برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
خواص هل

خواص هل : هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

گیاه هل که از خانواده زنجبیل است در نواحی گرم غرب و جنوب هند و آسیای جنوب شرقی می‌روید. میوه‌های این گیاه برگ سبز که به طور متوسط ​​4 یا 5 متر ارتفاع دارد، قسمت‌هایی هستند که به عنوان ادویه در آشپزخانه‌های خود استفاده می‌کنیم. میو‌ه‌های این گیاه معطر و تند که به صورت خود به خود در جنگل‌های باتلاقی می‌روید به رنگ سبز مایل به زرد و به اندازه تقریبی 2 سانتی متر است. عموماً در غذاهای شرقی برای تشدید بیشتر عطر قهوه استفاده می‌شود. در این مقاله از اندام برتر قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به خواص هل داشته باشیم که بعد از زعفران و وانیل گران‌ترین ادویه جهان است.

خواص هل

هل چیست؟

هل (Elettaria cardamomum) گیاهی چند ساله بومی بخش‌هایی از آسیا از جمله اندونزی، پاکستان و بنگلادش است. این گیاه دارای گل‌های سفید است و بخشی از گیاهان خانواده Zingiberaceae است که شامل زنجبیل نیز می‌شود. دانه‌های آن خشک شده و اغلب به عنوان ادویه در بسیاری از غذاهای آسیایی از جمله قهوه، کیک و کاری استفاده می‌شود. بخش‌هایی از گیاه هل، از جمله دانه‌ها، برگ‌ها، پوست، ریشه و گل‌ها، هزاران سال است که به‌خاطر فواید بالقوه‌ای برای سلامتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در مطالعات تحقیقاتی اولیه نشان داده شده است که هل دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد فشار خون، کاهش کلسترول و قند خون است.

انواع هل

عمدتاً دو نوع هل وجود دارد. در حالی که هر دو از خانواده زنجبیل هستند و خواص دارویی مشابهی دارند، اما از نظر طعم و انرژی متفاوت هستند. دز ادامه به بررسی بیش‌تر انوع هل پرداخته‌ایم. انواع هل عبارتند از:

هل سبز (Elettaria cardamomum)

نوع سبز آن که به‌عنوان ملکه ادویه‌ها نامیده می‌شود، یکی از ارزشمندترین و گران‌ترین ادویه‌ها در جهان است. طعمی شیرین، کمی علفی و شبیه اکالیپتوس دارد که با غذاهای لذیذ شیرین، اسموتی‌ها، کیک‌ها، کلوچه‌ها، پودینگ‌ها، بستنی‌ها، چای‌ها، نوشیدنی‌های گیاهی و قهوه و همچنین خورش‌ها استفاده می‌شود هل سبز دارای خاصیت خنک کنندگی است که اسیدیته معده را کاهش می‌دهد و به درمان زخم کمک می‌کند.

هل سیاه (Amomum subulatum)

هل سیاه کمی بزرگ‌تر است و طعمی دودی و تند دارد که آن را درغذاهای تند استفاده می‌کنند. دارای خواص گرم کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی است و به طور سنتی برای درمان عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، احتقان سینوسی، آلرژی، آسم و برونشیت استفاده می‌شود. همچنین تولید آنزیم‌های گوارشی را تحریک کرده و نفخ را کاهش می‌دهد.

درمورد لاغری با زنجبیل بیش‌تر بخوانید!

خواص هل

هل دارای فواید سلامتی متعددی است که می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و از سلامت عاطفی حمایت کند.هل به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی، هضم کننده، سم زدایی، تسکین دهنده، نوتروپیک، تسکین درد و خواب آور بودن بسیار مورد توجه است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ادویه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مبارزه کننده با بیماری‌ها و مواد مغذی گیاهی مغذی است که می‌تواند از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سکته مغزی، آرتریت، زوال عقل و حتی سرطان جلوگیری کند. خواص هل عبارتند از:

فوق العاده غنی از آنتی اکسیدان

هل غنی از آنتی اکسیدان‌های قوی است که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان برای بهبود پاسخ ایمنی در برابر عوامل بیماری زای مهاجم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان شناخته شده است. غنی بودن از فلاونوئیدها و مواد معدنی ضروری نیز هل را برای سلامت مغز بسیار مفید می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فیتوکمیکال‌های موجود در دانه‌های هل می‌توانند شناخت را بهبود بخشند، خلق و خو را بالا ببرند و از سلول‌های مغز در برابر آسیب اکسیداتیو و التهاب محافظت کنند. همچنین می‌تواند تجمع پلاک‌های آمیلوئید بتا را که نوعی سم مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر و تخریب عصبی هستند، کاهش دهد.

خواص هل

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

هل به طور گسترده در آشپزی و پزشکی برای تسهیل هضم و کاهش علائم یبوست، نفخ، سوء هاضمه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات شکم و سایر ناراحتی‌ها استفاده می‌شود. هنگامی که با سایر غذاها مصرف شود، به تولید آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کند و در عین حال اسیدیته اضافی معده را نیز کنترل می‌کند. هل سرشار از ترکیبات ضد میکروبی و ضد التهابی است، همچنین انگل‌های روده را از بین می‌برد و میکرو فلور روده سالم را تقویت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که گنجاندن این ادویه در رژیم غذایی می‌تواند التهاب روده را کاهش دهد و به پیشگیری و بهبود زخم معده کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مکمل‌های هل حتی موثرتر از داروهای ضد زخم است.

کنترل قند خون را بهبود می‌بخشد

شواهد نشان می‌دهد که گنجاندن هل در رژیم غذایی ممکن است به کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. آنزیم‌های کلیدی خاصی را که در تبدیل کربوهیدرات‌ها و نشاسته به قند نقش دارند، مهار می‌کند. سرکوب این آنزیم‌ها باعث کاهش جذب روده‌ای گلوکز و بهبود متابولیسم گلوکز می‌شود.

هل با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، از اندام‌ها در برابر عوارض جدی مرتبط با دیابت مانند تصلب شرایین (انسداد عروق)، آسیب عصبی، گلوکوم، رتینوپاتی و بیماری کلیوی محافظت می‌کند.

به مبارزه با التهاب مزمن کمک می‌کند

التهاب بخشی از مکانیسم دفاعی ما است و برای بهبودی ضروری است. اما زمانی که سیستم ایمنی به ارسال سلول‌های التهابی بدون هیچ گونه تهدید بالقوه ادامه می‌دهد، باعث می‌شود که التهاب با درجه پایین در بدن باقی بماند. شواهد نشان می‌دهد که التهاب با درجه پایین پایدار ممکن است یک قاتل خاموش باشد که می‌تواند برای سال‌ها تشخیص داده نشود و به تدریج به سلول‌های شما آسیب برساند و در طول زمان شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دهد. مطالعات نشان می‌دهد که هل دارای یک اثر ضد التهابی قوی است که می‌تواند بهبودی و قرمزی را بهبود بخشد.

به پیشگیری و درمان سرطان کمک می‌کند

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که هل می‌تواند از پیشرفت تومور جلوگیری کرده و اثربخشی شیمی درمانی را بهبود بخشد. علاوه بر این، هل به مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند (و در نتیجه از جهش‌های سلولی جلوگیری می‌کند) و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد.

خواب و سلامت عاطفی را ارتقا می‌دهد

مصرف یک پیمانه هل با شیر یک روش قدیمی برای تسکین درد و بهبود کیفیت خواب است. هل سبز حاوی ملاتونین است، هورمونی که به طور طبیعی توسط مغز تولید می‌شود و چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند و به شما کمک می‌کند بعد از تاریکی به آرامش برسید. تحقیقات نشان می‌دهد که گنجاندن غذاهای غنی از ملاتونین در رژیم غذایی می‌تواند به اختلالات خواب، ارتقای تعادل هورمونی، بهبود پاسخ ایمنی و کاهش سطح استرس کمک کند.

هنگامی که هل قبل از خواب مصرف شود، اثر آرام بخش خفیفی بر سیستم عصبی دارد که خستگی را کاهش می‌دهد، عضلات و ستون فقرات را آرام می‌کند، ذهن را آرام می‌کند، ضربان قلب را کاهش می‌دهد و از انتقال آسان به خواب پشتیبانی می‌کند. همچنین به کاهش اسپاسم عضلانی و سردردهای استرسی کمک می‌کند.

سم زدایی را تشویق می‌کند و احتباس آب را کاهش می‌دهد

رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی کم تحرک، مصرف زیاد سدیم (غذاهای بسته بندی شده)، دیابت کنترل نشده و استفاده بیش از حد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند پاراستامول) می‌تواند باعث عدم تعادل شود و باعث شود بدن شما مایعات بیشتری نسبت به قبل نگه دارد. احتباس بیش از حد آب می‌تواند علائمی مانند پف کردن صورت و پوست، ورم پا، نفخ، درد مفاصل یا افزایش سریع وزن را ایجاد کند. هل به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالا و خواص دیورتیک، به عنوان یک سم زدایی عالی خون عمل می‌کند. همچنین منبع خوبی از پتاسیم و منیزیم است و به کلیه‌ها در دفع سدیم و آب اضافی کمک می‌کنند، بنابراین فشار خون را کاهش می‌دهند و گردش خون را بهبود می‌بخشند.

کلام آخر

شواهد نشان می‌دهد که گنجاندن این ادویه قدیمی در چای یا آشپزی می‌تواند از بیماری‌های مزمن جلوگیری کند و به درمان بیماری‌های رایج مختلف از سوء هاضمه و گلودرد گرفته تا سردرد و بی خوابی کمک کند. هل که به طور معمول در مقادیر کم استفاده می‌شود، به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می‌شود. اگر قصد دارید از مکمل‌های هل استفاده کنید، در مورد دوز، ایمنی و تداخلات دارویی احتمالی با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه هل در طب سنتی به کار می‌رود؟

در طب سنتی، هل به عنوان درمان‌های طبیعی برای مشکلات مختلفی از جمله عفونت‌ها، مشکلات گوارشی و دردهای عضلانی استفاده می‌شود. هل دارای خواص ضدباکتریایی، ضد التهابی و آرام‌بخشی است که در بهبود وضعیت‌های مختلف سلامتی موثر است.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط