برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید

روغن کانولا یا روغن کلزا چیست؟ فواید و کاربرد آن!

روغن کانولا به دلیل اثرات مثبت آن بر سلامت و همچنین مضرات آن، یک ماده غذایی بسیار بحث برانگیز است. در مصرف روغن کانولا باید دقت شود و برای تعیین میزان مصرف مورد نیاز باید با پزشک مشورت شود. ادعا می‌شود که برخی از روغن‌های کانولا که امروزه استفاده می‌شود فاقد مواد مضر هستند. با این حال، کسانی که از روغن کانولا استفاده می‌کنند باید بسیار مراقب باشند. هنگام خرید روغن کانولا باید به طور کامل بررسی شود و روغن‌های کانولا که فاقد مواد مضر هستند ترجیح داده شود. در غیر این صورت، روغن کانولا ممکن است آسیب جدی به سلامت انسان، به ویژه بیماری‌های قلبی وارد کند.

روغن کانولا

روغن کانولا چیست؟

روغن کانولا از پرورش دانه‌های گیاه کلزای چلیپایی به دست می‌آید. از آنجایی که در کانادا تولید می‌شود، نام روغن از این کلمه گرفته شده و به آن روغن کانولا می‌گویند. امروزه بیشتر در چین و هند تولید می‌شود. در کشور ما با نام‌ کلزا نیز شناخته می‌شود و از گیاه کلزا به دست می‌آید. گیاه روغنی کلزا دارای گل‌های زرد معطر و روشن تا ارتفاع شش متر است. دانه‌های رسیده کلزا با روش‌های مختلفی برای به دست آوردن این روغن خرد می‌شوند.

روغن کانولا چه خواصی دارد؟

روغن کانولا از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است. گیاه کلزا دارای دو دوره فیزیولوژیکی مجزا است: تابستان و زمستان. محتویات غذایی روغن کانولای کشت شده در این دو دوره نیز با یکدیگر متفاوت است. بذر گیاه کلزا از 38 تا 50 درصد روغن و 16 تا 24 درصد پروتئین تشکیل شده است. تلاش‌هایی برای حذف اسید اروسیک، که در روغن کانولا وجود دارد و برای سلامت انسان مضر است، از طریق روش‌های اصلاحی از گیاه کلزا در حال انجام است. روغن کانولا می‌تواند تا دمای 200 درجه دست نخورده باقی بماند. روغن کانولا تقریباً هیچ بو و طعمی ندارد و رنگ آن کاملاً روشن است. اگر در مکانی دور از نور خورشید نگهداری شود می‌تواند به مدت یک سال دست نخورده باقی بماند.

روغن کانولا چه فوایدی دارد؟

روغن کانولا با ترکیباتی که دارد فواید بسیاری برای سلامتی دارد. گفته می‌شود که مقاومت به انسولین را متعادل می‌کند و به دلیل نسبت چربی اشباع متعادلی که دارد، تحمل گلوکز را افزایش می‌دهد. در متابولیسم بدن که سطح انسولین و گلوکز حفظ می‌شود، احتمال کاهش و افزایش قند خون کاهش می‌یابد. نقش مهمی در رشد و تکامل کودکان دارد. از سلول‌ها محافظت می‌کند و انرژی با ارزش غذایی بالا را تامین می‌کند. روغن کانولا پوست را نرم کرده و برای سلامت پوست مفید است. ادعا می‌شود که روغن کانولا برای مو مفید است زیرا فولیکول‌های مو را تغذیه و تقویت می‌کند. سایر فواید روغن کانولا که سرشار از ویتامین‌های E و K و منبع امگا 6 و همچنین امگا 3 است به شرح زیر است:

برای کلسترول مفید است

دو کلسترول مجزا در بدن وجود دارد. اینها به شکل کلسترول خوب هستند. افزایش کلسترول بد باعث ایجاد برخی مشکلات می‌شود. این روغن از جذب کلسترول بد در بدن جلوگیری می‌کند. با چربی‌های غیراشباع تک موجود در روغن کانولا به کاهش کلسترول بد کمک می‌کند. از آنجایی که مقدار کم کلسترول به متابولیسم کمک می‌کند تا با سرعت طبیعی کار کند، بدن پرانرژی می‌شود و به راحتی خسته نمی‌شود.

منبع امگا 3 و امگا 6

روغن کانولا حاوی مقدار زیادی امگا 3 است که یک اسید چرب مفید است. امگا 3 به عنوان یک اسید چرب مهم شناخته شده است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند که توسط بدن انسان تولید نمی‌شود. علاوه بر این، تعادل امگا 3 و امگا 6 در این روغن بسیار خوب است.

یک آنتی اکسیدان است

این روغن به دلیل داشتن ترکیبات غنی و ویتامین‌ها و ویتامین E موجود در آن یک آنتی اکسیدان است. ویتامین E به حفظ یکپارچگی سلولی بدن کمک می‌کند. به این ترتیب روی سیستم ایمنی بدن اثر تقویتی دارد. آنتی اکسیدان از ورود مواد مضر به نام رادیکال‌های آزاد به بدن جلوگیری می‌کند و دفع آن‌ها را تضمین می‌کند.

خواص روغن کانولا

ارزش غذایی روغن کانولا

این روغن که از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است، دارای دو ارزش فیزیولوژیکی مجزا است: تابستان و زمستان. روغن کانولا به دست آمده از گیاهی که در تابستان و زمستان رشد می‌کند دارای ترکیبات و ارزش غذایی متفاوتی است. گیاه روغن کانولا از 38 تا 50 درصد روغن و 16 تا 24 درصد پروتئین تشکیل شده است. همچنین حاوی ویتامین‌های A، D، E و K است. حاوی امگا 3 و امگا 6 است. همچنین حاوی مقدار کمی اسیدهای چرب اشباع و مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع است.

روغن کانولا در کجا استفاده می‌شود؟

روغن کانولا امروزه کاربردهای زیادی دارد. علاوه بر استفاده به عنوان غذا، در محصولات آرایشی و بهداشتی و یا به عنوان روغن صنعتی استفاده می‌شود. استفاده از روغن کانولا در محصولاتی مانند رژ لب و بالم لب ترجیح داده می‌شود، زیرا سالم‌تر از استفاده از فرآورده‌های نفتی است. به همین ترتیب از روغن کانولا در تولید شمع استفاده می‌شود. علاوه بر این، مشخص است که از روغن کانولا به عنوان سوخت زیستی نیز استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای روغن کانولا جوهرسازی است. علاوه بر این، روغن کانولا اغلب به عنوان روغن سرخ کردنی یا کنسرو استفاده می شود، زیرا در مقایسه با بسیاری از روغن های گیاهی دیگر در برابر حرارت مقاوم‌تر است.

روغن کانولا چه مضراتی دارد؟

روغن کانولا علاوه بر ایجاد آسیب قلبی می‌تواند باعث حساسیت، کوری، یبوست، کم خونی و آمفیزم شود. با این حال، روغن کانولا حاوی مقدار زیادی اسید اروسیک است. این اسید می‌تواند باعث آسیب به سیستم گردش خون و عصبی و سرطان ریه شود. استفاده بیش از حد از روغن کانولا عوارض جانبی زیادی در رابطه با از دست دادن بافت در اندام‌ها به همراه دارد.

چگونه از روغن کانولا استفاده کنیم؟

روغن کانولا استفاده زیادی دارد. در محصولاتی مانند بالم لب و رژ لب به دلیل طبیعی بودن ترجیح داده می‌شود. از آنجایی که این روغن مقاوم در برابر حرارت بالا است، برای سرخ کردن و پخت و پز ترجیح داده می‌شود. می‌توانید از آن برای سرخ کردن سبزیجات و طبخ غذاهایی مانند مرغ یا ماهی استفاده کنید. این روغن برای سس سالاد استفاده می‌شود.

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط