدنسازان می توانند برای تامین پروتئین و فیبر خود از ترکیب دانه چیا و ماست یونانی استفاده نمایند.

دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو هم موثره؟

دانه چیا به دلیل افزایش احساس سیری و کاهش کالری مصرفی برای لاغری شکم و پهلو بسیار موثر بوده و به لطف فیبر بالای خود باعث افزایش تحرکات روده و کاهش جذب چربی می شود. مصرف دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو برای افراد سالم و بدون آلرژی، کاملا بی خطر بوده و می تواند به کاهش وزن آن ها کمک شایانی نماید.

برای افزایش تاثیر دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو می توان از ترکیب دانه چیا با مواد غذایی لاغر کننده و افزایش دهنده متابولیسم استفاده نمود. همچنین ورزش کردن در حین استفاده از دانه چیا باعث لاغری سریع تر خواهد شد.

جمع بندی؛ لاغری با دانه چیا

دانه چیا جزو مواد غذایی بسیار مغذی و سودمند برای لاغری و کاهش وزن بوده و مصرف آن برای افرادی که به دنبال لاغری هستند، توصیه می شود. مصرف دانه چیا برای افرادی که پرخوری عصبی دارند و ریزه خواری زیادی دارند مفید بوده و با افزایش احساس سیری در افراد از کالری دریافتی آن ها می کاهد.

دانه چیا سرشار از اسید های چرب امگا 3 می باشد و مصرف آن در بلند مدت باعث افزایش سطح متابولیسم بدن خواهد شد. همچنین فیبر موجود در دانه چیا سبب افزایش تحرکات روده و بهبود گوارش شده و باعث کاهش کلسترول بد خون می شود.

دانه چیا را می توان به صورت پودر چیا، دانه خشک چیا، دانه خیس شده و جوانه چیا استفاده نمود. دقت داشته باشید که دانه های چیا، آب اطراف خود را جذب می کنند، بنابراین مصرف دانه چیا به صورت خشک می تواند باعث خفگی و یا کاهش شدید آب بدن شود. بنابراین در صورت استفاده از دانه های خشک چیا، حتما مقدار زیادی آب بنوشید.

مصرف دانه چیا برای افراد سالم بی خطر می باشد اما افرادی که به بیماری های خاصی مبتلا بوده و یا آلرژی دارند، باید در مصرف دانه چیا برای لاغری احتیاط نمایند. همچنین مصرف دانه چیا با برخی از دارو ها تداخل ایجاد می کند و در صورت استفاده از دارو لازم است تا پیش از مصرف دانه چیا با پزشک مشورت شود.

پاسخ به سوالات پرتکرار درباره لاغری با دانه چیا

خواص دانه چیا برای لاغری

افزایش سوخت و ساز – هضم بهتر غذا – کاهش احساس گرسنگی طی روز

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای کاهش وزن

بهتر است طی روز و در میان وعده های صبح یا عصر استفاده شود.

مصرف دانه چیا برای زنان باردار خوب است؟

مصرف دانه چیا در دوران بارداری و در طول دوره شیردهی نیز به دلیل محتوای بالای اسیدفولیک توصیه می‌شود.

چگونه از دانه چیا برای کاهش وزن استفاده می‌شود؟

دانه‌های چیا در تماس با آب متورم می‌شوند و حجم آن 9 تا 12 برابر افزایش می‌یابد. آنها را در شیر یا ماست برزید یا به‌تنهایی بخورید.

چگونه چیا را  مصرف کنیم؟

یکی از شناخته‌شده‌ترین و کاربردی‌ترین کاربردها این است که دانه‌های چیا را حداقل به مدت ربع ساعت در آب گرم یا داغ خیس کنید تا ژل موسیلاژین ایجاد کنند. این ترکیب باید قبل از صبحانه و یکباره مصرف شود تا برای روده و انتقال روده مفید باشد.

دانه چیا چه مدت باید خیس بخورد؟

دانه‌ها باید همیشه قبل از مصرف حدود 15 دقیقه خیس شوند زیرا ظرفیت زیادی برای جذب مایعات دارند. اگر بدون خیساندن خورده شوند، می‌توانند باعث کم‌آبی بدن شوند زیرا آب را مستقیماً از بدن ما جذب می‌کنند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
معصومه

بعدخیس شدن چطوری میشه آخه من درست کردم مثل خودشه هیچ تقیری نکرده هم اشتهام فرقی نکرده

15 تیر 1402 پاسخ
مطالب مرتبط