برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خوراکی‌های مفید برای خواب راحت

خوراکی‌های مفید برای خواب راحت

خواب بر تمام جنبه‌های زندگی تأثیر می‌گذارد. اکثر افراد به علت مشکلاتی چون تغذیه، استرس و… دچار مشکلات خواب هستند. به همین دلیل، بسیاری از افراد به قرص‌های خواب‌آور روی می‌آورند و سعی می‌کنند تعادل هورمون‌های خواب‌آور خود را تنظیم کنند. با این حال، این راه حل درستی نیست. زیرا غذاها و نوشیدنی‌های شفابخش زیادی وجود دارد که به خواب راحت بدن کمک می‌کند. در این مقاله می‌توانید گیاهان، نوشیدنی‌ها، غذاها و کارهایی را که به شما کمک می‌کنند راحت‌تر و سالم‌تر بخوابید، بیابید. برای رهایی از مشکلات خواب و ایده گرفتن در مورد روش‌های خواب‌آور، می‌توانید به اطلاعات زیر نگاهی بیندازید و اطلاعات مفید توصیه شده توسط متخصصان را مطالعه کنید.

خوراکی های مفید برای بی‌خوابی

غذاهای خواب‌آور

خوراکی‌های مفید برای خواب راحت / بی‌خوابی شامل موارد زیر هستند:

گیلاس

گیلاس دارای سطوح بالایی ملاتونین است که چرخه خواب را تنظیم می‌کند و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله اروپایی غذا، این به شما امکان می‌دهد سریع‌تر بخوابید. آلبالو در میان غذاهای خواب‌آور مهم است و مصرف آن در هر فصل توصیه می‌شود.

موز

موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است. این مواد بعد از تمرین به عضلات شما سوخت نمی‌دهند. منیزیم همچنین به عنوان یک خواب‌آور طبیعی عمل می‌کند.

بلغور جو دوسر

یک کاسه گرم بلغور جو دوسر به راحتی شما را آرام می‌کند: غلات کامل مانند جو دوسر سرشار از اسیدآمینه تریپتوفان هستند که بدن شما از آن برای ساخت سروتونین (هورمون شادی) و ملاتونین (هورمون خواب) استفاده می‌کند. بلغور جو دوسر خلق‌وخوی شما را بهبود می‌بخشد و مغز و بدن را آرام می‌کند. این میان‌وعده می‌تواند چرخه خواب پایدار را ایجاد و حفظ کند.

سبزیجات برگ‌دار

سبزی‌هایی مانند اسفناج، شاتوت سوئیسی، کلم‌پیچ و غیره؛ دوز سالم منیزیم خواب‌آور و همچنین کلسیم را فراهم می‌کند که می‌تواند به افزایش ملاتونین و حفظ ریتم شبانه روزی شما کمک کند.

ماهی‌های حاوی امگا 3

ماهی قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی و سایر ماهی‌های چرب حاوی منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به خواب شما کمک می‌کند. فقط مراقب باشید چه نوع ماهی می خورید. برخی از ماهی ها را نمی توان به طور پایدار پرورش داد یا صید کرد و ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.

آناناس

میوه آناناس سطح ملاتونین را در خون شما افزایش می‌دهد که با افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی ملاتونین به خواب راحت کمک می‌کند.

همچنین بخوانید: تاثیر خواب در رژیم لاغری و رابطه خواب با چاقی و لاغری!

خوراکی‌های مفید برای خواب راحت

گردو

گردو یک منبع طبیعی غنی از تریپتوفان، اسیدآمینه تقویت‌کننده خواب است که به ساخت سروتونین و ملاتونین کمک می‌کند. در حقیقت، گردو حاوی منابع ملاتونین خود است که ممکن است به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید؛ زیرا غلظت ملاتونین را در خون شما افزایش می‌دهد.

تخمه‌کدو تنبل

تخمه‌کدو تنبل نباید فقط یک میان‌وعده فصلی باشد. آیا دانه کدوتنبل در دست ندارید؟ تخمه آفتاب‌گردان یا دانه کتان را امتحان کنید.

کیوی

این میوه یک محصول عالی برای بی‌خوابی است، زیرا عملکرد صحیح مغز را تحریک می‌کند. تریپتوفان تولید می‌کند که از آن سروتونین تشکیل می‌شود. ما معمولاً سروتونین را هورمون شادی می‌نامیم. با این حال، علاوه بر بهبود خلق‌وخو، این انتقال‌دهنده عصبی مسئول توانایی آرامش است – این یک قرص خواب عالی است؛ بنابراین، تبدیل بی‌خوابی به خواب سالم و بهبود کیفیت آن تضمین شده است، زیرا بدون آرامش، به خواب‌رفتن بسیار دشوار است. یکی دیگر از ویژگی‌های سروتونین این است که میل به کربوهیدرات‌ها را از بین می‌برد. اگر کیوی را به یک سالاد یا پنیر برای شام اضافه کنید یا میوه را به همین شکل بخورید، بعید است که میل به میان‌وعده در شب داشته باشید. دانشمندان آزمایشی را انجام دادند که در آن شرکت‌کنندگان مجبور بودند به مدت یک ماه یک ساعت قبل از خواب کیوی بخورند.

بادام

آجیل منبع عالی پروتئین، فیبر، چربی‌های تک غیراشباع سالم و سایر مواد مغذی است. مصرف منظم آجیل از مشکلات قلبی و دیابت نوع 2 محافظت می‌کند. اما این تنها دلیلی نیست که باید آجیل را برای میان‌وعده عصر انتخاب کنید.

بادام حاوی ملاتونین است، هورمونی که خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. این داروهای حاوی ملاتونین هستند که برای بی‌خوابی، تغییرات مکرر در مناطق زمانی و در موقعیت‌های دیگر تجویز می‌شوند که منجر به مشکلات خواب می‌شوند.

یکی دیگر از مزایای بادام، منیزیم بالای آن است که کیفیت خواب را نیز بهبود می‌بخشد و آن را قوی‌تر می‌کند. اعتقاد بر این است که بر تولید هورمون استرس کورتیزول تأثیر می‌گذارد، تولید کورتیزول را کاهش می‌دهد و خواب آرام‌تری را تقویت می‌کند.

خوردن کیلوگرم بادام قبل از خواب ضروری نیست – مقدار کمی که بیش از 30 گرم نباشد کافی است.

غذاهای مفید برای داشتن خواب راحت

نوشیدنی‌های خواب‌آور

همانطور که می‌دانید از خواص دمنوش‌ها بر خوواب نمی‌توان غافل شد. اگر دوست دارید با یک نوشیدنی قببل از خواب از خود پذیرایی کنید و در عین حال یک خواب خوب را تجربه کنید، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

چای بابونه – اسطوخودوس

اسطوخودوس و بابونه یک داروی مکرر توصیه شده برای بی‌خوابی یا مشکلات خواب هستند. از قرون‌وسطی به عنوان آرام بخش استفاده می‌شده است و گفته می‌شود برای تسکین درد در مغز است. چیزی که بیشتر مردم متوجه نمی‌شوند این است که چای خواب‌آور تنها به رایحه‌درمانی محدود نمی‌شود. اسطوخودوس به عنوان یک آرام بخش ملایم شناخته شده است و نشان‌داده‌شده است که باعث خواب‌آلودگی می‌شود و در عین حال کیفیت خواب را نیز بهبود می‌بخشد. در واقع، محققان دریافته‌اند که خواب با موج آهسته را افزایش می‌دهد که به آن خواب عمیق نیز می‌گویند.

خواب عمیق برای سلامتی حیاتی است؛ زیرا برای تثبیت و پردازش حافظه ضروری است. هورمون رشد نیز در طول خواب عمیق ترشح می‌شود که به تنظیم تولید مثل، رشد و نوسازی سلولی کمک می‌کند.

شیر داغ

نوشیدنی‌های گرم نیز خاصیت آرام‌بخشی طبیعی دارند که شما را آرام می‌کند. حتماً قبل از خواب تأثیر روانی شیر داغ را آزمایش کنید. اگر می‌خواهید شانس خواب خود را افزایش دهید، سعی کنید شیر شاهدانه را که جایگاه مهمی در بین نوشیدنی‌های خواب‌آور دارد، بنوشید تا دوز امگا 3 خود را دریافت کنید.

چای بالزامیک لیمو

از یک لیوان چای بالزامیک لیمو لذت ببرید. می‌توانید یک چای کیسه‌ای آماده باکیفیت خوب بخرید یا حدود 6 قاشق آب داغ را روی یک قاشق غذاخوری برگ موم لیموی تازه بریزید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید.

آب نارگیل

می‌توانید به یک بازار مواد غذایی طبیعی بروید و یک نارگیل تازه برای آب نارگیل خود ببرید یا از آب نارگیل باکیفیت و از پیش بسته‌بندی‌شده طبیعی استفاده کنید.

چای بابونه

خود عبارت “چای بابونه” آرامش را نشئت می‌دهد. به نظر می‌رسد که این نوشیدنی برای کسانی که می‌خواهند استرس را از بین ببرند و به خواب برسند ایده‌آل است.

چای بابونه واقعاً مفید است – وضعیت پوست را بهبود می‌بخشد، با اضطراب مبارزه می‌کند و همچنین کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. خواص «خواب‌آور» این نوشیدنی گیاهی با وجود آپیژنین در ترکیب آن مرتبط است که بابونه را به یک خواب‌آور طبیعی تبدیل می‌کند. این ماده روی گیرنده‌های خاصی در مغز اثر می‌گذارد و باعث خواب‌آلودگی و مبارزه با بی‌خوابی می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط