برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ارتباط چاقی و کلسترول بالا

ارتباط چاقی و کلسترول بالا

بدن به صورت طبیعی به مقداری کلسترول نیاز دارد. کبد این ماده مومی شکل را برای کمک به ساخت سلول‌ها و ذخیره چربی می‌سازد. بدن همچنین از آن برای ساختن ویتامین D استفاده می‌کند که برای یک سیستم ایمنی سالم لازم است. اگر LDL (کلسترول) بیش از حد در جریان خون شما وجود داشته باشد، وضعیتی به نام هیپرکلسترولمی ایجاد می‌شود. و می‌تواند رسوبات چربی را ایجاد کند (آترواسکلروز)، عروق شما را مسدود کند و در نهایت جریان خون را محدود کند. که می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

یکی از دلایلی که کلسترول بالا منجر به چاقی می‌شود این است که بر نحوه ساخت و مدیریت لیپوپروتئین‌ها از جمله کلسترول و تری گلیسیرید تأثیر می‌گذارد. تری گلیسیریدها در کبد از اسیدهای چرب آزاد (چربی‌ها) و نوعی گلوکز (قند) تشکیل می‌شوند. اگر بدن شما بیش از حد تری گلیسیرید تولید کند، می‌تواند منجر به سطوح بالاتر سایر لیپوپروتئین‌ها از جمله کلسترول شود. بنابراین اضافه وزن یا چاقی می‌تواند تری گلیسیرید و به نوبه خود کلسترول بالا را افزایش دهد.

ارتباط چاقی و کلسترول بالا

کلسترول چیست؟

کلسترول لیپیدی است که در تمام سلول‌های بدن ما مورد نیاز است و نقش مرکزی در تشکیل سلول‌های مغز و عصبی و همچنین هورمون‌های خاص (هورمون‌های استروئیدی) دارد. اسید صفراوی و ویتامین D نیز از این چربی در بدن تولید می‌شوند. کلسترول از طریق غذا وارد بدن می‌شود، اما بدن بیشتر آن را در کبد تولید می‌کند.

سطح کلسترول بیش از حد در خون (هیپرکلسترولمی؛ بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر) می‌تواند باعث چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی شود. اگر عروق کرونر تحت تأثیر قرار گیرند (بیماری عروق کرونر قلب)، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می‌یابد. این بیماری‌ها شایع‌ترین علت مرگ و میر هستند.

کلسترول بد چیست؟

چیزی که ما آن را کلسترول بد می‌نامیم به عنوان لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) نیز شناخته می‌شود. هنگامی که در مورد افراد مبتلا به کلسترول بالا صحبت می‌کنیم، از کلسترول LDL استفاده می‌کنیم. این بدان معنی است که آنها کلسترول LDL بیش از حد در جریان خون خود دارند.

کلسترول خوب چیست؟

اصطلاح کلسترول خوب اغلب برای ماده‌ای به نام لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) استفاده می‌شود که یک لیپوپروتئین با چگالی بالا است. HDL کمک می‌کند تا کلسترول از شریان‌ها خارج شود و به کبد بازگردد و از آنجا خارج شود.

علت کلسترول بالا چیست؟

برخی افراد کلسترول بالا را به ارث می‌برند که در این صورت به آن هیپرکلسترولمی خانوادگی می‌گویند. اما سایر عواملی که منجر به کلسترول بالا می‌شوند عبارتند از:

  • رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس، سدیم، قندهای افزوده شده و غذاهای فرآوری شده
  • سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود تنباکو
  • اضافه وزن بدن
  • سبک زندگی بی تحرک و نداشتن فعالیت بدنی
  • سندرم متابولیک که مجموعه‌ای از عوامل خطر است که می‌تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش دهد.
ارتباط چاقی و کلسترول بالا

علائم کلسترول بالا در بدن چیست؟

سطح کلسترول بالا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. کلسترول بالا می‌تواند منجر به چاقی شود همچنین خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی و اختلالات گردش خون در پاها (PAOD) را افزایش دهند. سطوح بسیار بالای تری گلیسیرید نیز می‌تواند منجر به پانکراتیت یا کبد چرب شود.

اضافه وزن باعث چه بیماری‌هایی می‌شود؟

وزن زیاد بدن نه تنها می‌تواند نتیجه یک اختلال متابولیک باشد، بلکه می‌تواند باعث بیماری‌های متابولیک متعددی نیز شود. سطح چربی خون کلسترول، کلسترول LDL و تری گلیسیرید معمولا افزایش می‌یابد، کلسترول HDL کاهش می‌یابد. علاوه بر این، افراد دارای اضافه وزن اغلب در مقایسه با افراد با وزن طبیعی، فشار خون و قند خون بالایی دارند. این امر منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف به اصطلاح مرفه، از جمله دیابت شیرین، تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها)، نقرس و متاسفانه بیماری‌های بدخیم مانند سرطان می‌شود.

چگونه کاهش وزن می‌تواند کلسترول را کاهش دهد؟

کاهش وزن می‌تواند به سطح کلسترول شما کمک کند زیرا می‌تواند میزان چربی بدن شما را کاهش دهد و احتمال ابتلا به التهاب را کاهش دهد. کاهش وزن و تحرک بیشتر نیز می‌تواند مقاومت به انسولین را معکوس کند تا بدن شما بهتر بتواند هورمون‌ها و لیپوپروتئین‌ها را تنظیم کند.

برای کاهش کلسترول چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

برای کاهش کلسترول و همچنین کاهش وزن لازم است که موارد زیر را رعایت کنید.

غذای کم چرب بخورید

از چربی‌های اشباع شده که در گوشت قرمز یافت می‌شود و چربی‌های ترانس که در مارگارین و محصولات پخته شده وجود دارد، دوری کنید. برچسب محصولات لبنی را نیز بررسی کنید.

مراقب وعده‌های غذایی خود باشید

یک چهارم بشقاب شما در وعده‌های غذایی باید با پروتئین بدون چربی پر شود و یک چهارم دیگر باید نشاسته چند دانه‌ای باشد (برنج قهوه‌ای یا کینوآ و نان غلات جوانه زده). نیمی از باقیمانده باید سبزیجات باشد.

ارتباط چاقی و کلسترول بالا

سیگار را ترک کنید

گاهی اوقات وقتی افراد سیگار را ترک می‌کنند، چند کیلو اضافه وزن پیدا می‌کنند. سیگار سطح HDL شما را کاهش می‌دهد. حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند برای سطح کلسترول شما مضر باشد. اگر سیگار را ترک کنید در کل سالم‌تر خواهید بود.

کلام آخر

بیشتر افراد دارای اضافه وزن و چاق خطرات دیگری نیز برای زندگی دارند که تشخیص فشار خون شریانی، هیپرگلیسمی و کلسترول بالا ساده‌ترین آن‌ها است. برخی افراد کلسترول بالا را به ارث می‌برند که در این صورت به آن هیپرکلسترولمی خانوادگی می‌گویند. افراد دارای اضافه وزن اغلب در مقایسه با افراد با وزن طبیعی، فشار خون و قند خون بالایی دارند. این امر منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف به اصطلاح مرفه، از جمله دیابت شیرین، تصلب شرایین (سخت شدن شریان‌ها)، نقرس و متاسفانه بیماری‌های بدخیم مانند سرطان می‌شود.

چرا کلسترول بالا منجر به چاقی می‌شود؟

وقتی بدن بیش از حد تری گلیسیرید تولید کند، می‌تواند منجر به سطوح بالاتر سایر لیپوپروتئین‌ها از جمله کلسترول شود. در نتیجه اضافه وزن یا چاقی می‌تواند تری گلیسیرید و به نوبه خود کلسترول بالا را افزایش دهد.

چگونه می‌توان از چاقی ناشی از کلسترول بالا جلوگیری کرد؟

ورزش کنید
غذای سالم مصرف کنید
مصرف چربی‌ها را کاهش دهبد
سیگار را ترک کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط