برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
برای دریافت مشاوره کاهش وزن تماس بگیرید
مواد غذایی مناسب بیماران مبتلا به آنفولانزا

مواد غذایی مناسب بیماران مبتلا به آنفولانزا

مواد غذایی مناسب بیماران مبتلا به آنفولانزا یکی از موضوعاتی است که اغلب در مورد آن تحقیق می‌شود، به خصوص در پاییز و زمستان. با سردتر شدن هوا، سرماخوردگی و عفونت آنفولانزا که بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد می‌تواند زندگی روزمره را دشوار کند. علائم آزاردهنده مانند خستگی، درد، سرفه و عطسه ممکن است تا یک هفته شما را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، برخی از اقداماتی که می‌توان در خانه انجام داد می‌تواند از درمان شما حمایت کرده و به شما در تسریع روند بهبودی کمک کند.

یکی از این موارد توجه به تغذیه است. مصرف برخی غذا‌ها و نوشیدنی‌ها، به ویژه در دوران آنفولانزا، می‌تواند علائم شما را کاهش دهد و به شما کمک کند تا راحت‌تر بر عفونت غلبه کنید. شما می‌توانید چنین جایگزین‌های غذایی و اثرات آن‌ها را که می‌تواند در لیست غذا‌های مفید برای آنفولانزا گنجانده شود، در ادامه مطالب ما بیابید.

مواد غذایی مناسب بیماران مبتلا به انفولانزا

نوشیدنی مناسب بیماران مبتلا به آنفولانزا

مهمترین ویتأمینی که در زمان ابتلا به آنفولانزا باید به مقدار کافی مصرف شود ویتأمین C است. میوه‌ها و سبزیجات که بهترین منابع این ویتأمین هستند و برای آنفولانزا نیز مفید هستند، ممکن است به دلیل کاهش اشتها به اندازه کافی مصرف نشوند. در چنین مواردی، ممکن است مصرف نوشیدنی‌ها به جای وعده‌های غذایی آسان‌تر باشد. می‌توانید آن را با تهیه آب میوه و سبزیجات با میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند فلفل قرمز و سبز، کلم بروکلی، اسفناج، لیمو، پرتقال، گریپ فروت و کیوی که دارای ویتأمین C بالایی هستند، مصرف کنید. بهترین نوشیدنی‌ها برای آنفولانزا موارد زیر هستند:

  • اول از همه، شما باید ۲ لیتر آب در طول روز بنوشید.
  • سهلپ؛ با نوشیدن سهلپ دارچین یک بار در هفته می‌توانید آنفولانزا را تسکین دهید و مجاری تنفسی را آرام کنید.
  • شیرمور؛ یکی دیگر از مواد غذایی که در هنگام بیماری باید مصرف شود شیر است.  ۱ لیوان شیر را روی حرارت متوسط ​​بجوشانید. در همین حین یک عدد موز را در غذاساز بریزید و آن را پوره کنید. پوره موز را داخل لیوان بریزید و شیر در حال جوش را اضافه کنید و مخلوط کنید. همچنین می‌توانید به جای موز از ۱ قاشق چایخوری عسل استفاده کنید.
  • شیر و فلفل؛ یکی از مؤثرترین موادی که می‌توانید با شیر سرو کنید فلفل سیاه است. شیر در حال جوش را در لیوانی که استفاده می‌کنید بریزید و ۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه به آن اضافه کنید. چند بار هم بزنید تا طعم آن نرم شود.
  • مرکبات؛ غذا‌های حاوی ویتأمین C به شما کمک می‌کنند تا به طور مؤثرتر و سریعتری بر آنفولانزا غلبه کنید. شب قبل از خواب، ۱ عدد پرتقال، ۱ نارنگی، ۱ لیمو و ۱ گریپ فروت را فشار داده و مخلوط کنید. با مصرف ۲ تا ۳ بار در هفته می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.
سوپ مناسب بیماران مبتلا به انفولانزا

مواد غذایی مناسب بیماران مبتلا به آنفولانزا

وقتی آنفولانزا دارید، ممکن است احساس بی‌اشتهایی کنید و تمایلی به خوردن یا نوشیدن نداشته باشید. با این حال، بسیار مهم است که به اندازه کافی غذا بخورید تا مواد مغذی و مایعات مورد نیاز برای بهبودی را دریافت کنید. غذا‌های مناسب برای آنفولانزا که می‌توانند از مبارزه شما با آنفولانزا حمایت کنند، بهترین دوستان شما در هنگام تلاش برای غلبه بر عفونت خواهند بود. بسیاری از مواد غذایی را می‌توان با محتوای ویتأمین و مواد معدنی، محتوای آنتی اکسیدانی، بافت گرم و نرم و یا نقشی که در جلوگیری از کم آبی بدن دارند، در این لیست گنجاند. در اینجا مواد غذایی و برخی از غذا‌های طبیعی مفید برای آنفولانزا وجود دارد.

سوپ سیر

سیر، منبع طبیعی آنتی اکسیدان‌ها، برای طعم دادن به غذا‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که در از بین بردن میکروب‌ها نقش مؤثری دارد، باید در ماه‌های زمستان به طور مکرر مصرف شود. برای غلبه بر آنفولانزای خفیف، حتماً یک یا دو وعده سوپ سیر مصرف کنید.

سوپ آب مرغ

سوپ آب مرغ که به عنوان سوپ بیمار نیز شناخته می‌شود، تقریباً در ۳۰-۳۵ دقیقه آماده می‌شود. در صورت تمایل، می‌توان آن را با غذا‌هایی مانند هویج، سیب زمینی و شوید سرو کرد. به ویژه به دلیل مفید بودن برای بیماری‌های تنفسی شناخته شده است. بنابراین مصرف یک یا دو بار در هفته توصیه می‌شود.

سوپ سیرابی

از آنجایی که سیرابی حاوی فسفر، پروتئین و ویتامین B۱۲ است، از رشد استخوان حمایت می‌کند و عملکرد منظم سلول‌های عصبی را تضمین می‌کند. بنابراین باید هفته‌ای یکبار برای صبحانه یا شام مصرف شود. 

ماهی سی باس بخارپز شده

یکی از غذا‌هایی که برای افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها باید مصرف شود ماهی است. ماهی باس که سرشار از امگا ۳ است می‌تواند در درمان آنفولانزا استفاده شود زیرا کالری کمی دارد و چربی کمی دارد. از آنجایی که مکانیسم دفاعی بدن را تقویت می‌کند، باید هر دو هفته یکبار مصرف شود.

کرفس با گوشت

کرفس که حاوی بسیاری از مواد معدنی مانند ویتامین‌های A و K، پتاسیم، سدیم و آهن است، به طور مکرر به خصوص در ماه‌های نوامبر و فوریه مصرف می‌شود. این ماده غذایی که برای سوزش معده مفید است به رفع التهاب نیز کمک می‌کند. به خصوص در بیماری‌های عفونی باید هفته‌ای یکبار مصرف شود.

آب گوشت

مانند سوپ مرغ، آبگوشت می‌تواند به تسکین بیماری و جلوگیری از کم آبی بدن از شروع علائم آنفولانزا تا بهبودی کمک کند. به لطف محتوای بالای پروتئین و آهن، از سیستم ایمنی بدن در برآوردن نیاز‌های روزافزون در مبارزه با عفونت حمایت می‌کند. مصرف گرم آن می‌تواند گلو را مرطوب کرده و گلو درد را تسکین دهد. علاوه بر این، بخاری که هنگام مصرف یک وعده غذایی تهیه شده با آبگوشت استنشاق می‌کنید نیز می‌تواند به تسکین احتقان تنفسی کمک کند. بنابراین، خورش‌ها و سوپ‌های تهیه شده با گوشت، آبگوشت و سبزیجات سالم می‌توانند به شما در مبارزه با آنفولانزا کمک کنند.

گل كلم

گل کلم که از بدن در برابر برخی انواع سرطان محافظت می‌کند، یکی از غذا‌های مفید برای سرماخوردگی و آنفولانزا است. در صورت تمایل می‌توان آن را به صورت ساده آب پز و مصرف کرد. از آنجایی که باعث افزایش مقاومت و انرژی بدن می‌شود، باید در مواقع بیماری مصرف شود. برای دستور العمل‌های سالم و سبک می‌توانید به غذا‌های سبزیجات و غذا‌های ماهی نگاهی بیندازید.

مواد غذایی مناسب بیماران مبتلا به انفولانزا

چه دمنوش‌های گیاهی برای آنفولانزا مفید هستند؟

ممکن است مصرف دمنوش‌های گیاهی برای مرطوب و نرم نگه داشتن گلو در طول آنفولانزا و افزایش مصرف مایعات مفید باشد. دمنوش‌های گیاهی که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از سیستم ایمنی بدن نیز حمایت می‌کنند، می‌توانند به رفع گرفتگی بینی کمک کنند. دمنوش‌های گیاهی حاوی گیاهانی مانند چای سبز، بابونه، نعناع، ​​زنجبیل و زردچوبه ممکن است به تسکین علائم کمک کنند.

  • دمنوش زنجبیل با زردچوبه؛ یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه، آب لیمو و یک قاشق چایخوری زنجبیل را در یک کاسه بریزید. پس از جوشاندن ۳ لیوان آب آن را داخل مخلوط بریزید و هم بزنید. بعد از ۵ دقیقه استراحت می‌توانید آن را سرو کنید.
  • مریم گلی؛ چند عدد مریم گلی را داخل ظرف بریزید. ۲-۳ لیوان آب و یک چوب دارچین اضافه کنید و بجوشانید. پس از صاف کردن مخلوطی که آماده کردید، آن را در یک لیوان بریزید و لیمو را داخل آن فشار دهید.
  • چای بابونه؛ ۳ شاخه بابونه، ۳ لیوان آب و یک اسطوخودوس را داخل قابلمه بریزید و شروع به جوشیدن کنید. مخلوطی را که آماده کردید صاف کنید و در لیوان بریزید. ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و ۱ قاشق چایخوری عسل را اضافه کنید و مخلوط کنید.
    برای داشتن خوابی راحت‌تر، توصیه می‌شود دمنوش‌های گیاهی که تهیه کرده‌اید را ۱ ساعت قبل از خواب مصرف کنید.

کدام ادویه در آنفولانزا مصرف شود؟

علاوه بر مواد غذایی مناسب بیماران مبتلا به آنفولانزا، مصرف برخی از ادویه‌های طبیعی و مفید مانند زنجبیل و زردچوبه می‌توانند با کاهش تجمع مخاط در طول عفونت آنفولانزا در رفع گرفتگی مجاری تنفسی کمک کنند. این ادویه‌ها، که با محتوای آنتی اکسیدانی خود از ایمنی نیز حمایت می‌کنند، می‌توانند در وعده‌های غذایی یا در چای‌های گیاهی ترجیح داده شوند. زنجبیل را می‌توان به شکل تازه رنده شده به سایر غذا‌ها اضافه کرد.

علاوه بر همه این‌ها، باید مراقب باشید که مقدار زیادی آب بنوشید و سعی کنید از مصرف الکل، شکر ساده و غذا‌های فرآوری شده برای تسریع روند بهبودی در دوران آنفولانزا خودداری کنید. 

اگر علائم شدیدی مانند تب بالا یا مشکل در تنفس را تجربه کردید، مفید است که بدون تأخیر با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید. 

نتایج دوره:

مصاحبه با تعدادی از قهرمانان کاهش وزن ما رو ببینید و با تجربه اونا کاهش وزن سریعتری رو تجربه کنید.

نویسنده تیم تحقیقاتی اندام برتر

گروه تخصصی کاهش وزن اندام برتر، ارائه دهنده متد اختصاصی کاهش وزن ریشه ای است که به همه علاقمندان به تناسب اندام کمک می کند به راحتی در کنار سفره غذایی خانواده وزن کم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه کاربران
مطالب مرتبط