برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
ارتباط چاقی و باروری

ارتباط چاقی و باروری

اضافه وزن پیامد‌های منفی برای سلامتی ما دارد که فراتر از ظاهر و زیبایی است. قابل توجه‌ترین آن‌ها این است که خطر ابتلا به بیماری‌های جدی و مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا و همچنین مشکلات سلامت قلبی عروقی یا شانس بیشتر ابتلا به انواع خاصی از سرطان (سرطان سینه، سرطان تخمدان یا سرطان روده بزرگ) را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، اضافه وزن نیز می‌تواند بر باروری و بارداری تأثیر بگذارد. اما آیا این به این معنی است که بارداری و اضافه وزن با هم ناسازگار هستند یا اگر اضافه وزن داشته باشم، نمی‌توانم باردار شویم؟ در این بخش همراه ما باشید تا ارتباط چاقی و باروری را برای شما توضیح دهیم.

ارتباط چاقی و باروری

آیا بارداری و اضافه وزن ناسازگار هستند؟

نه دقیقا! در واقع، پاسخ به هر دو سؤال پیچیده است؛ زیرا اگرچه رابطه بین چاقی و باروری زنان روشن است، اما همیشه عامل قطعی در رسیدن به بارداری نیست.
باردار شدن زنان دارای اضافه وزن یا چاق، چه به طور طبیعی و چه از طریق درمان‌های باروری، ممکن است طولانی‌تر شود. دلیل اصلی این است که اضافه وزن می‌تواند باعث تغییرات هورمونی قابل توجهی شود که به طور مستقیم بر عملکرد صحیح تخمدان‌ها تأثیر می‌گذارد. از این نظر، شانس باردار شدن یک زن دارای اضافه وزن به ازای هر واحد BMI (شاخص توده بدن) تا ۵ درصد کاهش می‌یابد.

بیشتر مطالعه کنید: محاسبه اضافه وزن بدن

اضافه وزن نیز با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، آندروژن‌های اضافی (هورمون‌های مردانه) ترشح می‌کنند که در کنار سایر علائم، باعث افزایش مو‌های صورت یا آکنه و همچنین دوره‌های نامنظم می‌شود که می‌تواند بر تخمک‌گذاری تأثیر بگذارد.

من اضافه وزن دارم و می‌خواهم باردار شوم، چه کار کنم؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، خواب و استراحت کافی و ورزش منظم، همگی عناصر مفیدی برای حفظ سلامت جسمی و روحی در هر مقطعی از زندگی ما هستند، به خصوص اگر بخواهید باردار شوید. در مورد درمان‌های کمک باروری، تحریک تخمدان می‌تواند تحت تأثیر منفی اضافه وزن قرار گیرد.

علاوه بر این، تخمک‌های بیماران دارای اضافه وزن یا چاق معمولاً از نظر اندازه کوچک‌تر هستند و احتمال کمتری دارد که پس از لقاح، رشد خود را تکمیل کنند. به همین دلیل، اگرچه زنان دارای اضافه وزن ممکن است باردار شوند، اما توصیه می‌شود قبل از بارداری به متخصص زنان مراجعه کنند. در صورت لزوم، علاوه بر تجزیه و تحلیل‌های مختلف، دستورالعمل‌هایی برای بهبود عادات غذایی و سبک زندگی مادر آینده به منظور کمک به کاهش وزن توصیه می‌شود. بهتر است حداقل شش ماه قبل از اقدام به بارداری طبیعی یا شروع هر گونه درمان ناباروری این ویزیت را انجام دهید.
در این موارد، پاسخ به این سوال که آیا اضافه وزن است که بارداری را دشوار می‌کند؟ یا مشکل هورمونی وجود دارد که علاوه بر افزایش وزن، به نوعی بر توانایی باردار شدن تأثیر می‌گذارد، مشخص می‌شود.

اضافه وزن ناشی از تیروئید و تاثیر بر بارداری

اگر اضافه وزن ارتباط مستقیمی با کم کاری تیروئید داشته باشد، به این معنی است که تیروئید زن کندتر کار می‌کند که باعث می‌شود، متابولیسم او کند شود. در این موارد، کاهش وزن دشوارتر است؛ زیرا تمایل به تجمع چربی بیشتر در بدن وجود دارد، بنابراین ممکن است نیاز به مصرف نوعی دارو و نظارت بر وضعیت باشد.

در نهایت، استروژن اضافی یا هیپراستروژنیسم نیز باعث عدم تعادل هورمونی می‌شود که می‌تواند بر وزن بدن تأثیر بگذارد و بارداری را دشوار کند.

بیشتر مطالعه کنید: رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری

خطرات حاملگی اضافه وزن

اگرچه با کمی سختی و به لطف کمک پزشکان، زنان دارای اضافه وزن می‌توانند باردار شوند، اما سؤالی که از خود می‌پرسیم این است: اضافه وزن چه تأثیری بر بارداری دارد؟ آیا خطری برای مادر یا کودک وجود دارد؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، وضعیت تغذیه زنان، قبل و حین بارداری یکی از عوامل تعیین‌کننده در موارد مرگ و میر مادران است. همچنین بر رشد جنین، مرگ و میر داخل رحمی، طول مدت بارداری تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث ایجاد عوارض در زایمان شود. در نهایت، همچنین می‌تواند بر سرعت بهبودی پس از زایمان و سلامت یا رشد کودک تأثیر بگذارد.

خطرات اصلی بارداری اضافه وزن برای مادر، عبارت‌اند از:

  • افزایش خطر سقط جنین، مرگ داخل رحمی جنین و سقط‌های مکرر
  • احتمال زیاد ابتلا به دیابت بارداری، شایع‌ترین تغییر متابولیک در زنان باردار چاق یا دارای اضافه وزن
  • آپنه خواب
  • تولد زودرس

سزارین در عین بی‌خطر بودن، عمل جراحی است و به همین دلیل می‌تواند منجر به عوارضی مانند عفونت زخم شود.
علاوه بر این، بارداری اضافه وزن نیز می‌تواند عواقبی برای کودک داشته باشد، از جمله:

  • نقائص هنگام تولد
  • چاقی دوران کودکی
  • ماکروزومی جنین
  • تغییرات رشد
  • آسم دوران کودکی
چاقی و باروری زنان

چگونه در دوران بارداری وزن کم کنیم؟

برای کاهش وزن در دوران بارداری، داشتن حمایت متخصص زنان یا ماما برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب ضروری است. در صورت لزوم، می‌توانید با یک متخصص تغذیه حرفه‌ای مشورت کنید تا متوجه شوید کدام غذا‌ها و چه مقدار مصرف کنید. خوب است به خاطر داشته باشید که مواد مغذی مهم نباید به نفع مادر یا کودک حذف شوند. توقف خوردن یک غذا فقط به این دلیل که فکر می‌کنید باعث چاق شدن شما می‌شود، می‌تواند تصمیم اشتباهی باشد.
به طور کلی توصیه می‌شود که غذا‌های تازه، میوه‌ها و سبزیجات فصلی را ترجیح دهید و غذا‌های سرخ شده، نوشیدنی‌های الکلی و هر چیزی که در دوران بارداری قابل خوردن نیست را حذف کنید.
جنبه مهم دیگر مربوط به فعالیت بدنی است. یک زن باردار می‌تواند با احتیاط‌های لازم ورزش کند. در سه ماه اول بهتر است از ورزش‌های شدید پرهیز شود، در حالی که از ماه چهارم به بعد می‌توان بر اساس عادت‌های قبل از بارداری، فعالیت بدنی کم و بیش شدید انجام داد. همیشه بهتر است قبل از شروع یک فعالیت بدنی جدید با پزشک خود مشورت کنید.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط