برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری و تمام چیزهایی که باید در رابطه با آن بدانید!

در دوران بارداری، تغییرات خاصی در بدن زنان رخ می‌دهد که هدف آن ایجاد و حفظ شرایط مطلوب برای رشد کودک است. این تغییرات در مورد غده تیروئید نیز اعمال می‌شود. به طور معمول، در یک زن باردار، تولید هورمون‌های تیروئید در سه‌ماهه اول تقریباً دوبرابر می‌شود تا در وهله اول از رشد طبیعی مغز و سیستم عصبی کودک اطمینان حاصل شود. ید یک عنصر کمیاب مهم است که برای فعالیت و ترشح هورمون‌های تیروئید الزامی است. کمبود آن (حتی در مقادیر کم)، منجر به این می‌شود که این هورمون‌های تیروئید که برای رشد سیستم عصبی کودک ضروری هستند، کمی کمتر شوند. در نتیجه این اتفاق هوش کودک کمی کمتر از آن چیزی است که به طور ژنتیکی به او داده می‌شود یا انتظار می‌رود.

البته این تمام ماجرا نیست و ممکن است مادری که دچار پرکاری تیروئید باشد، در زمان بارداری مصرف ید را کمتر کند. در اینجا یک راهنمای جامع درمورد انواع مشکلاتی که تیروئید در بارداری ایجاد می‌کند آورده شده است و برای هرکدام توصیه‌های برای شما در نظر گرفته شده است.

مشکلات تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

به همه زنان باردار توصیه می‌شود که روزانه ۲۰۰-۲۵۰ میکروگرم یدید پتاسیم مصرف کنند. همچنین، زمانی که بارداری رخ می‌دهد، زنان از نظر سطح هورمون‌های تیروئید ارزیابی می‌شوند. به یاد داشته باشید که اهداف هورمونی در زنان باردار و در سه‌ماهه‌های مختلف متفاوت است؛ بنابراین، در صورت مشاهده حداقل تغییرات، برای اصلاح این اختلالات، باید با متخصص غدد مشورت شود. استاندارد طلایی درمان، درمان جایگزینی هورمون با لووتیروکسین است. در ادامه روند بارداری، سطوح هورمونی در طول بارداری بافاصله زمانی متوسط ۶ هفته و مراجعه اجباری به متخصص غدد برای تنظیم دوز کنترل می‌شود. هر چه زودتر کمبود هورمون جبران شود، برای سلامت جنین بهتر است، بنابراین مراجعه به متخصص غدد نباید به تعویق بیفتد!

بیماری‌های شایع تیروئید برای زنان باردار

بیماری تیروئید در زنان ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مردان است. در میان بیماری‌های غده تیروئید، شایع‌ترین موارد زیر است:

چرا باید مراقب تیروئید در بارداری باشیم؟

بیماری‌های تیروئید درمان نشده در دوران بارداری خطری برای مادر باردار و جنین درحال‌رشد است. در سال‌های اخیر شیوع بیماری تیروئید در زنان در دوران بارداری رو به افزایش بوده است. شروع بارداری می‌تواند منجر به بدتر شدن و بهبود بیماری قبلی تیروئید شود.

برای یک زن باردار بسیار مهم است که خود به وضعیت غده تیروئید خود علاقه‌مند باشد، زیرا این اندام در صورت اختلال در عملکرد آن آسیبی نمی‌بیند و افزایش آن می‌تواند برای مدت طولانی بی‌توجه باشد.

غده تیروئید یک زن باردار بار مضاعف را احساس می‌کند، زیرا به طور همزمان روی دو موجود زنده کار می‌کند. تخم‌گذار غده تیروئید در هفته ۴-۵ اتفاق می‌افتد و از هفته ۱۲ شروع به کار می‌کند (انباشت ید و سنتز هورمون‌ها)، در هفته ۱۶-۱۷ کاملاً تشکیل شده و فعالانه عمل می‌کند. تنها منبع ید برای غده تیروئید تشکیل شده کودک، یدی است که در خون مادر عمل می‌کند. اگر در رژیم غذایی یک زن باردار ید کافی وجود نداشته باشد، غده تیروئید به‌شدت تولید هورمون‌ها را کاهش می‌دهد که بر رشد کودک تأثیر منفی می‌گذارد. حتی اگر او از نظر جسمی سالم به دنیا آمده باشد، توانایی‌های ذهنی او ممکن است کمتر از آن باشد.

تیروئید کم‌کار بارداری

کم‌کاری تیروئید بارداری، کاهش عملکرد تیروئید است که در دوران بارداری ایجاد می‌شود. سیستم غدد درون‌ریز یک زن در دوران بارداری شروع به کار می‌کند تا انرژی موردنیاز مادر و جنین را تأمین کند. آن‌ها نقش مهمی در ساخت اندام‌ها و سیستم‌های کودک و همچنین در تشکیل سیستم عصبی دارند.

رشد غده خود کودک در هفته ۱۰-۱۲ اتفاق می‌افتد و تنها در هفته هجدهم شروع به تولید مقدار موردنیاز هورمون می‌کند. تا این مرحله، اندام‌ها و سیستم‌های جنین تحت‌تأثیر تیروکسین مادر تشکیل می‌شوند و اگر به دلایلی (افزایش سطح آنتی‌بادی در سلول‌های تیروئید، کمبود ید، گواتر و…) ظرفیت ذخیره غده تیروئید در مادر محدود شود، هورمون‌های تیروئید به‌اندازه کافی تولید نمی‌شود و کم‌کاری تیروئید بارداری ایجاد می‌شود که هیچ تظاهرات بالینی خاص و به‌عنوان حاملگی (ضعف، خستگی، خواب‌آلودگی، یبوست، تورم) پنهان می‌شود.

نارسایی در تولید هورمون‌های تیروئید – کم‌کاری تیروئید – یک آسیب‌شناسی نسبتاً موذیانه است، زیرا ممکن است برای مدت‌زمان طولانی بدون علائم یا با حداقل علائم باشد.

علائم معمول کم‌کاری تیروئید (در صورت عدم عملکرد کافی هورمون‌های تیروئید) عبارت‌اند از:

  1. مشکل در تمرکز
  2. عدم تحمل سرما
  3. مورمور
  4. ریزش مو
  5. تورم زیرجلدی، به‌ویژه لب‌ها
  6. صدای خشن

اثرات کم‌کاری تیروئید مادر بر کودک

عدم درمان کم‌کاری تیروئید در زنان باردار به‌ناچار منجر به ایجاد آسیب‌شناسی در کودک در دوران رشد جنین می‌شود. اول‌ازهمه، هورمون‌های تیروئید مهم‌ترین مشارکت‌کنندگان در شکل‌گیری و بلوغ ساختار‌ها و بخش‌هایی از مغز در جنین هستند. اجتناب از آسیب‌شناسی در رشد این اندام در ۱۲ هفته اول بارداری اهمیت دارد، زیرا در این دوره جنین هنوز هورمون‌های تیروئید خود را تولید نمی‌کند. کم‌کاری تیروئید در بارداری چگونه بر جنین در رحم و بعد از زایمان تأثیر می‌گذارد:

  • ناهنجاری‌های فعالیت قلبی
  • ناهنجاری در عملکرد اندام‌های داخلی
  • عدم توسعه خصوصیات جنسی اولیه و ثانویه
  • نارسایی جنین جفت – هیپوکسی (کمبود اکسیژن بافتی)
  • ایمنی پایین – حساسیت بالا به بیماری‌های عفونی
  • کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان و عواقب آن (ادم میکسدماتو، تأخیر در رشد و غیره)

بهتر است در بارداری حتماً آزمایش هورمونی را انجام دهید و در صورت تشخیص کم‌کاری تیروئید، درمان را جدی بگیرید.

تیروئید در بارداری و جنسیت جنین

تیروئید پرکار در بارداری

پرکاری تیروئید برعکس کم‌کاری تیروئید است که در آن فعالیت غده تیروئید بیش از حد فعال است. تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئید تأثیر بسیار سمی بر روی جنین درحال‌رشد دارد و باعث مسمومیت آن و ایجاد ناهنجاری‌های مختلف و حتی مرگ جنین می‌شود. برای چنین زنان باردار داروهای ضد تیروئید تجویز می‌شود که می‌توانند عملکرد تیروئید را سرکوب کنند. زنان باردار مبتلا به پرکاری تیروئید باید ید را از مواد غذایی و محصولات خانگی حذف کنند:

  • زخم‌ها را با ید چرب نکنید.
  • حواستان به مصرف نمک باشد.
  • غذا‌های حاوی ید را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

علائم پرکاری تیروئید (تیروتوکسیکوز):

  • بزرگ‌شدن مشخص غده تیروئید
  • تکرر ادرار
  • کاهش وزن سریع
  • تعرق مفرط
  • افزایش دمای بدن
  • افزایش فشارخون، ضربان قلب سریع.
  • تغییر شدید خلق‌وخو، اختلال خواب، تحریک‌پذیری.

به لطف طب مدرن، تحت نظارت دقیق متخصصان زنان و زایمان و غدد، می‌توان از عوارض ناشی از عملکرد نادرست غده تیروئید جلوگیری کرد، حتی برای زنان باردار با دوره طولانی و مزمن بیماری، طاقت آورد و نوزادی سالم به دنیا آورد.

تیروئید هاشیموتو در بارداری

در بین زنان، بیماری هاشیموتو نسبتاً شایع است و از آنجایی که بیماری هاشیموتو با عملکرد طبیعی غده تیروئید شایع‌تر از کم‌کاری تیروئید است، موارد زیادی از تشخیص این بیماری در طول درمان ناباروری یا بارداری وجود داشته است.

زمانی که بارداری در شرایط کم‌کاری تیروئید اتفاق می‌افتد، خطر سقط جنین و زایمان زودرس افزایش می‌یابد. برای بارداری ایمن و زایمان، مهم است که مقدار هورمون‌های تیروئید را از قبل پر کنید و سطح آن‌ها را عادی کنید.

از آنجایی که هورمون‌های تیروئیدی که نقش مهمی در رشد جنین دارند و از بدن مادر به جنین می‌آیند، در دوران بارداری نیاز به هورمون‌های تیروئید بیش از گذشته است. هنگام برنامه‌ریزی برای بارداری، درمان جایگزینی مبتنی بر هورمون محرک تیروئید (TSH) ممکن است حتی اگر سطح هورمون تیروئید نرمال باشد، تجویز شود.

در مورد درمان جایگزینی هورمون تیروئید قبل از بارداری، تنظیم آن‌ها پس از بارداری نیز ضروری است. از آنجایی که داروی هورمون‌های تیروئید (تیروکسین، تیراژین اس) که در طول درمان جایگزین مصرف می‌شود، بر جنین تأثیر نمی‌گذارد، هنگام بارداری، باید دراسرع‌وقت بدون قطع دارو به پزشک مراجعه کنید.

تیروئیدیت یا التهاب غده تیروئید در بارداری

تیروئیدیت تحت حاد (التهاب ناگهانی غده تیروئید) در دوران بارداری بسیار شایع است. غده تیروئید می‌تواند بزرگ شود و گواتر ایجاد کند که بسیار حساس است. گواتر معمولاً در طول یا بعد از عفونت تنفسی ایجاد می‌شود. پرکاری تیروئید می‌تواند ایجاد شود و علائم ایجاد کند، اما موقتی است. تیروئیدیت تحت حاد معمولاً نیازی به درمان ندارد.

تیروئید پس از زایمان

در ابتدا، ۸-۱۲ هفته پس از تولد، پرکاری تیروئید گذرا ایجاد می‌شود (افزایش سطح هورمون‌های تیروئید در خون)، به دلیل ترشح هورمون‌های آماده تیروئید ذخیره شده در غده تیروئید در خون، به طور متوسط ۱-۲ ماه طول می‌کشد و درمان خاصی لازم نیست.

به دنبال آن مرحله‌ای از ترمیم عملکرد تیروئید، به مرحله کم‌کاری تیروئید (کاهش عملکرد تیروئید) می‌رسد که در آن لازم است درمان جایگزینی هورمون تیروئید (L-T۴) تجویز شود. فاز کم‌کاری تیروئید علائم زیادی دارد مانند افسردگی، تحریک‌پذیری، خشکی پوست، خستگی، سردرد، کاهش توانایی، تمرکز، یبوست، درد عضلات و مفاصل. هورمون‌های خون (TSH، T۴) هر ۴ هفته یکبار کنترل می‌شوند. پس از ۶-۸ ماه، عملکرد تیروئید معمولاً ترمیم می‌شود.

غده تیروئید و ناباروری

عملکرد طبیعی غده تیروئید برای فولیکولوژنز کافی در تخمدان‌ها، شروع تخمک‌گذاری، لقاح، عملکرد جسم زرد و توسعه بارداری مهم است. کم‌کاری تیروئید جبران نشده می‌تواند باعث عدم تخمک‌گذاری مزمن، خونریزی ناکارآمد رحم و هیپرپرولاکتینمی ثانویه شود. ناباروری ناشی از کم‌کاری تیروئید در ۲ تا ۳۴ درصد از زنان رخ می‌دهد.

تیروئیدیت خودایمنی سطح هورمون آنتی مولرین را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش حجم تخمدان شود که نشان دهنده کاهش ذخیره تخمدان است. علاوه بر این، این اختلال در عملکرد غده تیروئید بر بارداری نیز تأثیر می‌گذارد، یعنی خطر توقف در رشد و مرگ جنین، سقط جنین خودبه‌خود را افزایش می‌دهد. در زنان مبتلا به تیروئیدیت خودایمنی، شاخص‌های فولیکولوژنز و جنین‌زایی کاهش می‌یابد که باعث بدتر شدن اثربخشی برنامه‌های IVF می‌شود.

چگونه با بیماری تیروئید باردار شویم

فناوری‌های مدرن کمک باروری به بازیابی مؤثر عملکرد تولیدمثل در صورت اختلالات هورمونی کمک می‌کند. تأثیر قابل‌توجهی بر درمان مطلوب هنگام استفاده از IVF توسط عملکرد طبیعی غده تیروئید اعمال می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات هورمون‌های تیروئید در دوران بارداری، متخصصین تولیدمثل به همراه متخصصان غدد، برنامه‌ای برای آمادگی برای IVF و تاکتیک‌های پیگیری برای یک زن باردار تهیه می‌کنند.

گریوز در بارداری

بیماری گریوز (یک بیماری خودایمنی که در آن آنتی‌بادی‌های غیرطبیعی غده تیروئید را تحریک می‌کند که هورمون تیروئید اضافی تولید می‌کند. این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند از جفت عبور کرده و به غده تیروئید جنین برسند. در نتیجه ضربان قلب جنین تسریع می‌شود و ممکن است جنین به‌درستی رشد نکند تیروئید ممکن است بزرگ شده و یک گواتر حساس تشکیل دهد).

اغلب، بیماری گریوز در سه‌ماهه سوم بهبود می‌یابد و به کاهش یا توقف درمان اجازه می‌دهد. در صورت لزوم می‌توان تیروئید زن باردار را در سه‌ماهه دوم برداشت. این زنان باید ۲۴ ساعت پس از جراحی شروع به مصرف هورمون‌های مصنوعی تیروئید کنند. این درمان هیچ مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند.

سرطان تیروئید و بارداری

پزشکان معمولاً سرطان تیروئید (= کارسینوم تیروئید) را با عمل بر روی غده تیروئید ویا درمان با ید رادیواکتیو درمان می‌کنند. پس از درمان، زنان در اصل می‌توانند دوباره باردار شوند. با این وجود، پس از آخرین درمان با ید رادیواکتیو، زنانی که می‌خواهند بچه‌دار شوند باید شش تا دوازده ماه قبل از بارداری صبر کنند. به مردان توصیه می‌شود که حدود چهار ماه صبر کنند. در این دوران به پیشگیری از بارداری مناسب نیاز است.

تیروئید در بارداری تاثیر دارد
Pregnant woman healthy eating vegetables and fruit

رژیم غذایی مناسب برای تیروئید در بارداری

مهم‌ترین نکته این است که بعد از تشخیص نوع بیماری تیروئید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا یک رژیم غذایی مناسب برای تیروئید در بارداری ایجاد کند. مواردی که در اینجا ذکر می‌شود برای سلامت کلی تیروئید در نظر گرفته شده است.

گل‌کلم، شلغم و سویا برای جذب بهتر ید از غذا مصرف شود

برخی از غذا‌ها حاوی موادی (گویتیژن) هستند که می‌توانند جذب یا استفاده از ید را اصلاح کنند. گل‌کلم، شلغم و سویا مواد غذایی اصلی حاوی این مواد هستند، اما مصرف متوسط آن‌ها در یک رژیم غذایی متنوع باعث بروز اختلال عملکرد تیروئید نمی‌شود، اما می‌تواند اثر درمان دارویی یا هورمونی را در صورت وجود علائم تیروئید اصلاح کند.

مراقب داروها، مکمل‌ها و لوازم آرایشی باشید

برخی از داروها، مکمل‌ها یا محصولات گیاهی که برای اهداف لاغری استفاده می‌شوند، به‌ویژه به‌عنوان درمان ضد سلولیت، می‌توانند عملکرد تیروئید را حتی به طور جدی برای کسانی که از پرکاری تیروئید یا عدم تحمل ید رنج می‌برند، مختل کنند. تمام لوازم آرایشی مبتنی بر فوکوس، جلبک دریایی قهوه‌ای و به طور کلی عصاره نمک‌های دریایی یا جلبک‌ها بر تیروئید تأثیر می‌گذارد. حتی باید با احتیاط بیشتری از کرم‌های مخصوص برای درمان ضد سلولیت استفاده کرد که ممکن است حاوی تیروکسین باشد.

غذا‌های مهم برای پیشگیری از اختلالات تیروئید

در کنار ید، سهم سایر ریزمغذی‌ها مانند سلنیوم، روی و منیزیم از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور خاص، سلنیوم می‌تواند برای پیشگیری از اختلال عملکرد تیروئید مفید باشد. آن‌ها غذا‌های غنی از سلنیوم هستند:

  • ماهی (در وهله اول ساردین تازه)
  • کله‌پاچه
  • غلات، به‌خصوص غلات کامل

روی و منیزیم ریز عناصری هستند که در عملکرد‌های متعددی در بدن نقش دارند که بر عملکرد غدد درون‌ریز نیز تأثیر می‌گذارند، بنابراین برای رژیم غذایی مفید است که این عناصر موجود در:

  • کنجد، گندم برشته شده، تخمه کدوتنبل و هندوانه
  • گوشت گاو
  • گوشت بره
  • صدف
  • شکلات تلخ
  • بادام‌زمینی و گردو

مواد غذایی مناسب برای کم‌کاری و پرکاری تیروئید

اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید، باید از غذا‌های ذکر شده در زیر اجتناب کنید. در عوض، اگر کم‌کاری تیروئید داشته باشید، بهتر است مصرف آن‌ها را افزایش دهید:

نمک یددار اضافه شده به رژیم غذایی متنوع و متعادل به‌جای نمک معمولی، با استفاده از ۵ گرم در روز (حداکثر مجاز برای بزرگسالان) ۱۶۰ میکروگرم ید را تأمین می‌کند.

ماهی آبی (ماهی خال مخالی، کفال، ماهی کاد، ماهی کاد، ساردین و… ): ۱ وعده حدود ۱۵۰ میکروگرم ید تأمین می‌کند و سه وعده در هفته توصیه می‌شود.

تخم‌مرغ: یک تخم‌مرغ حاوی حدود ۳۵ میکروگرم ید است، مصرف ۲ تا ۳ تخم‌مرغ در هفته توصیه می‌شود، طبق یک رژیم غذایی متعادل.

زغال اخته: این میوه که مخصوص فصل تابستان است، سرشار از ید است.

لوبیا: یک فنجان لوبیا سفید پخته شده می‌تواند حدود ۴۰ درصد نیاز روزانه شما را تأمین کند.

ماست: شیر کامل حدود ۷۸ میکروگرم ید را تأمین می‌کند، توصیه می‌کنیم ۱ شیشه در روز مصرف شود.

گوشت: برای مصرف بیشتر ید، گوشت گاو (بخشی از ماهیچه بدون چربی قابل‌مشاهده) و همچنین جگر ترجیح داده می‌شود.

آجیل: بادام هندی، گردو، پسته سرشار از ید هستند.

غده تیروئید در بارداری چگونه تغییر می‌کند؟


تیروئید در بارداری با این وضعیت جدید سازگار خواهد شد. در ابتدای بارداری ، نیاز به هورمون های تیروئید افزایش می یابد، زیرا کودک شما با آن تامین می شود. از سه ماهه دوم بارداری ، کودک شما قادر به جذب ید و تولید هورمون های تیروئیدی است.

هر چند وقت یکبار تیروئید در بارداری باید بررسی شود؟


اگر غده تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) تشخیص داده شود، باید هر چهار هفته یک بار در سه ماهه اول بارداری و سپس هر شش هفته یک بار، به شرط ثابت بودن مقادیر، یک بررسی آزمایشگاهی انجام شود.

پرکاری تیروئید در بارداری چقدر خطرناک است؟


پرکاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری، اغلب منجر به زایمان زودرس، مرده زایی و نوزادان کم وزن می شود. 
بنابراین، زنانی که از عملکرد بیش از حد رنج می برند و قصد بارداری دارند، قطعاً باید قبل از درمان موفقیت آمیز را تکمیل کنند.

آیا کم کاری تیروئید می تواند باعث سقط جنین شود؟


کم کاری تیروئید که هیچ علامتی ندارد نیز می‌تواند باعث سقط جنین شود. با تعیین هورمون ها می‌توان خطر را زود تشخیص داد و درمان کرد.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط