برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تغذیه قبل از بارداری

تغذیه قبل از بارداری

با انجام برخی برنامه‌ها و تغییرات قبل از بارداری می‌توانید بارداری سالم‌تری داشته باشید. به یاد داشته باشید، مادر شدن اتفاق مهمی است که مسیر زندگی شما را تغییر خواهد داد. داشتن یک بارداری برنامه‌ریزی‌شده به شما این امکان را می‌دهد که بر مشکلاتی که در آینده با آنها روبرو خواهید شد، راحت‌تر و آگاهانه غلبه کنید. به همین جهت باید به  تغذیه قبل از بارداری اهمیت داد و این مسئله هم شامل مادر و هم شامل پدر می‌شود.

تغذیه قبل از بارداری

قبل از بارداری چه بخوریم؟

در حالت ایده‌آل، بهتر است سه ماه قبل از تاریخی که می‌خواهید باردار شوید از پزشک خود وقت بگیرید و یک مصاحبه اولیه انجام دهید. مناسب‌ترین سن برای بچه‌دارشدن یک زن بین 18 تا 35 سالگی است. پزشک، سابقه شما را از نظر سلامتی و مراقبت‌های اجتماعی ارزیابی می‌کند، شما را معاینه می‌کند و آزمایشات مختلفی را انجام می‌دهد؛ از این طریق هم شما و هم خود را در مواجهه با موقعیت‌های غیرطبیعی که ممکن است در دوران بارداری رخ دهد، آماده می‌کند. علاوه بر این، یک سبک زندگی سالم تأثیر مثبت زیادی بر شما و کودکتان دارد.

هر روز مصرف 0.4 میلی‌گرم مکمل اسیدفولیک را شروع کنید!

برای رشد سیستم عصبی مرکزی نوزاد، مصرف “ویتامین B9” یعنی اسیدفولیک به ویژه از هفته‌های اول بارداری بسیار مهم است. از آنجایی که در بدن ذخیره نمی‌شود، در دوران بارداری بیش از حد طبیعی نیاز است و به‌اندازه کافی با غذاهای طبیعی تأمین نمی‌شود، در نتیجه باید هر روز مصرف شود. سبزیجات سبز تازه، منبع اسیدفولیک هستند، اما پخت و نگهداری طولانی مدت میزان آن را در غذاها کاهش می‌دهد. بیشتر در اسفناج، بادام‌زمینی، فندق، گل‌کلم و نان سبوس‌دار یافت می‌شود. در کمبود اسیدفولیک، ناهنجاری‌هایی در سیستم عصبی به نام «نقص لوله عصبی» به دلیل بسته‌شدن ناقص کانال نخاعی وجود دارد. به ویژه، زنانی که قبلاً کمبود اسیدفولیک داشته‌اند یا نوزادی با ناهنجاری نقص لوله عصبی به دنیا آورده‌اند.

وزن خود را بررسی کنید!

شما باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. منظور از رژیم غذایی متعادل، مصرف مواد مغذی اصلی به نسبت متعادل است. باید مصرف چربی و شکر را کاهش دهید. شما باید یک رژیم غذایی غنی از پروتئین انتخاب کنید. شیر بدون چربی و محصولات لبنی، ماهی و گوشت سفید باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود. حتماً باید مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید و همچنین باید از گروه‌های غذایی مختلف مانند ماکارونی، برنج و حبوبات استفاده کنید.

اگر سیگاری هستید، حتماً سیگار را ترک کنید!

 مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف بیش از ده نخ سیگار در روز به طور قابل توجهی شانس باردارشدن را کاهش می‌دهد. هنگامی که در دوران بارداری استفاده می‌شود، ممکن است منجر به سقط جنین شود و همچنین باعث تأخیر در رشد نوزاد و زایمان زودرس شود.

همچنین نوشیدن قهوه، نوشابه و چای زیاد را کنار بگذارید. مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد کافئین زنان قبل از لقاح باعث کاهش کیفیت تخمک می‌شود.

قبل از بارداری چه بخوریم

تغذیه قبل از بارداری برای مرد و زن

بسیاری از مشکلات سلامتی به طور ژنتیکی از خانواده به ما منتقل می‌شود. دیابت پدر، فشار خون مادر، تیروئید، مشکل کلسترول یا سرطان در یکی از اعضای خانواده می‌تواند ما را در بزرگسالی گرفتار کند. به این “ارث ژنتیکی” می‌گویند. مادران آگاه قبل از بارداری آزمایشات خود را انجام می‌دهند، درمان خود را کامل می‌کنند و قوانین پزشک را رعایت می‌کنند. با این حال، به گفته کارشناسان، ضروری است که پدران آینده نیز رژیم غذایی خود را از قبل از بارداری تغییر دهند.

مجله باروری و عقیمی که نتایج یک مطالعه انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا را منتشر کرد، رژیم غذایی حاوی اسیدفولیک بیشتری را به مردان، درست مانند مادران باردار، توصیه می‌کند. اسیدفولیک تعداد و تراکم اسپرم را افزایش می‌دهد.

مردانی که  رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند از مشکلاتی مانند فشار خون، تصلب شرایین، کلسترول و دیابت که ممکن است تعداد اسپرم را کاهش داده و کیفیت اسپرم را مختل کند، در امان هستند. مکمل‌های سلنیوم، ویتامین A، C و E حرکات اسپرم مردان را افزایش می‌دهند. کمبود روی، به ویژه به دلیل مصرف الکل، می‌تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد.

تغذیه مناسب پدر آینده، کودک را از برخی بیماری‌های ژنتیکی نجات می‌دهد. برای مثال احتمال ابتلا به دیابت در دخترانی که پدرشان چاق است و مشکلات قلبی در پسران آنها بسیار بالاست.

تغذیه قبل از بارداری برای پدر آینده:

  • غذاهای مفید برای سلامت قلب و عروق مانند: ماهی، گردو، انگور، فندق، بادام، سبزیجات با برگ سبز تیره را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • رژیم غذایی خود را بر اساس مقادیر B12، اسیدفولیک، روی، منیزیم، آهن و ویتامین D برنامه‌ریزی کنید. در صورت نیاز، تقویت‌کننده دریافت کنید.
  • حداقل 450-600 گرم ماهی در هفته مصرف کنید. گوشت قرمز را به کمتر از 300 گرم کاهش دهید.
  • میوه‌های حاوی ویتامین C فراوان بخورید.
  • مصرف نمک را کاهش دهید.
  • نان گندم کامل، چاودار یا چند دانه بخورید.
  • مصرف چای و قهوه را کاهش دهید.
تغذیه قبل از بارداری برای مرد و زن

بهترین خوراکی‌ها در تغذیه قبل از بارداری

بهترین مواد غذایی که باید پدر و مادران آینده بخورند، شامل موارد زیر است:

اسیدفولیک

اسیدفولیک یک ماده معدنی است که زنان باید قبل از بارداری مصرف کنند. با این حال، مردان نیز برای کیفیت اسپرم و تولید DNA به این ماده نیاز دارند. سبزیجات با برگ سبز تیره سرشار از اسیدفولیک هستند.

آجیل

آجیل‌های غنی از سلنیوم تعداد اسپرم‌ها را افزایش می‌دهند و به شناگرانی قوی آنها کمک می‌کنند.

گوجه‌فرنگی

مطالعات نشان می‌دهد که لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی برای سلامت پروستات مفید است.

میوه‌های اسیدی

میوه‌هایی مانند کیوی و پرتقال که سرشار از ویتامین C هستند، عملکرد اسپرم را افزایش می‌دهند.

ماهی روغنی

ماهی سرشار از امگا 3 برای سلامت دستگاه تناسلی مردان مهم است. همچنین باعث قوی‌تر شدن اسپرم می‌شود.

پروتئین

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت و تخم‌مرغ باعث تقویت دم شده و به اسپرم اجازه شنا می‌دهد.

مایعات

مصرف مایعات حیاتی است. در بدن کم آب نمی‌توان اسپرم قوی تولید کرد. برای اینکه اسپرم سالم، مؤثر و ماندگار باشد، مصرف مایعات فراوان ضروری است. با این حال، کافئین و الکل باید کمتر مصرف شوند؛ زیرا باعث کم آبی بدن می‌شوند.

مکمل‌های غذایی

مکمل‌های روی، سلنیوم و اسیدفولیک را می‌توان تحت نظر پزشک ترجیح داد زیرا احتمال تولید مثل را افزایش می‌دهد.

آیا اضافه وزن روی باردارشدن تاثیر دارد؟

هر دوی شما باید به کنترل وزن خود توجه کنید. اضافه وزن یا چاقی بر تعادل هورمونی شما تأثیر می‌گذارد. زنانی که نسبت به سن خود اضافه وزن دارند یا بسیار لاغر هستند ممکن است در چرخه قاعدگی خود دچار اختلالاتی شوند.

آیا کافئین و الکل بر بارداری تاثیر دارند؟

در دوره قبل از بارداری، مهم است که نه تنها شما، بلکه همسرتان نیز تغذیه باکیفیت داشته باشید. کافئین و الکل بر رشد اسپرم تأثیر منفی می‌گذارند. اگر یکی از شما سیگار می‌کشد، ترک سیگار به شما کمک می‌کند تا برای بارداری آماده شوید. تعداد اسپرم در افراد سیگاری کمتر از افراد غیر سیگاری است. زنان سیگاری ممکن است مشکلاتی در تخمک گذاری و چرخه قاعدگی داشته باشند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط