برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
بهترین جایگزین‌ها برای گوشت

بهترین جایگزین‌ها برای گوشت: افزایش سلامت + لاغری

اغلب، سبزیجات به جای اینکه غذای اصلی باشند، نقش یک غذای جانبی را ایفا می‌کنند. به هر دلیلی که تصمیم به کاهش مصرف گوشت گرفته‌اید، احتمالاً می‌خواهید بدانید که آیا پروتئین کافی را از خوردن گیاهان به تنهایی دریافت خواهید کرد یا خیر؟ خوشبختانه، بسیاری از این جایگزین‌های گوشت دارای مقدار زیادی پروتئین گیاهی هستند. در این مقاله، بهترین جایگزین‌ها برای گوشت را مورد بررسی قرار داده ایم. برای آشنایی با این جایگزین‌ها تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

بهترین جایگزین‌ها برای گوشت

بهترین جایگزین‌ها برای گوشت

بهترین جایگزین‌ها برای گوشت، معمولا سبزیجات و حبوبات حاوی پروتئین است که در بسیاری از مواقع حتی پروتئینی بالاتر از گوشت دارند. از سوی دیگر پروتئین‌های گیاهی از نظر غذایی و سلامتی در درجه بالاتری نسبت به پروتئین حیوانی و به ویژه گوشت قرمز قرار می‌گیرند. اغلب کسانی که از رژیم‌های سلامتی و رژیم لاغری استفاده می‌کنند، به سراغ جایگزین کردن پروتئین‌های گیاهی به جای گوشت می‌روند. 

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید در مورد هرم غذایی بدانید!

با انواع بهترین جایگزین‌ها برای گوشت آشنا شوید

برخی از جایگزین‌های مناسب برای گوشت عبارت‌اند از

  • لوبیا و حبوبات
  • گل کلم
  • بادمجان
  • جک فروت
  • قارچ
  • آجیل
  • سیتان
  • تمپه
  • توفو

لوبیا و حبوبات

همبرگرهای، مد روز هستند، اما برای دریافت همان مقدار پروتئین در وعده غذایی بدون گوشت، لازم نیست این مسیر را طی کنید. حبوبات پخته شده مانند: لوبیا، نخود و عدس را می‌توان با بسیاری از دستور العمل‌های گوشتی جایگزین کرد. خرید لوبیای کنسرو شده یا خشک به جای گوشت نیز می‌تواند در هزینه صرفه جویی کند. علاوه بر پروتئین، لوبیاها و حبوبات سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامتی هستند.

گل کلم

گل کلم با داشتن ویتامین، مواد معدنی و فیبر طبیعی بالا، در منوی غذایی سالم برای گوشتخواران و گیاهخواران قرار دارد. سبزیجات چلیپایی همه کاره، می‌توانند به جایگزین مناسب گوشت برای غذای اصلی یا جانبی تبدیل شوند. گل کلم حتی در لیست برترین غذاهای ضد التهابی قرار دارد. 

بادمجان

بادمجان، با رنگ ارغوانی یک جایگزین گوشت کم کربوهیدرات و کم کالری است که دارای فواید مهمی برای سلامتی است. رنگدانه‌هایی (آنتوسیانین‌ها) که رنگ بنفش بادمجان را می‌دهند، دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند.

جک فروت

جک فروت، حاوی مقدار مناسبی از ویتامین‌های A، C و چند ویتامین B است. با توجه به افزایش محبوبیت آن، احتمالاً می‌توانید جک فروت کنسرو شده (در آب یا آب نمک) را در سوپرمارکت پیدا کنید.

قارچ

قارچ، یکی از محبوب‌ترین سبزیجاتی است که به دلیل طعم و بافت گوشتی، جایگزین گوشت می‌شود. پورتوبلو به اندازه‌ای بزرگ است که می‌توان آن‌ها را درست مثل یک همبرگر خورد و به اندازه‌ای محکم است که می‌توان آن‌ها را روی کباب انداخت بدون اینکه از هم جدا شوند.

آجیل

آجیل‌ها ممکن است پایه جنبش شیر غیر لبنی باشند، اما آجیل‌های غنی از مواد مغذی و پروتئین مانند گردو می‌توانند به یک جایگزین گوشت خوشمزه تبدیل شوند. گردوی آسیاب شده به عنوان جایگزین گوشت گیاهی برای چیلی وگان خود که مانند هات داگ روی هویج خورده است، استفاده می‌شود.

سیتان

سیتان

یکی از جایگزین‌های گوشت گیاهی کمتر شناخته شده برای افراد غیر گیاهخوار، seitan است. سیتان که از بخش پروتئینی گندم به دست می‌آید، به گلوتن گندم نیز معروف است. گندم هیدراته بافتی کاملا مشابه با گوشت واقعی پیدا می‌کند و می‌تواند طعم سس یا چاشنی مورد نظر شما را به خود بگیرد. 

تمپه

تمپه، یک جایگزین گوشت مبتنی بر سویا است که از دانه‌های سویا پخته، تخمیر و قالب‌گیری می‌شود. نه تنها بافتی شبیه گوشت گاو به خود می‌گیرد، بلکه دارای پروتئین مشابهی چشمگیر است (حدود ۲۰ گرم در هر وعده). هنگامی که تمپه (۴ دلار، هدف) می‌خرید، این مخلوط معمولاً با لوبیا یا غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای مخلوط می‌شود که مصرف فیبر را نیز افزایش می‌دهد. 

توفو

وقتی به توفو فکر می‌کنید، ممکن است به اسفنج‌های سفید بی‌طعم سویا فکر کنید، اما اگر آن را درست بپزید، اینطور نیست. وقتی چاشنی مناسب به توفو داده شود طعم بسیار خوبی دارد. یادگیری طرز پخت توفو اصلاً پیچیده نیست، و درست مانند مرغ، به طرز شگفت‌انگیزی همه کاره است و تقریباً هر طعم یا مارینادی را که به آن اضافه کنید جذب می‌کند. این جایگزین گوشت ساخته شده از سویا، بافت‌های مختلفی دارد، بنابراین می‌توانید آن را کباب کنید، آن را در ساندویچ بخورید یا مانند مرغ آن را برشته کنید.

کلام پایانی

برخی سبزیجات، حبوبات و صیفی جات می‌توانند به عنوان مهم‌ترین جایگزین‌ها برای گوشت هستند. در این مقاله، به تمام جایگزین‌های مناسب برای گوشت پرداختیم و هرکدام را توضیح دادیم. استفاده از منابع پروتئین غیر گوشتی برای سلامتی عمومی و لاغری، بسیار مهم است و تاثیر بسیار زیادی بر این موارد دارد. 

سوالات متداول

کدام جایگزین گوشت مقدار پروتئین بیشتری دارد؟ 

سیتان یکی از پرپروتئین‌ترین جایگزین‌های بدون گوشت است که در هر فنجان حداکثر ۲۵ گرم پروتئین دارد، تقریباً مانند ۱۰۰ گرم سینه مرغ که ۲۷ گرم پروتئین دارد. 

آیا پروتئین گیاهی سالم‌تر است؟ 

بستگی به نیاز شما و نحوه تهیه آن‌ها دارد؛ مثلاً سبزیجات سرخ شده اگرچه خوشمزه هستند اما ممکن است حاوی چربی‌های خاصی باشند که لزوماً برای شما مفید نیستند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط