برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
تغذیه برای دفع پروتئین در بارداری

تغذیه برای دفع پروتئین در بارداری

پروتئین در ادرار، همچنین به عنوان پروتئینوری شناخته می‌شود، یک وضعیت پزشکی است که زمانی رخ می‌دهد که دفع پروتئین در کلیه افزایش یابد. به طور معمول، سطح پروتئین ادرار بسیار پایین است. در 24 ساعت، پروتئین دفع شده در ادرار نباید بیش از 200 میلی گرم باشد.

در برخی موارد، این مقادیر ممکن است به طور موقت افزایش یابد، بدون اینکه نگرانی خاصی ایجاد کند. این وضعیت ممکن است، برای مثال، پس از فعالیت بدنی شدید یا زمانی که شما بیمار هستید، اتفاق بیفتد. در شرایط دیگر، پروتئینوری بالا به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد تا بفهمیم آیا بر اساس این یافته، مشکل سلامت جدی‌تری مانند آسیب کلیوی وجود دارد یا خیر.

افزایش پروتئین در ادرار می‌تواند به شرایط مختلف دیگری نیز بستگی داشته باشد، مانند: کم خونی، مسمومیت با فلزات سنگین، سیستیت، دیابت، نقرس و بارداری.

تغذیه برای دفع پروئین در بارداری

پروتئین در ادرار چیست؟

وجود قابل توجه پروتئین در ادرار که پزشکان معمولاً آن را با اصطلاح فنی پروتئینوری بیان می‌کنند، می‌تواند به دلیل آسیب کلیه یا سایر شرایط نسبتاً جدی باشد. خوشبختانه، غلظت پروتئین ادراری بالاتر از حد طبیعی نیز می‌تواند در محدوده فیزیولوژیکی قرار گیرد، همانطور که در موقعیت‌های خاص مانند فعالیت بدنی شدید، تب و استرس شدید احساسی اتفاق می‌افتد.

پروتئین‌های زیادی در خون هر فرد گردش می‌کنند که برای بدن ضروری نیستند. در واقع آنها عملکردهای انتقال (مواد مغذی، گازها، هورمون‌ها)، ایمنی (دفاع در برابر ویروس ها، باکتری ها و غیره) و تنظیم کننده (متابولیسم، انعقاد، pH و حجم خون و غیره) را انجام می‌دهند. در سطح کلیوی، خون از مواد زائد و مواد موجود بیش از حد تصفیه می‌شود و تحت نوعی الک قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی دفع پروتئین کلیه

رژیم غذایی دفع پروتئین در بارداری

رژیم غذایی دفع پروتئین به وجود مقادیر بیش از حد پروتئین از طریق کلیه‌ها و مجاری ادراری اشاره دارد. این اختلال معمولاً به دلیل مشکل کلیوی ایجاد می‌شود، اما معمولاً علائم یا درد جدی ایجاد نمی‌کند. یکی از شایع‌ترین علائم آن ادرار کف آلود یا حباب دار است. سطح بالای پروتئین در ادرار نشانه این است که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند.

گاهی اوقات حتی پزشک انجام آزمایشات بیشتر را برای یافتن علت ورود پروتئین به ادرار ضروری می‌داند. علت احتمالی سطح بالای پروتئین در ادرار می‌تواند عفونت یا یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری قلبی باشد. ممکن است لازم باشد ورزش کنید، رژیم غذایی کم پروتئین داشته باشید و در سبک زندگی خود تجدید نظر کنید. در ادامه به بررسی تغذیه برای کاهش میزان پروتئین دفع شده در زنان باردار می‌پردازیم.

پروتئینوری چیست؟

اصطلاح پروتئینوری وجود پروتئین در ادرار یا نشت پروتئین‌ها از خون از طریق کلیه‌ها و دفع آنها در ادرار را نشان می‌دهد. چرا این روند نگران کننده است؟ در واقع در شرایط عادی و در افراد سالم، پروتئین نباید در ادرار وجود داشته باشد، زیرا کلیه‌ها خون را فیلتر کرده و پروتئین‌های مورد نیاز بدن را دوباره جذب می‌کنند.

پروتئین‌های موجود در جریان خون از اسیدهای آمینه تشکیل شده‌اند، برخی از آنها توسط بدن تولید می‌شوند (اسیدهای آمینه غیر ضروری) برخی دیگر فقط از طریق رژیم غذایی (اسیدهای آمینه ضروری) تولید می‌شوند که برای عملکردهای حیاتی ما ضروری هستند. اگر کلیه‌ها نتوانند آنها را نگه دارند و از مواد زایدی که باید از طریق ادرار خارج شوند، جدا کنند به این معنی است که کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند.

دفع پروتئین بالا در بارداری

در افراد بدون بیماری کلیوی، مقادیر طبیعی پروتئین ادرار باید کمتر از 150 میلی گرم در روز باشد، اما در دوران بارداری، دفع پروتئین ادراری به طور قابل توجهی به صورت فیزیولوژیکی افزایش می‌یابد. پروتئینوری بالا در بارداری طبیعی است، مشروط بر اینکه اگر در محدوده بالایی باقی بماند، می‌تواند نشان دهنده عفونت دستگاه ادراری (مانند سیستیت) باشد یا منجر به تشخیص پره اکلامپسی شود، وضعیتی که عموماً در سه ماهه دوم یا سوم رخ می‌دهد؛ همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار خون، تورم دست و پا، سردرد و سایر علائم شود.

مقادیر بالای پروتئین ادرار در دوران بارداری، می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری کلیوی اولیه یا ثانویه یا اختلالات سیستمیک، مانند دیابت بارداری یا فشار خون بالا باشد. از نظر آماری، تقریباً 20 تا 25 درصد از زنان باردار مبتلا به فشار خون مزمن، دیابت ملیتوس یا بیماری مزمن کلیوی دچار پره اکلامپسی می‌شوند.

برای کاهش خطر، زنان باردار باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشند، به طور منظم ورزش کنند، فشار خون خود را به طور منظم چک کنند و از دستورات پزشک خود پیروی کنند.

تغذیه برای دفع پروئین در بارداری

علائم پروتئینوری بالا چیست؟

پروتئینوری بالا در بارداری معمولاً علائم واضحی ایجاد نمی‌کند، بنابراین این بیماری اغلب در طی آزمایش معمول ادرار یا در طی ویزیت پزشک تشخیص داده می‌شود. با این حال، اگر پروتئینوری با بیماری کلیوی یا بیماری زمینه‌ای دیگر همراه باشد، ممکن است علائم خاص مرتبط با این بیماری رخ دهد. از جمله:

  • تورم مچ پا، پاها و صورت
  • افزایش وزن ناگهانی
  • ادرار کف آلود
  • از دست دادن اشتها
  • افزایش فشار خون
  • تغییرات در کلسترول خون
  • سردرد
  • تاری دید
  • درد شکم
  • حالت تهوع و استفراغ

اگر در دوران بارداری متوجه این علائم شدید، ضروری است که آنها را دست کم نگیرید و بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

در بارداری برای کاهش دفع پروتئین چه بخوریم؟

یک رژیم غذایی متنوع و متعادل سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت حال و آینده مادر و کودک مهم است. پس چگونه در دوران بارداری غذا بخوریم؟ توصیه اصلی رژیم غذایی مبتنی بر اصول رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که شامل موارد زیر است:

مصرف متداول غذاهایی با منشاء گیاهی

استفاده از سبزیجات و میوه‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده، ترجیحاً سبوس دار (نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی)، حبوبات (لوبیا، نخود، عدس، نخود) و میوه‌های خشک (گردو، فندق، بادام)، به شما برای کاهش دفع پروتئین در بارداری کمک خواهند کرد.

مصرف محدود مواد غذایی با منشاء حیوانی

گوشت، پنیر و لبنیات محصولات لبنی مانند شیر و ماست، تخم مرغ و ماهی که به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب خوب، امگا 3، بر سایر منابع حیوانی ترجیح داده می‌شود نیز در کاهش دفع پروتئین، موثر است.

چه مواد مغذی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی مهم است؟

در دوران بارداری، می‌توانید مواد مغذی زیادی را از منابع مختلف یا گروه‌های غذایی مانند غلات، پروتئین‌ها، سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات دریافت کنید. منابع دیگر، مواد مغذی چربی‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. پروتئین‌ها در رشد ماهیچه‌ها و بافت‌ها و همچنین رشد کودک به بدن شما کمک می‌کنند. پروتئین را می‌توان در غذاهایی که در ادامه نام می‌بریم، یافت. برخی از آنها عبارتند از :

  • گوشت گاو، خوک، ماهی و مرغ
  • تخم مرغ
  • شیر، پنیر و سایر مواد لبنی
  • لوبیا و نخود
  • آجیل و دانه ها
  • محصولات سویا مانند تمپه و توفو

کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی مانند غلات یافت می‌شوند و سوخت بدن شما برای کمک به انجام فعالیت‌هایتان هستند. کربوهیدرات‌ها انواع مختلفی دارند. غذاها می‌توانند ترکیبی از هر سه نوع کربوهیدرات باشند.

برای کاهش دفع پروئین در بارداری چه بخوریم؟

مصرف سبزیجات و میوه‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده، ترجیحاً سبوس دار (نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی)، حبوبات (لوبیا، نخود، عدس، نخود) و میوه‌های خشک به شما برای کاهش دفع پروئین در بارداری کمک خواهد کرد.

علائم پروتئینوری بالا چیست؟

تورم مچ پا، پاها و صورت، افزایش وزن ناگهانی، ادرار کف آلود، از دست دادن اشتها، افزایش فشار خون، تغییرات در کلسترول خون و … ، چند مورد از علائم پروتئینوری بالا هستند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط