برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خرفه

خرفه و خواص باورنکردنی آن!

خرفه گیاهی با برگ‌های سبز است که سرشار از مواد مغذی بوده و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. استفاده از خرفه به صورت جداگانه و یا در تهیه انواع غذاها، تأثیر به سزایی در بهبود سلامت بدن خواهد داشت. با ما در این مقاله همراه باشید تا با خواص حیرت‌انگیز این گیاه آشنا شوید.

خرفه

خرفه چیست؟

گیاه علفی خرفه شامل برگ، ساقه، گل و دانه‌های خوراکی است که دارای طعم شیرین و ترش است. این گیاه هم به صورت پخته شده و هم خام می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. 93% از این گیاه از آب تشکیل شده است و همچنین سرشار از مواد مغذی است؛  به طوری که هر 100 گرم از آن شامل:

  • 26% ویتامین A
  • 35% ویتامین C
  • 17% منیزیم
  • 15% منگنز
  • 14% پتاسیم
  • 11% آهن و 7% کلسیم از ارزش غذایی روزانه هرکدام است.

به علاوه مقدار کمی از ویتامین‌های B1، B2، B3 و فسفر در خرفه یافت می‌شود. شما می‌توانید تمام مواد مغذی مذکور را تنها با جذب 16 کالری دریافت نمایید! این امر خرفه را به یک ماده خوراکی رژیمی اما با ارزش غذایی بالا تبدیل می‌کند.

خرفه سرشار از امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 ترکیبات حیاتی برای ما هستند که در بدن به طور خودکار تولید نمی‌شوند در نتیجه لازم است در رژیم غذایی لحاظ شوند. درصد بالایی از چربی موجود در گیاه خرفه به شکل اسید چرب امگا 3 است که به دو صورت ALA و EPA هستند. اسید چرب ALA در بسیاری از مواد گیاهی یافت می‌شود در حالی که EPA به طور معمول در محصولات حیوانی (مانند ماهی) وجود دارد. همچنین امگاه 3 ALA گیاه خرفه 5 تا 7 برابر اسفناج است.

خواص خرفه در سلامت بدن

این گیاه با خواص بی‌نظیر خود برای سلامتی فواید فراوانی داشته که آن را به انتخابی مناسب در رژیم غذایی تبدیل می‌کند. در ادامه به هر یک می‌پردازیم.

تناسب اندام

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد خرفه دارای کالری بسیار کمی است. وجود مواد معدنی مختلف در این گیاه کم کالری سبب می‌شود تا جهت کاهش وزن و حفظ تناسب اندام مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه مانند بسیاری از مواد گیاهی دیگر حاوی مقدار مناسبی از فیبر است. فیبر موجود سبب کاهش اشتها و پرهیز از پرخوری می‌شود. در نتیجه اگر شما قصد کاهش وزن دارید، می‌توانید از این گیاه در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.

دانه خرفه برای کاهش وزن

این دانه به رنگ قهوه‌ای یا سیاه است. دانه‌های خرفه به کاهش وزن اضافه کمک می‌کنند، زیرا حاوی ماده‌ای ژلاتینی هستند که روده باریک را تحریک کرده و میزان جذب قند‌ها و چربی اشباع شده در بدن را کاهش می‌دهند. تخم این گیاه، همچنین حاوی آنزیم‌های خاصی است که به بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند.

خرفه برای تناسب اندام

بهبود مشکلات گوارشی

مواد معدنی موجود در این گیاه راه حلی مطمئن برای بهبود سیستم هاضمه و گوارش است. همچنین جهت درمان رفلاکس معده و زخم معده می‌توانید از این گیاه استفاده نمایید.

سلامت پوست

گیاه خرفه سرشار از ویتامین A و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است. برگ‌های این گیاه می‌تواند به عنوان دارویی ضد التهاب جهت درمان انواع آکنه و مشکلات پوستی مورد استفاده قرار گیرد. این ترکیبات سبب از بین بردن چین و چروک و جوان‌سازی پوست نیز می‌شوند.

درمان میگرن

این گیاه برای تسکین دردهای میگرنی بسیار تأثیرگذار است. ویتامین B2 موجود در این گیاه در کاهش و از بین بردن علائم سردردهای معمولی تا میگرنی نقش زیادی دارد. این امر باعث کاهش درد حین میگرن و کاهش مدت آن نیز می‌شود.

کاهش فشار خون

استفاده از خرفه در انواع غذاها و همچنین به صورت خام برای افرادی با فشار خون بالا مناسب است. این گیاه به دلیل داشتن اسید چرب امگا 3 سبب کاهش فشار خون و کلسترول می‌شود.

سلامت دهان و دندان

جویدن برگ‌های این گیاه و یا استفاده از آب این گیاه باعث استحکام استخوان‌های دهان می‌شود. این موضوع علاوه بر حفظ سلامت دهان سبب زیبایی دندان خواهد شد.

طریقه مصرف خرفه

شما می‌توانید از قسمت‌های مختلف این گیاه شامل برگ، ساقه، گل و دانه آن استفاده نمایید. مصرف خام آن سبب جذب تمام مواد مغذی گفته شده خواهد شد؛ اما استفاده از آن به صورت پخته، آبگیری شده و یا در ترکیب با دیگر مواد جهت بهبود طعم آن براساس سلیقه هر فرد می‌تواند انجام گیرد.

مضرات خرفه

با وجود خواص بی‌شمار خرفه، این گیاه حاوی مقدار بالایی از اگزالات است. از آنجایی که اگزالات سبب تشکیل سنگ کلیه می‌شود، استفاده از آن برای افراد دارای سنگ کلیه مناسب نمی‌باشد. برای کاهش میزان اگزالات می‌توانید این گیاه را با ماست ترکیب کنید و سپس میل نمایید. اما باید توجه داشته باشید که مصرف زیاد این گیاه مانند هر ماده خوراکی دیگری می‌تواند اثرات سوء برای سلامتی داشته باشد. در نتیجه بهتر است با حفظ تعادل در مصرف خرفه عوارض احتمالی آن را محدود نمایید.

کلام آخر

گیاه خرفه یک گیاه علفی بوده که سرشار از مواد معدنی و مغذی است. استفاده از برگ، ساقه و دیگر قسمت‌های مختلف این گیاه به درمان و کاهش علائم بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. با توجه به کالری کم آن شما می‌توانید آن را در انواع وعده‌های غذایی خود جهت حفظ تناسب اندام مورد استفاده قرار دهید.

میزان مناسب استفاده از گیاه خرفه چقدر است؟

این میزان بسته به شرایط هر فرد می‌تواند کمی متغیر باشد؛ اما به طور کلی متخصصان مصرف حدود 15 گرم خرفه خشک و 60 گرم تازه آن را پیشنهاد می‌نمایند.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی maryam

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط