برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
میوه‌های استوایی

میوه‌های استوایی: از محبوب‌ترین تا عجیب‌ترین!

به دنبال فهرستی جامع از میوه‌های استوایی هستید؟ در این مقاله 38 میوه استوایی با ارزش را به همراه اطلاعاتی در مورد هر کدام و نحوه استفاده از آن‌ها آورده ایم. بسیاری از این میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری مورد علاقه اکثر افراد هستند، اما ما تعدادی از آن‌ها را که ممکن است برای شما تازگی داشته باشند، نام برده‌ایم. در ادامه میوه‌های محبوب، خاص و خوشمزه استوایی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای آشنایی با این میوه‌ها تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

میوه‌های استوایی

چه مناطقی از جهان استوایی هستند؟

مناطق استوایی شامل هر نقطه از کره زمین بین مدار استوایی سرطان و مدار استوایی برج جدی است. این بخش بیشتر منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی، بیشتر ناحیه آفریقا و آسیای جنوب شرقی را شامل می‌شود. نیمه گرمسیری مناطقی‌اند که با مناطق استوایی هم مرز هستند، به طور کلی شامل فلوریدا، شمال آفریقا، جنوب چین و… از مناطق نیمه استوایی به حساب می‌آیند.

انواع میوه‌های استوایی

به دنبال یک میوه گرمسیری خاص هستید؟ در ادامه نگاهی به برخی از میوه‌های استوایی مورد علاقه افراد مختلف جهان و چند میوه استوایی که کمتر شناخته شده اند، خواهیم انداخت.

  • آکای: بومی منطقه آمازون برزیل هستند که در آنجا جزء میوه‌های اصلی محسوب می‌شوند. آن‌ها، مملو از آنتی اکسیدان هستند. طعم آن‌ها شبیه توت سیاه است، اما ماندگاری کوتاه‌تری دارند که صادرات آن‌ها را دشوار می‌کند.
  • آووکادو: این میوه معمولا در غذا و دارو ها کاربرد دارد و طعم آن بیشتر شبیه به خامه یا کره است.
  • بائل(سیب چوبی): Bael، میوه بومی هند و برخی دیگر از کشورهای آسیای جنوب شرقی است. آن‌ها را می‌خورند، خشک می‌کنندو به صورت تازه در مربا و در آب میوه محبوب محلی همراه با شیر و شکر می‌خورند.
  • موز: یکی از محبوب‌ترین میوه‌های جهان است. انواع مختلفی از موز وجود دارد، متداول‌ترین موز مصرفی، کاوندیش است که ۴۷ درصد از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد.
  • بیلیمبی: میوه محلی مالزی، اندونزی و فیلیپین است که اغلب در حیاط خلوت رشد می‌کنند. این میوه را به صورت عادی یا آغشته به نمک مصرف می‌کنند. همچنین اغلب به عنوان یک عامل ترش به غذاهای مختلف فیلیپینی اضافه می‌شود.
  • کالاباش: میوه محلی آمریکای جنوبی است. شکل آن‌ها شبیه خیار است و فقط با یک دانه است که می‌تواند سبز یا زرد باشد. آن‌ها اغلب به صورت خالی، خشک یا آبمیوه خورده می‌شوند. آن‌ها همچنین به طور گسترده در داروهای محلی استفاده می‌شوند.
  • میوه کنیستل: میوه Canistel، به نام میوه تخم مرغ یا میوه کیک نیز شناخته می‌شود. همین نام کافی است تا آن‌ها را امتحان کنیم. آن‌ها در ویتنام، کامبوج و فیلیپین رشد می‌کنند. این میوه تا حدودی گلابی شکل، شیرین با پوست زرد و گودال بسیار بزرگ است.
  • سمپداک(چمپداک): از بستگان نزدیک به میوه نان هستند. آن‌ها در جنوب شرقی آسیا رشد می‌کنند و به دلیل پوست فلس دار و بوی بدشان شناخته می‌شوند. به صورت محلی، سمپداک‌ها اغلب به صورت عادی و خالی، سرخ شده، کبابی و آب پز مصرف می‌شوند.
  • چری‌مویا: بافتی خامه‌ای دارند که نام دوم آن‌ها یعنی سیب کاستارد را به آن‌ها می‌دهد. آن‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در بیشتر نقاط جهان رشد می‌کنند. طعم با انواع مختلف و مناطق رشد متفاوت است
  • چایوت: میوه بومی مکزیک جنوبی و هندوراس هستند. آن‌ها را می‌توان به صورت عادی، برش داده شده در سالاد، آب پز، پوره، پخته یا سرخ شده مصرف کرد.
  • نارگیل: نارگیل از رژیم غذایی انسان در جزایر اقیانوس آرام سرچشمه گرفته است، شاید ۵۰۰۰ سال پیش. فسیل‌های نارگیل در نیوزلند، وجود این میوه را تا ۱۵ میلیون سال پیش نشان می‌دهد.
  • کوپوآکو: در جنگل‌های بارانی برزیل یافت می‌شود. مربوط به گیاه کاکائو است، اما شکلاتی نیست. یک محصول شکلات مانند به نام کوپولات از پالپ سفید تهیه می‌شود و اغلب برای تهیه بستنی و تنقلات از آن استفاده می‌شود. از آب این میوه در دسرها و آب میوه‌های مختلف نیز استفاده می‌شود.
  • قارچ انگشت مرده: انگشت مرده، نام قارچ بومی چین، نپال، هند، بوتان و میانمار است. این یک قارچ آبی است که معمولاً ۳-۵ اینچ طول دارد و دارای پالپ شیرین است. پوست صاف این نوع قارچ این نام را به آن داده است زیرا چیزی شبیه به یک انگشت مرده است.
قارچ انگشت مرده
  • دراگون فروت: میوه اژدها یا دارگون فروت، اسم میوه بومی مکزیک جنوبی و آمریکای مرکزی است، اما اکنون در سراسر جهان رشد می‌کند. نام آن‌ها از ظاهر فلس دار عجیب و غریب آن‌ها گرفته شده است. طعم میوه اژدها شبیه تلاقی کیوی و گلابی است و اغلب با بریدن آن‌ها از وسط و خوردن پالپ آن جدا از پوست سفت خورده می‌شود.
  • میوه دوکو: دوکو یک میوه آسیایی با خمیر سفید و پوسته سفت است. می‌گویند طعم آن شبیه انگور است. دوکو میوه‌هایی با فیبر بالا هستند که به آن‌ها فواید مختلفی می‌دهد.
  • دوریان(خارگیل): دوریان‌ها در اندونزی، فیلیپین، مالزی و تایلند رشد می‌کنند. در حالی که میوه کاملاً شیرین است، بارزترین ویژگی آن بوی بد آن است که گاهی اوقات به عنوان پنیر گندیده توصیف می‌شود. میوه‌های بیضی شکل بسیار بزرگ هستند و به ۲-۶ پوند رشد می‌کنند و پوشیده از خوشه‌ها هستند.
  • گامبوژ: نام یک میوه بومی در مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا است. به صورت منطقه ای، آن را به صورت عادی، پخته، مربا یا شراب می‌خورند. آن‌ها در حال حاضر در استرالیا و فلوریدا رشد می‌کنند.
  • جنیپ: میوه‌های آبداری هستند که در سراسر دریای کارائیب از جمله جامائیکا، پورتوریکو و هائیتی یافت می‌شوند، همچنین آن‌ها در برخی از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی یافت می‌شوند.
  • گرانادیل: گرانادیل‌ها را میوه‌های قندی نیز می‌نامند زیرا مانند یک میوه شیرین اضافی با طعمی شبیه پاپایا هستند. آن‌ها در مناطق گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی، هند غربی و استرالیا رشد می‌کنند.
  • گریپ فروت: یک کشف نسبتاً جدید است. آن‌ها احتمالاً در قرن ۱۸ از باربادوس سرچشمه گرفته‌اند و اعتقاد بر این است که تلاقی بین پرتقال و پوملو است. این نام از نحوه رشد آن‌ها در خوشه‌هایی مانند انگور گرفته شده است. سه نوع متداول از این میوه وجود دارد.
  • گوارنا: میوه‌ای بومی در برزیل است و بیشتر برای فواید دارویی و ادعایی برای سلامتی استفاده می‌شود. تحقیقات زیادی وجود دارد که این میوه می‌تواند خستگی را کاهش دهد، انرژی را افزایش دهد و به عنوان یک کمک آموزشی عمل کند. حاوی کافئین است که ممکن است مبنای این ادعاها باشد
  • گواوا: یک میوه استوایی است که در سراسر جهان خورده می‌شود. آن‌ها احتمالا بومی مکزیک و آمریکای مرکزی هستند. به نظر، آب شیرین و طراوت گواوا بهترین استفاده در آب POG هاوایی است.
  • خربزه شاخدار: خربزه شاخدار با نام خربزه کیوانو نیز شناخته می‌شود و میوه‌ای عجیب و غریب است که در مرکز و جنوب آفریقا رشد می‌کند. این میوه سالم سرشار از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها است و می‌توان از آن در غذاهای شور و شیرین و همچنین نوشیدنی‌ها و دسرها استفاده کرد.
  • جک فروت: میوه‌ای شیرین بومی جنوب هند، بنگلادش، سریلانکا و جنگل‌های بارانی اندونزی و مالزی است. جک فروت با ماست خوب است یا خالی مصرف می‌شود. جک فروت‌ها گاهی اوقات در دستور العمل‌های جایگزین گوشت گیاهی مانند گوشت خوک جک فروت یا جک فروت کارنیتا استفاده می‌شود.
  • جوز هندی: جوز هندی جامائیکایی، میوه‌ای به اندازه تخم مرغ است که برای دانه جوز هندی آن برای تهیه ادویه‌ها برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می‌شود. ادعا می‌شود که برای تسکین درد، سوء هاضمه، بی‌خوابی و همچنین سم‌زدایی کل بدن ارزش دارد.
  • لیدی فینگر موز: در آسیای جنوب شرقی به ویژه اندونزی، تایلند، کامبوج و ویتنام یافت می‌شود. همانطور که از نام آن‌ها پیداست، آن‌ها یک نوع کوچکتر موز هستند که تنها به حدود ۵ اینچ می‌رسد. این موز دانه‌دار اندازه کوچک خود را با طعم و بافت شیرین‌تر و خامه‌ای نسبت به سایر موزها جبران می‌کند. لیدی فینگرها در دسرها عالی هستند.
موز لیدی فینگر
  • انبه: اصالتاً از جنوب آسیا است، اما در حدود سال ۱۸۸۰ به سراسر مناطق استوایی و آمریکا راه یافت. انبه در حال حاضر یکی از رایج‌ترین میوه‌ها در جهان است که بیش از ۴۰ میلیون تن در سال رشد می‌کند. هند مهم‌ترین تولید کننده آن است، اما صادرکننده بزرگی نیست، زیرا بیشتر آنچه را که رشد می‌کنند می‌خورند. انبه یک میوه هسته دار است، به این معنی که یک دانه سخت دارد که توسط میوه احاطه شده است.
  • منگوستین: بومی آسیای جنوب شرقی است، جایی که به دلیل آبدار بودن و طعم ترش و شیرینش محبوب است. بیشتر آن‌ها از تایلند وارد می‌شوند؛ پوست ضخیم بنفش و پالپ تقسیم شده سفیدش، مطمئناً میوه جالبی است که پتانسیل استفاده زیبایی در سبدهای میوه فانتزی را دارد.
  • نانس: یک میوه زرد یا قرمز به اندازه گیلاس است که در آمریکای مرکزی و لاتین رشد می‌کند. گاهی به آن نانچ، هاگبری یا یاکا نیز می‌گویند. نانس را می‌توان به صورت خام، آب میوه یا در انواع دسرها مصرف کرد.
  • پاپایا: هزاران سال پیش در آمریکای مرکزی به وجود آمد، اما امروزه هند بزرگترین تولید کننده این میوه بسیار مغذی در جهان است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این میوه متراکم مغذی به هضم، کنترل دیابت، بیماری قلبی و احتمالاً پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.
  • پشن فروت: یک میوه گرمسیری بومی برزیل، پاراگوئه و شمال آرژانتین است. با این حال، امروزه آن‌ها در بخش بسیار وسیع‌تری از جهان رشد می‌کنند. در لایه خارج، میوه‌های شور معمولاً به رنگ بنفش تیره، گاهی اوقات چروکیده هستند.
  • آناناس: آناناس، بومی آمریکای جنوبی است. آناناس تازه حاوی آنزیمی به نام بروملین است که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند. بنابراین اساساً، در حین جویدن آناناس، آنزیم در دهان شما کار می‌کند، که می‌تواند باعث تحریک، سوزن سوزن شدن یا درد شود.
  • رامبوتان: بومی آسیای جنوب شرقی است و میوه‌ای واقعا منحصر به فرد است. پوست آن یک پوشش قرمز روشن از مو مانند خار است. خمیر داخلی آن سفید مایل به صورتی، شیرین و کمی اسیدی است. گفته می‌شود که آن‌ها طعمی مانند انگور دارند.
  • موز قرمز: موز قرمز، بومی جنوب شرقی آسیا است. برخی از مردم می‌گویند که آن‌ها طعمی از شیرینی تمشک دارند.
  • کارامبولا (میوه ستاره‌ای): میوه‌های ستاره‌ای با نام استارفروت نیز شناخته می‌شوند و نام خود را از شکل ستاره پنج پر خود گرفته اند. انواع بزرگ و کوچک میوه‌های ستاره‌ای وجود دارد. انواع بزرگ آن از انواع کوچکتر شیرین‌تر هستند.
  • تمرهندی: تمرهندی مخملی، میوه‌ای کوچک (به اندازه انگور) با پوسته قهوه‌ای سفت است. در جنگل‌های غرب آفریقا رشد می‌کند.
  • زاونگتاه: Zawngtah، یک میوه غیر معمول است که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. به آن باقالی تلخ یا لوبیای بدبو نیز می‌گویند. لوبیای پهن و بلندی است که حاوی دانه‌هایی به اندازه و شکل بادام است.
زاونتگاه

خواص و کاربرد میوه‌های استوایی

میوه‌های استوایی از پر خاصیت‌ترین میوه‌ها هستند که در بسیاری از داروها استفاده می‌شوند. این میوه‌ها معمولا حاوی مواد مغذی مانند: انواع ویتامین ها، فیبر، پتاسیم، آهن و آنتی اکسیدان‌ها هستند که برای درمان بسیاری از موارد پزشکی و درمان‌های خانگی مفید است. در اکثر مواقع خوردن میوه‌ها توصیه می‌شود، میوه‌های استوایی از این ماجرا مستثنا نیستند. خوردن آن‌ها برای سلامت، تقویت و ایمن‌سازی بدن به خصوص در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی، برخی سرطان‌ها، لاغری، فقر آهن و… بسیار کاربرد دارد.

همچنین بخوانید: فواید رژیم گیاه‌خواری چیست؟!

کلام پایانی

اگر به دنبال میوه‌هایی با شکل، طعم و خواص فوق العاده و خاص هستید و به آن‌ها علاقه دارید حتما میوه‌های استوایی در سبد میوه شما جا دارند. این میوه‌ها با خواص ضد سرطانی و داشتن آنتی اکسیدان‌ها و ویتمانی‌های گوناگون برای جوانسازی پوست و سلامت عمومی بسیار مفید هستند. در حال حاضر بسیاری از میوه‌های استوایی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیردند و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

سوالات متداول

میوه‌های استوایی فقط در استوا هستند؟

خیر، امروزه این میوه‌ها در سراسر دنیا یافت می‌شوند.

آیا میوه‌های استوایی برای لاغری مفید هستند؟

بله، بسیاری از این میوه‌ها، به دلیل داشتن کالری بسیار پایین و ویتامین‌ها می‌توانند در رژیم‌های لاغری استفاده شوند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط