برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خام خواری چیست

خام خواری چیست؟ انواع غذاهای خام

انسان تنها موجودی است که غذای خود را کباب یا آبپز می‌کند. اما غذای خام سالم در نظر گرفته می‌شود طعم خوبی دارد، تقریباً کالری ندارد و حاوی بسیاری از ویتامین ها و عناصر کمیاب دست نخورده است. تهیه غذا در دمای بالای 42 درجه باعث از بین رفتن آنزیم‌های غذای خام می‌شود. دمای بالا همچنین سایر مواد مهم مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد حیاتی را از بین می‌برد. ما در این مقاله به بررسی موضوع خام خواری چیست و غذاهای خام پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

خام خواری چیست؟

اگر چیزی آب پز، سرخ شده یا بخارپز شود، خام نیست. خیلی واضح است. اما آیا هر چیزی که آب پز، سرخ شده یا بخارپز نشده باشد خام است. هیچ اتفاق نظری بین خام‌خواران در مورد این که چه چیزی به عنوان غذای خام محسوب می‌شود، وجود ندارد، زیرا اصطلاح غذای خام به طور یکسان تعریف نشده است. یک رژیم غذایی وگان، گیاهخواری و رژیم غذایی خام وجود دارد که شامل همه غذاها می‌شود. کلید غذای خام این است که غذا تحت عملیات حرارتی قرار نگیرد.

غذای خام وگان معمولاً به عنوان یک رژیم غذایی گیاهی متشکل از میوه و سبزیجات خام (نپخته) شناخته می‌شود. سبزی‌های برگ دار، گیاهان دارویی (به ویژه گیاهان وحشی)، آووکادو، زیتون، روغن، آجیل و دانه‌ها، قارچ‌ها و غذاهای تخمیر شده با اسید لاکتیک مانند کلم ترش خام نیز تا زمانی که پاستوریزه نشده باشند، گنجانده شده‌اند.

خام خواری چیست

در خام خواری چیست چه می‌توان خورد؟

رژیم غذایی خام از آنچه مردم فکر می‌کنند متنوع‌تر است. اکثر خام خواران به محصولات وگان متکی هستند. غذاهای حیوانی را می‌توان در رژیم غذایی خام نیز یافت. غذای خام وگان اساس این رژیم را تشکیل می‌دهد.

انواع غذای خام

در این قسمت به بررسی انواع غذاهای خام پرداخته‌ایم. انواع غذای خام عبارتند از:

غذای خام گیاهی

میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، آجیل و جوانه‌ها، سبزیجات برگ سبز و گیاهان وحشی، آووکادو، قارچ، زیتون، روغن‌ها و غذاهای تخمیر شده با شیر (مانند کلم ترش خام)

غذای خام گیاهی Ovo-lacto

تخم مرغ خام، پنیر شیر خام و سایر محصولات شیر ​​خام

غذای خام همه چیز خوار

گوشت و ماهی مانند ماهی تن، کارپاچیو، تارتار و سایر فرآورده های گوشتی خام

کدام غذاها را نباید به صورت خام مصرف کرد؟

حبوباتی مانند لوبیا، نخود یا عدس برای مصرف خام مناسب نیستند زیرا حاوی سموم طبیعی به نام لکتین هستند. در حالت خام، می‌توانند منجر به عدم تحمل یا حتی علائم مسمومیت شوند. البته ابن موضوع در مورد نخودها صدق نمی‌کند، زیرا به دلیل فیبر غیرقابل هضم، نخود خام کمتر از نوع پخته آن قابل هضم است. همچنین سیب زمینی برای خام خوردن مناسب نیست، زیرا نشاسته سیب زمینی بدون تجزیه شدن توسط روده قابل هضم نیست.

هضم غلات خام نیز دشوار است و حاوی اسید فیتیک است که از جذب عناصر کمیاب و سایر مواد مغذی مهم جلوگیری می‌کند. همچنین در مورد غذاهای خام حیوانی احتیاط خاصی لازم است، زیرا امکان دارد به عوامل بیماری زا آلوده شوند. بنابراین گروه خاصی از افراد، مانند کودکان یا زنان باردار، باید از خوردن این غذاها خودداری کنند.

چه چیزی غذای خام را سالم می‌کند؟

غذای خام به دلیل داشتن نسبت بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و مواد گیاهی ثانویه مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها سالم در نظر گرفته می‌شود.  آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها اثر ارتقاء سلامتی دارند و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. بدن این‌ها را در طی فرآیندهای متابولیکی مختلف تشکیل می‌دهد. و آن‌ها توسط تأثیرات خارجی مضر مانند سموم محیطی، اشعه ماوراء بنفش خورشید یا دود سیگار ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، تمام ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی موجود در غذا به طور کامل با غذای خام حفظ می‌شود. برای مثال ویتامین C محلول در آب پایدار نیست و در اثر حرارت از بین می‌رود.

برخلاف غذای گرم شده، غذای خام تمام ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. اما ویتامین‌های محلول در چربی A، E، D و K به مقداری روغن نیاز دارند تا جذب بدن شوند. ویتامین C در بسیاری از فرآیندهای متابولیک نقش دارد. از جمله برای ساختن بافت همبند (کلاژن)، استخوان‌ها و دندان‌ها استفاده می‌شود. غذای خام همچنین می‌تواند به کاهش بیماری‌های جسمی مانند یبوست کمک کند. محتوای غنی فیبر به بدن کمک می‌کند تا عملکرد روده را دوباره شروع کند.

خام خواری چیست؟

آیا غذای خام باعث نفخ می‌شود؟

اصولاً غذای خام باعث نفخ معده نمی‌شود. اگر به طور ناگهانی و اساسی از بسیاری از غذاهای حیوانی به نسبت بالایی از سبزیجات و میوه‌های خام استفاده کنید امکان دارد نفخ ایجاد شود. این به دلیل ترکیب باکتری‌های روده است. هنگام خوردن گوشت بیشتر، سایر باکتری‌های روده نسبت به خوردن میوه و سبزیجات خام فعال هستند. به محض فعال شدن باکتری‌های روده‌ای که در هضم غذای خام نقش دارند، دیگر نفخ ایجاد نمی‌شود.

مزایا و معایب غذای خام

از آنجایی که غذای خام طبیعی است، مواد مغذی بیشتری برای بدن ما دارد بنابراین مزایای مواد غذایی خام عبارتند از:

  • افزایش مصرف ویتامین و مواد معدنی
  • بدون مواد افزودنی مانند نگهدارنده، غلیظ کننده، تثبیت کننده یا تقویت کننده طعم
  • ارتقای سلامت روده: غذای خام روده‌ها را تسکین می‌دهد، زیرا هیچ جزء غیرقابل هضم نباید جدا شود.
  • تصفیه، سم زدایی و کاهش وزن به روش طبیعی

با این وجود کسانی که به غذای خام روی می‌آورند باید چند معایب را نیز در نظر بگیرند. مضرات احتمالی غذای خام:

  • کمبود پروتئین
  • کمبود کلسیم، منیزیم، روی و سیلیس
  • کمبود ویتامین B12 و آهن
  • کمبود ویتامین A

از آنجایی که غذای خام کالری بسیار کمی دارد، افراد بسیار لاغر نباید به این نوع تغذیه متوسل شوند. کمبود وزن نیز می‌تواند نشانه‌ای از کمبود پروتئین باشد.

آیا غذای پخته شده برای بدن ما مضر است؟

خام خواران افراطی تصور می‌کنند که پختن یا حرارت دادن ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا را از بین می‌برد و آن‌ها را برای بدن بی فایده می‌کند. حتی گاهی غذای پخته شده را مضر می‌دانند. این تز افراطی اساساً از نظر علمی قابل تأیید نیست. آکریل آمید در برخی از غذاهای برشته شده یا سرخ شده تشکیل می‌شود.

آیا غذای خام برای کودکان مناسب است؟

در مورد کودکان، توجه دقیق به رشد و وزن آنها بسیار مهم است. غذای خام برای کودکان بسیار سالم است زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی را فراهم می‌کند. همچنین ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند. با این حال، غذا خوردن برای کودکان نیز باید سرگرم کننده باشد و اجباری نباشد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط