برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص جوانه گندم

خواص جوانه گندم چیست؟!

جوانه گندم به ویژه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، عناصر کمیاب و اسیدهای آمینه است. علاوه بر این، نهال‌های پروتئین‌دار حاوی اسیدهای چرب غیراشباع هستند . در این بخش به معرفی خواص جوانه گندم می‌پردازیم.

خواص جوانه گندم

جوانه گندم حاوی تعداد زیادی از این ویتامین‌ها است :

ویتامین B1: نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی ما دارد. اگر ویتامین از دست رفته باشد، خلق‌وخوی افسردگی و حافظه ضعیف ایجاد می‌شود.

ویتامین B2 : همچنین به عنوان ریبوفلاوین شناخته می‌شود، برای فرایندهای متابولیک در بدن مرتبط است.

ویتامین B3 : از متابولیسم انرژی پشتیبانی می‌کند و به جذب مواد مغذی مهم از رژیم غذایی کمک می‌کند.

ویتامین B5:  همچنین به عنوان اسید پانتوتنیک شناخته می‌شود، برای سلامت قلب، عملکرد ریه و هضم مهم است. علاوه بر این، گفته می‌شود که باعث کاهش استرس و بهبود رشد مو می‌شود.

ویتامین B6 : برای تقویت سیستم ایمنی و سیستم عصبی ما مهم است.

ویتامین B9:  به‌اصطلاح اسیدفولیک . از تشکیل خون، رشد و تشکیل سلول‌های جدید پشتیبانی می‌کند.

ویتامین E :  دارای اثر آنتی‌اکسیدانی است و از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد که در ایجاد بیماری‌های مختلف نقش دارند محافظت می‌کند. انجمن تغذیه آلمان توصیه می‌کند که بزرگسالان روزانه حدود 12 تا 15 میلی‌گرم ویتامین E مصرف کنند. در حال حاضر 50 گرم جوانه گندم می‌تواند این نیاز را پوشش دهد.

خواص جوانه گندم

علاوه بر این، جوانه گندم سرشار از مواد مغذی مهم است :

خواص جوانه گندم تنها به ویتامین‌ها خلاصه نمی‌شود؛ بلکه شامل مواد مغذی نیست هست.

  • کلسیم: برای ساخت و حفظ استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها مهم است.
  • پتاسیم: عملکرد عضلات و اعصاب را بهبود می‌بخشد.
  • منیزیم: تضمین می‌کند که عضلات می‌توانند به‌خوبی کار کنند.
  • فسفر: برای متابولیسم انرژی مورد نیاز است.

همچنین حاوی عناصر کمیاب زیر است:

  • آهن که انتقال اکسیژن در خون را افزایش می‌دهد.
  • آنتی‌اکسیدان سلنیوم
  • روی که عنصر زیبایی نیز محسوب می‌شود.

خواص جوانه گندم بر سلامتی

یک مطالعه  نشان می‌دهد که مصرف منظم جوانه گندم روند پیری را کند می‌کند. دانشگاه گراتس در سال 2013 دریافت که ماده تشکیل‌دهنده اسپرمیدین تضمین می‌کند که می‌توان از بیماری‌های دژنراتیو مانند زوال عقل جلوگیری کرد. همچنین گفته می‌شود که جوانه گندم بر غدد جنسی تأثیر مثبت دارد و در نتیجه باروری را افزایش می‌دهد. جوانه گندم همچنین منبع خوبی از پروتئین گیاهی است. پروتئین‌ها به ویژه برای اجرای روان بسیاری از عملکردهای بدن مهم هستند و نقش مهمی در ساخت عضلات دارند.

نکته مهم در مورد جوانه گندم

 تراکم بالای مواد مغذی آن است. این بدان معناست که برای بهره‌مندی از مزایای آن، نیازی به مصرف مقادیر زیادی ندارید. از آنجایی که جوانه‌ها کالری بالایی دارند، افزودن روزانه دو تا سه قاشق غذاخوری جوانه گندم به غذا کافی است.

باید دقت کنید که جوانه‌ها را نجوشانید و نپزید، چون به حرارت حساس هستند و مواد ارزشمند خود را در اثر حرارت از دست می‌دهند. جوانه‌ها را به‌صورت خام به موسلی، ماست یا اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید. رایحه کمی شیرین و آجیلی آن نیز با سالاد میوه فصل به‌خوبی هماهنگ می‌شود.

آیا جوانه گندم برای روده مفید است؟

مصرف منظم سبوس گندم، پریستالتیک خوب روده و حجم مناسب مدفوع را تضمین می‌کند. این به طور مؤثر از هضم کند و هرگونه احساس سیری جلوگیری می‌کند. سبوس گندم اشباع ماندگاری را فراهم می‌کند.

آیا جوانه گندم التهاب زا است؟

گندم واکنش‌های التهابی را افزایش می‌دهد.
بدن از خود دفاع می‌کند و سپس به لکتین‌ها و در نتیجه به بافت خود بدن حمله می‌کند. التهاب رخ می‌دهد و خطر بیماری‌هایی مانند آرتروز، روماتیسم، آلزایمر، حمله قلبی، ام اس، دیابت و سرطان افزایش می‌یابد – خطر بیماری‌های خودایمنی نیز افزایش می‌یابد.

جوانه گندم چه عوارضی دارد؟

مطالعات نشان داده‌اند که جوانه گندم به عنوان یک مکمل افزایش‌دهنده عملکرد اثر کمی دارد. اکثریت قریب به‌اتفاق کاربران پس از مصرف جوانه گندم هیچ عارضه جانبی ناخواسته یا واکنش منفی را تجربه نخواهند کرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط