برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
بلغم چیست؟

بلغم چیست؟ هرآنچه که باید از بلغم بدانید!

در پاسخ به سوال این که بلغم چیست باید گفت که بلغم شکل متفاوتی از مخاط است که توسط راه‌های هوایی تحتانی (گلو و ریه‌ها) در پاسخ به التهاب ایجاد می‌شود. توسط سلول‌هایی به نام سلول‌های جامی تولید می‌شود که راه هوایی را می‌پوشانند و حاوی سلول‌های ایمنی برای مبارزه با باکتری‌ها است. این ماده با ساختارهای کوچکی در راه هوایی برای به دام انداختن و حذف مواد خارجی کار می کند. شما معمولاً خلط را از ریه‌های خود سرفه می‌کنید و مخاط را از بینی خارج می‌کنید.

بلغم چیست

بلغم از چه چیزی ساخته شده است؟

این ماده نیز مانند مخاط به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود و بیشتر از آب، نمک‌های معدنی و پروتئین‌ها ساخته می‌شود. هم چنین ضخیم‌تر از مخاط است، حتی اگر همان هدف را داشته باشد.

عوامل خطر بلغم:

بیماری‌هایی مانند ذات‌الریه، عفونت خفیف، سل، سرطان ریه، برونشکتازی و برونشیت می‌توانند باعث خلط شوند. همچنین به دلیل بیماری‌های راه هوایی مانند برونشیت مزمن، آسم و تشدید آن‌ها می‌تواند به وجود می‌آید.

چند راه کاهش بلغم

در این قسمت به چند راه حل برای کاهش بلغم پرداخته‌ایم:

 زنجبیل عسلی مصرف کنید!

یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چایخوری آب زنجبیل تازه ترکیب کنید. زنجبیل تورم ناشی از گلودرد را کاهش می‌دهد، در حالی که عسل به آرام کردن آن و کنترل حملات سرفه کمک می‌کند.

 مقدار زیادی آب بنوشید!

با هیدراته نشدن می‌توانید تجمع خلط اضافی در مجاری تنفسی را آسان‌تر کنید. در واقع، اگر دچار کم آبی شده باشید، مخاط نیز غلیظ‌تر می‌شود و دفع آن دشوارتر می‌شود. مقدار زیادی آب بنوشید زیرا به رقیق شدن هر گونه مخاط در گلو کمک می کند، نوشیدن آب گرم بسیار بهتر است.

با آب نمک غرغره کنید!

غرغره کردن با آب نمک به پاکسازی گلو و کاهش مخاط کمک می‌کند. حتی پیشگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌تواند با این درمان خانگی کمک کند.

 رژیم غذایی مغذی برای جلوگیری از عفونت

بسیار مهم است که هنگام مقابله با مشکلات بلغمی به رژیم غذایی خود توجه کنید. برای خلاص شدن از شر خلط اضافی، هل، پیاز، آناناس، زنجبیل، سیر و فلفل بیشتر اضافه کنید. غذاهای تند و فلفل قرمز که باعث رقیق شدن مخاط می‌شود، خلط را راحت‌تر از بین می‌برد.

با اسانس دارویی استنشاق بخار انجام دهید!

بخار را از یک کاسه آب گرم استنشاق کنید تا خلط شل و رقیق شود. برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، استنشاق بخار روشی است که می‌تواند به پاکسازی تجمع مخاط در دستگاه تنفسی شما کمک کند، اما افزودن چند قطره اسانس دارویی به آب می‌تواند آن را تاثیر آن را دوچندان کند. حتی می‌توانید دوش آب گرم بگیرید.

 دمنوش های گیاهی

بلغم با چای نعناع بهتر درمان می‌شود. دارای خواص ضد التهابی، خلط آور، ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی است. این خواص ثابت شده است که مجاری تنفسی را از مخاط یا خلط پاک می کند و در عین حال ایمنی بدن شما را در برابر بیماری‌ها تقویت می‌کند.

 اسپری بینی

برای کاهش تجمع مخاط و بازگرداندن تنفس طبیعی، می‌توانید اسپری یا قطره بینی را نیز امتحان کنید. به طور معمول، اسپری بینی حاوی آب نمک است که به رقیق شدن و شل شدن مخاط کمک می‌کند. هنگامی که بلغم دارید، از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید از آن استفاده کنید.

بلغم چقدر دوام می‌آورد؟

طول مدت خلط در سیستم شما به علت آن بستگی دارد. برای عفونت‌های باکتریایی، حتی بدون آنتی بیوتیک، می‌تواند خود محدود شونده باشد و در عرض 10 تا 14 روز از بین می‌رود. عفونت‌های ویروسی می‌تواند کمی بیشتر طول بکشد، بنابراین گاهی اوقات با توجه به فصل تا سه هفته نیز می‌رسد. شرایط التهابی مانند آسم لزوماً بهبود نمی‌یابند مگر این‌که بیماری با شدت بیشتری درمان شود.

به یاد داشته باشید زمانی که خلط تولید می‌شود بدن شما کار خود را انجام می‌دهد. این نشان می‌دهد که به نوعی حمله می‌پردازد، خواه عفونت باشد یا آلرژی یا محرکی که در ریه‌ها یا سینوس وجود دارد.

رنگ های بلغم نشانگر چیست؟

رنگ همیشه یک نشانگر واضح نیست؛ رنگ و قوام مخاط و بلغم سرنخ هایی از آنچه در بدن شما اتفاق می‌افتد ارائه می‌دهد؛ اما نمی‌توان روی این رنگ حساب کرد تا به وضوح نشان دهد که آیا عفونت باکتریایی یا ویروسی دارید. وقتی مخاط شما تغییر می‌کند، باید بدانید چه کاری را انجام دهید.

در این‌جا برخی از رنگ و قوام مخاط و بلغم می‌تواند نشان دهد آورده شده است:

سفید

مخاط سفید ضخیم‌تر با احساس احتقان همراه می‌شود و می‌تواند نشانه ای از شروع عفونت باشد. رنگ سفید ناشی از افزایش تعداد گلبول های سفید خون است. اگر آسم دارید، خلط سفید زیاد، می‌تواند نشانه التهاب راه‌های هوایی باشد. استفاده از یک استنشاق پیشگیری‌کننده می‌تواند کمک کننده باشد. برای هیدراته ماندن، آب بیشتری بنوشید و برای رفع گرفتگی بینی از اسپری‌های نمکی استفاده کنید.

زرد روشن یا سبز

مخاط یا خلط این رنگ به این معنی است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. رنگ از آنزیم‌های گلبول های سفید می‌آید. استراحت کافی داشته باشید و هیدراته بمانید. اگر آسم دارید، ممکن است علائم بیشتری را تجربه کنید.

زرد تیره یا سبز

این رنگ‌ها به خصوص اگر همراه با تب، سرفه و عطسه باشد، نشانه بدتر شدن عفونت است. با پزشک، قرار ملاقات بگذارید، به خصوص اگر آسم دارید و دستگاه استنشاقی شما مؤثر نیست.

صورتی یا قرمز

بلغم و مخاط با رنگ قرمز شامل خون است. تحریک و خشکی بافت بینی می‌تواند باعث این اتفاق شود. اگر خلط ریه صورتی یا قرمز است، فورا به پزشک مراجعه کنید.

رنگ قهوه‌ای

خون خشک، ذرات کثیفی و بقایای سیگار یا استعمال دخانیات می تواند مخاط را قهوه‌ای رنگ کند. استعمال دخانیات می‌تواند علائم آسم را تحریک کند و از کارکرد دستگاه استنشاقی جلوگیری کند.

مشکی

سیگار کشیدن زیاد و آلودگی هوا می‌تواند باعث ایجاد مخاط سیاه شود. به ندرت می‌تواند نشانه‌ای از عفونت قارچی باشد.

تفاوت مخاط و بلغم در چیست؟

مخاط و بلغم مشابه هستند، اما تا حدی متفاوت هستند: مخاط، ترشح رقیق‌تری از بینی و سینوس‌ها است. بلغم غلیظ‌تر است و توسط گلو و ریه‌ها ساخته می‌شود. هر دو به عنوان بخشی از سیستم ایمنی عمل می‌کنند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط