برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
هرم غذایی

هر آنچه که باید در مورد هرم غذایی بدانید!

تغذیه متعادل و منظم برای تضمین رشد و تکامل و حفظ سلامت مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه سوء تغذیه، برخی از بیماری‌ها به دلیل کمبود مواد مغذی رخ می‌دهد. تغذیه بیش از حد و نامتعادل راه را برای ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه چاقی باز می‌کند. از آنجایی که هر غذا ارزش غذایی متفاوتی دارد، خوردن یک غذا یا گروه غذایی نمی‌تواند نیازهای بدن را تامین کند. در تغذیه سالم، هرم غذایی مصرف مقادیر معینی از غذاهای مختلف را تا حد امکان توضیح می‌دهد.

هرم غذایی

هرم غذایی چیست؟

هرم غذایی نموداری است که غذاهایی را که باید مصرف کرد و غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد را نشان می‌دهد. از نظر شکل شبیه یک مثلث است. هرم مثلثی شکل، ارائه غذاهای مفید و مضر را به روشی بسیار ساده و قابل درک امکان پذیر می‌کند. مثلث یک شکل هندسی است که از پایین به بالا باریک می‌شود. در پایین‌ترین و عریض‌ترین قسمت مثلث، غذاهای اساسی با فیبر بالا وجود دارد که برای دستگاه گوارش ضروری است. هر چه به سمت بالا حرکت می‌کنیم به تدریج از اهمیت غذا برای بدن انسان کاسته می‌شود. هرم‌غذایی از 4 پله تشکیل شده است. غذاها در تمام سطوح، به جز مواد غذایی در سطح بالا، برای زندگی انسان بسیار مهم و ضروری هستند.

ویژگی‌های هرم غذایی

هرم‌غذایی از میزان کالری گرفته تا ترجیح مصرف گروه غذایی مربوطه طبقه بندی می‌شود. ویژگی‌های هرم‌غذایی تقریباً بر اساس عناصر زیر طبقه بندی می‌شوند.

سلسله مراتب مواد مغذی

هرم غذایی گروه‌های غذایی را در یک سلسله مراتب نشان می‌دهد. در پایین، غذاهایی قرار دارند که نشان دهنده حداکثر میزان مصرف روزانه هستند، در حالی که در بالا، غذاهایی هستند که باید در مقادیر محدود مصرف شوند.

گروه‌های غذایی

هرم‌غذایی غذاها را به پنج گروه اصلی طبقه بندی می‌کند:

  • غلات و محصولات غلات
  • سبزیجات و میوه‌ها
  • منابع پروتئینی (گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات)
  • شیر و فرآورده‌های شیر
  • روغن‌ها و شیرین کننده‌ها

کنترل بخش

هرم‌غذایی نشان می‌دهد که روزانه چه مقدار از هر گروه غذایی باید مصرف شود. این امر به افراد کمک می‌کند تا کنترل سهم را درک کنند و تعادل سالمی را ایجاد کنند.

غذاهای فراوری شده

هرم غذایی همچنین تاکید می‌کند که غذاهای فرآوری شده باید در مقادیر محدود مصرف شوند. این نوع غذاها اغلب سرشار از قند، نمک و چربی اشباع شده هستند.

ورزش

برخی از هرم‌های غذایی شامل لایه‌های مبتنی بر ورزش برای تشویق فعالیت بدنی هستند. این امر اهمیت یک رژیم غذایی متعادل و همچنین سبک زندگی فعال را برجسته می‌کند.

مواد غذایی در مرحله پایین هرم غذایی کدامند؟

در انتهای هرم‌غذایی غذاهای فیبری قرار دارند که دستگاه گوارش را تنظیم می‌کنند. این غذاها در پایین هرم غذایی، در قاعده آن و در پهن‌ترین قسمت مثلث قرار دارند. زیرا اگر این غذاها را از زندگی خود حذف کنیم، روده و معده ما نمی‌تواند عملکرد سالمی داشته باشد. هنگامی که دستگاه گوارش به درستی کار نمی‌کند، اسهال و مشکلات یبوست اغلب رخ می‌دهد. این ممکن است در آینده منجر به سرطان معده و روده بزرگ شود. در پایین و مهم‌ترین سطح هرم‌غذایی غذاهایی با محتوای فیبر بالا مانند گندم، جو، برنج، ذرت، چاودار و جو دوسر قرار دارند. این مواد مغذی برای زندگی انسان ضروری هستند.

به همان اندازه که این محصولات مهم هستند، حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات هستند و در نتیجه مصرف بیش از حد باعث افزایش وزن می‌شوند. بنابراین بیش از نیاز بدن نباید مصرف شود.

چه غذاهایی در پله بالای هرم غذایی قرار دارند؟

بالای هرم‌غذایی باریک‌ترین قسمت مثلث است. به عبارت دیگر، غذای اینجا بیش از آنکه به سلامت انسان کمک کند، ضرر دارد. غذاهای چرب و شیرین در این مرحله گنجانده شده است. مصرف مواد غذایی مانند شکلات، آب نبات‌، کیک، بستنی، دسر شربت، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، بیسکویت، کراکر و استفاده زیاد از روغن در آشپزی برای سلامتی انسان بسیار مضر است. به همین دلیل است که غذاهای با محتوای چربی و قند بالا در باریک‌ترین ناحیه هرم قرار دارند.

در مورد رژیم غذایی سالم بیش‌تر بخوانید!

هرم غذایی

چه غذاهایی در گام دوم هرم غذایی قرار دارند؟

میوه‌ها و سبزیجات در سطح دوم هرم غذایی قرار دارند. میوه‌ها و سبزیجات به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی از مواد غذایی بسیار مهم برای زندگی انسان هستند. عدم مصرف کافی می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی شود.

مواد غذایی در گام سوم هرم غذایی کدامند؟

غذاهای حیوانی در سطح سوم هرم‌غذایی قرار دارند. محصولاتی مانند گوشت، مرغ، بوقلمون، شیر و لبنیات، ماهی و تخم مرغ در این مرحله گنجانده شده است. این غذاها سرشار از پروتئین، کلسیم، آهن، ویتامین‌های A، C و D هستند. با این حال، مصرف بیش از حد ممکن است باعث برخی بیماری‌ها شود. باید به طور منظم مصرف شود، اما باید به میزان مصرف توجه شود. فرآورده‌های گوشتی باید همراه با غلات فیبری و سبزیجات مصرف شوند.

دلیل مثلثی بودن هرم‌غذایی چیست؟

از شکل مثلثی هرم‌غذایی برای نشان دادن بصری و مقادیر گروه‌های غذایی مختلف استفاده می‌شود. در بالا غذاهایی که باید کمتر یا به مقدار محدود مصرف شوند و در وسط غذاهایی که باید بیشتر مصرف شوند را نشان می‌دهد. این طرح توضیح می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم باید از پایین هرم شروع شود و به آرامی به سمت بالا حرکت کند. بنابراین، شکل هرم غذایی به ما کمک می‌کند تا به راحتی یک رویکرد تغذیه متعادل را درک کنیم.

چگونه از هرم‌غذایی استفاده کنیم؟

هرم‌غذایی افراد را برای ایجاد یک رژیم غذایی متعادل راهنمایی می‌کند. افراد با استفاده از هرم می‌توانند بفهمند که چه مقدار از هر گروه غذایی باید مصرف کنند.

چرا هرم‌غذایی در طول زمان تغییر می‌کند؟

هرم‌غذایی در طول زمان با پیشرفت تحقیقات علمی و اطلاعات بهداشتی به روز می‌شود. به موازات تغییر روندها و نیازهای تغذیه‌ای، توصیه‌های موجود در هرم‌غذایی نیز مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

پیروی از هرم‌غذایی چگونه به شما در کنترل وزن کمک می‌کند؟

پیروی از هرم‌غذایی می‌تواند در ایجاد یک رژیم غذایی سالم و متعادل کردن کالری دریافتی مفید باشد. این امر از کنترل وزن پشتیبانی می‌کند و ممکن است به جلوگیری از چاقی کمک کند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط